Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli ensimmäinen käynti neuvolalääkärillä. Lääkäri oli hiljainen mies, noin reilu 30v. Vähän outo tilanne, kun tulee olo, että itse johtaa sitä keskustelua eikä lääkäri. Noh, seuraava käynti onki vasta loppuraskaudessa.
Käynti oli muutenki aika turha, mutta sydänäänien kuuntelu on aina kivaa :) nyt on ollut oireetonta aikaa viikon, niin mukava saaha varmistus masu-asukista. Liikkeitä en vielä tunne ja lääkäri sanoikin, että ei tässä vaiheessa vielä niitä tunne. Täällä foorumilla kun jo melkein jokainen niitä on tuntenut :O viikkoja nyt 17+3.

Azalea, olin just tulossa kommaa et ylipainoinenkin joutuu kahdesti. ;)

Minkähän takia mulle ei ole neuvolassa edes puhuttu koko sokerirasituksesta, vaikka painoindeksi on ihan iloisesti ylipainon puolella :confused004

Cut-ting kyllä mie oon ainakin tuntenut liikkeet jo kauan. Mieskin tunsi potkun mahan läpi jo kerran ja sillon oli viikkoja 17+ :) se on niin yksilöllistä ja riippuu varmasti monista asioista miten ne liikkeet tuntuu ja koska ne alkaa tuntua. :)

Mulla oo vieläkkää rasitusta ollu, vaikka oisin luullu ku painooki on. Viimeks nlatäti puhu et joskus sit rv 20-> tai kysyy lääkäriltä et millon.
Liikkeitä ei täällä ainakaa vielä tunnu ja huomenna tulee jo rv18. Istukka eessä ja tota omaa massaa ennestäänki ni vaimentaa aika hyvin näköjää. Pari muljausta tuntunu jokune aika sit.

Täällä kans joudun kahdesti, mutta en ihmettele. Ylipainoa on ja molemmilla vanhemmilla 2-tyypin diabetes. Ja ikääkin jo yli 30.

Iik, meillä on tänää toka neuvola :) pitää palauttaa se voimavara lappu. Mä en todellakaan oota rakenneultraa, tai joo ehkä sitä mut en haluu enää sen lääkärin kans puhuu mitää! Jäi tosi huono fiilis jotenki siitä.

Muoks. Nii ja eiks sokerirasitus oo sit joskus viikoil 24+ jotai? Mutki ne siihe laittavat..

Meillä ainakin minä ja mies saattiin pari A4:sta täytettäväksi. Siinä kysyttiin mitä voimavaroja perheellä on ja mitkä asiat stressaa, onko tukiverkostoa lähellä jne.

Meillä oo mitään tollasia lappuja. Oli vaan alkoholi huume lappu ja mitä syöt ja juot lappu. :)

Me saatiin toi voimavarakysely edellisellä neuvolakäynnillä, käydään se läpi seuraavalla käynnillä jossa on myös laaja koko perheen terveystarkastus. "Viralliselta" nimeltään toi lappu näyttäis olevan Ensimmäistä lastaan odottavan perheen arjen voimavarat.

Noniin, minen sitten kuulu edes tollasen lapun kohderyhmään :D En kyllä muista tuollaista esikoisen aikana olleen.

Terkut neuvolasta! Sydänäänet kuulu hyvin, vähän pieni möngesi karkuun ja piti jahdata sitä :D hemoglobiini mulla edelleen huono, täytyy jatkaa raudan syömistä varmaan loppuun asti.. Ja pitää käydä vielä labrassa niin ne kattoo hemoglobiilin vielä verestä, koska se on tarkempi.

Meillä kans kuunneltiin sydänäänet, hienosti jumpsutti sitte ku kaveri löyty :) potki vaan sitä laitetta eka :D outo oli kuulla ne potkut nii kauheen kovina, mut mitää en vielä ainakaa tunne tai tunnista.

Mulle ei ole mitään "ensimmäistä lastaan odottavan perheen arjen voimavarat"-merkkistä lappua annettu :confused005 Mystistä. Tosi paljon eroaa neuvoloiden käytännöt toisistaan.

Enpä mä ees tiiä mihin ne laput menee sitte ku on käyty ne läpi, ihan nimettöminä meni.. ja siis ihan vaa kyseltiin noita normaaleja juttuja, että mitä ajattelee tulevasta muutoksesta ja onhan tietoinen et asiat tulee muuttumaan, esim. omaa aikaa ei ehkä oo nii paljon yms. Ja onhan tukihenkilöitä ja mitkä asiat stressaa.. Meiltä ainakin kyseltiin noi suurin osa jo keskustelujen yhteydessä ekalla neuvola käynnillä ja lääkärissä kans :)

Mua lähennä huvitti se lappu. Kai siinä on tarkotus saada kiinni eri tilanteissa olevia, mutta itse inhoan vastata kyselyihin melkein joka kohtaan "Täysin samaa mieltä" niin ärsyttää täytellä. Mutta yritin sen keskustelunkin aikana miettiä, että onhan toi varmaan helppo tapa jonkun tuoda esiin joku tukipilari, päihteidenkäyttö yms ongelma jos ei siis muuten kehtaa/uskalla.

Takaisin