Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla oli neuvola viikko sitten jolloin viikkoja 31+2, painoa alusta on tullut n. 6,5kiloa, sf mitta on kyllä aika pieni verrattuna mitä muut täällä kirjoittelee 23,5cm, onko kellään yhtä pientä? Neuvola täti kyllä mittasi sen kahdesti ja ei kommentoinu sitä enempää, kun onko lääkäri sanonu mitään, kun kohtu on niin kova. 27+2 viikolla sf mitta ollut 22,5. Hemoglobiini on saatu nousemaan 100 -> 121 :)

Hui, näyttää jaica kyllä tosiaan siltä, että teidän vauva voisi tulla etuajassa. Pidetään peukkuja, että pikkunen viihtyisi matkassa vielä mahdollisimman pitkään!!!

Kättärillä ultrassa käyty taas. Edelleen säästyn insuliinilta :) Käyrän mukaan mennään koon osalta vaikka ensin tuumi, että olis yläpuolella. Mut olikin pitkä sääriluun mitta kun vääristi. Nyt arvio 2600 g ja pää alaspäin edelleen. Otettiin sydänkäyräkin, mut eipä siinäkään kummia. Parin viikon päästä kurkataan taas :)

Aika tuli kättärille.
ihme vasta ens viikon pe, joten ei se tilanne niitten mielestä niin huolestuttava ollut.

Vauva ollut tänään aika levoton..
Käytiin kaupoilla hakeen vikat hankinnat, ja huh ko muutama tunti kaupoilla sai kropan kipiäksi. :/

Meillä oli tänään taas lääkäriaika munuaisaltaiden takia. Ei se lastenlääkäri (mistä aikasemmin mainitsin) tullukaan paikalle, ku tutkiva lääkäri oli sitä mieltä, että eipä sieltä mitään uutta tietoo meille tulis. Ja ehkä parempi niin. Syntymän jälkeen katotaan, miten asian kanssa edetään. Ainakin ultraavat pojun ennen kotiinlähtöä. Ja taas puhuttiin siitä, että ihminen pärjää yhdellä munuaisella eli oletan, että pojulla ei toista toimivaa munuaista sitten ole. Mutta se nähdään tosiaan vasta syntymän jälkeen.

Kysin äitiyspoliklinikalla on ollut joka käynnillä eri lääkäri ja eri diabeteshoitaja. Vähän harmi, kun jokaisen kanssa joutuu sit käymään asiat aina uudelleen läpi...

Seuraava aika Kysille sovittiin 31.3. Mutta sitten tuli pommi: "varaudu sellaisilla kamppeilla, jotta jäät sitten jo lopullisesti sisään. Tai ainakin sairaalalaukku kantsii pakata valmiiks ja mies voi sen sitten perästä tuoda". Mitämitämitä, meinasin tippua tuolilta :) Apuva, laskettu aika ois 5.4., mutta nyt kuulostaa siltä, että minun aika siis hupenee. Kuulemma radin takia näin tehdään, vaikka vauva onkin kaikkien käyrien keskivaiheilla. Liekköhän meille tuleekin aprillipila... eiku aprilliyllätys :) :)

Neuvola käyty eilen(rv 35+2). Pissa puhdas, hb ei mitattu ollenkaan. RR 112/80. Sf 35,5cm :bored: . Painoa tullu n.200g/vko (yht.nyt n.9kg) , edelleen vauva rt:ssa,ei laskeutunut. Pienen syke 160-135. emättimestä otettiin viljely(streptokokki). Uus käynti 2vkon päähän ja lääkäri ens vkolla ja silloin tehdään painoarvio. Mua kyllä pelottaa toi koko ku tuntuu että terkka sanonu jo muutaman kerran "tulee varmaan iso vauva" ku käyrällä meen jossain ihan muualla ku keskiviivalla:arghh: tai kannattaako ees ensisynnyttäjälle puhua tommosta? Eihän toi sf ees välttis kerro mitään:bored:

käytiin miehen kanssa tutustumassa synnäriin ja meitä maaliskuisia on kuulemma tulossa todellatodella paljon, osa joutuu olla varmaan käytävällä ja kevääksi remppa ja voi olla että saa viettää kuulosuojat päässä päivät:hungover: toivottavasti osuu vkonlopulle, että välttyy ees vähä meteliltä:angelic: tosi turvallinen fiilis jäi synnäristä ja olivat tosi ystävällisiä siellä:happy:

Neuvolassa käyty (33+4) ja vauvalla kaikki hyvin! Hemppa mitattiin (132!) joten ei silläkään seittyny mun mahoton väsymys. Paineet 113/69. Sf 30 ja menee keskikäyrällä. Raivotarjonnassa oli vauva ja pyllyn totesi painelemalla olevan tosi siro ka arvio painoksi papuselle n 2000g :) sykkeet hyvät ja vaihtelevat ja liikkeitäkin oli reilusti :) ei oikein välittäny pyrstön kokeilusta ja rupes riehumaan ihan kunnolla. Ainoa mikä oli vähä stressi oli että mulla taas paino noussu sen 500g/viikko :( ja ne perhanan sappiarvot oli noussu. Ens viikolla uudestaan verikokeisiin ja jos vielä nousee nii OYSiin tarkkailuun. Neuvolatäti meinas että koska arvot nyt koholla ja edellisestä raskaudesta todettu hepatoosi niin tämänkään raskauden ei anneta mennä ihan täysaikaiseksi vaan todnäk käynnistys edessä +38 viikoilla.

Ootko Jenska varma, ettei kroppa ole kuivahko ja hb sillä korkea? Tosin ne pikamittaritkin voi näyttää mitä sattuu. Paras heitto omalla kohdalla 20 suoniverinäytteen ja pikamittarin ero siis.

ei pitäs olla sen takia, eikä kyllä sanonu että se ois korkealla :wideyed: juon vettä sen melkeen kolme litraa päivässä, ja enemmänki epäilin että ois ollu matalalla hemppa..mutta ei ollu, kuulema hyvät arvot :rolleyes:

hyvä jos ei ole kuivuudesta pelkoa. Enkä tarkoittanu, että se sinällään korkea olis. Hyvä vaan, jos ei laske kauheesti. Mulla on raskausaikana hb pyöriny siellä 100-115 välillä vaikka söis rautaa ja lähtö ollu aina siellä 140 paikkeilla.

Huomenna olisi taas istukka kontrollissa käynti. Saa nähdä jos nyt ei ole istukka liikkunut, että vieläkö kontrolloidaan vai joko tulee sektio päätös. Hirveesti kyllä jännittää, saas nähdä nukutaanko ens yönä ollenkaan.. Toivottavasti olisi noussut pois kohdun suulta. Käyn huomenna kirjoittelemassa että miten käy.

Tulehan sitten ilmoittelemaan mitä kontrollissa selviää. Toivotaan hyviä uutisia molemmille.b

Voi vee! Mulla oli tänään neuvolaan aika klo. 8 mutta terkka ilmoittaa just tk:n pihalle päästyäni et joutu siirtämään mut torstai aamuun kun tuli kiireellinen tapaus. Vähän kismittää, sillä nukuin tosi huonosti ja olisin voinu jatkaa unia pidempään... nyt ei sitten uni enää tuu. Ja en tiiä oisko siinä kiireellisissä tapauksessa menny koko tuntia, mää olisin voinu odottaa tai sit käydä vaan pikaseen hoitaa ne pakolliset ja jättää lätinät sikseen.

Sektio tuomiohan sieltä sitten tuli :( täydellinen etinen istukka. Rv 35 leikataan. 18 päivä käydään vielä sopimassa tarkka leikkaus aika. Onko kenelläkään kokemusta 35 viikolla synnytyksestä. Joutuuko vauva olemaan pitkään osastolla ennen kotiin pääsyä. Ja miten siihen mennessä on vauva kerennyt kehittyä? Lääkäri vielä sanoi että synnytys voi alkaa runsaalla veren vuodolla jolloin kiireesti synnärille. Kyllä alkoi hirvittää :(

Ei se lääkäri sen kummempaa syytä sanonut, muuta kun että varmistetaan ettei ala vuotamaan. Huonosti puhui suomea niin muutenkin oli tosi sekava se käynti. Aiemmin se lääkäri sanoi 3 viikkoa sitten että rv 37 leikattas mutta tämä oli ihan toista mieltä. No se selviää sitten viimeisessä kontrollissa. Ei kuulema enää nouse kohdunsuun päältä eli varmasti leikkaukseen mennään. Kotona vielä 3 pientä lasta niin pelottaa myös se leikkauksesta toipuminen yms.

Mä en ole koskaan kuullut, että eteisistukan takia leikattaisiin noin aikaisin. Monen olen kuullut joutuneen sairaalaan jo viikolla 35, jotta pääsee sitten heti saliin, jos vuotoa tulee. Luulin, että eteisistukan kanssa joutuu aina odottelemaan osastolla tms.. Näin ainakin äidilla aikoinaan ja vähän vanhemmilla tutuilla... Ehkä ne käytännöt on muuttuneet.

Täällä selviää huomenna, saadaanko sitkeä perätilassa jököttäjä käännettyä, vai joudunko sektioon. Ei houkuta leikkuriin joutuminen, mutta en mä kyllä alatiesynnytyksestäkään ole innoissani. Perätilassa olevaa en varmaan lähtis edes näin ekalla kerralla koittamaan alakautta, kun on se riski, että joutuu sit kuitenkin viilleltäväksi.... :confused:

Luulisi että yrittäisi mahdollisimman pitkälle kumminki ainaki rv 37 venyttää. Vaikka sairaalassa tarkkailussa tai jotaki. Tosin jos on ne kolme pientä kotona jo nii ei oo helppoa järkätä varmasti asioita nii hoitajaa kotiin yms jos ei mies voi olla että ite vois sairaalassa makoilla..tsempit!! Ja sit seuraavassa kontrollissa oot viisaampi..

Takaisin