Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ma en oo viela uskaltanut soitella laakarille, taalla Irlannissa siis ensin kaynti omalaakarilla (josta saa maksaa 50e), jonka jalkeen kaynnit ilmaisia. Mulla on tanaan vasta 4+2 ja ihan ensimmainen raskaus paattyi keskenmenoon viikoilla 5-6, ja vaikka sen jalkeen menikin hyvin tuo toinen raskaus niin en uskalla varata viela laakariaikaa.

Aika tuntuu välillä menevän nii hitaasti ku oottaa jotaki...mulla vielä hyvästi reilu kk aikaa.. Ekka neukku 4.11 ja ultra varmaa saman kuun lopussa tai joulukuun alussa.. Mut kertoilkaahan sit fiiliksiä ja mitä näky!! :)

Esittäytykäämme. Ollaan naispari Helsingistä, käyty Väestöliiton klinikalla hoidoissa ja nyt neljännellä kerralla tärppäsi. Kirjoittajana täällä esittäytyy äiti joka ei odota vaan on perheessä toinen vanhempi. Odottava äiti kun ei näistä keskustelupalstoista niin perusta, niin sain kiltisti luvan tänne kirjoitella omista ja vaimon kuulumisista.

Tänään rv 7+4 (laskurin mukaan). Tänään käytiin ensimäisessä ultrassa omalla klinikalla ja yllätyksenä löytyikin kaksi rakkauspakkausta!! Siinä oli lääkärikin halolla päähän lyöty. Vaimo itki yllätyksestä ja ilosta ja minä oli monttu auki sanattomana. Suvussa kaksoisraskauksia ei ole ja hormooneja ei ollut kierrolla käytössä.

Pahoinvointia on ollut kovastikin. Sitä helpottamassa pahoinvointirannekkeet, B6 vitamiini, sitrus-inkivääritee ja monivitamiini. Helpottaa kyllä, mutta ei vie huonoa oloa täysin pois. Ruoka maistuu silloin tällöin ja uni aina.

Ensimmäinen neuvola meillä on ens maanantaina, innolla odotetaan. Sovittiin myös toinen ultra Väestöliitolle reilu parin viikon päähän, että nähdään onko kumpikin tyyppi vielä matkassa mukana.

Ihanaa Murunen! Kaikkea hyvää teille ❤️ toivottavasti molemmat pysyy matkassa mukana, oli varmaan aika moinen yllätys!

Kyllä oli! :) Tiedossa oli että kaksi munasolua oli, mutta todennäköisuus kaksoisraskaudelle oli heikohko. Kyllä tässä on asialla sulattelemista. :D Lapset on tietenkin erittäin odotettuja, mutta että KAKSI kerralla. :)

Murunen,teillä tulikin tuplavoitto kerralla! Oikein paljon onnea! :) Mulla ois ensimmäinen neuvola lääkäri heti ensi kuun alussa jolloin viikkoja pitäisi olla 7 kasassa.. jospa siellä pikkuinen näkyisi :) tosin ei kyllä ollut puhetta ultraako mutta tuskin he muuten saavat asiaa selville :grin itsellä yksi kkm vuonna 2011 ja onneksi sain nyt tuon aikaisemman ultran.. :) siellä sitten katsotaan ensimmäistä neuvola aikaa ja jos kaikki menee niinkuin pitää joulukuussa päästään sit ihailemaan kunnon ultraan pientä ihmettä :p

Tuplasti onnea muruselle! Tiesittehän, ettei inkivääriä suositella raskaana olevalle (vaikkakin auttaa pahoinvointiin)? Jokainenhan päättää miten tiukasti menee suositusten mukaan. Kysyn siksi, että onhan tietoinen päätös teiltä eikä tule sitten myöhemmin harmitusta, kun ette ns tienneet. Toivottavasti pahoinvointi pian helpottaa.

Suomessa inkivääriä ei suositella, mutten ole törmännyt samaan kieltoon muualla. Päinvastoin esim useilla Jenkkisivustoilla sitä suositellaan nimenomaan pahoinvointiin :P nää on näitä.

Niinhän ne on... Itse olin ensiodottajana vaan niin turhan neuroottinen, että minua niin harmitti, jos olinkin tehnyt jotain suositusten vastaista tietämättömyyttäni. Ja siinä hormoni neuroottisuudessa ei neuvolankaan lohduttelut aina auttaneet. Jossain päin ei suositella mangojakaan, niin kyllä minä vähän niitäkin sitten karsastin vaikka ne eivät olletkaan suomalaisilla listoilla. :sad001Kuten laitoinkin, että jokainen itse tekee päätöksensä enkä tykkää, että sitten moralisoidaankaan niitä päätöksiä. Olin oikeastaan kateellinen niille odottajille, jotka osas ottaa asiat rennommin.

Niin ja Suomessahan ei varoiteta papaijasta lainkaan, vaikka raakana voi aiheuttaa keskenmenon ja Suomesta ei kypsiä saa koskaan.. Jossainpäin maailmaa papaijan siemeniä on käytetty abortoimiseen.. Sitten taas rooibos on kiellettyjen listalla, mutta oon kyllä juonut sitä nyt ihan hyvillä mielin googletettuani asiasta ankarasti :)

Ja kuten sanoit Pauveli niin nämä ovat nimenomaan jokaisen äidin omia päätöksiä eikä kenenkään pidä moralisoida. Mutta hauskahan näitä suosituksia ja kieltoja on vertailla ja keskustella siitä, miten kukakin niitä tulkitsee.

Juu inkivääristä ollaan tietoisia. :) Yhden kupin aamulla vaimo juo sitä teetä, siinä ei inkivääriä kovin paljoa ole. Noi on tosi jänniä noi suositukset, maailmalla niin paljon erilaisia ja eri mielipiteitä. Suuri määrä kiellettyjen listalla ihan vaan senkin takia, että ko. tuotetta ei ole tutkittu tarpeeksi. Kyllä sitä hulluksi tulisi jos alkaisi hulluna noudattaan ihan kaikkia. :D Täällä kuitenkin pahoinvointi alkaa helpottaa!!! Jee!!! :) Jostain luettiin että illalla kun ottaa raskaana oleville tarkoitetun monivitamiinin niin voi auttaa. Ja nyt olen aamuisin tehny vaimolle aamupalan valmiiksi, että kun nousee niin pääsee heti syömään ennen kun huono olo tulee. :)

Suositukset vaihtelevat tosiaan aika tavalla eri maissa, joten maalaisjärjellä omaa kehoa kuunnellen. Jo Suomen ja Ruotsin välillä on eroja. Olen itse ymmärtänyt, että inkivääri tuoreena ja kohtuullisesti käytettynä on ihan ok. Mutta ravintolisissä sitä saattaa helposti saada suurempia määriä, koska se on silloin tujummassa muodossa. Mutta kukin tekee omat päätöksensä lapsen parasta ajatellen. :) En esim. itse söisi keinomakeuttajia (jotka siis ok ohjeiden mukaan), mutta yrttiteetä tai pakuria voisin pieniä määriä käyttää.

Juu siinä monivitamiinissa ei inkivääriä olekaan.. Ei sitä kuitenkaan mielin määrin popsita. :) Teessä näyttää olevan 15,5% inkivääriä ja 12,5% sitruunan kuorta.. Toi on tommosta jotain luomuteetä.

Ja onnea Murunen tuplaodotukseen! Aikamoista. :) Itsekin olisin kaksosista mielissäni, mutta yhdessäkin on minulle hoitamista, kun on tuo taapero tuossa. Toisaalta jos kaksoset saisi, ei tarvitsisi enää miettiä haluaako joskus sen kolmannen, vaan lapsiluku olisi meillä kerralla täysi. Suvussa ei kaksosraskauksia ole, joten sikäli minulle epätodennäköistä pohdintaa.

Ruotsissahan odottajat saa syödä sushiakin! Siihen ei kyl ryhdyttäis! Ja jenkeissä appelsiinimehu on kielletty.. Miksi? :)

Niin, varmasti osa listalla, koska parempi varmuuden vuoksi kieltää kun ei ole resursseja tutkiakaan (niinku esim roibos). Suomessa taitaa olla olla pisin välttettävien lista...

Minä olen suuri superfoodien kuluttaja. Chiasiemenet ja msm jauhe ovat muuttaneet elämäni. Onko tietoa voiko näitä raskauden aikana syödä. Veikkaan että neuvolasta sanotaan ei, koska eivät ole tutkittuja. Molemmat siis ihan luonnosta löytyviä. Msm on rikkiyhdiste ja chiasiement taas sisältävät paljo mineraaleja, vitamiineja ja hyviä rasvahappoja. Mietin vaan ku luin että pellavasiemeniä ei saisi syödä?

Takaisin