Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä näky kans ultrassa 4 päivää isompi napero, mutta laskettua aikaa ei muutettu. Vissiin jos enempi ku viikon olis heittäny ni sit olis muuttunu.

Mulla olis menkkojen mukaan la 12.6. Ultrien mukaan tyypin la olisi 17.6. Mä lasken la:n ainakin mielessäni tän myöhäisemmän ajan mukaan, ei sitten tule pettymyksiä myöhemmässä vaiheessa. Mulla nimittäin kakkonen meni lasketun ajan yli 3 päivää ( eka syntyi suunnitellulla sektiolla muutamaa päivää ennen) joten oletan että kolmonen menee myös. Mulla meni muuten raskaus hyvin ja rauhallisin mielin, mutta sitten rupes pännimään kun la ylittyi :smiley-angry007

Täälläkin normaalisti viikon täytyy heittää ennen ku muutetaan. Mutta kun ite menin ekaan np-ultraan ja sielä todettiin että vastas vasta n.viikkoja 8+6, niin sanoivat että tarkennetaan lopullista la:ta sitten seuraavassa oikeassa np-ultrassa. Mutta siis kuukautisista laskettuna heittoa n.kolme viikkoa.. ja tänne kun siirryin toukokuisista niin laitoin la:ksi tuon ekan arvion, ja muutin sitä sitten siihen lopulliseen :) . Eli mulla nyt ollut aikamoista arpapeliä ton lasketun ajan kanssa :D .

Eihän kolmen päivän ylitys oo mitään! Mulla meni esikoinen tasan kaksi viikkoa yli lasketun ajan!

Eihän se mitään olekaan näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta silloin kyllä harmitti vaikka olikin vaan kolmen päivän ylitys.

Mulla oli tänään lääkärineuvola. Kyseli kuulumiset ja kuunteli sydänäänet, ei muuta. Sentään oli suostuvainen loppuajan vauvan kokoseurantaan, kun mainitsin esikoisen isosta koosta ja että en halua samankokoista synnyttää.

Sydämensyke oli 162 ja löytyi heti, kun sen masiinan mahalle lykkäsi. Kohtu on kuulemma aivan siinä edessä. Miten muilla, joilla jo yksi tai useampi raskaus takana, onko kohtu ollut aina samassa kohdassa vai onko vaihdellut raskauksissa? Mulla esikoisesta oli kohtu tosi taaksepäin kallistunut ja sillä ihmettelin tuota edessä olevaa kohtua.

Mä en ihan tarkalleen myöskään ole noista asioista perillä, mutta mulla on ainakin istukan sijainti vaihdellut kohtuun nähden. Esikoisesta mulla oli istukka kohdun edessä ja toisessa raskaudessa takana ja mulle myös silloin sanottiin että kohtu on eteenpäin kallistunut. Mulla muuten vaikutti tosi paljon liikkeiden tuntemiseen se oliko kohtu istukan edessä vai takana. Ero oli kuin yöllä ja päivällä.

Nyt ultraaja sanoi että nyt istukka näyttäisi olevan taas takana, mutta se varmistuu vasta rakenne ultrassa. Parempi näin, silloin todennäköisesti tunnen liikkeet paremmin ja aiemmin :)

Normineuvolakäynnillä ei koskaan tehdä sisätutkimusta. Jutellaan, mitataan paineet ja välillä hb, kuunnellaan sydänäänet ja mitataan kohdunpohjan korkeus. Pissanäytekin tutkitaan. Ja paino punnitaan.. semmosta perushuttua:p

Ei niitä sisätutkimuksia neuvolassa tehdä. Lääkärintarkastuksessa sitten. Jutellaan tuntemuksista, katotaan paino ym ym. Ja jos viikkoja tarpeeks kuunnellaa sydänäänet

Niin ja täällä meillä Espoossa kuulemma lääkärit eivät enää tee edes sisätutkimusta. Ellei ole tarpeen. Ainoastaan vkoilla 36 lääkäri tekee varmuudella sis.tutk.
Meillä terkat (ainakin minun) ei myöskään kirjoita äitiyskorttiin sitä laskettua aikaa. Vaan siihen kirjaa kätilö sit np-ultrassa. Ja mulla heitti vaa yhdellä päivällä. Mut silti se kätilö sen sinne kirjoitti ja neuvola sen varmaan muuttaa omiin tiedostoihin.

Varhaisia sisätutkimuksia vältetään, ettei turha kopelointi aiheuta muutoksia kohdunsuulla. Se voi jopa käynnistää synnytyksen. Yleensä vain mahd pikaisesti ja hellävaroen tarkistavat kohdunkaulan pituuden ja kohdunsuun kiinteyden. Jos havaitaan muutoksia niin äitiä ohjeistetaan lepäämään, pahimmassa tapauksessa täysi vuodelepo.

Mulla katottiin kohdun koko, tosin ei tuntenut kun on takana. Tarkisti myös kohdunkaulun pituuden ja kiinteyden.

En tiedä mitä siinä on ollut aikaisemmin ideana. Olisikohan ollu joku infektioiden poissulku yms. Esikoista kun odotin niin tehtiin. Kuopuksesta taas koko alkuraskauden lääkärin käynti oli lopetettu. Keskiraskaudessa taas tutkittiin. Ja loppuraskaudessa tietty.

Meillä oli vuonna 2011 kolme lääkärineuvolaa joissa kaikissa oli kopelointi. Nyt kuulemma on vain kaksi enää, ja eka joskus tossa 16 viikon tienoilla ja toinen sitten loppupuolella.

Mulle ei oo kukaan puhunu mitään lääkärin ajasta ja ylihuomenna alkaa 15. Viikko 2 viikon päästä pitää neuvolassa kysellä lisää...

Meillä oli just samalla tavalla kuin brainfreezellä vuonna 2013 eli kolme tarkastusta kera kopelointien. Nyt on lääkärikäyntejä vain kaksi ja muutenkin neuvolakäynnit harvassa. Eka terkkakäynti oli mulla 7+0 ja seuraava on vasta joskus viikolla 22 (kun se Kela-todistus pitää kirjoittaa). Tässä välissä siis np-ultra, rakenneultra ja se eka lääkärineuvola. Viime kerralla ehdin käydä tuossa välissä terkalla parikin kertaa. Mun neukkutäti kyllä sanoi, että saa tulla ylimääräiselle käynnille, jos tahtoo kuulla sydänääniä välillä. :love7

Täällä meiän kunnassa ainakin neuvolakäyntejä on vähennetty kaikilta ja varmaan uudelleensynnyttäjiltä viel enemmän, vissiin säästösyistä. Mutta lääkärikäyntejä oli kaksi viime kerrallakin pari vuotta sitten, niin kuin nytkin.

Mininen vasta vkoilla 20?? Oho sul tulee pitkä tauko. Mulla oli siis vkoilla 10 ja sit taas vko 15 on th käynti. Oliko vkot 17 lääkäri ja sit tuleekin jo rakenneultra. Luulen et seuraava käynti neuvolassa on vkot 20-22. En tiedä vaikuttaako monikkoraskaus. Luulen että ei varmaan. Ku seurannat jorvissa kuitenkin. Ehkä lopussa on tiheämmin neuvolassakin.

Takaisin