Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli torstaina viimenen neuvolalääkäri (35+1) ja kohdunkaulaa oli vielä 3cm jäljellä ja muutenkaan ei minkäänlaista edistystä. Mä kun oisin toivonu, että jotain ois jo tapahtunu, ku iltasin on tullu jo jonkun aikaa napakampia supistuksia pari. Esikoisesta ei ikinä harkkasupparit tuntunu selän puolella..

Tuosta synnytyspelosta, niin mä oon jo pikkutytöstä asti pelänny synnytystä :D Raskaana olemisesta ja vauvan saamisesta taas oon aina haaveillu, mutta vaikka synnytys on kuitenkin niin luonnollinen asia naisille, on se mun mielestä aina ollut pelottava asia. Oon yrittäny välttää kauhukertomusten lukemista ja lukenut ihan faktajuttuja ja positiivisia tarinoita synnytykseen liittyen. Nyt tuntuu siltä, että alan olee ihan hyvällä mielellä synnytyksen suhteen.

Mulla on jäänyt liian moni tarina mieleen ja varmasti katsonut liian monia tv-sarjoja, kun alateitse mahtuminen on ollut vahvana mielessä. Sillehän ei siinä itse tilanteessa sitten mitään voi, joten parempi etukäteen olla enää miettimättä.

Sent from my Nexus 5 using Vau Foorumi mobile app

Mä en halunnut kanssa tietää mitään synnytyksestä ennen h-hetkeä mutta äitiyslomalla aloin vähän lueskelemaan synnytyskertomuksia. Myös kirjastossa on hyviä kirjoja missä kuvataan hyvin synnytyksen kulku ilman kauhutarinoita jos haluaa perehtyä tarkemmin asiaan.

Mä en halunnut kanssa tietää mitään synnytyksestä ennen h-hetkeä mutta äitiyslomalla aloin vähän lueskelemaan synnytyskertomuksia. Myös kirjastossa on hyviä kirjoja missä kuvataan hyvin synnytyksen kulku ilman kauhutarinoita jos haluaa perehtyä tarkemmin asiaan.

Mä kans yhden opuksen lainasin. En tosin ehtinyt sitä lukea, kun piti vasta äitiyslomalla lukaista se :grin

Mä en pelkää myöskään synnytystä, enkä jotenkin osaa ajatella siitä mitään.. Tulee sitten mitä on tullakseen. Mutta suuresti mietityttää vauvan koko, kun eivät tee minkäänlaista kokoarviota neuvolassa ja meidän perheessä on syntynyt useampikin yli 5kg vauva.. Itsekin ollut 4570kg syntyessään... Toivon mukaan katsovat sitten synnärillä ajoissa jos ei mahdukaan ja pistävät sektioon eivätkä väkisin yritä alateitse..

Tänään taas käyty äippäpolilla viikkokontrollissa (rv 35+5), synnytystapa-arvio tehtiin samalla, ja alakautta olisi tarkoitus kaverin sitten tulla. Paikat on edelleen kiinni ja ja vauva ylhäällä, niin lääkäri totesi että nyt vaan pitäis lenkkeillä ja siivota, että paikat kypsyisi ja vauva laskeutuisi. Lapsivettä oli niukasti (tähän asti on ollut normaali määrä) ja vahtivat nyt sitten sitäkin. Raskaushepatoosin lääkitys on alkanut puremaan hyvin, sappiarvot oli laskeneet normaalitasolle ja maksa-arvotkin ovat kunnolla laskussa, jes.

Mulla tänään 34+2 ja neuvolassa käyty.

Hyvä vointi edelleen, vähän alapäätä välillä juilii ja vihloo, mutta totesi, että vauvan pää jo tosi alhaalla.
Mullahan oli jo toukokuun puolessa välissä kohdunkaula pehmeä, mutta sanoi nyt että viikkoja jo hyvin ja saa syntyä sit kun haluaa.
Eli voinnin mukaan mennään.
Lähdetään vielä juhannukseksi ja viikoksi 200km päähän kotoa, mutta kyllä sielläkin on keskussairaala lähellä.

Kahden viikon päästä äitiypolikänyti ja siellä kuulema sit kokoarviota ja streptokokkinäyte.

Tän päiväiset mittaukset (suluissa edellinen (30+4)

Paino 79,3 kg +450g/vko, kotona aamulla 78,2 kg ja (viimeksi 77,6 kg )
RR 130/68 (125/71)
Pissa puhdas
Hb 130 (104) obsidanilla noussu tosi hyvin ja pehmittää vähän mahaa niin maha toimii päivittäin
Sf 29,5 (28) keskiläyrän alapuolella
Rt ja pää alhaalla jo
Sydämensyke 130

Näillä siis mennään pari viikkoa taas eteenpäin :)

Lääkärin ultrassa synnytyssairaalassa tänään:
Vauvan paino 3050g ja pituutta 50cm.keskikäyrällä tasaisesti mennää edelleen. Kahden viikon päästä olisi suunniteltu sektio johon kokoarviot 3400g ja 54cm.
Kohdun suu oli kiinni ja kiinteä ja kohdunkaulaa jäljellä 3cm. Kääntynyt oli raivotarjontaan ja alkanu kiinnittymään lähtökuoppiin.sanoi,että saattaneet käynnistyä itsekin ennen sektiota,jolloin vaan heti ku tuntemuksia,niin lähtö kohti synnäriä.eivät kuulemma käännytä siinä vaiheessa vaan sitten vaan suoraan leikkuriin.
Käyrillä istuskelin jonkuu aikaa ja oli hyvät sykkeet.napavirtaukset oli hyvät edelleen,eikä istukassa havaittua kalkkeumaa yms vaan toimii vielä niin kuin pitääkin.
Lapsivettä oli normisti viikkoihin nähden.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Eilinen päivä vietetty äitiyspolin synnärillä. Itselläni oli eilen keuhkot tulessa ja yskitti niin hemmetisti kun hengitti syvään. Kun päästiin sairaalalle oli mun pulssi 108 ja vauvan 218, mutta molempien pulssit rauhottu onneksi pian. No oltiin tarkkailussa 6h ja päästiin kotiin. Selvis ainakin että tyyppi ei ole ihan niin iso kuin ensin sanottiin. .sairaalan arvion mukaan paino tällä hetkellä 3135g. Mulla on lapsivettä niin paljon että keuhko oireet saattaa johtua siitä. Uusi kontrolli ensi viikolla.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Neuvola 37+6

Paino +270g/vko (siis puoli kiloa 36+0 käynnistä!) :)
Turvotus ennallaan, eli juu ja EI
RR 108/70
Proteiinit + jälleen, ei toimenpiteitä
Hb 125 rautakuuri auttaa, viimeks 114
Sf 35

Raivotarjonnassa pysyny, ja pää tosiaan muka löytyis tuolta "karvotuksen keskeltä", eli on siellä jossain ja syvällä. Eipä meillä juuri potkita (vaikka ärsytettiinkin) lähinnä pönkee ja pönkee. Sykkeet sentään reagoi.

Eillen yritin tunnustella miten vauva makaa, ja tulin tulokseen että on päätön :eek::grin mutta jos se pää kerta on noin syvällä niin eipä mulla oikein ulottuvuus käsissä riitä, niin että sais otetta... selkää, pyllyä ja kantapäätä ainaki löysin..

Rintoja (nännejä) vois kuulemma alkaa rasvaileen, ja saattais stimuloida tuota oksitosiinituotantoo.

Perusneuvolakäynti tälle päivälle 37+3... painoa 72.7 eli +700g/viikko. Paineet 133/78. Hb 118.. ei ollu rautalisällä viikkoon tullu muutosta muutakun alaspäin joten tabuja pitää lisäillä. Sf-mitta 35.. miusta vähän hurja nousu viikkoon tuo pari senttiä mut mittas taas silleen kun vauva pyllyynsä pingotteli niin mää näistä taas tiijä. Rt:ssä on ja tuntus kuulema et olis pää jo kiinnittymään päin.....

Neuvolassa kävin tänään, rv 38+2.
Seuraava käynti varattiin taas parin viikon päähän, päivä lasketun ajan yli eli sitten on rv 40+1. Toivottavasti vauva on syntynyt ennen sitä... :grin

Painoa on nyt sitten tullut tasan 20kg raskauden aikana o_O

Verenpaine 112/76.
Hemppa 122 (eli vähän laskenut viime kerrasta, mutta ihan ok kuulemma silti.)
Sf-mitta 34,5.
Pissassa ei mitään ihmeellistä.
Sykkeet kuului hyvin ja liikkeitäkin nähtiin masun läpi.

Ei siis mitään ihmeempää, kaikki ok.

Tänään oli äitipolilla käynti sydänkäyrällä ja sitten ultrassa. Edelleenkin herra majailee perätilassa, ja painoarvio oli 3,6kg ja arvio syntymähetken painosta olisi n. 3,7 kg (kuuden päivän päästä).

Sitten tuli puheeksi että jos mulla menee lapsivedet ennen sektioaikaa, niin ambulanssilla pitää mennä (ei oo kukaan sitten aikasemmin asiasta maininnut :eek:) ettei napanuora pääse luiskahtamaan ensin pihalle, on kuulemma harvinaista mutta mahdollista.
Kohdunsuuta kokeili, ja kiinni oli vielä mutta kaulaa ei ollut jäljellä ollenkaan o_O
Maanantaina vielä käyrällä käynti ja verikokeet, sitten pitääkin jo keskiviikko aamuna olla klo 7, sairaalalla valmistautumassa sektioon! HUI! :rolleyes:

Muoks vielä! Vauvan paino oli tällä hetkellä ylä- ja keksikäyrän puolessavälissä, ei siis ihan jätti ainakaan arvioiden mukaan. :)

^ Juu ja vissiin vielä sitten pitää olla makuuasennossa koko ajan kunnes pääsee sairaalaan?! Jos siis lapsi on perätilassa ja vedet menee...

No hyvä että nyt sentään sait tuon ohjeen! Mä muistan tuon kanssa kuulleeni, mutta en siihen sen enempää ole kiinnittänyt huomiota, kun meillä on jo niin kauan majailtu raivotarjonnassa.

mie en malta oottaa ens viikon keskiviikkoa, kun pääsee sinne ultraan!!! ja toki siis se kaikki keskustelu vielä lääkärin kanssa synnytyksestä..ootan sitä innolla, mut jotenkin että saa vähän varmuutta vauvan asentoon (EN-OLE-SKEPTINEN-EN) ja kokoon yms.

Hei mutta oikeesti..nytkin neuvolassa kun näytin makuullaollessa et "tähän punkee taas hurjana" (-kylkiluiden "päälle") niin tää terkka(sijainen edelleen) "Aah, no sehän on varmaan se pylly...joo eli selkä tulis tähän näin ja pää onkin sitten tässä..näin se varmasti on. ei tässä pään kohdalla enää niinkään väljyyttä tunnu"
ON NIIN EPÄVARMA olo... :sad001
Esikoista odottaessa neuvolatädin kanssa yhessä kokeiltiin, siis kun se ihan kädestä pitäen kokeilutti kaikki mitä masun läpi tuntu, niin jotenkin pysty olemaan paljon varmempi.. vaikkakin nytkin pitäis noihin liikkeisiinkin ite luottaa, missä mikäkin tuntuu, mutta...äh. kaipa mie vaan pelkään niin paljon et jotain "komplikaatioita" tulis...

Neuvola/lääkäri kuulumiset rv 37+3. Paino noussut nyt alusta 5,5kg, verenpaine 121/79, pissa 1+, sf 34,5 cm, vauvan syke 150. Kohdun tilanne oli seuraava pehmeä ja kaulaa jäljellä 1cm.

röllykkä, ei meidänkään neuvolatäti osaa tunnustella, miten vauva on. Aina kyselee multa, ja katsoo tietokoneelta että mitä viimeksi jossain ultrassa on merkattu :rolleyes:

Takaisin