Neuvola- ja ultrauutisia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli toinen neuvola maanantaina, mieskin oli mukana. Ihme kyllä hemo oli ihan hyvä, 130. Olin ihan varma et ois tippunut. Verenpaineet oli tosi alhaalla. Ja paino ei sais enää tippua, mutta minkäs teet jos on pahoinvointia. Sydänäänetkin löytyi etsinnän jälkeen, 145 oli kaverin syke.yli puolet enemmän kuin mulla.

Kävästiin just miehen kanssa toisen kerran neuvolassa. Neuvolan tädin sijaista vähän jännitin, mutta ihan turhaan. Oli oikein mukava ja pätevän oloinen nuori tyttö, jopa mukavampi kuin varsinainen neuvolantätini :) Meillä muuttuu neuvola tossa parin kuukauden sisään vähän pienempään. Käyköhän kukaan teistä Vantaan Mikkolan neuvolassa? Olis kiva kuulla sieltä jotain kokemuksia tädeistä jne.

Tosiaan, kaikki oli hyvin. Hemoglobiinia ei mitattu, kun viimeks oli 159. Verenpaineet 118/72 eli vissiin ihan hyvät. Painoo oli tullut niiden vaa'an mukaan 3,5kg tässä kahdeksassa viikossa. Laski, että 450g viikko tahti. Se on vissiin ihan ookoo, vaikka itse vähän säikähdin. Oma vaaka kun näyttää, että kiloja olis tullu reilu 2 samassa ajassa. Liekö tätien vaa'oissakin eroja. Muistelisin, että edellisellä kerralla neuvolan vaaka näytti melko samaa kuin meidän kotivaaka. Nyt eroa oli yli kg. No samapa tuo kai. Ei tässä ainakaan laihtumaan pääse :) Kävästiin eilen Raxissa syömässä mikä oli eilisestä saanu aikaan 600g painon nousun eli nesteitäkin taitaa jonkin verran olla tällä hetkellä kropassa. Vauvan sydämen sykettä joutui aikamoisesti metsästämään. Löysi ja sitten se taas katos. Totes vaan, että aika liikkuvainen kaveri :) Lopulta onnistui sen minuutin saamaan sykkeen hyvin kuuluville ja syke oli välillä 145-155 ja oikein vahvasti hakkas. Muita mittoja ei ottanut. Kuulemma seuraavalla kerralla sitten otetaan se mitta kohdusta, mikskä sitä nyt kutsutaankaan. Ensimmäinen lääkärikäynti oliskin sitten vissiin sen jälkeen reilun kuukauden päästä.

Rakenneultraankaan ei onneks oo enää ku kolmisen viikkoo. Oo, siitä on jo niin kauan ku viimeks nähny ruudulta pikkusen. No, äkkiä nää viikot menee. Ainakin tähän asti menny. Nyt tosiaan tuota muuttoa tulossa ja töissäkin alkaa kiireet ens viikolla lisääntyyn. Eipä tässä töitäkään ihan hirmu kauaa oo. Luultavasti alotan kahden viikon lomailulla äitiyslomani eli näillä näkymin marraskuun alussa jo alkais lomat :) Hurjaa! Tuntuu, että äsken vasta vielä lapsi oli pilke silmäkulmassa.

Tänään kolmas neuvola ja perus jutut tarkistettiin. Painoa tullut lisää 3vkon aikana 1kg ja se viikkotahti tais olla jotain 300g ja vähän päälle paikkeilla. Eli ihan ookoo kaiketi! :) Oon kyllä ihan hirveesti alkanut kiinnittämään syömisiin huomiota ja jättänyt oikeestaan kaikki "ylimääräiset" herkuttelut pois. Huomasin, että sillä tavalla sitä painoa pystyy parhaiten hallitsemaan.

Pikkusen sydänäänet kuunneltiin ja sykkeet oli siinä 150 paikkeilla. Dobblerissa vaan pamahteli, kun pikkunen liikahteli niin tiuhaan tuolla, eikä meinannut malttaa pysyä paikallaan, niin et kesti hetken ennenkun saatiin syke talteen. :) Ihmeellisin asia, mitä tuolla neuvolassa tapahtui, oli se, että olen ilmeisesti ollut jossain ihmeen omissa maailmoissani tähän asti ja kuvitellut, että LA olisi 4.1. Sitten kun katselin neuvolakorttia vhän pidempään, totesinkin siinä ääneen, että ai, sehän onkin jo 1.1. Ja se on siis kokoajan lukenut siinä, niin neuvolatäti varmaan vähän ihmetteli, että onpa tolla hyvin homma hallussa. Nauratti vähän. :)

16+1

Paino: +175g
RR: 111/70
Hb: 128

Vauvan syke 146
Liikkeet: +

Hetken aikaa jouduttiin ettiskelemään vauvan sykkeitä, mutta onneksi lopulta löytyi.. :)) Tyyppi touhottii menemään siihen tahtiin, että välillä kuului vaan kovaa pauketta!

Kohtu on noussut navan kohdille, sf-mitta otetaan "virallisesti" vasta puolen välin jälkeen.
Ens kerralla saankin jo sitten sen raskaustodistuksen, eli sit voi laittaa Kelan tuet vetämään, jeeeee! :))))

Käytiin toisella neuvolakäynnillä viime viikolla (16+0). Vaikka oma neuvola on heinäkuun suljettuna ja jouduttiin toiseen paikkaan, niin yllätys oli mukava kun siellä ottikin vastaan oma neuvolatäti :)

Katsottiin pissa, hemoglobiini, verenpaine ja paino. Kaikki ok, paitsi painoa ei ollut tullut kuin 700 g, viikkotahti 86 g/vko. Siitä sanoi, että "saisi alkaa tuo paino pikku hiljaa kyllä nousemaan...", mutta en meinaa tuosta ottaa mitään stressiä. Olen varma, että se nousee kyllä kun sen aika on :D En todellakaan ole mitään laihdutellut vaan päin vastoin. Normaalisti en edes syö mitään suklaata/jäätelöä ja karkkejakin ehkä joka toinen viikko. Nyt nuokin kuuluu päivittäiseen elämään kaiken muun syötävän lisäksi..

Sydän ääniä ei meinannut kuulua millään. Itse olimme miehen kanssa rauhallisin mielin, sillä omalla kotidopplerilla olimme viimeksi edellisenä iltana niitä kuunnelleen. Emme vaan kehdanneet mitään siellä sanoa.  Haki sitten toisen neuvolatätin paikalle eikä meinannut hänkään saada sitä kuulumaan. Lopuksi laitettiinkin jalat alas tuilta lattiaa kohde, niin johan antoi hetkeksi näytteen tomerasta rytmistä (150 bpm). 

Kaikki siis vallan mainiosti! Saatiin ajat jo loka-marraskuulle synnytysvalmennukseen ja lääkärikäynnillekin seuraavan neuvola-ajan lisäksi (se syyskuun alussa). Lääkärikäyntejä tulee kuulemma kaksi, jos kaikki etenee hyvin: nyt tuo varattu ja sitten loppuraskaudessa vkolla 36 toinen. Nyt seuraavana olisi ultraääni, joka on elokuun lopussa.

Masu alkaa muuten nyt kasvaa toden teolla. Töihin paluu viikon päästä ja tätä mahaa ei sitten enää peitellä. Että sikäli meni suunnitelmien mukaan :D

Kuulumisia, Rv 14+5...
Paino: +900g (siis koko raskausaikana noussu tuon verran vasta)
RR: 112/72
Pissa: puhdas
Syke: +

Juniori yritti luistella dopplerin alta karkuun oikein urakalla, mutta saatiinhan me kuulla sitä pienen sydämen puksutustakin lopulta. Smile

Nii oli muuten kesäsijainen nyt neuvolassa, sellainen jota en ollu ennen tavannutkaan. Mukava täti. Höpötteli kovasti, että kun "ei niitä liikkeitä vielä näillä viikoilla tunne, ettei kannata huolestua vaikkei vielä vähään aikaan tuntiskaan ja että kyllä ne monesti toisella kierroksella sitten jo paremmin erottaa" jne. Mie vähän pyörittelin silmiäni ja totesin, että olen mie kyllä niitä hentosia liikkeitä jo tuntenutkin, mutten kehannu sitte enempää mainostaa asiaa.. Rolling Eyes Heh.. Laittoi siis äitiyskorttiin miinuksen liikkeiden kohdalle kuitenkin, vaikka selvästi olen pikkuisen temmellystä jo useampaan otteeseen tuntenut.. Wink Ihan sama. Rolling Eyes

Tämä täti ihmetteli, että mut on laitettu siihen sokerirasitukseen sen painoindeksin takia, kun oon ihan siinä hilkulla, että paino kallistui sinne BMI 25. Se sano, että minä en ois kyllä sua siihen suotta laittanu (voi höh, oispa ollu tää täti silloin eka kerralla! Very Happy). No mut ehkä mä sen kestän, ei se viimeksikään niin paha ollu. E kyllä saa mennä siksi aikaa johonkin hoitoon, siitä ei tule mitään, että paimennan tuota pikkuherraa samalla.

Kävin taas neuvolalääkärillä ruinaamassa lisää sairaslomaa. Sain, eikä tarvi töihin enää mennä. Syyskuussa kirjoitetaan b-lausunto ja se oli sitten siinä. Syynä siis edelleen järjettömän selkävaivat + siihen päälle työn vaarallisuus. Ja koska en ole oikeutettu erityisäitiysvapaaseen se näköjänsä korvataan sairaslomalla, ettei ole turhia riskejä. Siihen loppui asiasta stressaaminenkin, voi huojennus.

-Hb 111, pitää alkaa syömään rautaa.
-RR 137/89... nousussa koko ajan :(
-Paino tippunu kahdessa viikossa 1,2 kg. Viimeksi muuten sanoin että se on noussu 700 g, mutta olikin noussu siis 1,7 kg :D Hups. Mutta edelleen ollaan lähtöpainoa alempana, tarkalleen miinus 2,7 kg. Jei!
-Pissa oli puhdas.

Ei kuunneltu sydänääniä, oli kiirus lääkärillä.

Toukero: Teetkö mitä työksesi?

Ja kiinnitin huomiota tuohon hemoglobiiniin. Minulla oli 117 ja sanottiin, että "ihan hyvä, ei tarvitse alkaa syömään rautaa ainakaan vielä". Pienestä tuntuu olevan kiinni...

Sande84: Oon henkilökohtainen avustaja, työnantaja täysin avustettava ja saa pahoja jalkakramppeja päivittäin. Tilanteet on yleensä sellasia että mie olen just sellasessa otollisessa asennossa että potku osuis mahaan. Ja nyt kun toi selkä on ihan juntturassa, niin ei mitään mahollisuutta että ehtisin väistää, kun en pääse nopeesti ylös (mun asennot näissä tilanteissa yleensä jotenkin kumaria).

Aika jännä toi hemoglobiini jos sulle sanottu että ihan hyvä. En tiedä yhtään miten suuria/pieniä normaalit laskut ja nousut on, mutta mun oma neuvolatäti sanoi jo siinä vaiheessa kun lukema oli 126 (oli tipahtanu kuukaudessa kymmenen pykälää) että onhan toi aika vauhdikkaasti laskenu, voi olla että ens kerralla on enää 116 ja alat syömään rautaa.

Heippa kaikille taas! :) Meillä tänään toka neuvola, lääkärikin otti vastaan :) kaikki oli normaalisti, huolet helpottivat, ihanaa. Pikkusen syke löytyi lähes heti 132 oli :) Multa on tähän mennessä mitattu ainoastaan paineita, jotka ovat olleet 105/70 luokkaa :) painoa vaan kysyttiin tähän saakka, tänään sitten ihan vaakaakin pääsi kokeilemaan, oli pudonnut vajaa 3kg.. neuvolan täti sanoi ettei huolta, kunhan lähtee taas nousuun jossain vaiheessa :) nyt vkot 15+2. Hemoglobiinia tai sokeria ei ole kertaakaan mitattu :/ noh, vkolla 18 ylimääräinen neuvola, kun olen nuori ensisynnyttäjä ja tulen olamaan beben kanssa kahden :) ihanaa, kun ultra vasta viikolla 21.

Täällä käyty maanantaina 30.7 kontrollineuvolassa sokereiden takia,
sokerit oli hyvät 4 kertaa päivässä 2 viikon aikana mitattuna eli nyt ei tartte enää joka päivä mitata sokereita vaan 2-3 krt viikkoon 4krt/pv riittää :)

Muut neuvola kuulumiset:
Paino tippunu 400g/ 2 viikossa(koko aikana 2,2kg)
RR 122/69
Hemoglobiinia ei tarttenu ottaa kun oli viimeks niin hyvä.
Syke löytyi ollen 145-157 välillä :)

Nyt sitten vaan odotellaan rakenneultraa joka olis 24.8

Toinen neuvolakäynti takana ja tällä kertaa oli meidän "oikea" neuvolantäti (kun viimeksi oli joku ihan hyödytön sijainen) ja oikein  mukava tyyppi oli!

Paino oli noussut jonkin verran, mutta tarkkaa lukua voi vain arvioida kun ekalla kerralla mua ei punnittu lainkaan. Olin vain laittanut jonkinlaisen painoarvion etukäteen täytettävään lomakkeeseen (en tykkää itse kauheesti käydä vaa'alla ;) ) Mutta ehkä vajaa 2 kg kahdessa kuukaudessa. Verenpaine oli 130/81, hemoglobiinia ei mitattu nyt.

Sitten se mielenkiintoisin osa eliö sikiön sykkeen kuuntelu. Alkuun ei meinannut kuulua mitään muuta kuin outoa kohinaa ja vinkumista ja sitten vaihdettiin laitetta ja pienen etsinnän jälkeen löytyi vilkas n. 150 lyöntiä/min syke! Kuului tosin aika hiljaisena. Ilmeisesti mulla on taaksepäin kallistunut kohtu (en tiennyt aiemmin) ja vaavi oli jotenkin todella takana masussa ja myöskin liiksukeli paljon, mikä sai kuuntelun hankalaksi. Mutta hyvä vilkas syke löytyi, jeee! Sitten vaan elokuun loppua ja rakenneultraa odotellessa!

14+3

Paino: +300g/ vko
RR: 100/65
Hb:  ei mitattu

Vauvan syke 153-158
Liikkeet: +

Tosi kiva neuvolakäynti kun ekaa kertaa saatiin kuulumaan nuo sydänäänetkin. Selkäkipuihin sain jumppaohjeita. Alaselänhierontaa ei suositeltu. Verenpaine tuntuu laskevan koko ajan. En tiedä kuinka alhaiset luvut olisi tullut jos mittaus olisi suoritettu rauhassa kuten ilmeisesti pitäisi tehdä. Neuvolantäti suositteli lakua ja salmiakkia jos alkaa huimaamaan.

Onko kellään muulla ollut sikiön syke 115-122 neuvolakäynnillä? Vaikka syke on noin matalalla niin liikkeet tuntuu ja sykkeiden kuunteluhetkelläkin vauveli vaihtoi paikkaa ja potki :)

Tänään kolmas neuvola käynti. rv 16+3 Ja uusi mukava neuvolatäti koko loppu vuoden. Ja tammikuussa taas sit se alkuperänen. Paino oli tässä loman aikana hiukan päässy nousemaan  350g viikossa :/ Iiks. No toivottavasti vähän hidastuu nyt kun alkaa taas työt. RR: 121/77
Hb 154, taidan juoda vähän liian vähän kun on muka noussut 4 ekasta kerrasta. Vauva liikkui kovin kun yritettiin sydän ääniä ottaa, mutta lopulta löytyi hyvä kohta syke 150. Pieniä liikkeitä oon jo tuntenu muutamien päivien aikana. Kohdun korkein kohta oli kaks sormenleveyttä navan alapuolella ja ens kerralla mitataan. :)

Täällä tuli käytyä kontrolliultrassa. Vauvalla oli kaikki hyvin ja painoakin oli jo 170g. Voi, on se niin pieni. Kohtu on jo ylhäällä, niinkuin itsekin arvelin tuossa navan alla jo. Kysyttiin uhallakin, että joko näkee sukupuolen (rv 16+6). Ensin lääkäri sanoi, ettei periaatteessa vielä tässä vaiheessa sano mitään, että rakenneultrassa näkee paremmin. Mutta pienellä painostuksella sanoi, että tyttöhän se. Sama fiilis mulla itelläki <3. Katotaanpa pysyykö tyttönä rakenneultraan asti.

Me käytiin tänään vasta toisen kerran neuvolassa. Viikkoja nyt 19+2. Jännitin hieman verenpainetta, kun on koko kesän tullut syötyä tosi suolaista ruokaa. Olihan se sitten noussut, nyt 141/82. Mitattiin niin, että olin vielä pyöräilystä ihan hengästynyt, joten en tiedä, kuinka oikean kuvan antaa. Terkkari ei vaikuttanut huolestuneelta.

Päästiin sydänääniäkin kuuntelemaan ekaa kertaa. Vauvan syke oli 155 mutta ilmeisesti omanikin oli aika korkea. Kovasti vauva liikkui, se kuulosti sellaiselta jännältä kohinalta. Liikkeitä olen myös tuntenut itse viime viikosta.

Ensi viikolla vielä rakenneultraan. Ehkä sitten uskallan aloittaa hankintojen tekemisenkin.

Heippa. Olen nyt käynyt yhdessä ultrassa ja kahdesti neuvolassa vk 16+3. Ajattelin kysyä että koska olette lääkärillä käyneet ensimmäisen kerran, kun yritin viimeksi neuvolassa kysyä mutta sanottiin vain että ei vielä ainakaan eikä mitään ajankohtaa kerrottu? 

Mulla oli eka lääkäri varhaisultran yhteydessä, eli noin rvk 8-9. Yleensähän käsittääkseni alkuraskaudessa on lääkärineuvola, mutta en tiedä kyllä miten käytännöt vaihtelee paikkakunnittain...:O Seuraava taitaa olla joskus rv 26 paikkeilla, vai muistankohan nyt väärin. Vai oliko se vasta 36. Apuva:D

Ei ole täälläkään ollut vielä lääkärineuvolaa (kaksi neuvolaa takana), eikä ole ilmeisesti vielä seuraavallakaan kerralla. Vähän hölömöä.

Takaisin