Neuvola- ja ultrauutisia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rakenneultra oli toissapäivänä.. Kaikki oli hyvin, lapsi oli eloisa ja Painoi 401g  ja kätilö kuulemma ei keksinyt mitään moitittavaa! :D 

Joo soitin neuvolaan ja ne laitto lähetteen sinne sokerirasituskokeeseen. Ei mullakaan mitään muuta syytä sinne oo mennä ku toi painoindeksi just. Mut kai sinne on sit mentävä et varmistuu et silläkin saralla on kaikki hyvin :)

Miksi tuntuu, että kaikki muut joutuu sokerirasitukseen? Meillä todettiin vaan ekassa neuvolassa, ettei sitä tarvitse eikä ole mainittu sen jälkeen.

Tänään oli eka lääkärineuvola, rv 20+3. 
Painoa +100g/vko
Hg 111 (pitää aloittaa raudan syöminen)
RR 120/73
Vauvan sykkeet +160
Liikkeet +

Kohdunsuun pituuden kohdalla on tuommoinen hämärä viiva, mitä lie tarkoittaa :D Kaikki oli kuitenkin hyvin.
Maanantaina on rakenneultra, jännittää! :)

Aidi, täällä ei edes mainittu koko sokerirasitusta. Käytännöt vaihtelee varmaan melkoisesti neuvoloiden välillä, toisissa laitetaan heti painoindeksin perusteella kokeeseen, toisissa katsotaan tarkemmin sukurasitteet yms eikä välttämättä koko painoindeksiä.
Ekassa raskaudessa eri neuvolassa kysyttiin vain onko äidilläni ollut raskausdiabetestä, kun ei ollut niin ei puhuttu aiheesta sen enempää.
Pyytämällä kyllä varmaan pääsee, jos haluaa :D

Mulla sokerirasitus tiistaina syynä et äidil on diabetes ja mun paino indeksi oli korkeempi ku edellisis raskauksis, joten mulla on vaarana saaha raskausajan diabetes vaikka en kyl usko et niis tuloksis ois jotain.. :D

Taas yksi neuvola takana, rv 26+1.

Pissat puhtaat,
paino +3,2kg raskautta edeltävään painoon, +6,5kg ekan käynnin painoon (apua, nyt jo!)
verenpaine 102/59
hemoglobiini 108
vauvan liikkeet ++ ja syke 140, taas sai doppleri kovia potkasuja osakseen :D
kohtu on kuulemma pieni ja siro (ja roikkuu alhaalla... tosi kauniin näköistä :D) SF-mitta 22cm eli ihan keskikäyrän alapuolella.

Kaikki oli ihan hyvin siis, seuraavaksi lääkäri kolmen viikon kuluttua.

Tänään oli neuvolääkäri. :)

Kohdunsuu sormelle auki ja kohdunkaula vähän pehmentyny! Pikkusen jännää! Siis normaalia uudelleensynnyttäjälle, mutta musta jotenki tosi jännää ja outoa ajatella, että paikat alkaa jo valmistautua synnytykseen. Raivotarjonnassa oleskeltiin, jospa se pysyis niin loppuun asti. Esikoinen ainakin oli loppuajan pää alaspäin.

Painoa oli tullu ihan kamalasti. :O

Mullakin oli neukkula, 22+5.
En jaksa lampsia hakemaan äitiyskorttia, mutta kaikki oli ok.:) Hemppari oli peräti 134! Enkä syö lisärautaa!! Ekassa raskaudessa hemppari oli tässä vaiheessa 105-115 vaikka popsin rautapillereitä.:O
Sf-mitta oli 20cm.
Kelan paperit laitoin nyt sit vetämään. Ja sairaalan esitietolomake tuli täytettäväksi.

Ens kerralla on sit lääkärineuvola, olikohan 27+6. :)

Jännää Mimmus, en tiennytkään, että paikat voi uudestaansynnyttäjällä lähteä valmistumaan noin varhain jo!! Hyvä kun kerroit niin tietää itekin varautua....:)

Meillä oli eilen rakenneultra ja kaikki oli oikein hyvin. Meillä oli tosi kiva kätilö, joka kertoi tarkasti mitä näky ja mitä katto. Ei näkynyt mitään kummallisuuksia. Painoarvio oli 368g.
Sukupuoli kuulemma näkyi ja hän oli varma asiasta, mutta tietenkään ei voi kellekään 100% varmuudella luvata. Päädyttiin pyytämään tieto lapulle ja väiteltiin asiasta koko kotimatka :D Itse olisin halunnut katsoa sen. Pohdin asiaa työvuoron ajan ja päätettiin sitten polttaa lappu ja säilyttää yllätys loppuun asti :)

Kävin neuvolassa maanantaina. RV 23+1

Verenpaine hyvä 107/68
Hemoglobiini loistava 136 ! (sanoi muuten että harvoin nähtyjä lukemia näillä viikoilla)
Paino -53 grammaa /vko
Vauvan liikkeet ++, syke 149
pissassa protsku lievästi plussalla, sain näytepurkin ja pitäs viedä pissanäyte terkkariin

Tällä kerralla ei vielä mittailtu kohtua, sanoi että ensi kerralla vasta.

Kyllä me ollaan Singalong rautaisia mimmejä, kun meillä on hempparit pysyny näin korkeella.emoticon  Mulla oli kans 134 (20+5) enkä syö lisärautaa. Ihmettelen suuresti ite, että kuin onkin pysyny nyt noin korkeana tuo! Kun viime kiekalla ei tod menny näin kivuttomasti, piti jo puolesta välistä asti vedellä Retaferia.

Täälläkin takana keskiraskauden käynti, viikkoja 24+3.

Kaikki ok, vauveli tuntui olevan poikittain. Terkkari mietti onko lapsivettä tarpeeksi kun tuntuu niin hyvin vatsan läpi, kolmen viikon päästä käynti lääkärillä niin saa ottaa kantaa asiaan. Sf-mitta 19. 
Sokerirasitukseen ei tarvii mennä, koska ei ole riskitekijöitä.
Mua on ruvennu rautalisästä huolimatta huimailemaan melkein päivittäin joten tuli ohje syödä enemmän..painoa on kyllä tullu 6kg tähän mennessä :P

Tarjottiin mahdollisuutta ns. VaVu -keskusteluun. Kyseessä on siis joka perheelle tarjottava Varhaista vuorovaikutusta tukeva haastattelu, jonka toteuttaa neuvolan perhetyöntekijä. Ensimmäinen haastattelu on raskausviikoilla 26-30, toinen n. kuukausi synnytyksen jälkeen ja muistaakseni vielä kolmas myöhemmin.
Onko jollain kokemusta, meille ihan uusi juttu? Ajateltiin kuitenkin testata :)

Meillä oli joku VaVu-käynti, se tais olla niin, että lastenneuvolan th kävi raskausaikana meiän kotona tutustumassa meihin etukäteen...Hmmm... Mutta meillä ei ollu sen kummempaa.:P Ihan ok juttu oli.

Alissa23 kirjoitti:
Kyllä me ollaan Singalong rautaisia mimmejä, kun meillä on hempparit pysyny näin korkeella.emoticon  Mulla oli kans 134 (20+5) enkä syö lisärautaa. Ihmettelen suuresti ite, että kuin onkin pysyny nyt noin korkeana tuo! Kun viime kiekalla ei tod menny näin kivuttomasti, piti jo puolesta välistä asti vedellä Retaferia.

No kyllä... Mulla on kyllä normaalistikin hemoglobiinit yleensä tuolla 140 pintaan ja vähän ylikin, käyn verta luovuttamassa 2-3 kertaa vuodessa enkä koskaan tarvi rautakuureja joita ne tyrkyttää.  Mut sitä se neuvolan hoitsu ihmetteli että ei oo sit juurikaan laskenu, näillä viikoilla yleensä on.. ja mä kun olen laihtunutkin tässä kun en aina muista syödä..

Nevolassa käyty. Nyt on viikkoja 22+6. Kaikki ok, paitsi että reilun parin viikon päähän varattiin lääkäri aika ja tarkistetaan onko supistukset saaneet jotain aikaan. Pikku-ukko oli taas vilkkaalla päällä eikä tuumannut pysyä dopplerin alla, mutta hetken antoi kuunnella sydänääniä.

Verenpaine 111/70
Hemoglobiini 115, ei vielä lisärautaa
Paino yht. n + 6 kg, 650 g/vko (ups..)
Vauvan liikkeet ++ ja syke 145

Ja äitillä hyvä mieli taas :)

Neuvolassa käyty 27+1 :)

Paino laskussa, -167g/vk, jeee! Eli taas ollaan lähtöpainoa alempana :)
RR 119/66
Hemppa 112
Sf-mitta 23
Pissa puhdasta
Vauvan syke 130
Vauvan liikkeet ++

Tänään käyty ylimääräisessä ultrassa. Rakenneultrassa neljä viikkoa sitten paljastui, että istukan reuna sijaitsee kohdunsuun reunalla. Minulla oli alkanut mahdottomat supistukset pari viikkoa ennen rakenneultraa, joten lääkäri oli huolissaan, että istukka irtoaa tai repeää, kun se sijaitsee noin epäväkaalla alueella.

Saimme siis ylimääräisen ultran, ja tänään näkyi, että istukka on siirtynyt! Jipii! Nyt se sijaitsee kokonaiset 1,25 cm kohdusuun reunalta. Eli vielä vähän tarpeettoman lähellä, mutta ei aiheuta enää vaaraa yhdistettynä näihin supistuksiin. Jotka siis jatkuvat nyt edelleen, seitsämättä viikkoa.

Lisää sairaslomaa siis ja lepoa. Nyt kuitenkin rauhallisin mielin. Huomenna on sitten neuvola.

Tänään on siis menossa viikko 23+3. Ja vauvan sukupuoli pysyi edelleen salaisuutena! Se ei näkynyt rakenneultrassa eikä tämän päivän ultrassa. Nyt saamme siis odottaa syntymäpäivään asti, ihanaa! (Minä siis halusinkin olla tietämättä, mutta mies olisi halunnut tietää.) Tietty vauva ultrataan vielä viikon 37+0 synnytystapa-arviossa, mutta sitten en kyllä enää TODELLAKAAN halua tietää, jos se kerran niin kauan on pysynyt salaisuutena :D

Buaah. Neuvolassa vajaa pari viikkoo sit näytti pissassa protsku plussalla, laittoivat pissakokeeseen, jossa kävin viikko sit, soitin siitä tällä viikolla, sanoi että jotain pöpöön viittaavaa ois ja passittivat uuteen. Kävin eilen ja just soitti lääkäri että ab-kuurin kirjoittaa koska on merkittävää bakteerikasvua :( Eli nyt 5 päivän kuuri kitusiin ja sitten taas uudelleen purkkipissille..

Ja tänään oli neuvola.
Viikkoja on kasassa 23+4
RR 120/78 (alhaisimmat koko raskausaikana!)
Hb 116 (sekin alhaisin koko aikana... :( )
Sf 20
sykkeet 148-156 (nekin alhaisimmat koko aikana)

Kaikki oli muutenkin hyvin. Tämä on sitten varmaan sitä tasaista keskiraskautta. Seuraava neuvolakäynti on neljän viikon päästä.

Toisin kuin monilla muilla näyttää olevan, meillä ei ole mitään keskiraskauden lääkärikäyntiä. Meillä on lakisääteiset kaksi ultraa, jotka tekee synnärillä työskentelevä lääkäri. Muuten tapaamme vain neuvolantätiä.

Ja koska minä aion käydä synnyttämässä naapurikaupungissa (siellä on vauvojen teho-osasto, jota tarvitsimme esikoisen kanssa), niin pääsen siellä sitten tapaamaan lääkäriä viikolla 37+0 synnytystapa-arviokäynnillä. Siihen tuntuu olevan vielä IKUISUUS!

Sonya kirjoitti:

Toisin kuin monilla muilla näyttää olevan, meillä ei ole mitään keskiraskauden lääkärikäyntiä. Meillä on lakisääteiset kaksi ultraa, jotka tekee synnärillä työskentelevä lääkäri. Muuten tapaamme vain neuvolantätiä.

joo mut ainaki Espoossa sit ne ultrat tekee "vain" kätilö.. ja lekurilla käydään sitte erikseen neuvolassa.

Takaisin