Nam... ruokaa!

Minä teen myös muksun puurojauhosta. Teen puuron maitoon, en vaan näe tän pikkuiseni kanssa järkeä siinä, että tekisin veteen jolloin kaloreita olisi tyyliin 30.
 
Puurosta saa vissiin myös pehmeämpää kun laittaa kaurahiutaleet jo kylmään veteen. Pitääpäs kokeilla sitä muksu puuroa :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Mä oon tehnyt soseet itse. Jotenkin on kiva kun tietää täsmälleen miten se ruoka on valmistettu ja mistä. Annoskoot, sekoitukset ja koostumuksen saa sellaisiksi kuin haluaa. Tykkään siitä että voin tehdä kuten huvittaa :p
 
Mää oon myös tehnyt soseet ite, paitsi hedelmät. Just kuten pookkana laitto niin sen koostumuksen saa maidolla tms muokattua sopivaksi. Eikä niiden teko oo niin vaivalloista kuin voisi kuvitella ja säästää hieman rahaa.
 
Jep mäkin ajattelin tehdä sitten kun tyttö syö enemmän. :) en oo vielä oikeesti jaksanu, kunhan sais ensiks typyn syömään. :) ainiin oonhan mä tehny bataattisosetta varmaan kuukausi sitten ja tuola se pakkasessa lojuu :D

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Meillä syöty kiinteitä 4kk:sta.

Mä oon niin kauheen saita, etten suostu niistä vauvan puurohiutaleista maksamaan, joten vetäsin "aikuisten" kaurahiutaleita silppurilla (semmonen millä saa tehty esim. juustoraastetta) pienemmäksi. Aamuin ja illoin herra syö mikrossa tehdyn puuron hedelmä-/marjasoseen kera.

Herra on tottunut syömään mun tekemiä kasvis-broilerisoseita, niin eipä suostunutkaan syömään purkkiruokaa reissussa ollessa. Pakko ois totuttaa niihinkin, ku aina ei oo oma tekemiä soseita lähettyvillä... Eli reissun päällä syötiin hedelmä- ja marjasoseita. Herkkupylly (äitiinsä tullu...).
 
Mä oon miettinyt, että pitäis varmaan jossain välissä vähän noita kaupasta saatavia antaa, että kelpaisivat reissussa. Toisaalta aikomus on imettää ainakin 2v. asti, joten reissussa voi sitten maitoa imeskellä jos ei kaupan soseet kelpaa! :D
 
Niin no ei nuo valmiit jauheet niin paljoo maksa. Valmispurkkeja en kyllä raski ostaa. 2 purkkia on hätävarana jos tulee lentävä lähtö eikä oo puuromaidot lypsettynä. Ja kun tää vaavi on vähän herkkämasuinen niin silläkin mieluummin nuo valmisjauhot, ettei tuu turhaan mitään, jos ei elovenat pienellä lämmityksellä kypsykään. En nyt rintamaitoa viitti keittämäänkään ruveta.
 
Mä en ees katsonut mitä toi puurojauhe maksoi. :shy: Onks se kallis?
Kasvissoseet oon tehnyt itse. Myös jotain hedelmä/marjasosetta. Ostanut myös erilaisia hedelmä/marjasoseita kaupasta. Myös jotain välipalajuttuja pahvitötterössä ostin kokeeksi.
 
Se puurojauhe maksaa 2,60-4,50e meilläpäin. Hinta riippuu merkistä. Me ostettiin muksun jauhetta, kun neiti alkoi yökkäillä vaikka surautin hiutaleet pienemmiksi. Ollaan nyt reissussa joten ostin kaupasta valmista kasvissosetta mukaan ja olinkin ostanut muksun kasvissosekeiton. Hyvillä mielin neiti sitä kuitenkin söi.
 
Minä ostan muksun kaurapuurojauhoa, se on ainut mitä täältä saa johon ei oo sotkettu vehnää. Mistä pääsen seuraavaan aiheeseen: miksi ihmeessä kaikkeen pitää sotkea vehnää? Ja miksi kaikki lihakasvissoseet on sotkettu perunalla? Ainaki suurin osa, ne mihin minä oon koskenut. Olis joskus ihan jees, kun olis joku hätävarapurkki.
 
Äitini on moni allerginen ja hän aina kiroaa kun kaikessa on omenaa ja pähkinää. Itselläni ole aikasemmin paha yliherkkyys banaaniin ja sitä kans tungetaan vähän kaikkeen. Vehnäkin on niin halpaa ja helppoa, että se on valmistajien mielestä hyvä raaka-aine!
 
Mä oon kironnut vuosien ajan jo tota vehnän ja sokerin tunkemista joka paikkaan.
 
Juu, ei ne puurojauheet nyt oikeesti niin kauheesti maksa :grin Jotenkin mä vaan vastustan kaikkee vauvalla-rahastus-juttuja. Enhän mä taas säästä, ku ehkä euron-kaks, mut saita mikä saita :wink Eilen kyllä nauratti, ku isille ostettiin 170 euron syystakki ja lapselle etittiin vaatteita kirpparilta... Hirvee mutsi tolla penskalla :eek:

Niin ja meidän ukolla ei oo missään vaiheessa vatsa oireillu, joten silläkin uskallan vähän oikoo näissä jutuissa. Eli ymmärrän kyllä täysin muksu tms. -vellejä ostaneita :) Kyllä mäkii ekaks ostin kokeiluun sellasen Valion kauravellin, mut herra ei suostunu sitä syömään (ei kylmänä eikä lämpinä)...
 
Meillä sanottiin nyt 6kk neuvolassa, että kun ollaan nyt 2 viikkoa kiinteitä syötetty, voisi aloittaa puuron tai vellit. Saas nähdä milloin saan aikaiseksi!
 
Meiltä kiellettiin vellien syöttö. Ettei ala pulloa hylkimään. Voisin kyllä kokeilla taas uudelleen sitten kun suostuu syömään kiinteitä. Täälä siis edelleen kiinteille nou nou. 6.10 6kk.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Meillä ollut nyt lauantaista saakka kaikki mitä äiti yrittää syöttää ihan nou nou. Sormiruoka menee ja tyttö ''itse'' lusikalla ''syö'', mutta se että minä lappoisin ruokaa suuhun ei tule kyseeseen! Mietin vaan, että miten se puuro muka menis alas tällein, mutta ehkä annan hänen sormiruokailla sen myös ja se menee sitten alas asti mikä menee. :rolleyes:
 
Vellejä ei suositella rintamaidolla oleville ollenkaan, eikä juuri korvikkeella kasvavillekkaan. Ne ovat maustettuja korvikkeita ja paljon kalliimpia. Jos velliä haluaa antaa niin tekee mieluummin hieman löysempää puuroa tai notkistaa maidolla. Kannattaa jättää hetkeksi kiinteät pois jos hylkii, ei kannata pakottaa. Se 6kk ei tarkoita että täytyy syödä jo kauheasti kaikkea, vaan enemmän sitä että lapsi tarvitsee enemmän proteiinia ym ja täyttävämpi ruoka parantaisi yöunia jne. Ja vauvoilla on kausia milloin soseet maittaa enempi ja toisinaan vähempi. Meillä saattaa esim tänään mennä reippaasti kaikkea, mutta huomenna nirsoillaa. Ja tosiaan tässä vasta harjoitellaan syömistä ja tutustutaan uusiin makuihin, ja laajennetaan maailmaa, joten jos masuun menee vain t-lusikallisen vauvaan omien sormien kautta niin antaa mennä.
 
Ainiin lillukka minkä kokoisen annoksen teet sillä jauheella? Kun se mikä siinä kyljessä on niin on aivan liian suuri. Oon tässä muutaman päivän yrittänyt tehdä pienempää, mutta edelleen tuntuu suurelta kun laittaa viä hedelmäsosetta joukkoon.
 
Meillä ei ole mitään paineita, että vauvan pitäis syödä kiinteitä. Syö jos syö. En ala pakottamaan.
 
Takaisin
Top