Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä vauvan kääntämisestä, mutta tuossa linkissa oli paljon samoja kuin jostain luin, että mitkä ovat hyviä asentoja olla loppuraskaudessa. Siinäkin kehotettiin venuttamaan kohtua. Juurikin tuo eteenpäin sohvalta ylösalaisin, sitten kyljellään olo, lantion pyörittämisliikkeet, peppu niin lähelle seinää kuin mahdollista ja jalat seinää vasten sammakkoasennossa niin että polvet osuu seinään_venytys, istua vaikka jumppapallolla niin että lantio on korkeammalla kuin polvet ja maha roikkuu rennosti jalkojen välissä..vauvaa käytetään painona ja vauva makailee näin ollen kuin riippumatossa.
Mulla on joku ikivanha jumppapallo, mutta en saanut pumpattua siihen tarpeeksi ilmaa...olin ihan hikipäässä kun pumppailin sitä. :joyful:

Ja arvatkaas mitä, poju oli sitten kääntynyt taas pää alaspäin! Ei raivotarjontaan mutta sinne päin. Puoli tuntia ehdin jo itse käyrillä makoilla ennenkuin lääkäri vasta ultrasi että kappas, täällähän tämä pää oikeassa suunnassa. Vauvalla kaikki kunnossa, kokoarvio viikkoa isompi (hui) ja virtaukset hyvät. Lapsivettä normaalin ylärajaa hipoen, sitä nyt seurataan ja kahden viikon päähän uusi poliaika. Katotaan miten päin sitten ollaan.

Tänään käyty tutkimus (tutkimus jossa tutkitaan et ennustaako joku verikoe mahdollista hapenpuutetta) käynnillä, jossa ultrattiin et tytsyn paino 1500g, täysin vastas viikkoja. Kaikki oli hyvin. Vaikka supisteleekin niin hyvin kohdun kanavaa jäjellä.

Täällä kans käyty ylimääräisesti äippäpolilla.
Aamulla herätessä vauvan liikkeet miltei olemattomat (yleensä erittäin vilkas) ja ensimmäisessä liikelaskennassa määrä ei edes täyttynyt, soittoa ä.polille, mehua naamaan ja uudet laskennat käyntiin. Liikeitä muutamia, muttei silti "normaalin verran".
Siellä tunnin verran antureissa ja lääkäri vielä ultrasi, ja vauvalla kaikki hyvin <3 Vauva tänään normaalia väsyneempi TAI "ei pelästynyt aamulla, kun ei ollut mammalla herätystä".
Tänään rv35+0 ja vauva 2,8kg <3

Tänään oli neuvola. Todella pikainen käynti, mutta enpä mä kyllä oli mitään puhuttavaakaan keksinyt. Alapaine on vähän nousussa ja kuulemma tarkkaillaan, mutta silti seuraava neuvola on rv 36. En siis tiedä miten se tarkkailu tapahtuu, kun joka neuvolassahan ne ottaa verenpaineet jokatapauksessa. Vauvan sykkeet 130 ja liikkeet ++. Kaveri viihtyy edelleen pää alaspäin,, kuten on ollut viikoilta 20+ lähtien. Sf 31cm, eli yläkäyrällä pyöritään tässäkin raskaudessa.

Tänään neuvolassa. Paikat "mukavasti pehmenneet" ja jokin raollaan, en käsittänyt. Mutta näillä viikoilla, 33+3, ei haittaa ja suppareista huolimatta saan liikkua niin kuin ennenkin. Yhä ollaan raivotarjonnassa, syke vahva 130 ja sf-mitta hypännyt 33cm:n (pitkään ollu kaiketi vauvan asennosta johtuen 27), eli yläkäyrällä mennään taas. Oma terkka oli saikulla ja jää kohta lomalle. Antoivat ajan taas parin viikon päähän jotta ehdin tavata vielä hänet. - Olihan tämäkin terkka mukava, mutta nyt huomasin että sille "omalle" on paljon enemmän asiaa ja aika tärkeä tuki hän on.

Varmaankin kohdunsuu raollaan. Mulla merkittiin jo 29+3, että 0,5cm auki ja nyt 36+0 oli auki "yhdelle sormelle". Voit katsoa merkittiinkö neuvolakorttiin jotain kohdunsuun auki-sarakkeeseen. Mulla on nuo merkittynä siihen ja rasti siirtyi kiinni-kohdasta viivan päälle auki-puolelle. :)

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Mullakin tänään terkka 33+3. Kaikki ihan ok. Sf 31 ja vauva raivotarjonnassa ja erittäin alhaalla pää.. Siltä se myös tuntuu ja näyttää :D. Pissa oli + ja hemppakin noussut vähän 117 (viimeks oli 112). Seuraava terkka 2 viikon päästä ja rv 37+ lääkäri ja saadaan vähän painoarviota :). Nyt illalla iski kova hedari ja kauheesti hengästyn pienestäkin tekemisestä. Mahakin ihan löysällä et 2 kertaa on pitäny mennä vauhdilla vessaan ja varmaan kohta taas pitää mennä. Mikä lie tauti iski päälle

Tänään oli myös mulla neuvola rv 32+3. Sf mitta 30 ja raivotarjonnassa. Terkan mielestä vauva vielä oudonkin ylhäällä. Tästä johtunee kaiketi se miksi tulee huono olo aina syömisen jälkeen. Neuvolalääkäri varattiin jo 17.9 eli rv 34+5. Ja siitä seuraava neuvola taas parin viikon päästä.

Neuvola ja lääkärikäynti takana. Paikat kiinni, kuten pitää. Sf mitta 31, eli keskikäyrän tuntumassa mennään. Kiitos pienten ruokailutottumusten muutosten, painonnousu on saatu kuriin. Verenpaine tosin oli 136/94, mutta lukemassa saattoi olla mukana hieman valkotakki jännitystä. Omaseurannan mukaan paineet normaalit.

Tänään oli lääkäri. Ja kokoajan puhuttu synnytystapa-arviosta, ja eihän se ollut yhtään sellainen mitä ajattelin... :/
Ultrattiin (kaikki hyvin, vauva 2,9kg) Pyllyn puolella ei käyty yhtään, kohdunsuu tarkastettiin (kiinni, mutta pehmeä) ja thats it.

Enhän mä nyt tällä tiedoilla tullut yhtään vakuuttuneeksi, ett ensimmäisten vauvan painoarvoiden mukaan pystyn 4-4,5kg lapsen synnyttämään alakautta?!?!

Lääkärikin vielä lopuksi totesi, että hyviä vointeja ja onnea synnytykseen, eli tää OIKEESTI OLI VIIMEINEN LÄÄKÄRIKÄYNTI?

Mitä mulla on mennyt ohi? Ehtiskö lääkäri oikeesti vaan tuntea, ett mahtuumahtuu?

Siis ja tänään 35+5

Onko nää nyt niitä ns.synnytystapa-arvioita, jotka kuuluu kaikille..ja on tosiasiassa perus neuvolalääkärikäynti? Vai olitko ihan erikseen pyytänyt.. Meillä synnytystapa-arvioon tarvii lähetteen ja tehdään sairaalassa synnytyslääkärin toimesta, joka oikeasti useimmiten osaa vastata kysymyksiin ja arvioida parasta synnytystapaa.

Meillä tekevät myös neuvolassa silleen synnytystapa-arvion, että lääkäri arvioi vauvan syntymäkoon ja käsikopelolla äidin lantion. Jos niissä lääkärin mielestä jotain epäilyttävää, sitten lähete polille, missä mahdollisesti kuvantamisia ja käynnistys/ sektiosuunnitelmia tehdään. Tämä siis, jos lähtökohtaisesti on alatiesynnytys suunnitteilla (eikä esim pelko taustaa/ ongelmia edellisessä synnytyksessä).

Mitä tarkoitit TNHT pyllyn puolella käymisellä? Mulla esikoisesta neuvolalääkäri tunnusteli päälipuolin lantion luut ja teki gynekologisen tutkimuksen; tuntui eniten arvioivan, että vauvan pää mahtuu lantion läpi. Tietenkin ultras vauvan mitat. Ja mun kohdalla lääkärin arvio piti paikkansa, kyllä nelikiloinen vauva mahtui tulemaan ulos. Tämä siis ylimääräisenä lääkärikäyntinä, kun eka lääkäri oli vaan todennu "mahtuukohan edes syntymään" kokeilematta mun lantiota ja vain käsikopelolla tunnustellut vauvan koon. Kannattaa ottaa asia puheeksi terkan kanssa ja pyytää keskusteluaikaa lääkärin kanssa, jos saisit itseäsi varten selkeämmän arvion tilanteesta.

Vasta tänään oli perhevalmennuksessa puhe synnytystapa-arviosta (jota ei täällä enää tehdä kuin lähetteellä jos terkka niin arvioi tai jos äitiä asia kovin vaivaa). Ja terkka selitti että "tutkimus ei ole kovin miellyttävä, lääkäri tutkii käsikopelolla vauvan koon ja äidin lantion mitan emättimen ja peräsuolen kautta. Lantio kuvataan jos lääkäri on arvoistaan epävarma."

Ps. Ei arvoistaan vaan arviostaan :P

Muokattu viimeksi:
Jaa, eipä tuo nyt kovin epämiellyttävää ainakaan mulla ollut. Mitä nyt yliliikkuvaa häntäluuta kokeillessa sattui vähän, mutta toi häntäluu nyt kipuilee vähän väliä muutenkin. :D Ihan normisti emättimen puolelta kokeili tilavuutta, mutta ensisynnyttäjänä olis varmasti ollut epämiellyttävämpää. Nyt kun paikat on muutenkin levällään niin siellä saa aika lailla kopeloida ennen kuin tuntuu missään.

Olen alusta asti ajatellut synnyttäväni normaalisti alakautta, ja vauvan syntymäpainoarvion ollessa 4-4.5kg lääkäri itse ehdotti varmuuden vuoksi synnytystapa-arviota ja/tai mahdollista käynnistystä.
Olen siis norm.kokoinen, ehkä jopa hoikka.

Juurikin tuollaisesta lääkärin kanssa puhelin, kuin Megara kuvaili...

Tämänpäiväinen "tutkimus" oli kaikinpuolin erilainen mitä ajattelin, ja täytyy ilmeisesti ajatella vain positiivisesti että kaikki menee synnyyksessä hyvin!

Ilmeisesti oli sitten eri lääkäri tällä kertaa kuin synnytystapa-arviota suositellut TNHT...? Kannattaa ottaa asia vielä puheeksi neuvolassa, ettei jää itselles liian epävarma olo. Ulkomuoto/ paino ei suoranaisesti kerro lantion tilavuudesta (ja hormonithan lisää joustoa), mikä siis ratkaiseva tekijä vauvan mahtumisessa. Virallisesti isokokoiseksi vauvaksi lasketaan > 4,5kg painavat muistaakseni.

Muoks. minäkin ennen esikoista normaalikokoinen enkä erityisen lanteikkaan näköinen ja tilaa oli siis vauvalla hyvin tulla. Se "pelottelu" vähän vaan toi huononmaun loppuraskauteen, mutta en sitä enää synnytyksessä miettinyt. Luotin, että kyllä kätilö huolehtii asiasta.

Muokattu viimeksi:
Tänään käyty neuvolassa ja kaikki hyvin :angelic: Oma paino pysynyt nyt samoissa lukemissa viimeiset 6 viikkoa, jee! Vaavin pää laskeutunut, muttei kiinnittynyt. Aika lailla semmonen olo onkin. Seuraava käynti 1,5 vk päästä ja sitten kuulemma saakin alkaa käymään siellä kerran viikossa kun ollaan loppusuoralla. Loppusuora, hui/jee!!:eek::rolleyes: Mulla on kyllä vauvan koon ja lapsiveden ylimäärän vuoksi ultra äitipolilla jo ensi tiistaina, että tässähän saa ihan juosta :wink

PS. Terkka innostui kun kerroin että niitä alapään vihlontoja (kohdunsuun kipuja?) on nyt ruvennut olemaan, sen mukaan "tapaa enteillä että lähiviikkoina syntyy". En kyllä tuosta innostunut, kun esikoisesta mulla oli niitä kipuja jo viikosta 32 eikä todellakaan syntynyt ennen kuin käynnistettiin vk 38. Toki ne kivut varmaan liittyy siihen että vauvan pää alkaa painaa kohdunsuuta ja pikkuhiljaa kypsyttää sitä, mutta ei ne kyllä oman kokemuksen mukaan synnytystä suoranaisesti enteile. Mites te muut, onko ollut noita viiltäviä emättimen pohjan seudussa tuntuvia kipuja? Sukkapuikkokivuiksi kai jotkut niitä myös kutsuu.

Muokattu viimeksi:
Meillähän on sama aikataulu, tänään neuvolassa käyty ja äitipolille tiistaina :D Neuvolakuulumiset laitan tuonne salaiselle puolelle (vaikka ei niissä mitään niin salaista olekaan).

Takaisin