Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuosta nt-ultrasta ja tekotavasta...kiinnosti ja olin googlaillut etukäteen, tehdäänkö se mahan päältä vai alateitse, ja näytetään tehtävän lähtökohtaisesti ainakin Kättärillä päältä. Jos näkyvyys on huono ja esimerkiksi istukka edessä, niin tehdään myös alateitse, jotta rakenteet nähdään kunnolla. Kantsii siis henkisesti varautua molempiin.

Meillä on kans ihan sairaan vaikea järkätä noi yhteiset neuvola-ajat: minä töissä 70km päässä ja mies eri suunnassa n. 40km päässä ja neuvola ihan kodin vieressä :grin
Mä tänään kävin neuvolassa ja totesin sen jälkeen et onneks olin siellä yksin - sain paasata rauhassa itsestäni ja historiastani ja parisuhteesta ja kaikesta, ihan kaikesta! Ja se oli ihanaa!! Sykkeet kuului muuten ihan heti ekalla etsinnällä, mulla on kohtu niin edessä et ei tuo vatsa enää tahdo pysyä edes piilossa.:)
Seuraavaks kuukauden päästä sitten lääkärin terveystarkastus!

Meillä mies ei halua tulla neuvolaan ja se on enemmän kun ok mulle :D koen sen neuvola ajan kuitenkin olevan enemmän mua varten. Missä vaan tarkistetaan että mulla ja vauvalla on kaikki hyvin. Luulenpa että mieskin näkee asian enemmän niin ja kuitenkin kerron kotona aina mitä neuvolassa on sanottu. :)
ultriin haluisin miehen mukaan, mutta mokoma jätti tulematta nt ultraan. No rakemne ultraan saa tulla mukaan :)

Meillä mies pyrkii pääsemään neuvoloihin mukaan, ja yritänkin metsästää joko ihan aamu tai iltapäiväaikoja, niin mies voi joustaa koulunsa kanssa. Ultriin siis ehdottomasti haluaa mukaan :D esikon odotusajan neuvoloissa oli joka ikisessä mukana :) tosin me asutaan hgissä niin ei välimatkat oo mitään kymmeniä kilometrejä...

Itseäni ei haittaa vaik ei aina pääsiskään mukaan, ku eihän siel muuta kiinnostavaa ole, ku sydänäänet :) (siis miehelle)

Ai niin, kysäsin mis istukka on, niin edessähän se :) voipi olla taas haastavaa kuulla sydänääniä :D

Mä olin tämän viikon tiistaina ultrassa, kun vatsani oli parina edellisenä päivänä krampannut aika kovaa. Ultrassa kuitenkin kaikki hyvin ja pystyttiin nyt jo ottamaan nt-mittauskin eli ensi viikon aika peruttiin. Neljä senttinen kaveri vastasi hyvin viikkojaan, niskaturvotus oli 0,9, kädet ja jalat viuhuu edestakaisin, hyvännäköinen vatsalaukku sekä kaunis profiili kätilön mielestä. Suuri helpotus kun tosiaan se kaksi keskenmenoa alla eikä vielä yhtään lasta sylissä. Nyt luotan, että marraskuussa saamme mekin oman hoidettavan

Hmmm, vaikka neuvola onkin enemmän sitä äidin ja vauvan seuraamista, niin kyllä mä koen sen myös koko perheen seuraamiseksi ja tukemiseksi... meillä onneksi tästä näkemys on sama miehen kanssa joten ukko pyrkii myös aina olemaan mukana.

Enstiistaina olis neuvola lääkärille aika ja sitten siitä noin viikko ja olis nt-ultra.

Meillä viime raskaudessa kun mies tuli mukaan ekaa kertaa neuvolaan niin Hänet punnittiin ja mitattiin kans.:grin
Ens keskiviikkona nt-ultra.:eek:

Meillä muuten mitattiin ja punnittiin mies myös! Muistan, miten neuvolahoitaja sanoi, että usein ne miehetkin alkaa kerryttää kiloja kun nainen on raskaana, joten parempi seurata isänkin painoa, jonka EI kuuluisi nousta :p

Mitäs Esmalle kuuluu, eikös Hänellä ja kaksosilla ollu nt-ultra tällä viikolla vai muistanko väärin.

Esma on poistunut salaisesta ryhmästäkin, sitä ollaan tässä kovasti mieitty, että mitä on tapahtunut.

Varmaan myös riippuu miten neuvola täti sen miehen huomioi. Meillä ainakin kyseli mieheltäkin kaikenlaista, eli varmaan jäi miehellekin sellainen olo että hänkin on sinne tervetullut. Mies myös plussan jälkeen sanoi, että aikoo olla kaikessa mukana ja hyvin on pitänyt. On hoitanut minua kotona ja järkkää itsensä myös mukaan neuvolaan ym.
Ja minusta on hyvä että on mukana, itse aina unohdan kaiken mitä oon aikonu ottaa puheeks :D

Hei te jos ultras käyneet, katsottiinko teillä myös 4d-kuvaa? Puhuttiin kaverin kans, ja hällä jo 3. raskaus eikä kertaakaan ole saanut 4d kuvaa...

Ite sain vielä kuvan 4d:nä muistoksi täst viime ultrasta.

Ccix meillä ei ollut 4d ultraa ainenkaan tässä ekassa ultrassa. Oon ymmärtänyt että rakenneultrassa saattaa olla. (Ainenkin äidilläni oli)

Meillä kyllä miestä kiinnostaa kaikki vauvaan liittyvät asiat ja on kyllä innoissaan tulossa neuvolakäynneille mukaan. Me odotamme esikoista, joten kaikki on meille uutta ja jännittävää. Ja ihanasti neuvolatäti huomioi miestä, kun hän kyseli miehenkin kuulumisia jne. Itselle on tärkeää, että mies on mukana noin aktiivisesti ja se, että häntä selvästi kiinnostaa nuo asiat. :)

Kävin nt-ultrassa KOKSissa ja kuudesta kuvasta yksi on 4D-kuva. Ultrattiin vatsan päältä, koska kätilön mukaan raskausviikkoja oli tarpeeksi (13+0). Hän kyllä sanoi, että jos ei näy hyvin, niin sitten alakautta... Virtsarakko kannattaa olla tyhjä ennen ultraa, näkee paremmin...

Meillä on miehelle tulossa viides ja hän sanoo et ois ollu elämässään iha tyytyväinen vaikka ei ois ikinä tullu yhtäkään ni mä oon vaa kiitollinen että on mun kanssa tähän (taas) lähteny ja suurimman osan ajasta on jopa mulle tukena ja apuna, vaikka välillä vitsaileekin ottavansa duunin öljylautalta Norjasta tai vähintään sairaankuljetuksesta jostain ihan eri puolelta Suomea viikkovuoroja... :P

Tänään oli ultrassa kaikki hyvin ☺️ nt 1mm, pää-perämitta 67mm. Vauveli nukkui vielä aamulla, lääkäri joutui herättelemään. Oli tosi ihana käynti, ihan huippu vanhempi mieslääkäri! Siis huippukäynti, vaikka olin yksin Kai mun pitäisi ymmärtää esikoistaan odottavaa miestä, että hän jännittää omalla tavallaan ha kokee olonsa varmasti tässä altavastaavaksi kun itselläni on jo kaksi lasta. Ja varsinkin kun olin kuin myrskynmerkki... Pitääpä ymmärtää ja pyytää omalta osaltani anteeksi. Ja ennen muuta keskustella miksi raivostuin niin...

Meillä mies tulee ultriin, neuvolassa käyn yksin. Noin on menty aiemmillakin kerroilla. En mä näe mitään tarvetta sille, että mies tulee katsomaan pissaliuskan arviointia, hemoglobiinin mittausta, mun punnitsemista ym...juuri mitään muutahan niihin käynteihin ei kuulu :D

Meillä ainakin ekassa raskaudessa neuvolassa tehtiin paljon muutakin kuin vain syynättiin minun ja vauvan vointia. Mies osallistui kaikkeen, joskus sai etsiä sydänäänet ja taidettiinpa jollain kerralla harjoitella vauvan hoitoa ihan nuken kanssa, tai siis lähinnä mies harjoitteli :) meille yhteiset neuvolat oli tärkeä matka vanhemmuuteen ja ehkäpä jopa meidän parisuhteeseemme, esikoinen kun tuli yllärinä 3 kk tuntemisen jälkeen. Toki meillä oli aivan huikea terveydenhoitaja joka osasi tosiaan olla molemmille läsnä neuvolakäynneillä.

Meilläkin on kyllä mies selvästi huomioitu neuvolakäynneillä (toisinaan jopa punnittu, mitattu verenpaine, hemoglobiini jne. :D ). Enkä muutenkaan koe, että siellä mun vointia niinkään tutkittais vaan meidän yhteisen tulevan lapsemme olotilaan vaikuttavia seikkoja :)

Takaisin