Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on myös pitkä väli tulossa neuvolakäynneille. Tän viikon to on neuvola ja seuraava onkin raskausviikolla 22, eli 8viikkoa taukoa. Mutta välissä mullakin ultra ja lääkärineuvola. Eli enköhän mä selviä sinne asti!

Luulisi että kaksoisraskauksissa noita neuvola kontrolleja olisi vähän tiheämpään. Onneksi sulla Harmony on kuitenkin mahdollisuus avoneuvolaan jos joku asia mieltä askarruttaa.

Mullakin tänään toinen neuvola ja kaikki oli hyvin. Oon flunssassa ja korvaa särki yöllä, th katsoi että se punoittaa ja käski soittaa aikaa lääkärille jos särkee vielä ja onhan sitä nyt sit särkenyt, huomenna soitettava heti aamusta tk:hon että saa ajan lääkärille. Mulla oli viime raskaudessakin korvatulehduksia ja poskiontelontulehduksia vaikkei muuten niitä koskaan oo... :/

Sykkeet kuulu heti ja selvästi, mikä oli kiva (tietysti :D ) koska eilen tuli tunne että vauva on kadonnut jonnekin. Samoja tunteita oli esikoista odottaessa, nyt veikkaan et eilen vaan joku kiristys vatsalta oli hävinnyt ja siksi olo niin erilainen. :)

Seuraavaks on sitten ru 23.1 ja neuvola 26.1, on sinnekin aikaa mut kai se menee. Sit oliskin verikokeita (kun oon rh negatiivinen), sokerirasitus ja lääkärineuvola, niitä on täällä vaan tuo yksi.

Niin minäkin luulin Orvokki. Mut ilmeisesti ajatellaan et, ku ollaan hyvässä seurannassa yliopistolisessa niin ei kait sit neuvolassa. Mut sit ihmettelin kyl, et perusteltiin uudelleensynnyttäjiltä käynnit vähennetty, jotta voitaisiin keskittyä erikoisuuksiin/haastaviin tapauksiin :) no olis hyvä kuulla ketkä ovat sit näitä?

Niin luulin minäkin orvokki. Riskiraskays kuitenkin. Mut tuntuu olevan niin neuvola ja kuntakohtaista. Säädökset siis.

Mulla oli edellinen neuvola 20.11.ja seuraava on 4.2. siinä välissä toki lääkärinla ja ru. Mun mielestä on vaan hyvä, ettei tuola neuvolassa tartte joka viikko juosta, kun ei siellä koskaan mitään ihmeellistä oo.

Tässä alussa on kyllä mukava päästä neuvolaan kuuntelemaan sydän ääniä, kun ei ole tullut sitä dopleria kotiin hankittua :)

No joo, mulla on vaan joku ihmeellinen varmuus siitä, että kyllä se sydän sielä sykkii... en tiedä, mutta esikoisestakin oli tosi varma olo koko ajan, vaikka raskausoireet loisti poissaolollaan :) .

Mä olen vähän "kateellinen" naisille kenellä on se varmuus että raskaus sujuu hyvin alusta loppuun. Mulla on itselläni jokaisessa raskaudessa tai ennen sitä sattunut jotain, mikä vaan saa tietyllä tavalla pelkäämään sujuuko kaikki hyvin. Onneksi raskauden edetessä luottamus kasvaa koko ajan :)

"Laaja" terveystarkastus ohi. Aika turha käynti oli. Sen verran ultrattiin, että sykkeet löytyivät ja liikkuivat hyvin. Muuten lääkäri lähinnä kyseli, että onko meillä kysyttävää. Ei juuri ollut. Tuntui, että itse tietää enemmän monisikiöraskaudesta kuin lääkäri..

Influenssa piikin saimme molemmat.

Mulla on tänää toka neuvola. Mitään puhetta ei ollu, että onko tää nyt lääkärineuvola, kun varattiin sillo ekalla neuvola käynnillä rv.7 ja nyt menossa kuitenki jo 15+6. Pitääkö varautua jotenki erilailla jos on lääkäri?

Mulla kanssa tänään 15+6 ja kaksi neuvolaa ja np-ultra takana.Huomenna eka lääkärineuvola eikä oikein käsitystä mitä siellä tehdään.Osalla ainakin on tehty sisätutkimus ja varmaan kyselee onko jotain erityistä ym.Meidän neuvolalääkäri ei osaa ultrata,joten pelkät sydänäänet kuunnellaan.Mutta kummasti nekin aina helpottaa!

Eli siis kannattaa ainaki ajella karvat varmuuden vuoksi jos vaikka joutuu ronkittavaksi :)

Nyt toka neuvolakäynti takana. Sydänäänet th kuunteli ja siellä se puskutti menemään, tuli muutama karatepotkukin kun kuului semmonen nopea "viuf" ääni :D Sanoi myös, että muutama viikko niin alan tuntemaan potkuja itsekin :rolleyes:

Että voi ärsyttää, kun noin viikon verran ollut semmoista epämääräistä vuotoa, rusehtavaa ja onneksi suht vähäistä. Th:n mukaan ei mitenkään epätavallista, eikä välttämättä tarvitse huolestua enempää. Neuvolalääkärille ei ollut tälle viikolle enään aikoja, joten käski soittamaan omalle lääkärille aikaa, että kuitenkin varmuuden vuoksi tutkisi ja tarvittaessa antaa lähetteen äitiyspolille.
Noh, soitin aikaa niin vastaus "tälle päivälle ei enään aikoja. Soita huomena aamulla klo8 niin koitetaan saada aikaa huomiseksi. Jos vuoto yltyy niin päivystykseen". Tästähän mä veroillani maksan :mad:

Toka neuvolakäynti takana täälläkin. Ei ollu lääkärikäynti, mutta äidillä ja vauvalla kaikki oikein hyvin. Sykettä saatiin ettiä jonkun aikaa, kun napero potkas doppleria aina kun meinas saada äänet kuuluviin. Lopulata onnistu ja syke oli 147-150. Mulla hb 135 ja verenpaine 115/71 paino noussu 600g. Ihanaa, että taas hetken voi ajatella, että kaikki kunnossa. Jotenkin kun on kokoajan huolestuttanu tää oireettomuus. Niin ja th kerto ne riskiluvut. Eli downin riskiluku oli 1:61 000 ja trisomia 18 1:100 000. Tosi kiva käynti. Ja seuraava neuvola onkin jo 7.1 eli alle kuukauden kuluttua :)

Meillä esikoinen tulossa ja ihan yhtä harvat käynnit kun muillakin :(

Mä oon käyny jo varmaan kolme vai neljä kertaa neuvolassa. Tosin yks niistä oli lääkärintarkastuksen jälkeen pikainen käynti missä otti vielä verikokeet ym. Seuraava on tammikuussa.

Noista riskiluvuista, täällä on ihan kummallinen käytäntö... Np-ultra mulla oli 5.12 ja siellä sano et menee pari viikkpp tulosten saamiseen, ja jos niissä ei oo mitään niin eivät ota yhteyttä, muuten soittelevat. Tuntuu tosi kummalliselta ettei edes mitään lappua saa kotiin tuloksista?

Mullakin tänään np ultrassa sanoivat että viikon sisään soittavat jos jotain ilmoitettavaa on.. mä taas en noista numeroista ymmärrä mitään,et oon tyytyväinen että eivät kotiin laittele mitään tuloksia,koska sit vaan pohtisin et onkohan nyt kaikki varmasti hyvin yms. :)

Mulla siis kaks ultraa takana (varhais ja np) ja yks neuvola käynti.. ens kuun alussa toinen ja helmikuussa sit rakenne ultra..

Ite en niinkää enää jaksa noita neuvola aikoja niin innolla odottaa,lähinnä ehkä jopa hiukan tympäisee.. itselle kun niissä ei enää mitn uutta ole ja sydän äänetkin kuulen kotina doplerilla.. mutta pitäähä se käydä näytillä. :)

Joo, niin sano siellä ultrassa, että soittavat viikon sisään jos on syytä huolestua. Ei kuulunu sillo mitää. Th kuitenki katto koneelta ne tulokset ja ne näkyy myös siellä omakanta.fi palvelussa.

Takaisin