Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ultrassa käyty ja pienet voi hyvin. A vauva oli edelleen perätilassa ja B vauva poikki tilassa. A vauva paino 1057g ja B 1081g.

Kohdukaulaa jälellä enää 4mm ja sormelle auki eli suljettua kanavaa ei ollu edelleenkään yhtään ja tuo melkein kiinni oleva kaulakin lyhentynyt. Lepäily jatkuu ja vessa ja suihkuluvat säily entisellään.

Maksa arvo oli noussu viime kerrasta ja pissa menny jatkoviljelyyn mutta muuten kaikki näyttäs olevan melkeen ennallaan. :)

Huh, Jetsoni! Hyvä, että kaikki nyt hyvin, mutta aika hurjan vähän sinulla enää kaulaa jäljellä. Nyt jalat ristissä tiukasti - jookos!? Ihanaa kuitenkin, että vauvat ovat kasvaneet ja saat kaikesta huolimatta käydä edelleen itse vessassa ja suihkussa.

Oon jälkijunassa liikenteessä, neuvolakäynnistä kun on jo yli kaksi viikkoa mutta muutenkin liityin foorumille myöhässä.

Neuvola 2.3.2015 23+0. Painonmuutos/viikko +767g :bag:. Verenpaine hyvä 113/67, U-Prot & U-Gluk -. Hemoglobiini oli pudonnut edelliseltä kerralta ja oli nyt 106 ja jouduin rautakuurille. Kohdunpohjan korkeus 21, mutta vauva oli poikittain, maha tosi vinossa joten ei kuulemma ole kovin luotettava mitta. Sykkeet hyvät, vauva potki sydänääniä kuunnellessa koko ajan. Seuraava neuvolakäynti 13.4 ja sitä ennen toinen sokerirasitus huhtikuun alussa sukurasitteen takia. Ekassa arvot hyvät (vk 16).

Mulle on tehty verensiirto nelivuotiaana ja uudestaan 2010 synnytyksen jälkeisen verenvuodon takia joten verikokeeseen joudun minäkin tälläkin kertaa.

Ultrakuulumisia Tallinnasta :) Kävin siis tiistaina 4Dultrassa,ja olipa aika ihana kokemus! Mukana olivat paraskaveri ja hänen lapsensa,mun kummilapset:HeartredOli heillekkin aika jännää ja paljon kyselivätkin koko ajan,uskovat nyt että täti,jonka ei pitäny saada lapsia,saakin vauvan :grinLääkärinä sympaattinen venäläismies,jonka kanssa kommunikointi hoitui englanniksi ja osaksi eestiksi kaverin kautta:happy:

Ultraus kesti reilu tunnin, kävi läpi kaiken mahdollisen, aivoista varpaiden ja sormien laskemiseen :) Kaikki oli Toverilla oikein mallikkaasti, nähtiin hengitystä ja nielemistä värien avulla, sukupuolielimet (100%nyt sitten poika:grin) mitta varpaista kantapäähän 5.3cm ja pitkät jalat, potkut tuntuvat siis varmasti hyvin totesi lekuri (niin ne tuntuukin).
Syke 148 ja sydämessä kaikki juuri niinkuin pitää (isän sydänvika ei ole siis periytynyt)
Kuvia saatiin muttei kauhean hyviä, Toveri nukkui niiiiin sikeästi koko toimituksen ajan,kasvot piilossa ja toinen käsi vielä kasvojen edessä nyrkissä, eikä saatu hereille vaikka lekuri yritti mitä :grinSikeäuninen!Painoa oli 997G, lekuri sanoi että menkää lounaalle niin paino on kilon laughing7laughing7laughing7Poika vastaa vähän isompaa,eli nyt olis 27+5, 26+5 sijaan

Kaikista jotenkin ihaninta oli nähdä että Toveri uneksii, näytti kuvaa silmistä,luomet olivat kiinni,eivät näillä viikoilla avaudu edes mutta näkyi luomien läpi pupillien liikkumista "ooo !!!He is dreaming" huudahti lekuri:love7:love7Mistä lie pikkuinen uneksi :HeartbigredOli kyllä hämmentävää nähdä ihan livekuvaa, se oli niin vauvan näköinen,mun vauva, mummoni sanoi heti kuvan nähdessään että ihan on mun sivuprofiili :Heartred

Ihanaa, VauvaHaaveissa!

Vauvan tulo konkretisoituu aina ihan eri tavalla kun pääsee häntä katselemaan. Ja varsinkin 4 D :nä kun kuva on niin selkeetä :)

Kyllä!!! Kyllähän sen on tiedostanut jo pitkään mutta silti.... Kun näkee ne pikkuiset varpaat ja sormet, kasvot ja kaikki. Kyllä se siinä nasahti jotenkin, sanoin ystävällekkin heti ultrauksen alkaessa että kato nyt, toi on mun vauva, ihan niinku oikee vauva :D

Ihanaa, VauvaHaaveissa.

Tekstistä huokui Kiinaan saakka, että ei kaduta tuo kokemus. :love7

Ultrassa käyty eilen ja kaikki oli hienosti siellä se pikkuinen kölli painoa oli 1198g käyrän alapuolella mennään mutta tasasesti kasvaa viikkoa pienempi mittojen mukaan mutta veljensäkki oli kyllä pieni en kylläkään muista menikö käyrän alapuolella... Seuraava UÄ 36 viikolla :)

Tänään kontrollineuvola 26+1:
- Paino noussut 750 g / vko (tosiasiassa nousi 3 kg yhdessä viikossa)
- RR 140/100 - kotimittauksissa tällä viikolla 88-100/123-140 välillä
- kova huimaus, kun piti kuunnella sydän äänet meinas lähteä taju
->määräys ylimääräiseen ultraan korkeiden verenpaineiden ja huimauksen takia, toimiiko istukka
-> vkl pitää mennä synnytyspäivystykseen, jos huimaus pahenee
- vauva syke 135-140, oli aivan poikittain mahassa
- SF mitta 22 cm
- HB 128, kilppariarvot tasoittuneet - silti kova väsymys
- sokerirasitus läpäisty hyvillä arvoilla
- turvotus lisääntynyt
- pissa onneksi puhdas
- ma lääkäriin sairasloma-arvioon

Sellainen neuvola tänään:shy:

Kipa85: Saas nähdä mitä mulle terkka sanoo ens maanantaina kun jotenkin nuo verenpaineet ja sf-mittaukset kuulosti niin mun tiistain neuvolalta ja viikonkin lähes samat. Vähän kans veikkaan et kontrolliultraan pääsen just noiden paineiden takia.

Freyja: Toisaalta kiva, et näkee pikkuisen taas uudestaan, mut muuten sais nää paineet vähän laskee! Tsemppiä!

Meillä oli keskiviikkona ultra keskusneuvolan lääkärin luona. Vauva A edelleen alhaalla pää alaspäin mahan oikeassa reunassa. Painoa 722g. Vauva B myös pää alaspäin, mutta ylempänä vatsaa vasemmassa reunassa. B:n paino 810g. Kummankin jalat oikealla vatsan yläosassa, joten ei ihme, että en ole osannut määritellä kumpi milloinkin potkii.
Neuvolasta vain soittivat ja kysyivät ultrakuulumiset ja kun ihmeempää asiaa ei lle lielen päällä niin sovittiin eträ seuraava varsinainen neuvlakäynti vasta seuraavan ultran jälkeen... ultrausreissuillahan ei mitenkään tsekata äidin vointia; pissaa, verenpaineita jne... Seuraava ultra tosiaan on jo 1.4. kun vauvoilla oli kokoero kasvanut noin isoksi...

Miten teillä on niin paljon ultria :o mulla ollut kaks ja tuskin on kolmatta tulossa vaikka sf mittakin huitelee taivaissa ja sokeritkin heitti. Mulla nyt hirvee pelko tullu noista sokereista et mitä jos vauva onkin hirvee jumbo, niin en haluais synnyttää alakautta. Esikoinen ei ollut ku sen 2600g syntyessään ja toivoisin et tää toinenki olisi edes +/- 3000. Tuntuu ettei vieläkään ole paikat parantunu kunnolla esikoisen syntymästä joka on nyt siis 1v4kk :/

Ei ison vauvan synnyttämistä kannata automaattisesti pelätä. :) iso vauva tulee paremmin omalla painollaan ulos kuin pieni. Iso pää tekee ponnistamisesta työläämpää ja pään syntyminen yleensä repii paikat, joson on repiäkseen. Toki jäntevällä vauvalla voi hartiat jäädä jumiin, mutta se on ennemmin poikkeus kuin sääntö. :)

Eikö isolla vauvalla oon olkapunosvaurioriski ja jotai kaulan/rinnan alueen lihasten, jänteiden repeämä? Riskejä??

Janna GDM ei automaattisesti meinaa jättiläistä. Enemmänkin heillä joilla on insuliinihoitoinen. Ja diabetes ei aiheuta sikiölle suurempaa päätä vaan suurempaa vartaloa. Suurimmat komplikaatiot lienee tuo, mistä Mira puhui, hartiadystokia. Siinä hartiat jumittuu, kun pää on syntynyt. Toki tämäkin voi tulla ihan ilman sitä GDM:ää.
Ja olen ymmärtänyt, tai ainakin siinä luulossa, että synnytystapa arvio tehdään Suomessa kaikille äideille, joilla on GDM. Yleensä viikoilla 36-37. Miksei aikaisemminkin. Nyt kysyt sun terkalta, et tuleeko sulle syn.tap.arviota.

Takaisin