Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä??! Ei tarvii saunaa jättää VIELÄ? Pitääkö se jossain vaiheessa jättää? Olen aivan pöyristynyt. Mie en elä ilman saunaa. Varsinkaan näin viileällä säällä... nyt iski heikotus.....

En myöskään tiennyt että saunomisesta ois rajoitusta. Kerran viikossa meillä saunotaan, mutta ei mitään pitkiä aikoja.

Eikö sauna oo siinä kolmen ässän listassa, minkä muka pitäis käynnistää synnytys. :) Ei kai sitä tartte muuten jättää, jos muuten pystyy saunomaan, mutta jos on ennenaikaisia supistuksia niin saunaa ei kai kovin suositella.

Niin mä siksi kyselin terkkarilta kun työpaikan jouduin jättämään kuumuuden takia..mulle tuli siellä niitä supistuksia. Nyt sitten kysyin siksi kun aina saunassa alkaa ihan jäätävä supistus joka pysyy sen pari tuntia päällä vielä saunan jälkeen. :)

Minäkään en ole kuullut että saunaa pitäis viel alkaa rajoittamaan/välttämään. Mulla ei kylläkään ole ollut viel saunan aheuttamia suppareita. Pitänee kysyä seuraavalla kerralla neuvolassa.

Mie istun saunassa puoli tuntia jokatoinen päivä. Jos en pääsis saunaa ni joutuis seisoo kuuman suihkun alla yhtä kauan. En kuitenkaa haluu tuhlata vettä niin paljon.

Mulle taidettiin saunasta sanoa, että jos on turvotusta pahasti tai suonikohjujen kanssa ongelmaa, niin lämpö voi sitä pahentaa. Mun suonikohjuongelma vähän helpotti onneksi, olin aika paniikissa sen kanssa jotain kuukausi sitten. Luulin ongelman vaan pahenevan, kun raskaus etenee ja vauva painaa enemmän, mutta ilmeisesti kohtu nousikin vähän ylemmäs ja paine alas hellitti. Valitettavasti supistelu lisääntyi puolestaan niin paljon, että olo on edelleen tukala, mutta näistä kahdesta valitsisin kyllä nää supistukset.

Mä en muutenkaan ole saunaihmisiä, ja raskauden aikana en vois edes ajatella saunomista. Ihan jäätävä hengenahdistus muutenkin ja helposti tykyttelee yms, plus hormonihiki! On helposti siis sellainen olo kuin olisi saunassa vaikkei ole :bored:

Mä oon nyt viimeisen kuukauden saunonu melkein joka päivä. Nautitaan nyt omasta saunasta uudessa kodissa, kun ollaan oltu monta vuotta ilman. En ehkä jaksa saunoa kovin pitkään kerralla, mutta mitään supistuksia ei ole tullut.

Neuvolassa tänään käyty, kaikki hyvin :) mukero vaan koko ajan kääntyili dopplerin alta pois, niin alkoi huvittamaan :D sf-mitta 33, puoltoista viikkoa sitten oli 30. Supistelee kippeästi aina välillä ja eipästä hirveenä muutenkaan enää rehkitä, ko nivuset repiää muuten :/

Muoks. Rv 33+3

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollut ennenaikaisia supistuksia, eikä kukaan ole puhunnut saunan jättämisestä. Mutta eipä sauna ole niitä kertaakaan aiheuttanut.

Mä toivoisin että kun kirjoitatte vaikka että neuvolassa käyty ja muita tietoja että kun ei teillä ole aikajanaakan tossa että millä viikolla olette että kirjoittaisitte sen tekstiin? Ois kiva vertailla. :)

Hyvä että ei ole saunasupistuksia, en toivois niitä kellekkään. Tulee tosi ahdistava olo niistä, mutta en halua jättää mun rentoutumiskeinoa + se että lämmintä vettä kuluis paljon enemmän jos en ensin lämmittelis puusaunassa.

Ilmeisesti ne satunnaiset tykyttelyt ihan kuuluu tähän raskauteen? Mulla on ollut kaks kertaa tässä kolmen viikon aikana semmoinen parin sekunnin kestoinen sydämen pamppailu. Vähän se tietysti pelästyttää, mutta on ohi yhtä nopeasti kuin on tullutkin.

Viikkoja nyt 34+3 ja sf 35. Lähete tuli ultraan kun oon oikeesti ihan valtava. Vauvan pää on alhaalla mutta ei kiinnittynyt vielä. Olo on tukala, mut oon tyytyväinen tosta ultrasta. Tuo vähän mielenrauhaa!

Saunomista ei oo täälläkään kielletty supisteluista huolimatta. Mutta oli puhetta, että jos saunassa supistelee kovin, niin sitten se on kropalle liikaa. Ja turvotuksista ja suonikohjuista jos kärsii, niin ei välttämättä hyvä. Samalla oli puhetta noista muista ässistä, että ei se siivous/liikuntakaan normaaliraskaudessa synnytystä käynnistä, ainoa mikä voi vaikuttaa on sperman sisältämät kudosta pehmentävät ainesosat, jotka voi edistää myös kohdun suun avautumista.

Tänään oli neuvolalääkäri, 36+1, kaikki hyvin, sf oli pompannut lievästi keskikäyrältä. Pää alhaalla, muttei kiinnittynyt. Ens viikolla synnytystapa-arvio ja normaali neuvolakäynti. :)

Neuvolassa käyty. Rv 32+5 nyt. Hemoglobiini oli tippunut 143 -> 134 muttei onneksi ole paha :) oma paino oli noussut 2 viikossa onneksi vain 300 g. Sf:ää ei katottu.
Jatkuvien kivuliaiden supisteluiden ja hengenahdistuksen takia varattiin heti huomisaamulle aika lääkärille sinne neuvolaan. Saa nähdä pitääkö taas käyä polilla näytillä...

Eilen oli rv 34+4 ja neuvolassa käyty. Mulla ja Vavella kaikki ok. Vauvalla pää alaspäin mutta ei mitään merkkiä kiinnittymisestä. Sf oli jotain 32.5? Nyt kun kaikki oli hyvin, ni seuraava neuvola vasta reilun kahden viikon päästä.

Ja kysyipä terkkari että millos oon aatellu kotiutua synnytyksen jälkeen? Hiukan taisin näyttää hämmentyneelle ja vastasin vaan että katson sitten senhetkisen voinnin mukaan.
Sitten terkkari vaan tuumas et jos on synnytyksessä menny kaikki hyvin, niin sinähän voisit kotiutua vauvan kans jo 6h synnytyksen jälkeen!:woot: Yöllä ei tietenkään kotiuteta. siinä pitäis sitten tottakai tulla näytille kun vauva on sen 3vrk. Huh. Kaikkea ne ehotteleekin! Jos jotain komplikaatioita kotona sit kuitenkin ilmenis ni sit pitäis järkätä esikoisen ja eläinten hoidot ym. Ja onhan meillä sairaalaankin matkaa se vajaa 30 km sivuunsa. Noh. Katsotaan.
ehdotustaan hän perusteli sillä että synnyttäneiden osastolla on varamajoitusta toisten osastojen potilaille ja siellä saattaa olla siis miehiäkin? o_O
viimeksi siellä oli vain meitä synnyttäjiä ja synnyttäneitä sekä naistentautien potilaita mut nyt voi olla sit muitakin.

Niin että synnyttäjät pois jaloista mahdollisimman nopesti! Kai sitten jos se on mennyt hyvin ihan normityylillä.

Minua sinällään toi polikliininen synntys kiiinnostas. Mutta se jälkitarkastukseen raahautuminen ei niin innosta. En ole siksi hirveesti asiaan perehtynyt.

Nyt 35+2 kävin taas äitipolilla, ja kaikki oli hienosti! Lapsiveden määrä oli nyt lähes normaali (ylimäärää siis) ja vauvan painoarvio oli nyt hiukan vajaa 3 kg, eli se on nyt palannut takaisin sille 3800g-käyrälle millä on koko ajan ollutkin paitsi viime käynnillä. Tänkertanen gyne arveli että viimeksi tuli varmaan mitattua yläkanttiin. Huh helpotusta, ei siis ehkä tarvikaan käynnistää :happy::grin Käyn siellä vielä kolmen vk päästä, ja jos kaikki on silloin ok niin saa odotella normaalisti kotona synnytystä. Jee! (Paitsi jos tää tarkoittaa että voin joutua odottamaan sinne 42+0 asti, en huomannut kysyä että kuinka pitkälle siis annetaan mennä)

Takaisin