Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaa, nii. Mulla oli paino laskenu taas viikossa reilun kilon. Ollaan liki alimmassa lukemassa mitä tän raskauden aikana on nähny. Kiitos stressin joka aiheutti oksentelua ja ällötystä. Ja tänään sitten kysyttiin, että oonko saanu närästyslääkettä olis voinu auttaa pahoivointiin. Ja närästyslääkkeeksi ei tässä vaiheessa rennietä lueta. Kiitos.

Lillukka mulle just määrättiin (pyysin!) närästyslääkettä tuon pahoinvoinnin, ruokahaluttomuuden takia. Vähän väliä oli oksennus kurkussa pitkin päivää ni ei siinä paljoo tee mieli syödä :( Nyt ku sain ton lääkkeen (Omeprazol tms.) ni johan maistuu taas! Välil liianki hyvin ;) No mut toivottavasti sul oli vaan stressistä johtuvaa ja nyt menny ohi!?

No siis minähän olen osastolla ja odottelen, että synnytyw käynnistyisi. Että sinällään ihan oikeaan aikaan todellakin tuli tuo närästyslääkepuhe, kun tosiaan käynnistykseen tulin tänne.

38 + 2 neuvola.
Paino ennallaan. Masu täynnä vauvaa.

Vähäisin liikkeiden ja mahdollisen lapsiveden vuodon takia kättärille tänään tarkastukseen. Itsellä ollut vähä levoton olo joten hyvä päästä tsekkaa tilanne.

Hyvä jaica että pääset tarkastukseen! Mää kävin viikko sitten samaisesta syystä äitiyspolilla. Lääkäri ultrasi ja totesi vauvan liikkeiden olevan normaalit ja kohdun olevan napakka mistä syystä käsituntumalla vaikuttais vähäiseltä määrältä lapsivettä :) Kätilö pyöräytti mahaa aika kovakouraisesti ennen käyrille menoa ja sitten tuntuikin liikkeitä reilummin kun kaveri mahassa hermostui :)

34+6 ja neuvolalääkäri. Kaikki niin keskiarvoa että hohhoijaa ;) Siis iloinen vain että kaikki on hyvin, tottakai. Painoa ei ollut tullut niin paljon kun luulin (>250g/viikko), mutta sf pompannut 31cm, joten vauva tuntuu kasvavan. Ja ultralla varmistettiin että oli siirtynyt raivotarjontaan \o/ Viime neuvolakäynnillä oli vielä poikittain.
Teki nopean sisätutkimuksen, kohdunkaula lyhentynyt 3cm -> 2cm ja hiukan pehmennyt. En usko että tällä tyypillä on mikään kiire ulos :p

Lääkärissä käyty. Sehän oli kiva kun oli lääkärillä neljä opiskelijaa siellä kaverina :)
No siis hyvin pyyhkii tuolla nahkojen sisäpuolella ja myös kantajalla. Vauva ei tee elettäkään, että suunnittelisi ulostuloa vaikka onkin ollut raivotarjonnassa jo toista kuukautta. Kasvaa yläkäyrän alapuolella, että sekin ok. Toivovat, että synnytys alkais itekseen eikä tarvis käynnistää, mutta alkais ees supistelemaan. Vajaa 3 viikkoa laskettuun ja edelleen pitää, että yli ei anneta mennä. Seuraava ultra taas kahen viikon päästä. Sisätutkimusta ei tehty, että seuraavalla kerralla sitten... se kuulemma saattaisi stimuloida supistuksia, joten ehkä keskitytään kotikonsteihin ;)

Oisko tuo nyt oikeesti niin haitannukaan ,jos olisi provosoitunut supistelemaan, kun lasketun yli ei kerta päästetä? mä en aina tajuu tätä logiikkaa..

Kävin tänään neuvolassa, rv 37+0. Painoa oli kahdessa viikossa tullut 2 kiloa lisää, nyt on raskauden alusta +12 kg. Sf oli yhtäkkiä 35, eli noussut ihan sinne yläkäyrälle. Hemoglobiini on noussut, 135. Ei mitään erikoista, ensi viikolla taas neuvola.

Möttönen, minäkin kävin tänään kättärillä lääkärillä ja porukkaa oli siinäkin huoneessa kun hulluilla päivillä... Että taidettiin olla samalla lääkärillä! Mulla tulee käynnistys ensi maanantaina 38+3 koska insuliinihoito. Runoilin asiasta enempi tuonne toiselle puolelle!

Lillukka. Ei olis, ilmaisin ehkä huonosti. Kun ei kerran tehnyt sisätutkimusta, niin tehdään tutkimukset kotona että juurikin saatais supparit aikaan. Lääkärin ajatuksenkulkua en tiiä miksi sisätutkimus jätettiin seuraavaan kertaan. Kun kysyin ennen lähtöä, niin sano vaan että toki voidaan tehdä jos haluan. Mut mitäpä sitä enää siinä vaiheessa kun toinen on puoliksi ulos ovesta..

Tökkönen, no sulla on sit selvät sävelet :) Taidettiinpa olla samalla joo. Mun pitää mennä ens maanantaina vauvan sydänkäyrä ottamaan. Neuvolakin on ens viikolla, mut jos ei tuu kummempaa niin tosiaan kahen viikon päästä seuraava. Nyt vaan ootellaan...

Muokattu viimeksi:
No ompa meitä ollut useampia kättärilla samaan aikaan. Ite olin siellä päivystys polilla, nelosessa.
Tosi nopsaan pääsin tutkimuksiin eipä ollut meitä montaa siellä odostushuoneessa.
Sisätutkimus tehtiin ja käyrää otettiin tunti.
Vauvan liikkeitä tuntu ihan ok, ja hikkakin tuli.
ja vauva ei oo missään vaiheessa tykännyt noista antureista niin alko paukutttaa nyrkeillä siihen.. :D

Kohdunsuu auennut 2cm.. siis niin vähän vasta.. ja suppareita tuli tunnin käyrän aikana tasasesti.. joku tauko oli liki 12 min.. sit vähä pidempi sa sit tulikin pitkiä sarjoja..
Tosin tosi toooosi mietoja, naureskeltiinkin miehen kanssa jo käyrissä nous vaan vähän yli 4.. (siis siinä piirto asteikolla 0-12.)

Eilen illalla oli tasaseen suppareita, viime yönä ja tänään päivällä..
Jos nää miedot supparit vaikka nyt jatkuis ja jatkais paikkojen avaamista,
ja sit loppuu tulis taas vasta niitä kunnon kovia..

Muokattu viimeksi:
Möttönen, tuo mä just tarkotin, että miks se lääkäri nyt ei vaan tehny sitä sisätutkimusta, kun kerran olis suotavas, että tulis jo pikkuhiljaa ulospäin. Ja hyvähän sitä tutkimusta tosiaan sitte on sanoa, kun on melkein jo parkkipaikalla. Uunot. Se ei auta ku tutkiskella kotona.

Lillukka. Niinpä, tajusin itekin ku olin jo raapustanu mut äh, en jaksanu enää :) Se meni muutenkin vähän käteen.. ehin just putsata geelit kun lääkäri hokas ettei kertonu mittoja kellekään. Olin siinä itekseni miettinytkin, että onpa hyvin opastanut opiskelijoille kun varmaan kattovat ne ruudusta :D Eikun uudet geelit kehiin ja uusintakierros. Sanoin vielä, että hänhän se lääkäri on että tarkistaako eteisen vai ei. Mutta kun kerta jäi mun päätettäväksi, niin en minä ala siinä eestaas sompaamaan, nih.

Onko teidän vauvoilla ollu hikkoja nyt enemmän loppua kohden? Minusta tuntuu, että hikottelee nyt useammin :)

On monesti päivässä. Tosin ollu jo kauan. :) tosi rasittavaa mun mielestä. Varsinki ku on niin alhaalla ni tuntuu vähä ilkeeltä..

Heh, Möttönen. Kyllä me samalla lekurilla oltiin kun sillä kävi mun kanssa ihan samalla tavalla. :-D Se vaan oli onneks tulostanut parit kuvat missä mitat oli niin ei tarttenut tehdä tutkimusta uudestaan...

Jee! Lekuri lupasi tänään,, että saan irrottaa sohvan selästä!! Beibi on tosi alhaalla, mutta ei vielä kiinnittynyt ja kohdunkaula oli 1,5 cm jäljellä. Mutta viikkoja siis "jo" 35+0 :) Vuodelepo on siis tepsinyt! Ja oon samaa mieltä tosta hikasta, että kummallista on. Kun vauva on niin alhaalla, niin välillä tuntuu, että hanurissa olisi hikka.

Takaisin