Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kukkuu!

Meillä oli eilen eka neuvola! Tosi mukava ja ystävällinen nainen sattui omaksi hoitajaksi. :) Ei olisi halunnut koittaa vielä kuunnella sydänääniä ettei meille tulisi paha mieli, jos niitä ei löytyisi, mut kun se huomasi et oon niin utelias ni päätettiin kokeilla. Eihän sieltä vielä mitään kuulunut mut tultiin siihen tulokseen et minä olen elossa kun omat sykkeet löyty. 

Valitsinkin synnytyspaikaksi (jos sinne asti päästään...peukut pystyssä!) Naistenklinikan, kun kuulema joudun siellä ravaamaan muissakin asioissa. Mulla on Colitis ulcerosa joka on nyt monen vuoden tauon jälkeen taas alkanu oireileen.. :/ Tulee kaikki sitten hoidettua kerralla. Samalla tulee sitten ne Down-testit. Kaikki kuitenkin tähän mennessä hyvin ja viikkoja 9+2.

Ai kamala kun olen onnellinen!!!!!

me mennään np-ultraan, mutta me ei anneta mitata sitä turvotusta, eikä ottaa verikoetta.
näin tehtiin myös esikoisen kohdalla.

Meppi, täällä kanssa yksi CU lainen ja Jorvissa seuranta, sinne menen myös synnyttämään. Onneksi on ollut melko oireeton, mutta nyt toi vatsan turvotus on valtaisaa ja mietinkin voiko tulehdus turvottaa noin paljon, jos alkaa taas pahentua vai johtuuko raskaudesta. Alkuvuodesta vedin kymmenen viikon kortsoniputken, enkä todellakaan sitä haluaisi aloittaa.... Miten sulla? Sanoitko, että on aktiivivaiheessa?

Juu, ilmeisesti alkaa oireileen vaikkei ole moneen vuoteen mitään kuulunutkaan. Kai se tuo raskaus vaikuttaa. Harmi kun en muista ensimmäisen lapsen raskausaikaa niin elävästi et osaisin verrata. Muistatko sinä? Ensi viikolla on lääkäriaika CU:n takia niin sitten kai tietää enemmän.
Ja vielä sellanen et Naistenklinikka halusikin mut seurantaan Jorviin, joten vaihdoin synnytyspaikaksikin sen ettei tartte monessa paikassa ravata. Sinänsä harmittaa kun en oikein tuohon Jorviin luota........

Mulla on mennyt molemmat raskaudet Cu:n kanssa todella hyvin, suoli on ollut parempi kuin koskaan. Lääkäri selitti, että raskauden aikana elimistön oma kortisonituotanto nousee ja siksi usein menee todella hyvin.

Minullakin ensimmäinen neuvola takana. Kävin siis jo vappuaattona, mutta enpä ole tänne ehtinyt mitään kuulumisia päivitellä. Eipä siellä mitään sen kummempaa ollu. Ajat sain np-ultraan ja seuraavalle neuvolakäynnille, joka onkin sitten lääkärikäynti. Saa nähdä miten nuo minun verenpaineet menee, kun oli taas melko alhaiset (111/50jotain). Mutta eipähän tartte tuntea huonoa omaa tuntoa, jos muutaman lakupalasen tai salmiakin syö... :D Verikokeissa tarttee käydä sitten muutaman viikon päästä, sitä sikiöseulontaa varten. Ultraa odotan kuin kuuta nousevaa! :)

Tänään aamusella käyty varhaisultrassa, ja selvisi että odotan kaksosia! Pikkuisen alkoi hirvittämään, kun tuo esikoinenkin on vielä niin pieni (tammikuussa tuli vuoden). Noh eiköhän kaikesta selviä, huumoria rutkasti kehiin niin se auttaa asiaa :) Että nyt jännällä odotan, miten raskaus etenee! Kaksi pientä sydäntä siellä sykki <3 <3

Huippua, Helinä82, onnea! :) Meillä siis tismalleen sama tilanne, esikoinen täytti täälläkin vuoden tammikuussa. Millaset kaksoset teillä mahassa näky? Oon koko ajan maailman onnellisin, toisaalta käytännön jutut suorastaan hirvittää välillä...

Neuvolassa käyty ja sielä saatiin laskettu aika 25.12.2012 mutta en viel vaiha sitä, katotaa mitä np ultrassa näkyy. :) Aika touhuu on käydä neuvolassa itteää varten mukana sellanen 1v4kk vanha kaveri.. :D Ei oo helpoimmasta päästä, ku lelu kiinnostaaki sen 2min ja sit ollaa pahan teossa. No mutta neuvola osio kun on niin neuvola jutuista sitte puhutaa. :D

Hemoglopiini 138 verenpaine 117/76 Kuulemma tähän aikaa päivästä pitäis olla korkeampi. Tupakoinnin lopetin viikko sitte. Ja toivottavasti selkärankaa on loppuun saakka ja sitä ei enää tulis tehtyä ikinä! :D

Neuvolantäti oli oikein mukava ja sanoi että tehää tästä minun näköinen raskaus eikä neuvolantätin näköstä :)

Sokerirasituksee on sitte mentävä vk 14 eteepäin ja vk 25 eteepäin. Kaksi kertaa siksi koska viime raskaudessa oli yksi pirun arvo yhden numeron verran liian iso. Toivottavasti paha olo helpottaa siihe mennes ja saan syötyy taas normaalisti niin ei sokeriarvot sitte heittele :)

Sydänääniä ei kuunneltu koska se kone on kuulemma niin vanha että ei kuule alle 11 viikkosen sydänääniä :( Oisin niin halunnu kuulla onko sielä ketää kyydissä. Mut toisaalt hyvä ettei kuunneltu koska jos niit ei ois kuulunukkaa ni sit mie oisin paniikis!!

Pinkus: Juu, toisaalta oon tosi tosi iloinen uutisista, mutta samalla kyllä jännittää miten kaikki tulee sujumaan niin raskauden kuin sitten vauvojen syntymän jälkeen... Noh turha kait sitä pohtia liikoja, kaikki menee sitten miten menee, täytyy vain yrittää olla positiivisella mielellä, ja onhan toki asia positiivinen Mulla näkyi ultrassa kaksi omissa pussukoissaan majailevaa mönttiä, joilla sydämet löi hurjasti <3 Eli ei oo identtiset. Pitää vaan toivoa, että kumpikin on tarrannut tiukasti kiinni ja pysyy matkassa loppuun saakka :)

Onnea matkaan kaikille sykkiville pikkusydämille<3 Meillä ultrattu neuvolalääkärin surkeaööa ultralla kolme viikkoa, kerran viikossa et sais raskauden kestoa määriteltyä epämääräisten kiertojeni takia. Eilen siellä näkyi pieni sykkivä sydän ja viikkoja 9-9+3. Mikä helpotus oli kun näki sen omin silmin kun edellisillä kerroilla ei ole mitään voinut luvata raskauden suhteen. Nytvain oikeaa ultraa odottamaan  joka reilu parin viikon päästä! :)

Oli pakko tulla tänne jakamaan tunteita kun huomiselle on varattu varhaisultra ja kovasti meinaa jännittää. :)
Ensin ajattelin etten menisi varhaisultraan, mutta en nyt millään malttaisi odottaa sinne kesäkuun puoleen väliin. Vähän ehkä hätähousun vikaa..
Nyt vaan toivotaan että kaikki on hyvin, vaikka sen suurempia raskausoireita ei olekaan näkynyt..

Viime perjantaina oli eka neuvola. En ottanut vastaan suurinta osaa papereista, kun on ne vanhatkin vielä tallella edellisestä raskaudesta. :) Sen sijaan tuli selitys tälle jatkuvalle väsymykselle ja huimaukselle, verenpaine oli 86/61!! No, ainakin nyt voi hyvillä mielin syödä salmiakkia...

Nyt sitten odotellaan kutsua ultraan ja sen jälkeen voikin varailla seuraavaa neuvolakertaa joskus viikolle 16. Pitkä aika tässä välissä.

^Hui onpa alhaset verenpaineet. Mulla on normaalistikin aina ollu alhaset ja huimausta esiintynyt ja nyt huimaa välillä tosi paljon. Ens viikolla näkee mitä ne arvot sitten on. Salmiakkia olenkin jo syönyt

Helinaa, tulethan kertomaan vähän tilanteestasi, jäi itseäkin ihan vaivaamaan tilanteesi. Itselläni oli oikeastaan samanlainen tilanne, sillä varhaisultraan mentäessä luulin viikkoja olevan silloin 7+2, mutta ultraaja sanoi viikkojen vastaavan vain 5+4. Tuolloin näkyi kylläkin jo syke (oli kuulemma alkanut juuri pamppailemaan), mutta ultraaja sanoi silti, että voi olla, että kehityksessä on jotain häikkää. Samassa rytäkässä multa löydettiin yli 7cm halkaisijaltaan oleva kysta oikeasta munsarjasta. Menimme ultraan siitä 10 päivän kuluttua uudelleen ja silloin pikkuinen olikin jo kasvanut uusia viikkoja vastaavasti, eli meidän tapauksessa ovulaatio olikin ollut oletettua myöhempään. Mutta tiedän itse tuon valtavan jännityksen ja pelon tunteen. Se vaatii kyllä paljon voimia. Itse olin valmistautunut pahimpaan, joten positiiviset uutiset olivat ihana yllätys. Toivottavasti teillä kuitenkin kaikki hyvin. <3

Mutta joo tosiaan, oon kans lueskellut aiemmin teidän muiden juttuja täällä jo pian kuukauden, mutta en ole rohjennut kirjoittamaan. Olen siis käynyt jo kahdessa ultrassa, eka oli omakustanteinen ja kontrolliultran maksoikin sitten kunta, sillä oli vahva keskenmenoepäilyn riski olemassa. Eilen olikin sitten eka neuvola ja oli aivan mahtava kokemus. Olen puhelimitse ollut jo tekemisissä neuvolatätini kanssa, joten tapaaminen oli todella rento. Kyseinen "täti" on myös nuori, joten ei tarvitse jännittää kertoa asioistaan hänelle, aivan kuin voisi kertoa asioistaan jollekin hyvälle kaverilleen ilman turhia kainosteluja. Tuleva isukki ja minun avokkini oli myös tapaamisessa mukana, sillä hän halusi ainakin tähän ekaan nyt tulla mukaan. Hän on kovin innoissaan tästä kaikesta ja höpöttelikin paljon siellä kaikesta :D heh...tuleville käynneille hän tulee vain, jos hän vaan töiltään ehtii. Sydänääniä ei saatu kuulumaan, mutta syynä tähän varmaankin on se, että kohtuni päällä majailee tosiaan mainitsemani jättimäinen nestekysta (kooltaan yli tennispallon kokoinen) ja se saattoi vaimentaa mahdolliset äänet. Vähän jäi kyllä jännäämään.

Seuraava kerta onkin sitten nt-ultra, joka tehdään minulle TYKS:ssä tuon kystan takia. Samalla mietitään siis tulevaa hoitosuunnitelmaa sen kannalta. Toivottavasti se ei tulisi haittaamaan tätä raskautta :/

Tuntuu kuitenkin, että tämä aika tuntuu välillä niin matelevan. Eikö nämäriskiviikot voisi olla jo ohitse, niin saisi ilakoida tästä onnesta kaikkien kuullen. Luulen, että teillä kanssasiskoksilla on samoja fiiliksiä? :D Hui, kun tulikin pitkä sepustus...

ultra takana kaikki hyvin viikkoka pitäs nyt olla 7+5 mut ultrassa tirpukka olikin vähän pienempi 7+1 laskettuu aikaa ei lähdetty siirtämään emoticon

dzelli kirjoitti:
Tuntuu kuitenkin, että tämä aika tuntuu välillä niin matelevan. Eikö nämäriskiviikot voisi olla jo ohitse, niin saisi ilakoida tästä onnesta kaikkien kuullen. Luulen, että teillä kanssasiskoksilla on samoja fiiliksiä? :D Hui, kun tulikin pitkä sepustus...

No minä ainakin voisin käpertyä peiton alle ja nukkua seuraavaan neuvolakäyntiin joka on viikon päästä. Ja sitten taas voisin sulkea silmäni ja herätä seuraavaan ultraan. Ja jos silloin kaikki ok niin sitten voisi alkaa elämään ja kertoa KAIKILLE

Eniten inhottaa se, että pitää salailla kun pelottaa, että jos sitten kuitenki joku on vinossa..

Meillä 12 vk ultra 1.6 ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa! Toki helpotti käydä varhaisultrassa aikaisemmin, mutta haluaisin vaan niin kovasti jo nähdä, että kaikki on kunnossa pikkuisella. Paha olo kyllä on aivan päivittäistä ja alavatsaa nipistelee. Välillä tuntuu vähän kuin olisi virtsarakon tulehdus O_o, siis jotenkin vihloo alavatsasta/virtsaputkesta. Kaipa se on normaalia kohdun kasvua? Ja välillä tuntuu, että olisin lihonut muutamassa vk:ssa ainakin 5 kg kun turvottaa niin pirusti.

Semmonen mikä on askarruttanut mieltäni on kova jano. Juon nykyään puolet enemmän kuin ennen, vaikka en esim. ole pystynyt suklaata syömään kuukauteen, enkä muutenkaan vedä herkkuja/suolaisia paljoa, mikä voisi janon selittää. Sokerikokeeseen menen kyllä kun neuvolaan otin yhteyttä, mutta koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa sen kanssa. Onko muilla jano??

Uskaltaudun tänne nyt kirjoittelemaan, koko ajan lukenut juttuja taustalla :) Tänään kävin varhaisultrassa ja siellä pikkusen sydän sykki voimakkaasti ja muutenkin kaikki oli tosi hienosti. LA aikaistui parilla päivällä, nyt se olisi 23.12. ja viikkoja siis tänään 7+5.

Huh, nyt on paljon parempi olla ja nyt sitten jännätään kunnalliseen ultraan asti. Ensi viikolla on ensimmäinen neuvola. 

Takaisin