Tiko, influenssa on tullut jo Suomeen ja erittäin rajuna. Muistaakseni joku kymmenkunta henkeä siihen on jo menehtynyt, lähinnä kaiketi vanhuksia. Edelleen kuitenkin suositellaan rokotuksen ottamista ja raskaana kuulut tietysti riskiryhmään. Itse otin 2014 rokotuksen ollessani raskaana, mutta viikkoja en muista. 10-20 välissä taisi olla.. Itse äitinä joudut arvioimaan riskit rokottamisen suhteen. Elävää rokotetta ei käsittääkseni raskaana oleville voida käyttää ja toisesta ei voi sairastua. Influenssan sairastaminen voi aiheuttaa keskenmenon tai kehityshäiriöitä sikiölle. Joitain tapauksia on kai olemassa, joissa raskaus on mennyt kesken rokottamisen jälkeen, mutta en tiedä, voidaanko niitä jäljittää, että nimenomaan rokote olisi km aiheuttanut? Raskaus kun voi miljoonasta muustakin syystä mennä kesken ja huonoa tuuria, että näin on käynyt juuri rokotuksen jälkeen..
Itse ottaisin, sillä rokotus antaa myös lapselle suojan influenssaa vastaan ja onneksi tänä vuonna sen ehdinkin jo saada. Itse kuulun perussairauden takia riskiryhmään ja toisella lapsella on synnynnäinen sydänvika, jolloin läheisten rokottaminen on myös tärkeää. :)