Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
röllykkä, mulla tänään viimeksi neuvolatäti sanoi et on kyllä hyvä kun on tarjonnantarkistus tehty: pylly tuntuu kuulemma niin luisevalta :O :D

Sent from my Nexus 5 using Vau Foorumi mobile app

Meillä olisi viimeinen lääkärikäynti ensi tiistaina ja samana päivänä tulee terkkari käymään kotona tutustumassa. Ihan mielenkiintoista. Täälläpäin kuulemma tapana, että käy ensisynnyttäjillä kotona ennen syntymää ja sitten taas toki vauvan syntymän jälkeen. Mutta minusta on ihan kiva tavata hänet jo etukäteen, kun ei siis ole sama kun neuvolan terkkari. Nyt jotenkin odottaa malttamattomana tuota lääkärikäyntiä! Tahtoo tietää onko kohdunkaulassa/suulla jotain tapahtunut!! :)

Hui ku meidän ipana on muihin verrattuna pieni..... vasta 2800g ja ollut jo pari viikkoo pää ihan alhaalla. Keskiviikkona neuvolatäti sanoi että on jo ihan tuloillaan. No 12.6 kohdunkaula oli lyhentynyt sentin ja melkei kolmelle sentille auki.... painoo mulle tullut tasan 10kg ja hemot nousseet 102sta 122 ihan vaan sillä että oon lisänny vihreän määrää ruokavalioon. No se on helppoo kun kasvihuone suoltaa kahdenlaista salaattia, persiljaa ja tilliä. Lisäksi syön maksamakkraa ja pinaattia...
sen verran synnytystapakeskustelusta joka oli siis 12.6 että jäi kyllä kökkömaku suuhun siitä. Kuvittelin että se ois ollut jotenkin syvempää ja enemmän paneutuvampaa mutta se oli 15 min ja olin ulkona yhtä "peloissani"ja epävarmana ku sinne mennessä... lääkäri oli surkee.... oon nyt yrittäny sempata itseeni että hyvin se synnytys menee... neuvolatäti tuumasi että ois pitäny varmaa pistää se lähete "pelkona" niin käynti ois kuulema ehkä ollut parempi sitten....
nyt on jo vaikee istuu ku vauvan pää tuntuu tosi ilkeesti jalkovälissä ja maha melkei roikkuu alhaalla. Silti peppu ja reidet/polvet tuntuu tossa aika ylhäällä vielä että välillä ahistaa hengitystä ja ylimmät kylkiluut saa kyytiä kun neiti punnailee... nii ihania ku noi liikkeet onkin nii niitäkin on jo mitta ihan täys. Ne kun oikeesti sattuu ja tuntuu tympeiltä... ipana on hirveän vilkas. Esikoinenkin oli mutta kyl tää peittoaa senkin.
Suppareita tulee ihan päivittäin. Nyt ne on alkanut tuntumaan issiäshermossa ja se se vasta tympiää onkin. Peittoaa kunnon synnytyssupparit mennen tullen... toivon että synnytyksessä ei olis noin issiäs pinkeenä. Neuvolassa tuumattiin vaan että se pehmittelee paikkoja... niinku mneis sähköö persposkessa ja joku vetöis sitä hermoo pinkeeksi. Auts... mä oon nii valmis lähtee synnyttämään...

Keskiviikkona (38+1) kävin neuvolassa. Kaikki oli muuten hyvin, mutta huomasin jopa itse vauvan sydämen lyövän eri tavalla kuin ennen. Joten neuvolatäti teki kiireellisen lähetteen Oyssiin ja nyt tässä odotan, että milloin päästään tutkimuksiin. Äitiyskortistani huomaan, että mun paino jojoilee ylös ja alas. Välillä viikossa nousee yli 1,5kg ja välillä laskee kilon tai ei paino muutu mihinkään suuntaan. Painoa on kuitenkin tullut raskauden aikana 20kg lisää, joka kuulostaa minusta hurjalta.

34+2 lääkäri sanoi, että jonkun ulkoisen mitan pitäisi olla 8cm ja minulla se on 6cm. Toivoi minun levenevän, tosi hyvältä kuulosti korvaani moinen.

Painoarviota ei ole vauvasta tehty kuin rakenneultrassa 21+0, jolloin se oli 372g

Mulla kans tuolla synnytystapakeskustelussa särähti lääkäri lause pahasti korvaan "täällä näyttä olevan reisiluu liia lyhyt viikkoihin nöhden mutta kun seuloissa kaikki ok ja rakenneultrassakin kaikki ok niin varmaa ei oo huolta ja mun mittausvirhe tai sitten tulee vaan lyhyt jalkainen tyttö" :eek: pikkasen jäi vaivaamaan ja pari unetonta yötäkin tuli.. kivoja tollaset lauseet mitä sitten ei avata ollenkaan "potilaalle" tietenkin tuli ekana mieleen että meille tulee down lapsi... mutta sitten sitä mietittyäni niin totesin että tässä vaiheessa turha miettiä. Sieltä tulee sitten mikä tulee... rakas se on silti.
toivottavasti Syysneito saatte pian sen ajan. Noi on aina pelottavia tilanteita....

^ mua kaveri (7 lapsen äiti) varotteli just tosta, että ne lääkärit saattaa möläytellä ihan mitä sattuu eikä se todellakaan tarkoita välttämättä oikeesti _yhtään_mitään_. Hän sanoi että kuuli lähes joka lapsen kohdalla milloin mistäkin "viasta", mutta ihan terveinä ja ilman mainittuja "vikoja" syntyivät kaikki seitsemän! Yhden kohdalla suositeltiin raskaudenkeskeytystä rakenneultran jälkeen, kun totesivat ettei lapsi selviäisi kohdun ulkopuolella tai menisi itellään kesken jossain vaiheessa (ei juuri lainkaan lapsivettä, vammainen ym), kaveri ei siihen suostunut ja kyseinen "elinkelvoton" lapsi on tällä hetkellä täysin terve 4-vuotias, että se niistä lääkärien totuuksista. Luulis niiden nykytekniikalla tosiaan hyvin kaiken näkevän, mutta ei se aina niin mene.

Käväsin tänä aamuna taas äippäpolilla kasvukontrollissa. Pieni on kaveri edelleen, kahdessa viikossa oli ottanut vaan 160gr painoa alleen. Tällä hetkellä painoarvio 2260gr ja viikot 37+5. Verenpaineet 131/88, pissa oli puhdas. Kohdunsuu pehmeä, ulkosuu sormelle auki ja kanavaa pari senttiä jäljellä.

Jotenkin jää huolestuttamaan tuo kasvu vaikka rakenteellisesti kaikki on kuulemma hyvin. Lääkäri sanoi keskustelevansa lastenlääkärin kanssa tarvitaanko käynnistystä ja meinasin pissiä alleni! Sanottiin että todennäköisemmin ei ainakaan päästetä lasketun ajan yli ja olis ihan hyvä jos päättäis itekseen tulla sitä ennen. Haluaako joku fiksu kenties avata mulle vähän tätä asiaa? :D Haluaako ne tän muksun pihalle sen takia että kasvuun pystyis vaikuttamaan maidolla yms? En ihan pysyny kärryillä lääkärin puheissa kun sillä oli niin kauheesti asiaa.

Noh, perjantaina käyrillä käynti ja ensviikon maanantaina taas uus lääkäri äippäpolilla, saas nähä minkälaista tuomiota tulee. :)7

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Joo ne voi kattoo ettei vauva kasva tarpeeksi mahassa ja haluuvat sit turvata sen ravinnon saannin sillä et käynnistäävät synnytyksen ennemmin, eli mahan ulkopuolella pystyyvät kotrolloimaan paremmin sitä ravinnon saantia...

Ja pienikokoisuus voi kohtua mm. Kalvokiinnitteisestä napanuorasta, jolloin vauvan kasvu on hitaampaa mutta tasaista ja silloin lääkärit usein ajattelee että ulos vain kasvamaan! :) voipi olla että tekevät vielä sulle oksitosiinirasituksen, katsoakseen kestääkö vauva supistukset. :) ystävälläni on juurikin tämmöinen pienikokoinen mussukka, joka syntyessään painoi 2290gr. Ja on nyt todella terhakka yksi vuotias, joten ei mitään hätää! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tai istukka voi kalkkeutunut, ni vauva ei saa kunnolla ravinteita. Syitä voi kai olla monia miksi kasvu hidastuu ja silloin yleensä parempi saada vauva ulos ja tehohoitoon. Kuulosti nyt ehkä pahemmalta ku on, mut ei mitään mistä kannatas ottaa stressiä. Hyvä, että asiaa seurataan. Odottele vaan rauhassa lääkärien päätöstä ja luota heidän ammattitaitoon. Vauvan paras heillä on mielessä.

Ja jotku vauvat vaan on pieniä, vaikkei ravinnon saannissa ongelmia oliskaan.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

neuvolatädin mukaan mun alavatsa tuntui torstaina tyhjältä :eek:, ei mun mielestä, ja olinhan viikkoa ennen sitä silloin "koekaniinina" röntgenhoitajalla keskiviikkona ultrassa ja tavallisella neuvolakäynnillä toinen neuvolatäti perjantaina ultrasi ja näki että pää oli alaspäin (on mun mielestä ollut RT rv20 asti).
Ja nyt juhannuksena siskoni, joka on sairaanhoitaja/terveydenhoitaja, koitti alavatsaa, ja sanoi että hän tuntee hyvin että pää on tosi alhaalla ja kiinnittynyt...:)
Ihme neuvolatäti tehny yli 20 vuotta tota työkseen ja "ei osaa mitään"!!:mad:

Me käytiin tänään neuvolassa (rv35+4) ja kaikki oli oikein hyvin :) Ultralla katsottiin tarjonta ja oli RT, lähestulkoon kiinnittynyt lähtökuoppiin (hieman vielä käänteli päätä mutta ilmeisesti aika alhaalla oli). Siltä on vähän tuntunutkin, ei potkut osu enää ylös kylkiluihin vaan ennemmin tuohon kylkeen oikealle puolelle.

Pissa oli puhdas
Verenpaineet 106/65
Paino 68,2kg, noussut nyt 500g/vko edellisestä käynnistä
Sf-mitta 32,5cm, aavistus keskikäyrän yläpuolella mennään
Hb oli pudonnut 111, ehdotti että pitäisi taas rautalisää ottaa..
Vauvan sykkeet 134.

Seuraava neuvola on sit 1,5vkon päästä, nyt ne käynnit alkaa vissiin sit tihentyä :)

Mie kävin viikottaisessa lääkärikontrollissa taasen, käyrillä istuttiin, kaikki siinä ok, pissa kunnossa ja verenpaineet myös hyvät. Lääkäri ultras ja totesi vauvan edelleen olevan ylhäällä, paikat edelleen epäkypsät ja kaveri ei vaikuta ollenkaan siltä että olis lähtökuoppiin menossa. Tämän äidin sappiarvot olivat taas lähteneet nousuun ja nostettiin raskaushepatoosin lääkitystä ja lapsivettäkin on nyt niukasti, niin sain sitten hepulin lääkärille että meinaako ne vaan ootella tässä tekemättä mitään vai alkaako pian olla mahdollista että kaveri houkuteltaisiin ulkomaailmaan. Perjantaina uudestaan siis lääkärille käynnistyspäätöstä varten, saisi sitten kuulla jonkinlaista aikatauluakin tälle raskaudelle.

Tänään taas seurantaa ja kaikki hyvin. Vauva liikkuu ja painoarvio laskettuun aikaan olikin 3700g, eikä 3270g niinkuin lauantaina :). No jotain siltä väliltä. Sokerit ja vauvan paino on pysyny sen verran hyvänä että saankin sittenkin synnyttää kätilöopistolla!! :happy093 Oon asiasta tosi onnellinen, koska kättäri nyt vaan tuntuu paremmalta vaihtoehdolta ja toki esikkokin on siellä syntynyt. Mitään varsinaista vikaa ei kyllä naistenklinikassakaan oo :). Mutta mua jostain syystä huojentaa tää.

39+0
verenpaine 143/81
pissa puhdas
lapsiveden määrä normaali
painoarvio 3208g
tarjonta rt
sydämen syke 150-160 luokkaa

Tälläistä tuli tänään äippäpolilta, jossa tutkittiin vaavin rytmihäiriötä käyrähommalla sekä ultralla. Ei mitään vakavaa, kuulema tälläistä lisälyöntihäiriöitä esiintyy kaikissa ikäryhmissä niin sikiöillä, lapsilla kuin aikuisillakin. Lisäseurantaan menen perjantaina.

Tänään neuvola 38+1. Kaikki ok mutta sf-mitta oli pienentyny viimeviikosta hieman. Terkka (vasta valmistunu) sano että on laskeutunut kun mitta on pienentyny mutta mua alko nyt hiukan pelottaa kun voi tarkottaa myös ettei vauvalla ookkaan kaikki ok. Ja kun terkka tosiaan vasta valmistunu niin tulee vähän epävarma olo senkin puolesta. Vauva kyllä liikkuu ihan hyvin sillon kun liikkuu. Ei kai tässä mitään hätää oo.. mutta jotenkin vaan pelottaa kuitenkin. Onko muilla sf-mitta laskenu kuinka ja missä vaiheessa?

Mulla ainakin on edellisissä raskauksissa sf- mitta pienentyny juuri silloin kun vauva on laskeutunu ja kiinnittyny lähtökuoppiinsa...
Lunttasin toisen muksun ootus kortista et viidessä päivässä mulla oli mitta puonnu 35cm 32cm, joten kyllä se ihan normaalia on et se mitta tippuu!!!

^ Hyvä sitten. Kiitos Huli tiedosta. :) Mulla ei toi sf-mitta tippunut edes noin paljoo joten eiköhän kaikki oo hyvin. En vaan yhtään ite oo huomannu vattan laskeneen mutta ei kai sitä välttämättä huomaakaan jos kyse ei oo suuresta tiputuksesta. :grin

No mun ammattitaidoton täti eilen mittaillessa oli kauhuissaan kun mittaus olikin vähemmän kuin viikko sitten. Minäpä lohduttelin terkkaria, että niin se edeltävä täti kertoikin, että näin loppu vaiheessa sitä sf-mittaa ei saa tuijotella liian tarkasti, koska vauva voi olla vähän eri asennossa eri mittaus kerroilla ja sitten jos sitä täytyisi seurata niin parin viikon välein mittaus tulos luotettava. Se kun voi heilahdella suuntaan jos toiseen kun vauva on siellä joko sykkyrällä mykkyrällä tai pitkittäin ns. piilossa.
Mymmeli ei huolta tuon mitan suhteen, sullakin kun viikko väliä edeltävästä ja vain noin pieni heitto. :)

Oliko tässä ketjussa vai jossain toisessa puhetta, että on tullut vaalean punaista virtsaa. Tänään kätilö kertoi, että lapsivesi voi olla joskus vaalean punaista, kun kyselin mistä tietää, koska lapsivesi menee yms.

Takaisin