Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa TNHT että sulla asia selvisi! Toivotaan että kuuri puree mahdollisimman nopeasti! Paljon paranemista ja tsemppiä sinne:)

Oon ihan tyrmässä. Paino oli noussut 1500g / vk! :excited001

Turvotusta, sanoi terkka. Kahden viikon löhöily pyöräilyhaaverin jälkeen näkyy, ja suolaisten himo. Mutta en voi syyttää pelkkää turvotusta. Väsynyt oon ollu, ja kavereitten kans syöpötellyt. Hg taas laskenut 95 kovasta kuurista huolimatta. Hain nestemäistä uutta rautavalmistetta apteekista ja sain luvan ottaa sitä nelinkertaisen annoksen.

Onneksi vauvalla näytti kaikki olevan hyvin. Syke 140 mol puolin. Sf mitta 27cm ja viikkoja 27+2. Ja tosiaan pikkuset kantapäät ne tuonne oikealle puolen kylkikaaren alle painaa. Äippäpolille lähete jos paino yhä tälleen nousee... jättivauva??

Siis nyt tuli elintapamuutos. Ymmärrän tuon väsymyksen (semmoista voimattomuutta) anemiasta johtuvaksi. Mutta jos jään tälleen löhöämään, ynnä lihotan itteni norsuksi, miten jaksan synnyttää ja hoivata pientä? Ja kalorit seurantaan. Mikä se on se suositeltu kalorimäärä päivässä?

Mietin mikä ketjureaktio tässä nyt on käyny. Anemia = uupumus, päänsärky, muistiongelmat (oon lähes dementikko, mies kertoo mitä viikolla ollaan touhuttu), väsyneet jalat jo aamusta.... Turvotus ja lihominen ja mahakipu lisää uupumusta ja haluttomuutta. Rauta on saatava nousemaan. Tuo valmiste on Compiron Fe. Ei sisällä B-vitaa, mitä mun limakalvot ei kestä. Onko kellään kokemusta tuosta? Nokkoskeitot ei mene alas. Mutta verilätyt ja lihat ja täysjyväviljat maittavat. Vihreitä kasviksia liian vähän.

Paljonko teillä on paino noussut raskauden alusta? Mulla 7kg mut 2 kiloo tullut tässä yhden viikon aikana.. Vähän pelottaa.
Mä oon jotenki iha loppu tähän raskaana olemiseen.. Jokapaikkaan sattuu ja supistelee. :(

N. 6,3kg noussut paino tähän mennessä jos lasketaan sen mukaan mikä oli paino ennen raskautta. Mutta jos huomioidaan se että paino laski pahoinvoinnin takia alussa 1,6kg, painonnousu onkin jo melkein 8kg.

Mulla on noussut nyt 8kg, rv 26+0. Ennen raskautta bmi oli 18,5 eli tasan narmaalipainon alaraja. Enemmänkin siis sais kai nousta mut eiköhän se vielä ehdi. Painonnoususta ei oo vielä kehkeytyny kriisiä mulle, luulen et enemmän kavahdan sitä synnytyksen jälkeistä olomuotoo... sattuilee ja supistelee täälläkin, lähes nonstoppina. Muuten vähän virkeempi olo kun keväällä. Potkut piristää odotusta mut pahoin pelkään et tukalammaks vaan muuttuu oleminen loppua kohden.

Mulla on noussut 9,2kg ja nyt 29+2.

Edelleen menee samat housut jalkaan, eli toi paino saattaa majailla sitten ylävartalossa ;)
Painonnousu ei oo kokonaisuudessaan tullut ainakaan syömisestä, kun aina syönyt normaalisti ja tarpeeksi usein!

Neuvolakortissa painonmuutos edellisillä kerroilla ollut 324-367g/vko!

Mulla edellinen nla oli rv 27+0 ja sillon oli painoa tullu lisää 5,3kg ja sf mitta oli 24. Nyt menossa siis rv 27+4

Niin ja painon muutos oli pompsahtanu uusiin lukemiin, +603! Huomaa että herkut maistuu, pitäis rueta vähän Tiiran mitä sitä oikein syö. Ja neuvolassa mietin et ei mulla vissiin pahemmin mitään turvotuksia ole, mut ai jestas näitä mun jalkoja aina illalla..

Itsellä ei paino noussut alussa juuri lainkaan, mutta nyt on tullut reilu 700g viikkoon ja kokonaispainonnousu on jo +10kg. Herkuttelu tekee tehtävänsä. Viikkoja 29+.

Eilen tuli neuvolasta soittoa siitä pissanäyteestä, ettei ole tarvetta millekään lääkitykselle! Ne kohonneet arvot oli vain lactobacillus-bakteeria, mikä kuuluu normaaliin vaginan flooraan... :rolleyes: Ei siis syytä supisteluille sieltä. Nyt viikonvaihteen kotona vähän reippaammin puuhastelleenna huomasin kyllä, että alkaa herkästi supistamaan kun teen jotain fyysistä, pienikin tavaroiden nostelu tai imurointi kostautuu tosi nopeasti. Hitsi kun olis aloittanut tän pesänrakennuksen aikaisemmin, tää kummasti hidastaa tekemistä. Malttaisi ottaa vaan rauhassa nyt. :)

Täällä on painoa kertynyt alusta 8,5kg ja nyt menossa rv 26+6.

Tänään terkkaneuvola. Kaikki normaalisti. Fundus edelleen yläkäyrillä 26.. Ja viikkoja 26+2
Ylihuomenna lääkäriin taas supisteluista.
Täälläkin pesänrakennusvietti mutten keksi enään muuta tehtävää? Kaikki jo pesty + silitetty..
:)
Ideoita otetaan vastaan niin kuluis tämä aikakin nopeemmin!

Lisamarie, mä järjestelen kaappeja... Esikoinen repi vakokuva albumista sivuja, niin piti saada ne turvaan. Siitä sitten innostuin muitakin kaappeja siivoomaan... Järjestä kaapit niin, ettei alakaapeissa oo mitään särkyvää tai vaarallista tai mitä pieni ei saa ottaa käsiinsä... Siihen kyllä on vielä aikaa, että meijän tulevat vauvat lähtee liikkeelle, mutta onpahan valmiiksi laitettu, eikä tarvitse sitten kaiken muun homman keskellä alkaa järjestellä :)

Mulla rv 27+1, viime (extra) neuvolassa viime viikolla punnitus, niin lukema olis sitten että painoa tullut 6kg raskauden alusta. Terkkari sanoi että +720g viikossa on hyvä lukema. Mulle ainakaan mitään syömisistä maininnut ja kerta sokeriarvot virtsassa on aina olleet hyvät. Nyt pelkään kyllä että kun olen jo kotona että meneekö tää ihan makaamiseksi, olen aina ollut vähän laiska lähtemään lenkille. Pyörällä kävin kyllä töissä, mutta nyt on sitten jotenkin eri. Jotkut hullut käy lenkillä ennen aamupalaa. o_O Ei pysty. Huomannut tässä että normi kaks leipää ei enää aamupalaksi riitä. Vitsit kun oon tämmönen laiskimus.
Kaappien järjestelemistä kyllä riittäis täälläkin ja siivoamista. Matot pestiin niin lattiatkin tarttis pestä ennekuin matot voi tuoda takaisin sisälle. Viikonloppuna koottiin kaapit lastenhuoneeseen. Saan sinne sitten sitä mukaa kun pesen vaatteita. Pitääkö ne silittääkin? o_O Pesettekö kaikki äitiyspakkauksen vaatteet, tarkoitan siis ulkoiluhaalareita ja tumppujakin?

Mä pesin kaikki uudet vaatteet ja varsinkin ihan pienelle. Esikoisen yksittäisiä en kyllä jaksa pestä, ei ne yli puolta päivää pysy päällä kuitenkaan..
Mutta siis +720g viikossa hyvä? Aika paljolta kuulostaa....ei nyt ainaskaan koko raskautta..menis lähelle +30kg raskauskilot. :D Mutta jos nyt +6kg olet vasta ottanut, niin varmaan loppuaikana saatkin ottaa enemmän. Mulla oli jo +9kg tuossa vaiheessa. Nyt onneksi vähän laantunut.

Muokattu viimeksi:
Mä en tainnu pestä äitiyspakkauksen toppahaalaria + tumppuja enkä villasia vaatteita. Ne olikin käytössä vasta 6kk-> (villaset ei ollenkaan päässeet käyttöön). Nyt siis tulevalle vauvalle ei otettu omaa äippäpakkausta. Muuten kyllä pesen kaikki vauvalle tulevat uutiudet (osan pariin kertaan). Itse ajattelen, että iholle tulevan vaatekerroksen olis hyvä olla mahdollisimman kemikaaliton. En silitä vauvan kamoja, en ylipäätään silittele muutakaan (miehen pyhäpaidalle oon joskus rautaa näyttänyt).

Niin no en mä joka viikko oo lihonnut sitä 720g:a, vaan se laskutoimitus oli viimeiseltä neljältä viikolta. :D Kyllä mä ne kaikki bodyt aion pestä, mutta toppaasua en ajatellut. Saa nähdä kui kylmä/lämmin talvi tulee. Sitäkin jo pohtinut että miten mä osaan pukea sen vauvan oikein? Ei niinku mitään kokemusta asiasta, tuntee itsensä ihan tontuksi tässä.

Hepsuli opit kokeilemalla. Mieluummin pienelle vauvalle liikaa kuin liian vähän päälle. Helpompi ottaa joku kerros vaatteita pois jos tuntuu että vauva hikoaa. Ja on todella yksilöllistä miten paljon kukin vauva tarvii vaatetta, ihan niinkuin aikuisellakin. Niskasta helpoin kokeilla onko vauvalla hiki vai kylmä. Varpaat ja sormet on vauvoilla aikalailla aina ihan jäiset niin niistä ei kannata olettaa mitään. Tärkeintä on pitää pää lämpöisenä ja korvat suojattuina ettei vahingossa anneta korvatulehduksille sijaa.

Mulle on tullut 9kg lisää, nyt rv30. Olo on mitä mainioin, jaksan hyvin, mitä nyt hengästyy toki helpommin kuin ennen. Mulla on koirat lenkitettävänä päivittäin, kävellään 2h/pv. Tuntuu et just kävely on pitänyt kropan kunnossa, ikinä ei oo tullut kävelystä huono olo, päinvastoin. Ehkä kävelytyyli on muuttunut hieman ankkamaisemmaksi... :wink

Hepsuli oon miettinyt ihan samaa, miten sitä lasta sitte osaa pukea, muta kaipa me siihen opitaan :)

Onko muille muuten tullut ns kohtauksia kun tuntuu tosi ahdistuneelta ja henki ei meinaa kulkea.. Mulla tulee n 2krt päivässä ja just tuolla ylämahassa rintojen alla tuntuu.. Nojaakohan vauva jotenkin palleaan yms?

Pikkasen kylmää kuinka paljon mulle on mahtanut tulla kiloja. Nyt kesälomalla oon hyvin mielin syönyt todella paljon herkkuja... Ja vaa'astakin loppu kätevästi patteri. Edellisen ja viime neuvolakäynnin välissä painoa oli tullut lisää n. 300 grammaa mut epäilen et nyt ollaan jo ihan eri lukemissa. Ainakin reidet alkaa näyttää siltä että nyt on syöty muutakin kun selleriä :D En vaan oikein keksi mitä sitä jaksaisi tehdä, reippaasta kävelystäkin alkaa pistämään ilkeästi alavatsaan.

Takaisin