Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oliko moni käynyt varhaisultrassa muuten? Itekkin oon sitä miettinyt, kun ihan tarkka ei oo tuo kierto ollut, mut mut. Kattoo nyt kun pääsee ekaan neuvolaan ensin. Oliko joku muuten päässyt neuvolan kautta varhaisultraan?

Nortsi, kävin neuvolassa varhaisultrassa 8+2. Pyysin erikseen, kun aiemmin ollut keskenmenoja.

Mulla on ensi viikon perjantaina eka neuvolakäynti, silloin viikkoja kasassa 8+1. Meidän neuvolassa ei ole ultrausvälineitä ja sykkeet kuunnellaan sellasella iän ikuisen vanhalla dopplerilla. Ja niitä sykkeitä ei varmasti edes yritetä vielä löytää. Pitäisi siis odottaa nt-ultraan jotta saa varmistuksen, että kyytiläinen löytyy. Nt-ultra on varmaan vasta toukokuun puolen välin paikkeilla ja tuntuu kyllä ikuisuudelta ootella sinne asti. Toisaalta tekisi mieli käydä varhaisultrassa, mutta ennemmin ostaisin sillä rahalla jotain konkreettista vauvaa varten. Yritän nyt olla luottavaisin mielin ja ottaa sen asenteen, että oon raskaana niin kauan kunnes toisin todistetaan. Turhasta murehtimisesta ei oo mitään hyötyä, mutta vaikeaahan se on olla huoleti.

Eri tavalla vaihtelee nää verikoe otto ajankohdatkin. Mulla tais olla parinviikon haarukka minkä sisään pitää käydä. Eikä perjantaisin saanut käydä.

Meillä pitää ainakin viikkoa ennenkäydä verikokeissa ja soittaa tuloksia neuvolasta ja tilata itse se ultra aika sinne noin viikonpäähän verikokeosta. Itellä verikoe otetaan 12+1. (ainut aika minkä sain sopiin työaikoihin). Ja ultra menee sit 13+ viikolle juuri ennen vappua :D

Antzeliina, miks teillä ei saa käydä perjantaina verikokeessa..? :pompus:

Mä soittelin ä-polille tiistaina ja tarkistin et saanhan seulonnat otettua kun meni niin pitkälle mukamas se ultra aika. Hoitaja puhelimen toisessa päässä tarkisti mun varhaisultran sepitykset ja totesi et mitä helv, miks sulle on annettu noin kauas ultra-aika?? Sun pitää tulla ens viikolla. Kun oot sillon 11+ niin saadaan seulonnatkin tehtyä. Minäpä siihen että okei, minä tulen, ja et ihmettelinkin et oonko muka laskenut itse väärin vai olenko jotenki tyhmä :angelic: Mut ei, se varhaisultran tehnyt lääkäri oli täys susi, sitä ei voinut vähempää kiinnostaa. Ja sen kyllä huomas..!
Meillä verikokeisiin mennään heti ultran jälkeen, kuulemma ihan sieltä synnäriltä opastavat verikokeisiin menemään ja heti.:rolleyes: Nyt pitää siis vaan jaksaa malttaa odottaa ja jännittää et miten ens keskiviikkona käy :nailbiting:

Perjantai ei käy niille näytteille, jotka lähtevät eteenpäin tutkittaviksi. Harva näyte säilyy viikonlopun yli kuljetusboksissa ja jos näytteet lähtee kauemmas, ne ei ehdi saman päivän aikana perille.

Meilläkin muistaakseni esikoista odottaessa otettiin seulontaverikokeet sairaalalla samana päivänä kun oli nt-ultra. Ekan neuvolakäynnin jälkeen toki pidi käydä labrassa antamassa jotain verinäytteitä, oisko ollut sukupuolitautien testit tms.

Ballogala kun niitä näytteitä lähtee muistaakseni ouluun ja helsinkiin niin perjantaina ne ei kule sinne.

Hiphei, eka neuvola takana ja tosi hyvä mieli nyt :)

Neuvolantäti oli aivan ihana, tosi positiivinen ja kannustava. Painosta ei tullut sanomista muuten kuin sen verran että ihan asiallisesti totesi tän olevan riskiraskaus ja sen takia sokerirasitukseen pitäis varailla heti aikaa, muutenkin seuranta on tarkempaa kuin normaalissa raskaudessa. Tää täti myös soitteli äippäpolille, jos ne olis antanu mulle ajan ultraan ennen viikkoa 11+6 (jolloin siis nt-ultra), jotta nähdään onko raskaus oikeassa paikassa ja pikkuinen elossa. Kun eivät sitten äippäpolilta suostuneet aikaisempaa aikaa antamaan, niin neuvolantäti varasi mulle ajan ens tiistaille niiden omalle lääkärille :) samalla aikoi ottaa multa verinäytteet ja pitää jättää myös pissanäyte.

Verenpaine ja hemoglobiini mitattiin myös, molemmat kuulemma kuin oppikirjasta :grin

Nt-ultra tosiaan täällä kuulemma viikolla 11+6, joka mulla sattuis tuonne just ennen vappua. Laskettu aika olis neuvolan mukaan 11.11. eli nyt oliskin jo menossa rv 9+1, mutta taidan vielä odottaa ainakin tuohon tiistain ultraan ennen kuin menen esim. tickeriin muuttelemaan mitään :p

Eli tiistaita odotellessa...

Nyytikki Jepp. :) Aika pian ne mun mielestä lähettää sen kutsun nt-ultraan, mutta toivottavasti ei mene kovin pitkälle aika. Can't wait! :P

Edellisessä neuvolassa oli ultralaite ja oli aina ihanaa kun neuvolantäti ultras siellä. Harmi kun nykyisessä ei sellaista mahdollisuutta ole..

Nyt en tiedä minkälainen käytäntö on, kun kokonaan uusi neuvola ja sairaanhoitopiiri kuin edellisen raskauden alussa, mutta silloin oli tosiaan ne seulontaverikokeet muistaakseni n. 2 viikkoa aikaisemmin ja sen riskituloksen sai heti kun ultra oltiin tehty, kun ne verikokeen arvot oli siellä jo valmiina ja nopeasti koneella ultraaja sai tuloksen selville. Silloin se oli muistaakseni 1:6000, pitänee vielä kaivaa äitiyskortti esille ja katsella muutenkin vähän tietoja mitä edellisen raskauden aikana oli milloinkin.

Oon ä-polille jo soitellut ja saanut ajankin tohon np-ultraan ja lähetteitä sieltä verikokeisiin, mutta niissä pitää käydä vasta muutamaa päivää ultraa aikaisemmin eikä niistä mun mielestä mikään liittynyt seulontoihin, vaan lähinnä kokeita tän mun perussairauden vuoksi. Neuvola on itseasiassa tasan kahden viikon päästä, niin pitänee kysellä sieltä että tuleeko se lähete seulontaverikokeisiin sitten sieltä (kuten edellisessä raskaudessa) vai miten. Ehdottomasti ollaan kuitenkin miehen kanssa sitä mieltä että osallistun.. Muutaman viikon päästähän sitä onkin jo rv 9+1, joten niihin aikoihinhan se lähete pitäisi viimeistään alkaa saamaan jos samalla aikataululla menee kuin viimeksi. Ultra oli muistaakseni rv 12+2.

Varasin tänään NP ultran 27.4, se osuu 12+3 päivälle. Verikokeet pitää ainakin Raaseporissa ottaa 10+0-10+6 välillä, joten sinne menen jo maanantaina.Kiva päästä ultraan :Heartred

Hitsi ku ei yhtään muista et missä vaiheessa ne verikokeet oli esikoista odottaessa. Jos ne asettuu tuohon 10+0-10+6 välille ni pitäs käydä alkuviikosta. Soittelen huomenna neuvolaan ja kysäsen :)

Tänään oli sitten se toinen ultraus. Eka varhaisultra tosiaan 10pv sitten jolloin olisi pitänyt olla 6+1, eikä näkynyt kuin ruskuaispussi ja sikiöpussi, ei sikiötä.
Tänään näkyi pienen pieni sikiö ja todella hento syke, vastasi noin 6+1 ja pitäisi olla 7+4. Kahden viikon päästä uudestaan katsotaan jatkuuko alkion kehitys vai ei -jos ei tule sitä ennen itsestään ulos.
Aika menetetty peli tämä taitaa olla, kun ovulaatio ei paljoa myöhemmin ole voinut olla kun oli tikutettu eikä seksiäkään tainnut tuon oletetun oviksen jälkeen enää olla ennen plussaa. Ja plussa tuli jo 3+5 joten jos ovulaatio olisi ollut myöhemmin niin ei se olisi tuolloin vielä plussana näkynyt.

Jään taustailemaan ja tulen kertomaan sitten kun asia selviää lopullisesti, onnellista odotusta kaikille.

Voi TestaRossa, toivotaan parasta. Voimia kovasti, raastavaa varmasti tuo epätietoisuus ja odottelu.

Takaisin