Neuvola- ja ultrakuulumiset

elaffy

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Syysmammat 2017
Joku on ehkä aikeissa jo soitella pyhien jälkeen neuvolaan. Kootaan tähän neuvola- ja ultrajuttuja. :)
 
Aloitanpa itse tämän keskustelun. :) Ar ultra on kahden viikon päästä ja ensimmäinen neuvola tammikuun lopulla rv8+0.
 
Mille viikoille sulla elaffy tää ar ultra sijoittuu? Meetkö omakustanteisesti vai saatko kunnalliselta? :)
 
Eipä tarvii elaffy kauaa odottaa niin saat tietää kuinka monta vauvelia olisi tulossa tällä kertaa! :wink
Itse koitan malttaa odottaa np-ultraan asti, en viitsi laittaa rahaa yksityiselle eikä ole mitään varsinaista syytä minkä takia kunnalliselle puolelle pääsisin.
 
Rv6+3 taitaa tuo ultra olla nopeasti laskettuna.. :D Lukumäärä on ainoa, jota katsotaan siis. Neuvolan kautta pääsen ja neuvolassa ultrataan. Meillä on omat ultrat neuvolassa, joten sinne pääsee tarvittaessa melko helposti ultraan ja lääkärineuvolassa ultrataan rutiinisti myös meillä. :) Lisäksi tietysti np ja rakenne ultrat, ne kunta hoitaa ostopalveluna yksityiseltä. Minä menen ainakin rakenneultraan äitiyspolille.
 
Elaffy, kuulostaa ihanalta! Noin monta ultraa siis :eek: meillä on kyllä paikkakunta vaihtunu kahden edellisen raskauden jälkeen eli en tiedä yhtään millaset käytännöt täällä on. Tuppukylässä asutaan eli odotukset ei ole kovin korkealla ylimääräisten ultrien suhteen :D
Neuvolaankin soittelen alkuvuodesta kun pitää molemmat lapset tammikuussa käyttää siellä, samalla voisin omaa aikaa kysellä :)
 
Viime raskaudessa taidettiin ultralta hmm.. 11 kertaa? Tosin kaksosia seurataan tiiviimmin.. :D
 
Itse soittelen huomenna lapsettomuuspolille alkuraskauden ultrasta, vaikka ei vielä hoitoja sieltä ehditty saamaan niin silti lupasivat ultrata keskenmenojen takia :)
Samoten soittelen neuvolaan aikaa myös lähiaikoina :)
 
Oho, onpa aikaisin ensimmäinen neuvola! Meillä on ensimmäinen neuvola aina vasta rv8-10.
 
16.1 alkuraskauden ultra naistenklinikalla, sillon pitäisi olla rv 7+2. Tuntuu tää 2,5vko todella pitkältä ajalta..
Neuvolaan soittelen varmaan vasta ens viikolla. Eikös siellä käydä ekan kerran vasta joskus 8-9 viikolla? Ei enää mitään muistikuvia :grin
 
Aikasin on. Täälläkin viikon 8 jälkeen vasta eka neuvola. Mutta näissä onkin paljon paikkakuntakohtaisia eroja. Myöskin toi ultra on semmonen mikä mua harmittaa. Monessa paikassa tuntuu pääsevän helposti neuvolan kautta alkuraskauden ultraan, mutta täällä ei todellakaan. Vaikka olisi keskenmenoja taustalla. Pitäis odottaa viikon 12 ultraa ja siellä sit todeta että alkio on kuollut viikolla 6-9. Anteeksi negatiivisuus, mutta ärsyttää miks ei oo samat käytännöt joka paikassa.
 
Meillä on sit haaveilija samalla viikolla ultra. Mulla 19.1. Toivotaan molemmille hyviä uutisia sitten!
 
Hei osaiskohan joku kertoa, kun tänään neuvolaan soittelin ja varattiin aika niin terveydenhoitajalle 12.1. kuin myös neuvolalääkärille 24.1., niin mitä tämä neuvolalääkärin vastaanotto sitten sisältää suurinpiirtein? Unohdin tosiaan kysyä terkkarilta itseltään. :smiley-ashamed005 Alkuraskauden ultraan meinattiin varata huomenna aika Perhe-Arteen, pitää vaan pohtia heidän kanssaan millon se olis järkevintä toteuttaa, ettei tarvis eioo:ta mennä katteleen :happy:
 
Riippuu kunnan käytännöistä varmaankin, mutta terveydenhoitajan kanssa käydään yleensä läpi paperijuttuja, katsotaan perustiedot, paino, hemppa, pissa ja verenpaineet (myöhemmillä viikoilla kuunnellaan sydänäänet ja otetaan sf-mitta). Lääkäri mahdollisesti tekee sisätutkimuksen tai muita tutkimuksia. Joissain kunnissa myös ultrataan lääkärikäynnillä ja katsotaan raskauden sijainti ja kesto. Kannattaa soittaa ja kysyä, jos kovin mietityttää, mutta käyntien sisältö varmasti selviää myös tuolla ensimmäisellä käynnillä. :)

Meillä on ensimmäinen neuvolalääkäri noin rv14 ja silloin on perheen laaja terveyskäynti. Laaja in my ass, viimeksi kyseli vain, että miten meillä menee ja käytetäänkö alkoholia.
 
Minäkin soittelin jo neuvolaan, kun halusin että kilppariarvot ja siihen thyroxiini lääkitys olis kohdallaan raskautta ajatellen.
Neuvola on 26.1, mut ilmeisesti kun lapsettomuushoidoissa ollaan oltu, ultrataan naistenpolilla sitä ennen, tai näin neuvolatäti vihjasi.
 
Kiitos sulle selvennyksistä elaffy! Ei onneks kummemmin huoleta, pientä enskertalaispaniikkia vaan :smiley-ashamed004 Tänään varasin tuon ar-ultran, jollon ois menkoista laskettuna 7+1, mutta itte veikkailen 3-4vrk pienemmäksi. Saas nähä näkyykö vielä sillon mitään :confused013
 
Rv6 alkaen pitäisi jo näkyä syke, mutta tietysti riippuu laitteista ja siitä, onko raskaus jo oikeasti niin pitkällä..
 
Pitäiskö tänne tehdä sellainen neuvola/ultra lista, niin siitä näkis aina suoraan kenellä on mitäkin edessä ja itsekin pysyy mukana koska omat ajat on :D
 
Takaisin
Top