Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään koitin töissä onnea ja ultrasin vatsan päältä ja kas kummaa, sieltä se pikkuinen löytyi ja syke näkyi hyvin vaikka tuo meidän ultra ei mistään parhaimmasta päästä ole. Työkaveri kuvasi puhelimellani videopätkään niin pääsin miehellekkin näyttämään kuika pieni siellä liikuskeli :) joku hyvä puoli sentään olla eläinklinikalla töissä kun voi töiden jälkeen jäädä ultrailemaan.. :D en varmaa muuta kohta siellä teekkää kun ultran kimpussa ihastele tätä pientä ihmettä! :p

Minulla oli eilen lääkärikäynti ja saatiin niiden laitteella hyvin syke kuulumaan, vaikka kotona en ole saanut. Helpotti taas kummasti! Vaikka aikaisemmin varhaisultrassa käytiin, niin aina sitä vaan tulee epäilyksiä että onkohan mahassa kaikki yhä kunnossa, varsinkaan kun ei ole mitään oireita!

meillä oli toinen neuvola eilen ja kruunas kyllä vuoden viimeisen päivän ku näki taas pikkusen, ja antiikin aikasilla laitteilla koitettiin sydänääniä ja sano terkka heti, että älä säikähä ei hän varmaan saa vielä kuulumaan. mutta kuinkas kävikään löytyhän ne äänet pienen etsimisen jälkeen. :) parhaimmillaan170 hakkas pieni sydän sielä. ens viikon perjantaina oliskin jo np-ultra, sen jälkeen varmaan kertominen vanhemmille jos siellä kaikki hyvin.. :) jänskättää! ihanaa asua näin pienellä paikkakunnalla kun jo päässy kahdessa ultrassa käymään näin alussa jo. tiedän tutun joka myös odottaa esikoistaan viikolla 11. ja ensimmäinen ultra vasta tulossa. itseä ainakin häiritsisi jos nuin kauan ois joutunut odottamaan, että saa varmuuden onko siellä edes ketään. :s

ja se tunne kun se pikkunen LIIKKUI siellä! ensimmäistä kertaa ikinä mä näen jonkun pienen pienen ihmisen alun liikkuvan ja vieläpä mun mahassani, meinashan siinä vähän herkistyä. :')

Ihanat viikot meillä menossa, kun näitä ultrakuulumisia tulee suunnasta jos toisesta :)

Itsekin kävin aamulla nt/np:ssä, ja siellä se Pätkis möyrysi ihan hurjasti. Oikoi ja koukisteli jalkojaan, kääntyili edestakaisin, heilutteli käsiään.

Aivan mieletön tunne. Katsella sitä pientä.. TOISTA omaa lasta. Ensimmäinen kun on jo niin iso ja ihana, niin on mieletöntä saada pian syliin uusi, ihan pikkuriikkinen. Jotenkin se nyt, sitä ruutua katsellessa valkeni, että tämä on tosiaan totta <3 Ihana kätilön täti nappasi minulle kaksi kuvaakin, joista toisessa lapsi esittelee jalkapohjansa. Piti niitä sirosti päällekkäin vielä, murunen :)

Rv 14+0 ja neuvolassa ja lääkärillä kävin tänään ja kaikki vaikuttaa olevan ihan hyvin kaikista peloista huolimatta. Sisätutkimuksessa ei ollut mitään poikkeavaa ja hyvin pikkuinen vastasi viikkoja :) Ensi viikolla on kuitenkin vielä äitipolilla käynti, kun minullahan on sitä pientä tiputtelua tai tuhrua ollut ja siihen ei oikein ole mitään syytä löytynyt.

On se ihana nähdä miten se pikkuinen siellä kovasti liikuskelee, vaikka niitä liikkeitä en vielä itse tunnekaan. Tosin aiemmissa raskauksissakin on mennyt rv 18+ ja toinen 16+ ennen kuin liikkeet tunsin.

Meillä on tähän mennessä ollut yksi neuvolakäynti ja sitten se nt-ultra. Seuraava käynti on nyt kuun puolivälissä ja se on lääkärineuvola.
Meillä kun se nt-ultra oli tuola isommassa sairaalassa, jossa myös synnytellään sitten niin ihmetytti kun sanoivat että enää ei äitiä laiteta automaattisesti antibioottitippaan jos on aikasemmin ollut b-streptokokki, eikä sitä edes testata :eek: ja vielä -12 siitä sai hirveen ohje lappusen kuinka se voi olla vaarallista vastasyntyneelle jos sen saa äidiltä synnytyksessä ja siksi synnytyksessä laitetaan ab-tippa varuiksi, ehkäisemään tartuntaa. Tämä huolettaa minua suuresti, siis enhän itsekään voi tietää onko se aktiivisessa tilassa vai ei, koko hemmetin streptokokki, mutta pitääkö siinä ottaa hirveä riski sitten, että jos on niin vauva saa tulehduksen ja joutuu osastolle jne jne :sad001

Mulle kanssa sanottiin edellisen raskauden aikana, että eivät testaa b-streptokokkia, mutta ei se kuulemma mitään, koska "se vauva on sitten vaan flaati kun se syntyy ja se viedään varmaan vähäksi aikaa teholle". Olin vähän että mitä hemmettiä, eikös se nyt kannattaisi testata ennemmin kuin rasittaa vauvaa, mutta ei nähtävästi. Aina ei voi ymmärtää.

Tänä aamuna sitten tököttelin 7.20- 9.50 paikallisella terveysasemalla sokerirasitustestissa. Voi tuska, kun aika ei meinannut mennä eteenpäin millään! Olin varannut työkoneenkin mukaan, että saan tehtyä samalla hommia, mutta eihän tuolla ollut edes langatonta nettiä saatavilla! :D
Tulokset saa ensiviikolla.
Saas nähä miten käy. Nimittäin olin unohtanut ko. testin kokenaan ja eilen juuri meillä oli töissä yhden työntekijän synttärit. Tarjolla oli kakkuja ja suklaata jne. Söin niitä ihan hyvissä mielin, kunnes iltapäivällä tuli mieleen, että voi ei, sokerirasitustesti onkin seuraavana aamuna!
Onko muut käyneet jo ko. testissä? ja miten on mennyt?

Kävin alkuviikosta nt-ultrassa, mutta käynnin jälkeen hoksasin ettei multa otettukaan verikokeita. Kätilö kyllä puhui alussa verikokeiden ottamisesta, mutta ultran jälkeen onnen huumassani lähdin vain sairaalasta pois ja tajusin jälestä päin ettei niitä otettukaan. Kääks :) Voikohan niitä enää nyt ottaakaan "myöhässä"? Koitin jo soittaa asiasta neuvolaan, mutta ei vielä vastattu.

13+4

Tänä aamuna sitten tököttelin 7.20- 9.50 paikallisella terveysasemalla sokerirasitustestissa. Voi tuska, kun aika ei meinannut mennä eteenpäin millään! Olin varannut työkoneenkin mukaan, että saan tehtyä samalla hommia, mutta eihän tuolla ollut edes langatonta nettiä saatavilla! :D
Tulokset saa ensiviikolla.
Saas nähä miten käy. Nimittäin olin unohtanut ko. testin kokenaan ja eilen juuri meillä oli töissä yhden työntekijän synttärit. Tarjolla oli kakkuja ja suklaata jne. Söin niitä ihan hyvissä mielin, kunnes iltapäivällä tuli mieleen, että voi ei, sokerirasitustesti onkin seuraavana aamuna!
Onko muut käyneet jo ko. testissä? ja miten on mennyt?

Nyt jo olet käynyt sokerirasitustestissä? Ohhoh, mä luulin, että se tehtäis kaikille about samaan aikaan ja mulle sanottiin neuvolasta, että se pitäis tehdä viikoilla 24-26!

Mulla lukee kans samat viikot 24-26 papereissa. Mut ilmeisesti käytäntöjä on monia sitten?

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Tarkistin noita infoja ja vissiin riskiryhmäläisiä testataan jo varhaisemmilla viikoilla. (esim jos. Diabetestä perheessä, reilummin ylipainoa.tms)

Ja jos edellisessä raskaudessa ollut radi niin silloin myös pitää mennä rv 12-16 välillä...

Neuvolassa käyty, sydänäänet kuulu samointein. Hieman ehti jo olla taas epäuskonen olo... Luulin selviäväni sieltä puolessa tunnissa mut lähemmäs tunti meni. Mulla onkin nyt hienosti sit 3! laskettua aikaa. Neuovolan, ultra-lääkärin ja sit sen hoitsun(kätilön?), kaikilla eri 28.6 - 2.7 välillä. Täytyy rakenneultrassa sit kysästä et milläs mennään, lähinnä kait kelaa varten.

Seuraava neuvola sit onkin vasta maaliskuussa, ja se rakenneultra helmikuussa. Mikä on sit jo peräti 21+jotain, lähemmäs rv 22.

Joo itsekin ihmettelin,että sokeritesti oli jo nyt,kun viikkoja vasta 13.en kuulu mielestäni riskiryhmään.minulla ei ole diabetesta,eikä ikinä tullut epäilyjäkään siitä.ylipainoa on mutta sekin hyvissä rajoissa..mut nyt on käyty testissä. Joudunkohan uudestaan sitte viel 24viikolla?

Satsuma83 Kyl mä pahoin pelkään että joudut vielä uudemmankin keran käymään jos nyt ei oo sokereissa mitään. Jännä kyl jos on laitettu ns, ilman syytä jo noin aikasin sinne.
Mulla on sukurasitetta, mutta saan silti mennä vaan yhden kerran siellä puolivälin jälkeen.

Tänään oli sitten np-ultra viikoja piti olla 12+2 mutta vaihtu 12+0 ja se vaihto mun la:n joka on nyt sitten 18.7, ihmettelin vaan et aika vähästä se sen vaihto? :o Eiks se yleensä vaihdeta jos heittää enemmän? Noo, ei haittaa. Oli ihanaa nähdä että se vauva siellä kellu, ja kaikki oli just niinkun pitääkin, kaveri heilutteli paljon käsiä ja jalkojaan mut ei millään meinannu kääntyä niin et olis saanu sen turvotuksen mitattua. Vähän kävelin sit siinä välissä niin sit sai sen otettua (1,3, ihan normaali vissiin) ja sai kivan profiilikuvan otettua tyypistä. Sydänääniäkin kuunneltiin ja nyt tuntuu oikeesti siltä et meille tulee vauva! <3

Taitaa olla paikkakuntakohtaisia tää kuinka aikaisessa vaiheessa testiin joutuu/pääsee.kyselin kaverilta äsken asiasta ja hänkin käynyt kolmekertaa nyt raskauden aikana ko.testeissä.pitää kysyä neuvolasta,että mikä tähän syynä kun ei ole edes sukueasitetta taikka muuta syytä...
eipä siinä,hyvähän näitä on seurata..

Takaisin