Muistan ainakin itse poikani kanssa juuri puhumalla rauhoittaneeni näitä öitä. Poika oli tosi aikainen herääjä ja lisäksi kömpi öisin viereen, jolloin en saanut enää nukuttua juuri ollenkaan.
Kerroin miksi en saa nukuttua kunnolla ja olen siksi todella väsynyt. Jos oli vessahätä, käskin mennä vessaan, jos oli jano, muki vettä oli vessassa odottamassa. Jos aamulla tuli nälkä ennenkuin nousin oli hedelmiä/banaania tms tarjolla, hän söi ja leikki kunnes muu perhe heräsi. Poika otti sen todella hyvin, eikä asiasta tarvinnut enää puhua sen kummemmin :) eli kokeilla ainakin kannattaa.
Housujen kastelua meillä ei vaivaksi asti ole ollut, mutta juuri tuota on lapsilla ollut että heräävät hätään ihan liian myöhään. Varsinkin leikkiessä. Sitten ehtikin jo lirahtaa housuun. Jotain palkitsemista kokeilisin minäkin. Ne on toimineet meillä aina. Tietysti lapsen ikä vaikuttaa siihen paljon, miten tehoaa. Luulen että ennakointi olisi kaikkein tehokkain, mutta tietysti äidiltä aikaa vievin juttu. Meillä käytiin jossain vaiheessa lasten kanssa aina vessassa tietyissä tilanteissa(ennen ja jälkeen unien, ulkoilun, ruokailujen välissä jne)oli hätä tai ei. Aina tuli pikku tippa ja vahingot pysyi näin vähäisinä :D