Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon niin pelännyt keskenmenoa (kaksi kokenut) ja olin varma että tämäkin mennyt kesken kun aamuoksentelut loppui. Tänään ultrassa kuitenkin nähty pieni jolla sydän sykki. Ruskuaispussi näytti kuulemma myös hyvältä. Alunperin sain ultra-ajan kun raskaus alkanut suoraan keskenmenosta. Ihan ei sikiön koko vastannut siihen mitä keskenmenosta laskettuna tulisi. Tosin aina mulla on heittänyt ajat kun ei ole 28päivän kierto. Kahden viikon päästä kuitenkin ultrataan uusiksi jolloin saadaan pieni paremmin mitattua ja sitten myös kuunnellaan sydänäänet.

"Kateellisena" luen teidan ultra kuulumisia.
Taalla eka ultra vasta rv16+... ei np-ultria ym... vahan mietin jos kyselisin saisinko lahetteen aikasempaan ultraan koska edellinen meni kesken.
En ole varannu neuvolaa enka mitaan viela, odottelen varmaan muutaman viikon viela. Taalla ne ei neuvolassa tee oikeestaan mitaan, tekevat raskaustestin ja mittaavat verenpaineen. Ja sit lahettavat kirjeen synnarille (missa ultrat ym tehaan) ja sit odotellaa ultra aikaa. Taalla ei ekan puolikkaan aikana nae laakaria/neuvolaa ku sen kerran jollon todetaan raskaus, paitsi tietty jos jotai ongelmia ilmenee.

Mitä ihmettä?! Itse en kestäisi kyseistä tilannetta ollenkaan!

Kävin eilen varhaisultrassa, viikkoja menkoista 7+4. Näytöllä näkyi ihana pieni syke pumpumpum ja mittauksen mukaan 7+6. Kaikki siis kunnossa, toivotaan että pysyykin näin. Viimeksi varhaisultrassa todetty syke, meni sen jälkeen kesken.. piinaviikot jatkuu siis täällä, mut positiivisin mielin koetan olla :Heartred:Heartred:Heartred

Kuinka aikasin neuvolaan kannattaa soittaa ja alkaa varailemaan aikaa? Tällä hetkellä 6+0

Kun tekee positiivisen raskaustestin on aika soittaa :) Toisaalta voihan sitä viikon tai pari odotellakin, jos haluaa, eka neuvola kuitenkin usein 8-10rvk:lla joten aikaa on.

"Kateellisena" luen teidan ultra kuulumisia.
Taalla eka ultra vasta rv16+... ei np-ultria ym... vahan mietin jos kyselisin saisinko lahetteen aikasempaan ultraan koska edellinen meni kesken.
En ole varannu neuvolaa enka mitaan viela, odottelen varmaan muutaman viikon viela. Taalla ne ei neuvolassa tee oikeestaan mitaan, tekevat raskaustestin ja mittaavat verenpaineen. Ja sit lahettavat kirjeen synnarille (missa ultrat ym tehaan) ja sit odotellaa ultra aikaa. Taalla ei ekan puolikkaan aikana nae laakaria/neuvolaa ku sen kerran jollon todetaan raskaus, paitsi tietty jos jotai ongelmia ilmenee.

Ööö, siis missä asut? Ajattelin että kun sulla ei tekissä ole ä tai ö käytössä niin ulkomailla? Aika erikoinen käytäntö, mutta neuvola järjestelmä on Suomessa tosiaan ihan omalaatuinen asia. Oikeastaan vietintituote, mm. Japaniin :)

Kuinka aikasin neuvolaan kannattaa soittaa ja alkaa varailemaan aikaa? Tällä hetkellä 6+0

Kyllä aika aikasessa vaiheessa kannattaa soitella ihan sen takia, että kaikilla paikkakunnilla aikaa ei saa kovin nopeasti. Samoin lähetteet verikokeisiin, jos osallistuu sikiöseulontoihin on saatava ajoissa. Ruuhkaisissa kasvukeskuksissa ekat vapaat ajat voi mennä kuukauden päähän ja sitten voi tulla ongelma, jos raskausviikkoja on ehtinyt kertyä useampia. Yksi kaveri sai äkäistä palautetta, kun soitti vasta 8. viikolla ja vapaita aikoja ei meinannut löytyä millään. Toisilla paikkakunnilla taas aikoja saa vaikka seuraavalle päivälle, joten on joustavampaa.

Itse olen odottanut, että digitesti on näyttänyt 3+ ja olen ollut suht varma raskaudesta :)

Bolle: asun Irlannissa...

Katollinen maa jossa abortti/keskeytys taysin kielletty vaikka olisi mita vikaa, tai no nykysin taitaa keskeytyksen saada jos aidin henki on vaarassa...

Mitenkäs teillä kunnat tarjoo ultria???
Meillä kun ensimäinen kyseessä niin kunta tarjoaa 4 ultraa. (jos ennestään lapsia niin vain 3 ultraa).
Itse kävin jo OYS:issa alkuraskauden ultrassa varmistamassa raskauden kun inseminaatiolla saanut siellä alkunsa niin oon saanu jo periaatteessa yhen ylimääräsen ultran :)

Kaksi tarjotaan täällä. Naistenpolilla siis nt ja rakenneultrat.

Meillä on np ja rakenne ja viimeksi ultrattiin rv15 sen verran, että nähtiin vauvojen olevan elossa ja sydän lyö. Lisäksi helposti saa kyllä ylimääräisiä ultria, jos on jotain tarvetta, mutta periaatteessa nuo kolme vain.

Paljonhan tuo ultrien määrä riippuu siitä että onko neuvolassa oma ultraääni vai ei. Mun neuvolassa ei ole, kunnan pääterveydenasemalla oli vielä ainakin esikoista odottaessa. Sinne pääsin kolmesti ultrattavaksi (alussa viikkojen määrittämiseksi ja lopussa kahdesti asennon tarkistamisen vuoksi). Silloin oman terkkarin sijainen aina passitti mut sinne ultraan :D Nyt olen saman kunnan eri neuvolassa ja eri terkkari siis, vaikuttaa aika napakalta tapaukselta. Ei ainakaan puhelimessa ehdottanut varhaisultraa, vaikka edellinen kierto 60 päivää! Viimeksi siis pääsin sillä perusteella, että kierto epäsäännöllinen 30-40 päivän välillä.

Ja kävinhän mä viimeeksi vielä tuolla Naistenpolilla yliaikaiskotrollissa 41+5 ja siellä myös ultrasivat. Ei mennyt kokoarvio pieleen kuin 700g, kun poika syntyi 8 tuntia ultran jälkeen ;)

Viime raskaudessahan kävin rakenneultran jälkeen 3viikon välei ultrassa mutta nämä jouduin maksamaan itse. Np- ja rakenneultrat oli ilmaisia.

Täällä kunta tarjoaa kaksi ultraa, mutta jos on tarvetta niin enemmän. Itsellä on jo nyt alkuraskaudessa kaksi.

Viime raskaudessa ultrattiin aika monta kertaa loppuvaiheessa. Ensin seurattiin istukan sijaintia kun oli alhaalla, mutta siitä nousi. Sitten jätkä aloittikin levottomuuden vatsassa ja oli milloin pää ylöspäin tai alaspäin. Aina ihmeteltiin että miten mahtuu kääntymään. Välillä en tuntenut liikkeitä tai sairaalassakaan saatu sydänääniä kun oli niin erikoisessa asennossa. Heh, yhtä vauhdikas kaveri on kyllä mahan toisellakin puolella. Mutta saatiin ainakin ultralla nähdä ihan kiitettävästi. Tosin iso huolihan se aina silloin oli.

Neuvola:

30.1. Jahtu
30.1. Sofia90
30.1. Mariejohanna89
30.1. Ameliah
30.1. epp8
31.1. Chipmunk86
31.1. hannn
31.1. Leuto
1.2. Lumikello2015
1.2. Dino
2.2. 7aimen
2.2. Beluga
2.2. Loviisa
2.2. Festivo
2.2. Suvetar
3.2. maikkoo94
3.2. Pampula83
3.2. Yönseutu
6.2. Meeya1991
7.2. I L O N A
8.2 Elleni
8.2. lillajag
8.2. tirpsiskookoo
9.2. Viljamiini
13.2. muumimamma5
13.2. Tittidii
13.2. Violina
14.2. Anapus
15.2. Puhvis
15.2. Kipi89
15.2. sadetar83
16.2. Sun89
17.2. AnnaS
17.2. *Anniina*
23.2. Elma Auroora
27.2. Nipa79
27.2 Irpula
8.3. haaveilija31
14.3 elaffy (rv15+1)
21.3. pullanmurunen (2. neuvola+lääkärineuvola)
6.4. Salo84 lääkärineuvola

Ultra:

30.1 Jahtu (ar-ultra nro2)
31.1. Tuohis (ar-ultra)
31.1 Tiko82 (ar-ultra)
31.1 Malakaija(ar-ultra)
1.2. Suvetar (2. ar-ultra)
1.2. Isabella84 (ar-ultra)
1.2. Anapus (ar-ultra)
3.2. maikkoo94 (ar-ultra)
4.2. sadetar83 (ar-ultra)
6.2. Puhvis (ar-ultra)
7.2. I LO N A (ar-ultra neuvolassa)
7.2 Isabella84 (2. ar-ultra)
8.2 Nipa79 (ar-ultra nro2)
9.2. Viljamiini (ar-ultra)
13.2. muumimamma5 (np-ultra)
15.2. elaffy (np rv11+2)
15.2. milmiina (npultra)
20.2. Piijjaa (np-ultra)
21.2. pullanmurunen (np-ultra)
23.2. LillaE (np-ultra)
24.2. haaveilija31 (np-ultra)
28.2. Aeli (np-ultra)
1.3. Salo84 (np-ultra)
2.3. hannn (np-ultra)
3.3. saini (np-ultra)
25.4. haaveilija31 (rakenneultra)
16.6. elaffy (loppuraskauden seuranta rv32+4)

Lisäsin oman ultra ajan

Bolle: asun Irlannissa...

Katollinen maa jossa abortti/keskeytys taysin kielletty vaikka olisi mita vikaa, tai no nykysin taitaa keskeytyksen saada jos aidin henki on vaarassa...

Selvittää asiaa :) Ja Yhdysvalloissahan ei kanssa hirveän montaa käyntiä ole, toisaalta ne käynnit mitkä on taitaa olla pääasissa lääkäri+kätilö yhteiskäyntejä ja muutamia pelkkiä kätilön käyntejä.

Mä oon niin kateellinen teille, jotka pääsette alkuraskauden ultraan... :( Mulla on oireet vähentyneet ja pelottaa ihan hitosti. En tiedä, kestänkö, jos kaikki taas romahtaa. Kiroan tän Turun ahdasmielisyyden alimpaan h*lvettiin. :/

Mä oon niin kateellinen teille, jotka pääsette alkuraskauden ultraan... :( Mulla on oireet vähentyneet ja pelottaa ihan hitosti. En tiedä, kestänkö, jos kaikki taas romahtaa. Kiroan tän Turun ahdasmielisyyden alimpaan h*lvettiin. :/

Voisitko mennä yksityiselle niin saat mielenrauhan?

Neuvola:

30.1. Jahtu
30.1. Sofia90
30.1. Mariejohanna89
30.1. Ameliah
30.1. epp8
31.1. Chipmunk86
31.1. hannn
31.1. Leuto
1.2. Lumikello2015
1.2. Dino
2.2. 7aimen
2.2. Beluga
2.2. Loviisa
2.2. Festivo
2.2. Suvetar
3.2. maikkoo94
3.2. Pampula83
3.2. Yönseutu
6.2. Meeya1991
7.2. I L O N A
8.2 Elleni
8.2. lillajag
8.2. tirpsiskookoo
9.2. Viljamiini
13.2. muumimamma5
13.2. Tittidii
13.2. Violina
14.2. Anapus
15.2. Puhvis
15.2. Kipi89
15.2. sadetar83
16.2. Sun89
17.2. AnnaS
17.2. *Anniina*
23.2. Elma Auroora
27.2. Nipa79
27.2 Irpula
8.3. haaveilija31
14.3 elaffy (rv15+1)
21.3. pullanmurunen (2. neuvola+lääkärineuvola)
6.4. Salo84 lääkärineuvola

Ultra:

30.1 Jahtu (ar-ultra nro2)
31.1. Tuohis (ar-ultra)
31.1 Tiko82 (ar-ultra)
31.1 Malakaija(ar-ultra)
1.2. Suvetar (2. ar-ultra)
1.2. Isabella84 (ar-ultra)
1.2. Anapus (ar-ultra)
3.2. maikkoo94 (ar-ultra)
4.2. sadetar83 (ar-ultra)
6.2. Puhvis (ar-ultra)
7.2. I LO N A (ar-ultra neuvolassa)
7.2 Isabella84 (2. ar-ultra)
7.2. *Anniina* (ar-ultra)
8.2 Nipa79 (ar-ultra nro2)
9.2. Viljamiini (ar-ultra)
13.2. muumimamma5 (np-ultra)
15.2. elaffy (np rv11+2)
15.2. milmiina (npultra)
20.2. Piijjaa (np-ultra)
21.2. pullanmurunen (np-ultra)
23.2. LillaE (np-ultra)
24.2. haaveilija31 (np-ultra)
28.2. Aeli (np-ultra)
1.3. Salo84 (np-ultra)
2.3. hannn (np-ultra)
3.3. saini (np-ultra)
25.4. haaveilija31 (rakenneultra)
16.6. elaffy (loppuraskauden seuranta rv32+4)

Takaisin