Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään neuvolassa 39+5 kaikki hyvin, lapsi oli kuulema laskeutunut, päätä ei paljoa saanut liikuteltua, tämä edistystä siis maanantaisesta tilanteesta, jipii!! Maanantaina jo seuraavan kerran, kun paineet välillä pompsahdelleet, mutta olleet "vääriä hälytyksiä" onneksi :) mieskin pääsi vaihteeksi mukaan :)
 
Neuvola 40+0. Mulla oli 2 kandia, 1 kätilöopiskelija ja oma terkkari paikalla oppitilanteessa. Olivat aivan superihania tyyppejä ja kaikki hoito tutkimukset ammattimaisesti, vaikka olivatkin oppimassa. :)

Pyysin sitten, että voisivat kokeilla kohdun tilannettakin, kun viime yönä niin kovin supisteli. Edistystä on tapahtunut, pää kuulema tuntuu, kaula on kadonnut, pehmeetä on ja reilu 2cm auki. JEE!!! Ei oo ihan toivotonta! :)

Sf-mitta sama, kuin viime viikolla, eli 35cm. Painoa tullut sen saman verran, mitä oli viikko sitten pudonnut, eli 1,2kg. Vieläkin on kuitenkin matkaa 10 kiloon, saa nähdä meneekö rikki. :wink
 
sulla ei oo kertynyt paljon painoa :) mulle tuli 20kg, mut nyt on mennyt jo 12kg vaikka synnytyksestä on vaan 1 viikko ja 3 päivää :) toivottavasti ne viimeiset 8kg lähtis nyt yhtä helposti :wink
 
Sulla on kyllä lähtenyt tosi hyvin paino laskemaan sofiaelisabeth! Toivon itsekin, että nämä lähteepi yhtä helposti, kuin tulikin. Oon siis koko raskauden ajan yrittänyt kontrolloida painoa melko aktiivisesti seuraamalla mitä syön, ja erityisesti keskimmäisen kolmanneksen liikuin about 7-12tuntia viikossa aktiivisesti.

Tänään neuvolassa mulla putosi avaimet ja kyykistyin ne ottamaan, niin terkkarikin sanoi, että no sepä kävi helposti vielä. :D Itsestä tuntuu, että on ihan kömpelö otus, mutta kaipa se pohjakunto vielä auttaa toimimaan. Tosin uskon olevan melko shokki, kun pääsee muka "kunnolla" lenkkeileen ja liikkumaan, että kuinka huonossa kunnossa kaikki lihakset ja hengityselimistö onkaan. Onneksi vaunutellen on hyvä ja kevyt aloitella. :)
 
Mulla oli myös semmoinen suunnitelma että liikkuisin paljon raskauden aikana mut sitten mulle tuli ne kauheat liitoskivut joten ainoa tapa liikkua oli käveleminen ja sekin oli hankalaa. Ennen raskautta kävin salissa 4-5 kertaa viikossa joten on ollut tuskaa kun ei päässyt sit ollenkaan kuntoilemaan. Ja siksi painoa kertyi niin paljon. Ja nyt odotan jälkitarkastusta niin pääsee sitten takaisin salille :)
 
Neuvolassa tänään 40+1, sf 35,5cm, perjantaista sentin vähentynyt, pää ei heilu enää lainkaan. Kaikki kunnossa, varattiin perjantaille seuraava aika. Sitten olis vielä ens ma ennen ya-kontrollia.. Saas nähdä johtaako nää supistukset mihinkään..!
 
Meillä kävi terkkari kotikäynnillä viime perjantaina, toisena kokonaisena kotipäivänä. Vauvalla kaikki hyvin, painokin oli noussut 30g/vuorokausi eli sopivasti, ymmärsin.
Terkka paineli mun kohdun ja katsoi episiotomian tikkauksien tilanteen, hyvältä vaikuttaa, paranemassa on. Suihkuttulua nyt sitten vaan. Hemoglobiini oli noussut nyt jo muutamassa päivässä reilusta 80:stä 106:teen eli ihan älyttömän hyvin!! Lepoa tässä kuitenkin vielä tarvitaan.
Seuraava neuvolakäynti meillä onkin sitten jo keskiviikkona, silloin mennään paikan päälle. Joudutaan käymään muutama ylimääräinen kerta nyt tässä alussa, kun lääkärit haluaa, että päänympäryksen kasvua tarkkaillaan ennen kuin kuukauden iässä mennään sitten vielä ainakin kerran aivojen rakenteiden ultraan lastenlääkärille. Että sellaista.
 
Mamsi, meillä löydettiin rakenneultrassa poikkeavan kokoinen sivuaivokammio. Kammion leveys ylitti siis "sallitus" ylärajan, mutta ei varsinaisesti ollut niin suuri, että oltaisi samantien voitu sanoa sen aiheuttavan ongelmia syntymän jälkeen (=vesipää). Käytiin raskauden aikana jo 5 tai 6 kertaa tarkastamassa tilannetta, ja vaikka nyt kaikki näyttää hyvälle (pienestä poikkeamasta huolimatta) niin edelleen lääkärit haluavat seurata tilannetta.
 
Ahaa, aivan. No loistavaa, jos kaikki näyttää hyvältä - ja vielä loistavampaa, että tilannetta halutaan seurata! :)
 
Takaisin
Top