Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaa' a, kai siin on joku anemiaraja tos hemoglobiinissa!? Et jos menee liian alas...

Muistaakseni 110 on hemoglobiinin raja eli jos menee sen alle raskauden aikana niin on raskausajan anemia. Mulla on aina hemoglobiini siinä 120 tietämillä ja nyt kun on 111 eli ihan alarajoilla, niin aloin syödä lisärautaa heti. Lisärautaa syön ilman raskauttakin pari kertaa vuodessa, joten tää on tuttua huttua. Nyt oon vaan tosi tarkka, että kun olen aamulla rautalääkkeen ottanut, en seuraavaan tuntiin syö mitään, jotta rauta saa rauhassa imeytyä. Maaliskuun alussa seuraava neuvola, joten sit näkee, onko auttanut olla säntillinen vai lisäänkö vaan määrää...

Ai, ei mulle se neuvolan täti mitään sanonu mistään anemiasta :o alotin itekki sen lisäraudan ja vielä lisäsin ruokavalioonkin kasviksia jotka sisältäisi rautaa..

Ei siellä mullekaan mitään sanottu, mut muutoin oon ottanut itse selvää. Neuvolatäti kyllä kehotti aloittamaan ton lisäraudan. Saattaa noi rajat vaihdella eri ihmisillä eli ei se varmaan niin tarkkaa ole. Hyvä vaan, että syöt lisärautaa :)

Heiii, mulla on nyt viikkoja 21+2, onko muilla ollut jo tätä ennen neuvolalääkärin käynti?
mulla kun ei ole ollut, eikä sellaisesta ole ollut edes puhetta..

Tähän mennessä olen ollut vain kahdesti neuvolassa, jossa ekalla kertaa kyseltiin ensitiedot ja mitattiin paino ja verenpaine ja toisella kerralla katsottiin vain paino, verenpaine ja kuunneltiin vauvan sydämen syke...
np-ultrassa ja rakenneultrassa tietysti olen käynyt.

Tuntuu vain siltä, että muilla tutuilla on jo neuvolassa keskusteltu jo tähän mennessä vaikka mistä (itse siis en ole saanut paljon mitään ohjeita, tietoa tai neuvoja) sekä käyneet jo lääkärin tarkistuksessakin...
itsella kun seuraava neuvolakin on vasta 2.3. ja sielläkin kuulemma vain katsotaan ne kelan paperit läpi..

Pitääpäs käydä itsekkin tutkimassa lisää! :)
Minulla ollut varmaan 3neuvola käyntiä, yksi lääkäri sekä ultrat tietysti. Nyt seuraava neuvola vasta huhtikuussa ja lääkäri käynti lähemmäs vk35. Meillä ilmeisesti kuuluu vain kaksi lääkäri käyntiä.

Odotatko esikoista? Oon huomannu, että moni jolla on entuudestaan lapsia niin niillä on kaks lääkäriä. Neuvolatkin on täällä sen kuukauden välein. Jännä miten jossain on noinkin pitkin välejä.

Mä odotan esikoista.. onko siis niillä ketkä esikoista odottavat niin ensimmäinen lääkäri yleensä vasta loppuraskaudesta?

Itsellä myöskin 2kk väliä neuvolakäyntien välissä ja se tuntuu jotenkin kovin pitkältä ajalta... varsinkin kun esikoista odottaa ja kaikki on ihan uutta ja neuvoja paljon kaipaisi..

Ja kyllähän tuossa 2kk:ssa ehtii jo paljon tapahtua..
mulla mm. ei ole harjoitussupistuksista puhuttu vielä mitään ja aika paljon sitä pelästy kun ensi kertoja niitä tunsi, kun ei tiennyt mistä on kyse.. onneksi tuttu rauhoitteli että ne on normaaleja..

Minä odotan esikoista ja eka lääkineuvola oli viikolla 9+1, seuraava on viikolla 28, neuvolat kuukauden välein.

Mulla oli yksi lääkärineuvola puolen välin tienoilla ja seuraava onkin sitten synnytystapa arvio. Neuvoloita onneksi onkin kuukauden välein. Mukava neuvolantäti vielä kyseli että tuntuuko väli musta liian pitkältä ja onko omia toivomuksia käyntien kanssa. Mulla on kaikki mennyt nyt hyvin eikä ainakaan tähän mennessä alkuraskauden vastoinkäymisten jälkeen ole mitään mieltä askarruttavaa, joten kuukauden väli tuntuu hyvältä :)

Eilisestä neuvolasta sain kans i-pana tunnukset ja ohjeet täyttöön, perhevalmennusaikataulun, kela-paperit, lähetteen fysioterapiaan ohjaukseen-kun selkä/iskias on äitynyt niin pahaksi, määräyksen pissakokeeseen - kun valkuaista virtsassa, toiseen sokerirasitukseen ja kilpparikontrolliin...huh...Paljon asiaa. Meni sillä terkalla varmaan ylitöiks mun takia. Mut ihana ja kannustava terveydenhoitaja meillä on :) Nyt kuukauden oma rr seuranta, kun verenpaineet vähän matalampia tai sit taas joudun 2 viikon päästä soitteleen,kun alkaa paineet nousta, toivotaan et pysyis nyt hetken aisoissa.

Pääsen kans synnytystapa arvioon (ei ilmeisesti oo itsestään selvää), koska epäily ettei pikkuinen mahdu alateitse syntymään (neuvolalääkäri julisti ettei oo ikinä nähnyt niin tiukkaa emätintä), no ehkä silloin vähän sitä jännitinkin, mutta aika näyttää. Sektiokin rupesi hirvittämään :(

Meidän pieni on niin vilkas ettei neuvolan terkka pysynyt sen perässä, kun toinen antoi mennä minkä ehti :) sf-mitta otettiin ekan kerran 19 cm.

Onko kellään kokemusta sellasesta, et jo tässä vaiheessa raskautta proteiinit puskee läpi pissaan? Näkyy sekä stiksatessa että labrassa analysoidussa näytteessä. Sokerit puskee läpi myös, vaikka kotiseurannassa arvot on matalat. Yleensä sokerit puskee läpi vasta, kun sokerit on verestä 8-10mmol/l. Tiiän sokeriarvoni ja tuommosia arvoja ei oo. Enemmän oon huolissani niistä proteiineista, kun voi kai olla merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä. Huolettaa, että kuinka aikasin raskaus pitää purkaa, jos tilanne pahenee. Nyt on rv 25+6.

Lorenzia, eihän pissassa ole verta? Silloin on myös proteiinia.

Toivotaan, että ei olisi kuitenkaan mitään vakavaa kuten vaikka myrkytys. :)

Ootko lorenzia juonut tarpeeksi? Mulla tuli proteiinit kerran läpi ekassa raskaudessa. Sitä ei sen enempää tutkittu mutta terkka käski juoda enemmän ja tilanne korjaantui sillä.

Ei oo verta pissassa eikä mitään tulehustakaan. Oon ainakin koittanut juoda, kolmessa eri näytteessä on tullu proteiinit läpi huolellisista alapesuista huolimatta. Että sinällään kai on ihan todellinen tulos. Onneks vasta yhellä plussalla, mutta huoli on silti kova. Viikkoja on niin vähän, että ehtii vielä reilusti paheta tilanne.

Takaisin