Neuvola- ja ultrauutisia!

Täällä käyty neuvolassa eilen 26+6
On näköjään jääny yks neuvola laittamatta tänne, mut en kehtaa enää kirjoitella niitä :)
Eli uudet kuulumiset tässä:
Paino noussu koko raskauden aikana 3,6kg
RR 119/74
B-Hb 137
kohdunpohjan korkeus oli 25cm
Tarjonta oli rt

3 viikon päästä kontrolliultra, kattoovat sokeriarvoja ja vauvelin kokoa jo tässä vaiheessa! Kiva päästä kurkkaa mahaan pitkästä aikaa!
 
Viimeksi olen kirjoittanut tänne 29.8. rakenneultran jälkeen. Siinä totesin, että vauvalla oli alhainen syke 118. No tuon ultran jälkeen sain pian kirjeen, että minulle oli varattu uusi aika, jossa tarkistetaan sykkeet. Ylimääräinen ultra oli 7.9. Sykkeet olivat jälleen samoissa kuin edellä. Lääkäri päätti lähettää meidät polille, jossa tarkistetaan tarkemmin, onko jotain hämminkiä. Polilla ylilääkäri tarkisti kaikki vauvan yksityiskohdat ja sydämmen eri osat. Kaikki oli hyvin! Sykkeet kuitenkin edelleen 114-121 välillä. Lääkäri oli kuitenkin kokenut ja rauhoitteleva. Hän pyysi meitä unohtamaan tämän episodin ja keskittymään nauttimaan raskaudesta. Hän korosti että vauva voi hyvin. Lääkäri arveli, että sykkeen alhaisuus johtuu siitä, että äidillä on myös alhainen syke. Minunhan piti siinä itkasta tirauttaa. Olin niin huojentunut. Lääkäri totesi, että tästä se alkaa äidin huolet. Nyt ei pitäisi olla enää ultraa raskaudenaikana. Olen käynyt nyt kaikkiaan 5 kertaa ultrassa. Se positiivinen puoli tässä on, että olemme ainakin saaneet nähdä vauvan monta kertaa :)
 
Ihanaa kuulla kaikista taas pitkästä aikaa, vähän ollu taukoa täällä käymisessä. Nyt kuitenkin kun kävin supistusten takia synnytysvastaanotolla tutkituttamassa asiaa, (jokin tulehdus aiheuttaa ne, ensi viikolla tulee tulokset..) niin ultrasivat samalla ja vauva painoi 490g mittojen perusteella ja viikoissa mentiin silloin 24+6, onko mun vauva tosimini vai luulenko vaan?"oon huolesta suunniötaan että onko normaalia jne. tämä tosissaan eka raskaus.. Huomenna pakko soitella neuvolaan :/ Muistelisin että sanoivat rakenneuötrassa että käyrän mukaan olisi pitänyt painaa 22 viikon loppuun mennessä 500g :/ Anteeksi omanapaisuus!
 
Välillä käyn kurkkimassa tuolta joulukuisista teidän juttuja :)

Nianen, sanottiinko sulle sielä ultrassa mitään vauvan koosta? Että onko liian pieni tms. Luulis että olisivat tosiaan jotain maininneet jos huolehdittavaa on...
Mulla kuitenkin semmonen kokemus että viikolla 24+2 ylimääräisessä ultrassa vauvan painoarvio oli 741g ja vastasi paria päivää isompaa.. Mutta varmasti vaikuttaa myös mittaaja. Ja eihän kaikki vauvat samankokoisia olekaan :)
 
Ultraava lääkäri ei ehtinyt kokoa kommentoimaan, juuri kun oli mittaukset tehtyä, sanoi vaan että "sellanen puolikilonen siellä, liikkuu ja lapsivettä on" ja sitten se jo juoksi ilmeisesti hätäsektioon takinliepeet hulmuten... :D olin sitten ehkä tästä niin hämilläni ja kaiken sen murheen vuoksi tolaltani niin tajusin koko kokoasian vasta kotona..
 
Moi kaikille! :) Kirjoittelen nyt välillä tänne tammikuun puolelle. Mulla on alunperin LA ollut 20.12 joka muuttui sitten rakenneultrassa 1.1.13, ja tän takia en aina huomaa tulla tänne tammikuun puolelle kirjottamaan :D Aikaisemmin rakenne ultrassa meille luvattu tyttöä, ja painoa oli silloin 514g (rv 22+2)

Tänään kävin neuvolassa (rv 28+0), kaikki muuten kunnossa paitsi pissassa oli valkuaista 1+ :/ th kyllä meinasi että olisin vain juonut liian vähän vettä ja sen takia näytti plussaa. Verenpaineet oli hyvät eikä turvotusta ole ollut. Huomenna meen antamaan uuden näytteen ja toivottavasti kaikki on sitten hyvin. Sf-mitta oli 26cm
 
27+2

Paino: +300g/vko (yht. 3kg)
RR: 115/75
Pissa ok
Hb: 123 (oli noussut itekseen viimekerrasta, sillon 116)
Sf-mitta: 24
Syke: 142
Liikkeet: ++

Sokerirasitus ok, jee :)
Paasto 4,3, 1h 6,9, 2h 5,8.

Seuraava käynti tulikin jo kolmen viikon päähän ja siitä lähtien alkaakin sitten olemaan neuvolat kahden vkon välein. Huh, tammikuu häämöttää jo ;)
 
Olin ihan unohtaa kertoo neuvola kuulumiset. :)

Rv: 26+3
Paino: 97,9 eli pysyny samana viime kerrasta
RR: 107/67 (laskenu oli)
Pissi: puhdas
Hemppa: 146 (parempi ku viimeksi)
Sf: 27cm
Tarjonta: Rt
Likkeet: +
Syke: ++

seuraava neuvola sit rv 30
 
Kävin tänää ylimääräsessä ultrassa rv 28+6 (epilepsian ja rd:n takia). Vauvalla kaikki hyvin, keskikäyrillä kasvaa, painoarvio 1330 g, lapsivettä normaalisti ja mukelo perätilassa vielä. Tälle mammalle tuli insuliinituomio (tiesin sen kyllä) joten nyt alkaa iltapiikitys, katotaan jos paastot pysyis jatkossa kurissa. Muutoin sain kyllä kehuja tosta kun painoo ei oo tullu yhtään.
 
Nyt vihdoin ja viimein saan omani neuvola kuulumiset tänne :p
Heitän tänne nyt kaikki noi käynnit, ku en oo muistanut niitä päivitellyt...

Lähtöpainohan mulla oli n. 74kg

Eka neuvola käynti: 11.6  RV n.9vko(mullahan ei tullut menkkoja keskenmenon jälkeen niin arvioitiin vaa)
Paino 75kg
RR: 123/76
B-HB: 131
Pissi: ok

26.06
RV 11+4
Paino 74,4kg
RR: 126/83
Pissi: ok

15.8
rv: 18+3
paino: 75,4kg
rr: 126/79
Sydämmen syke toukalla: 140-145
Pissi: ok

11.9
Rv: 22+2
Paino: 75,7
RR: 119/69
B-HB: 133
Kohdunpohjan korkeus: 19
Sydämmen syke: 150
Pissi: ok

8.10
RV: 26+1
Paino: 75,1kg
RR: 125/74
Kohdunpohjan korkeus: 25
Sydämmen syke: 140-150
Pissi: ok
 
Tänään oli neuvolalääkäri, rv 29+2. 
Tutki kohdunsuun ja ultrasi, eipä oikeen muuta. Kaikki oli ihan kunnossa.
Painoarvioksi antoi 1400g, eli ihan keskikäyrällä menisi. Syntymäpainoarvio tällä hetkellä 3700g. Pää alaspäin siellä vaan lillutellaan vieläkin, toivottavasti synnytykseen asti . Kivekset kanssa loisti oikein komeina ultrausruudulla :D
yksi lääkäri on vielä, viikoilla 35. Ja viikon päästä neuvola, siitä alkaakin olemaan taas kahden viikon välein.
 
Ekassa lääkärissä käyty

Rv: 26+3
Paino: + 187g/viikko eli lähtöpainoon on tullut tasan 1 kg
RR: 116/74
Pissi: ok
Hemppa: ei mitattu
Sf: 26cm
Likkeet: ++
Syke: 150

Lapsiveden määrä : normaali 
Ihmettelen vaan että kohdunsuu oli auki 4 cm :-(

Viimeisessä sokerirasitustestissä oli paastoarvo suoraan rajalla eli 5,5 joten tänään hain sokerimitauskoneen neuvolasta ja aloitetaan säännöllinen seuranta. Onneksi tänään tehdyssä paastotestissa arvo oli 4,9  :-P

Sellaista täällä. Seuraava käynti rv 30

 
Ohhoh! Onpas sulla Hellu paljon ehtiny jo aueta paikat!:O Sanoiko lääkäri mitään jatkosta tai antoiko esim. sairauslomaa tms?
Tsempit sokerien mittailuun!!
 
Miten se Hellu noin paljon voi olla auki? Sähän synnytät kohta tota menoa :o eikö niiden tossa tilanteessa pitäis ottaa osastolle makaamaan, koska noilla viikoilla vauvan selviytyminen ei ole varmaa jos ulos tulee :( ei voi kyllä kotiin lähettää mun mielestä, huolestuttavaa!
Ja oli siis nimenomaan kyse kohdunsuusta, eikä kohdunkaulasta? Sitähän on yleensä se 4cm.
 
Mut eiks tilanne oo suht jees, jos kohdunkaulaa on vielä jäljellä hyvin, vaikka kohdunsuu oliskin auki? Vai oonko ymmärtäny ihan väärin... Kun se kohdunkaula tavallaan "jarruttaa" sitä vauvaa.
 
Mutta eikö jos noin paljon on auki, niin silloin kohdunkaulakin jo lyhentynyt tai kokonaan poissa? Nehän lähtee samoihin aikoihin liikkumaan, pari cm kohdunsuuta auki niin kohdunkaula saattaa vielä olla täysi, mutta eikös se lähde automaattisesti lyhenemään jos tosta parista sentistä vielä aukeaa... ja jos on jo lähtenyt aukeemaan, niin saattaa edetä nopeastikin, aina on se riski. No, eiköhän se lääkäri tiedä tilanteen ja toimi sen mukaan, toi 4cm kuulostaa vaan tosi tosi paljolta :o 
 
Lääkäri sanoi ja merkkasi neuvolakorttiin seuraavasti:

Kohdunsuu. KIINTEÄ
Auki: 4 cm
Pituus >3 cm 

kyseli vaan että monesko raskaus ja sanoin että neljas niin sanoi vaan että kaikki ok.

 
Ok Hellu! ehkä se on sitten yleistä kun on useampi synnytys takana, niin ettei tarvi huolehtia asiasta :) kai se muuten olis jotain sanonut :D
 
tuli käyty tänään naisteklinikalla päivystyksessä kun aamulla tuli runsasta verista vuoto
mutta onnkesi kaikki on OK. Katsottin sit sairaalalääkärin kanssa yhdessä niitä eilisiä lukuja mitä neuvolalääkäri laittoi niin pienen pohdiskelun jälkeen päätyimme siihen että eilisen neuvolalääkärin käsiala oli sen verran huono ja siitä oli luettavissa väärät luvut 

eilisen lääkärin merkintä siitä että kohdunsuu olisi auki 4cm olikin tänään  <1 cm   :-)

ONNEKSI
nyt sain ainakin vauvan tämänhetkisen painoarvion joka on 1023g ja menee ihan keskikäyrää pitkin. Verinen vuoto oli ihan ok kun eilen oli lääkäri niin joskus saattaa tulla vuotoja lääkärin sisätutimusten jälkeen. 

Aina sitä oppii uutta :-)
 
Takaisin
Top