Neljäs tai viides tulossa

Mulla on alkanu lonkat, häpyliitos ja selkä kipuilla. Välillä kun on makoillu selällään tuntuu että lantion kaikki luut liikkuu kun nousee ylös. Saman tunteen muistan kolmosen raskauden lopusta. Meinaa huuto välillä tulla kun pitää ylös nousta.
 
Mullakaan ei oikein oo vielä mitään liitoskipuja tms. Toivottavasti vältynkin. Edellisessä oli aika kovat ja selkä tuli niin kipeäksi, että jouduin sairauslomalle, kun kävelykin oli tuskaa. Ehkä nyt ei tulekaan kovia kipuja, kun edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa.

Ehdin innostua liian aikaisin. Ajeltiin torstai iltana Turkuun noin 3h ja yö vieraassa sängyssä = alaselkä niin jumissa että on vaikea edes kävellä ilman kipua. En tiedä mitä tuossa nyt tapahtui kun mikään ei tunnu oloa helpottavan. Nukkuminen on vaikeaa, istuminen sietämätöntä ja iltaa kohden koko selkä tuntuu kramppaavan :sad001 oon venytellyt, rentoutunut selkää, mies hieronut, laitettua rasvoja. Nyt kotimatka edessä ja varmaan selkä mielissään. Katotaan pääsenkö huomenna aamulla sitten enää kävelemään.
 
Nyt alkaa välillä selkä kipuilla ja jonkinlaisia liitoskipuja esiintyä. Onneksi ei vielä kovin pahasti.

Kuopus (9kk) liikkuu joka paikkaan ja hänen perässään saa juosta koko ajan. Äitiä alkaa vähän väsyttää iltaa kohti.. :grin

Eilen oltiin rakenneultrassa ja kaikki on oikein hyvin. :dummy::dummy1: Vauvan kaikki rakenteet on kunnossa. Istukka on takaseinässä.
 
Kirjotan nyt tänne kun täällä ainakin on isosisaruksia tulevilla pienillä.

Meillä on pieni ongelma - tai oikeastaan kaksi...
ensinnäkin tuo liki 4 v heräilee yöllä useaan otteeseen ja herättää mut. Milloin on pissahätä ja milloin jano, toisinaan vaan painelee takaisin nukkumaan. Eihän se nyt aiemmin ole juuri haitannut mutta nyt kun nukun kaikenmaailman vaivojen takia huonosti ja kohta on vauva joka herättelee niin enhän mie nuku ollenkaan.
Illalla menee nukkumaan klo 20 paikkeilla, arkisin herää 5.55 (herätetään) ja viikonloppuisin herää n. Klo 7. Tarhassa nukkuu päikkärit kun aamu on niin aikainen, kotona ei nuku. En tiedä mikä tähän auttaisi.
Jouluna lomalla nukkui ehkä vähän paremmin ja välillä kokonaisia öitä, ei oltu kotona edes.

Toinen ongelma on tuon saman neidin housujen kastelu. Osaa käydä vessassa eikä ole enää pitkään aikaan käyttänyt vaippaa. Siis varmaan vuoteen jos oikein muistan. Harvakseltaan tulee ihan kunnolla pissat housuun mutta yleisimmin niin että lähtee vessaan ja matkalla kastelee alkkarinsa. Neitiä ei tunnu haittaavan ja usein huomaankin vasta myöhemmin että on pissinyt. Ei varmaan tee kovin hyvää olla märissä pikkareissa kokopäivää :/ vinkkejä mitä tehdä? Tämä käy siis myös vaikka komentaisin ajoissa vessaan. Miksi tuo lirauttaa siinä matkalla?
 
Hena, meillä kaks nuorinta 3v(4) tyttö ja 4v.(5) poika herättää välillä öisin ilmoittaen et on pissahätä ja siihen pitää vastata et menee vessaan. Ei siis ihan jokaöistä mut välillä useakin yö putkeen menee näin. Vahinkojakin sattuu joskus, mut ne kyl hätääntyy/alkaa itkeä jos lirahtaa housuun yöllä tai päivällä.. Meillä ei tyttö siedä kyl yhtää märkiä pöksyjä et jos silmiin nähtävä tippakin on niin menee pikkarit vaihtoon.. Oisko teillä sit niin leikin vietävis että vessas käynti jää viime tinkaan..?

Sit toiseksi vanhin saa uniraivareita eli itkee/huutaa ja kävelee unissaan ja meidän tapaukses on tosi vaikea saada havahtumaan ku unessa olles ei saa mitää yhteyttä häneen. Vanhin taas valvoo öisin aiva turhautumiseen asti jos joku pikkujuttu on jääny sanomatta tai kiukuttaa jokin tai odottaa isänsä aamuherätystä että voi toivottaa hyvää työpäivää.. ja sitte on koulun jälkeen niiiiiin väsyny ja kiukkuinen!

Hirveesti apuja täs ei oo, mut meillä varmaan tehään niin että yöt minä imetän ja nukun varmaan osittain vauva vieres ja mies hoitaa muiden lasten yöheräilyt yms. ettei mun ainakaa tarvis nousta vaikka heräisinkin..
 
Sympatiaa väsymykseen Hena82! Meillä yksivuotias heräilee ja valvoo toisinaan ja kyllä olen välillä väsynyt. Onneksi välillä on öitä, että nukutaan.

Kasteluun en osaa oikein antaa neuvoa. En tiedä auttaisko joku tarrataulun tapainen palkitseminen..? Yöheräilyn suhteen ainakin vesimuki valmiiksi niin, ettei janon takia enää tarvi äitiä herättää. Mun mielestä tuon ikäisen kanssa ihan puhumalla käydään läpi, milloin on tarve herättää äiti. Äiti jaksaa paremmin päivällä, jos ei häntä joka yö herätellä. Uskoisin noin 4 -vuotiaan jo ymmärtävän.
 
Muistan ainakin itse poikani kanssa juuri puhumalla rauhoittaneeni näitä öitä. Poika oli tosi aikainen herääjä ja lisäksi kömpi öisin viereen, jolloin en saanut enää nukuttua juuri ollenkaan.
Kerroin miksi en saa nukuttua kunnolla ja olen siksi todella väsynyt. Jos oli vessahätä, käskin mennä vessaan, jos oli jano, muki vettä oli vessassa odottamassa. Jos aamulla tuli nälkä ennenkuin nousin oli hedelmiä/banaania tms tarjolla, hän söi ja leikki kunnes muu perhe heräsi. Poika otti sen todella hyvin, eikä asiasta tarvinnut enää puhua sen kummemmin :) eli kokeilla ainakin kannattaa.

Housujen kastelua meillä ei vaivaksi asti ole ollut, mutta juuri tuota on lapsilla ollut että heräävät hätään ihan liian myöhään. Varsinkin leikkiessä. Sitten ehtikin jo lirahtaa housuun. Jotain palkitsemista kokeilisin minäkin. Ne on toimineet meillä aina. Tietysti lapsen ikä vaikuttaa siihen paljon, miten tehoaa. Luulen että ennakointi olisi kaikkein tehokkain, mutta tietysti äidiltä aikaa vievin juttu. Meillä käytiin jossain vaiheessa lasten kanssa aina vessassa tietyissä tilanteissa(ennen ja jälkeen unien, ulkoilun, ruokailujen välissä jne)oli hätä tai ei. Aina tuli pikku tippa ja vahingot pysyi näin vähäisinä :D
 
Muokattu viimeksi:
Kohta vaihtuu helmikuu. Odotan jo innolla, milloin ekat maaliskuiset syntyvät. Siis en toki toivo, että kukaan liian paljon etuajassa syntyy, mutta kohta ekoilla on se 37 raskausviikkoa täynnä. Itselläni on mennyt tähän asti joka kerralla yli LA:n, 2pv, 7pv ja 12 pv. Saa nähdä, miten käy tällä kertaa.
 
Takaisin
Top