Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aamulla oli neuvolalääkäri. Kaikki vaikutti olevan hyvin. Sykekin löyty melko nopeasti ja oli 150.:smug: Lähtöpainoon tullut lisää n.1kg. Verenpaineet hyvällä tasolla (115/70).
Parin viikon päästä onkin sitten ylimääräinen ultra äitipolilla.

Täälläkin käyty aamulla sykkeitä kuuntelemassa (135) neuvolalääkärissä. Ultrattiin samalla, ja siellä pikkuinen viuhtoi taas hyvin ylienergisenä. Paino pudonnut 1,5kg.

Heippa taas pitkästä aikaa... ei oo oikein päässy koneellekaan pitkiin, kun olin parit viikot totaalilevossa. supistelut alkoi ja voimalla... näillä viikoillahan ei niille voi tehdä mitään muuta kuin seurailla. Tänään lääkäri totesi, että supistelusta huolimatta kohdunsuu normaali kaikinpuolin, eli saan jopa kävellä. Verenpaine huitelee jossain hirmulukemissa johtuen jatkuvasta migreenistä ja stressistä... Josko tää vaikka tästä pikkuhiljaa alkaisi muuttua kivaksi odotukseksi. Mutta tyttösellä (tutkivat senkin vaikka ei haluttu tietää...) onneksi kaikki hyvin.

Minä kävin tänään neuvolassa ja kuulin pienen sydänäänet. Syke oli pikkuisella 150 ja kovasti liikkui. ❤ Oli kyllä ihanaa taas kuulla, että pienen sydän löi. Itsellä taas oli verenpaine ja painon nousu ihan hyvällä mallillaan. Ja sokerirasitus kokeen arvotkin olivat hyvät. :)

Neuvolassa kaikki ok. Sydänäänet kuului tasaisena, niitä vähän jännitin. Painoa tullut kaikkinensa 4kg, kyllä huomaa ☺️ ultria varailin, myös 4d:n viikolle 25. Ootteko muut menossa ylim. ultraan?

Mäkin haluun 4d ultraan! Mahdetaanko sitä tehdä Gravidassa rakenneultran yhteydessä? Ymmärsin että äidilläni olis ollut se samalla.

Meillä neuvolalääkärillä on ultra, ja hän ultraa aina kun siellä käy. Niin saa ylimääräisiä ultrauksia pitkin raskautta :D Tuossa pahoinvointi vaiheessa se oli jotenkin hyvä, kun ravasin lääkärin luona. Näki sen syyn, miksi voi pahoin, niin sen jotenkin sulatti paremmin miksi oksentaa.
Nyt seuraava ultra onkin vasta heinäkuulla. Seuraava neuvola on kesäkuun viiminen päivä (jollei sitä nyt jouduta siirtää, kun terkka jää lomalle eikä hän vieläkään tiennyt, kuka hänen lomansa tekee! Että kivoja nämä säätötoimenpiteet terveydenhoitopuolellakin...)

pepe: En kyllä tiedä, että tehdäänkö noita 4D-ultria Gravidassa, mutta olishan se kiva. :) Minä oon kyllä sen verran pihi, ettei me aleta maksamaan yksityiselle siitä, että päästään 4D ultraan, vaikka varmasti ihana kokemus onkin.

Ja pakko vielä eilisestä neuvolasta sanoa, että meillä vaihtuu jostain syystä neuvolatäti ja harmittaa kyllä. Vaikka kyllä mä uskon, että eiköhän se uusikin neuvolatäti osaa hommansa., mutta kun olin jo tottunut tuohon entiseen terveydenhoitajaan ja ehkä sekin, kun hän oli myös nuori alle 30-vuotias , niin hänelle oli tosi helppo puhua. :)

Mä olin silloin plussan tehneenä heti ottanut selvää, kuka täällä on terkkana :D Edellisenä kertana kun oli todella kiva terkka tuolla toisella puolen kaupunkia... sain sitten selville, että tämä terkka on ollut vuosia sairaanhoitajana, hyvän pätkää ihan kätilönä ja nyt useamman vuoden neuvolassa terkkarina. Ja kovasti löysin myös netissä kiitosviestejä ja kehuja kyseisestä naisesta. Ja täytyy sanoa, että on tosi kiva ihminen. Mulle on jotenkin tosi tärkeää, että neuvolantäti ja lääkäri on sellaisia, että heille voi puhua asioista suoraan ja kokee tulleensa kuulluksi.

Mä oon nyt ymmärtänyt, et 4d ultraus tehdään vaan lääkärin toimesta. Mullakin toi nt-ultra oli lääkärin tekemä niin näin tota 4d kuvaa, nyt tuleva ru on sit vaan ihan perus ultraus. Sain viikolle 32 ylim ultran, ja siihen diagnoosiksi lyhyt raskauksien väli - tän tekee ymmärtääkseni lääkäri eli 4d kuvaa silloin luvassa :)

Esikon kohdalla ru:ssa näin 4d kuvaa ku oli uusi laite ja asentajakin oli huoneessa :D vaik ultrauksen teki ihan vaan kätilö.

En sit tiiä mitkä käytännöt on eri puolilla suomea...

Kauhean pitkät välit jotenkin neuvoloiden välillä, mulla seuraava neuvola vasta heinäkuun puolvälis (kela-neuvola)...

Mäkin ihmettelin tota neuvolaväliä ja täällä neuvolalääkärikin on sitten vasta joskus elokuussa ja tuntuu ihmeelliseltä. Mutta meidän terkka on sellanen oikeen tyypillinen terkka niin en oikeen inspiroidu sen meiningeistä. Ymmärrän että lasten kanssa työskennellessä juttelee kun lapselle, mutta tällä tää tyyli yltää näköjään vanhempiinkin. Ei paljoa jaksa ongelmista puhua kun vastaus kaikkeen on pelkkää yltiöempaattisuutta ja voivottelua eikä juuri vastauksia mihkään. Eli ei paljoo haittaa että välit onkin pidempiä xD Ei kuitenkaan ole mitään sen suurempia huolia kun sydänäänetkin kuulu niin hyvin eilen :)

Meikäki kävi tänään "neuvolassa", hommat hoitaa täällä kätilö. Kuunneltii sydänäänet ja heti löyty:woot: kaikki muutkin ihan ok ja kehu vielä, että kuinka oon hyvässä kunnossa. :grin ihan kiva kuulla tuommoista. Painoki oli pudonnu sen puoltoista kiloa, mikä on outoa, koska olin ihan varma että se on noussut tasaisesti. Oli vaan erittäin haastavaa yrittää kuunnella kätilön juttuja, koska esikko päätti olla yks tavan terminaattori ja joka paikan säätäjä... :meh: viimenen kerta ku otan mokoman mukaan:grin

Ultra ollaan varattu jo aikaa sitten viikolle 20 mutta koska tämä on toinen raskaus eikä ekassakaan ollu ongelmia, niin seuraavan kerran nähdään kätilön kanssa viikolla 28! Jos tulee hätä ni totta kai saa aikasemminki mutta jos tarvetta ei ole, niin sitten vasta :)

Itselle on ollut tosi tärkeä, että terveydenhoitaja on ollut sellainen, jolle on helppo puhua ja jonka kanssa oon ollut samalla aaltopituudella. Itselle kun kaikki on ollut uutta ja moni asia on itseä askarruttanut, niin mulle ei oo tullu sellaista oloa kertaakaan, että kehtaankohan mä kysyä sitä ja tätä. Muutenkin ihanan realistinen ja tsemppaava ja itselle on tullut näinä kahtena kertana mitä ollaan neuvolassa käyty, että hän on ammattitaitoinen ja häntä selvästi kiinnostaa minun ja vauvan asiat.

Mullakin oli eilen eka lääkärineuvola. Verenpaineet ok, paino noussu roimasti, mutta niin on putkahtanu tuo mahakin oikeen kunnolla esiin tässä kahen viikon sisällä o_O Enää ei jää kauheesti arvailun varaan oonko raskaana vai en. Lapsukaisen sydämensyke 153. Ja nyt tuntuu liikkeet jo aikas hyvin, toivottavasti alkais pian tuntumaan jo niin, että mieskin sais tunnustella :happy:
Muuten, onko kukaan hankkinu itselleen doppleria? Oon miettiny sitä jo kauan ja tekis mieli kyllä ostaa. Kun tämä on vasta esikoinen, niin sille olisi käyttöä jatkossakin :wink

Tänään käyty neuvolalääkärissä. Sydänäänet kuulu, syke 140. Ei tehny alatutkimusta, kohtua tunnusteli vatsan päältä. Keskustelin ylävatsan kipukohtauksista, kielsi käyttämästä Litalginia. Laitto lähetteen ravitsemusterapeutille, saan sit sieltä tarkemmat ohjeet oikeanlaiseen ruokavalioon. Jos sais sillä apua noiden kohtauksien välttämiseen. Aika turha käynti..

Pepe: meillä oli gravidassa kaks viikkoo sitten eka ultra ja kyllä katsottiin myös 4d ja saatiin kummankin näkösiä kuvia :)

Mulla kans seuraava neuvola heinäkuun loppupuolella. Välissä on tosin tuo ylimääräinen ultra ja ru sitten heinäkuun alussa. Mulla on myös elokuussa ylimääräinen ultra rv24+.
Viltsu91 mulla on doppleri. Just eilen sillä kuuntelin, mutta kyl on vielä vaikeeta ainakin mun löytää sykettä. Kyllä se siinä pikasesti kuulu, mutta katos sitten.

Sokerirasitustesti takana ja tällä kertaa tuli vähän öklö olo. Ei sentään laatta lentänyt, mutta jonkinlainen kuvotus. Nyt on hieman viluinen olo. Sama reissu on tiedossa taas n.kymmenen viikon päästä.

pipa: Minä kans kävin gravidassa ekassa ultrassa, mutta ei minulle siellä 4D- ultrausta tehty. Hassua miten näitä eroavaisuuksia on vaikka on samasta paikasta kyse.

Mamma84: Saanko udella, että miksi sä joudut kahdesti käymään siellä sokerirasituksessa? :o Sillä kysyn, kun itse jouduin vaan kerran siellä käymään.

Sohwia mulla on PCO (munasarjojen monirakkulaoireyhtymä) sillon joutuu rasitustestiin jo ennen puoltaväliä, yleensä kai n.rv12-16 ja sitten vielä sillon rv24-28.:wtf:

Takaisin