Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla eka neuvola 10.11., silloin viikkoja 7-8 ja sit seuraavalla viikolla meidän kunnassa pääsee lääkärille, jossa myös katotaan ns. ar-ultra. :) Niskapoimua tietty oottelen kovasti, siellä nyt sitten selviää paljon tärkeää.

Täällä menossa 6+4 ja kävin yksityisellä ultrassa 6+1 ja syke näkyi jo. Oli huojentavaa tietää, en olisi millään jaksanut jännittää tuonne rv 11-13 saakka. Nyt sitä vaan jännittää meneekö kesken, kun ikääkin on (41v) ja kaikkia riskitekijöitä on enemmän. Mutta toisaalta takana on kaksi onnistunutta raskautta.

Ensimmäinen neuvola takana. Niinku aikasemmin oli tota pohdintaa la-laskureista, neuvola käyttää pääsääntöisesti 28 päivää. Vaikka kysy terkka kierron pituuden, la "siirtyi" päivällä ja raskauden kesto lyheni päivällä. Eipä tuolla ole käytännössä merkitystä.

Ja, koska edellisessä raskaudessa ei mitään häikkää, seuraava terkka vasta raskauden puolen välin jälkeen (tässä välissä toki nt-ultra ja lääkäri viikkoa myöhemmin, rv:t 12-13). Ei minulla sinällään olekaan hinkua terkalle, mutta mitenkähän sitä malttaa luottaa kaiken olevan ok, kun sydänäänten kuunteluun tulee 8-10vk:n tauko...?! No, kunhan ensin nt-ultrassa kk:n päästä saadaan lopullinen varmistus raskaudelle.

Silloin ekassa raskaudessa noita käyntejä tosiaan kaipas, mut en tiie miten nyt niitä tarttee. Onneks mulla lähti maha kasvaa jo hyvissä ajoin, niin ainakin sen puolesta näkyvä merkki tulee varmasti olee ennen vkoa 20 ;)

Sitten, kun liikkeet tuntee, sekin kyllä rauhoittaa. Ja ilmeisesti toisessa raskaudessa ne saattaa tunnistaakin aikaisemmin kuin ensinmäisessä...

Ainiin ne liikkeetkin :) Mulla ne alko tuntua tosi "myöhään", ehkä joskus 18 viikolla ehkä aloin tuntea jotain, mut rakenneultrassa mies kysy, et etkö muka tunne tota, kun tyttö potki "täysillä" vauhtia seinästä. :) Mut sen rakenneultran jälkeen ne tuntemukset vasta vahvistu.

Itselle laitettiin jo suoraan viikolle 14 toinen neuvola käynti. Ja nyt sit ultraa ja neuvolaa useemmin kun on monen riskin raskaus. Hurjalta kuulostaa kun tietää jo heri alussa että saattaa tulla paljonkin ennen kaverit ulos mut ei voi mitään. Lopussa vaan levätään enemmän mut kohan pysysivät matkassa sinne 32 viikolle asti edes niin sais synnyttää lähi sairaalassa eikä tartteis lähtee OYSiin. :) onneks kahen viikon päästä pääsee taas näkemään onko kavereilla kaikki kunnossa. :)

Meillä oli tänään eka neuvola, seuraava onkin sitten vasta joulukuun puolessa välissä. Ultrasta tulee täällä kutsu rv:lle 11-13, joten sen ajankohtaa en vielä tiedä. Parin vkon päästä pitäis käydä verikokeessa ja maanantaille laittoi mulle jo ajan omalle lääkärille keskustelemaan migreenilääkkeistä. Niitähän en tietenkään saa raskauden aikana käyttää, viime raskaudessa käytössä oli panacod ja paratabs, mutta ne oli määrätty työterveyden kautta joten käyn nyt sit jutskaamassa tilanteesta oman tk lääkärin kanssa. Hirveesti tuli taas lippulappusia ja nyt pitäis vaan malttaa odottaa sitä ultraa, että näkee, että matkassa varmasti on joku. Onneksi esikoinen pitää kiireisenä eikä raskautta ehdi koko aikaa ajatella, jaksaa paremmin odottaa ultraakin kun se ei koko ajan pyöri mielessä.

Mulla on eka neuvola tulossa nyt maanantaina. En aio mennä ar-ultraan, vaan odottelen vielä muutaman viikon sitä np-ultraa.

Toissapäivänä oli eka neuvola 8+0, tosin kortissa lukee 9+1 koska laskee 28 päivän kierron mukaan.

B-Hb 199 eli lisärauta lähti sit heti.
RR ei merkannu, tais olla 138/8jotain
Paino 7kg enemmän mitä alimmillaan viime aikoina, 11kg vähemmän mitä ennen edellistä raskautta.

Sokerirasitukseen rv 14, pitää varata aika. Saa nähä paljonko tällä kertaa pamahtaa. Ja ultra-aikaa ootellaan postissa :)

Jos hb on 199 niin eikös se oo tosi hyvä? Mulla oli hb 120 niin suunniteltiin raudan aloitusta mutta ei vielä aloitettu. :)

Pauveli mietit sitä, et kun tulee neuvolaan niin pitkiä välejä. Meillä on avoneuvola käytössä kerran viikossa. Eli käytänössä neuvolaan voi kävellä kerran viikossa (meillä perjantaisin klo 8-10) ja vuoronumerolla terkka kutsuu. Asian "laatu" täytyy olla nopea mm. Rokotus, sydänäänten kuuntelu, verenpaineiden mittaus jne. Niin jos teilläkin avoneuvolaa (pk-seudulla ainakin on) sinne vaan!

Pauveli mietit sitä, et kun tulee neuvolaan niin pitkiä välejä. Meillä on avoneuvola käytössä kerran viikossa. Eli käytänössä neuvolaan voi kävellä kerran viikossa (meillä perjantaisin klo 8-10) ja vuoronumerolla terkka kutsuu. Asian "laatu" täytyy olla nopea mm. Rokotus, sydänäänten kuuntelu, verenpaineiden mittaus jne. Niin jos teilläkin avoneuvolaa (pk-seudulla ainakin on) sinne vaan kuuntelee sydänääniä :)

Mut juu, viime raskaudessa meni alas, sataseen asti. Nyt ku imetän eikä oo kauheen isot aikeet lopettaa, niin alotin raudan jo nyt.

Kkoo hienoooo et imetät. Mä imetin kans ku odotin kuopusta ja esikoinen lopetti kun olin viikoilla 20. Maidon maku näköjään muuttu jollain tapaa yms.

Joo ja just puolivälissä maidon tulo vähenee/loppuu ja monet lopettaa ite silloin. Mulla on 2v tavotteena ja kaikki sen jälkeen on plussaa :)

Takaisin