Myrkyt

Mäntyomena

Puuhakas puhuja
Mietin ensin, että mitähän kaikki tuumaa kun näkee tuon otsikon, mutta menkööt nyt.

Olen alkanut omalla kohdallani pohtia nyt raskauden edetessä erilaisia myrkkyjä, mitä tulee kehoonsa tungettua joko tahallisesti tai tahattomasti. En puhu nyt alkoholista, tupakasta tai mistään sellaisesta suun kautta nautittavasta, sillä ruokailua varten meillä on jo toinen ketju.

Tähän toivoisin teiltä ajatuksia muista kemikaaleista yms. ja siitä, miten yritätte (vai yritättekö) välttää niitä raskausaikana. Esimerkiksi hajusteet, kosmetiikka, kaikenlaiset pesuaineet (esim. siivouksessa käytettävät) ja vaikkapa ihan vaan ilmansaasteet.

Itse olen aina tykännyt lakata kynsiä, mutta tämä tapa jäi kokonaan raskauden myötä. Lähinnä aluksi syynä oli kynsilakan paha haju. Nyt on tullut parina päivänä himo lakata kynnet, mutta jotenkin en ole uskaltanut. Tuntuu, että kynsilakka on varmaan kamalaa myrkkyä, vaikka eihän se varmaan kynnen kautta kamalasti imeydy. Haittaa on varmaan myös esim. hajustetuista saippuoista ja kosteusvoiteista, joita kyllä käytän päivittäin, mutta nämä ei omassa mielessä tunnu niin pahoilta asioilta, kuin kynsilakka.

En halua mitään hysteriaa tällä ketjulla luoda. Suhtaudun itse näihin asioihin melko rennosti, mutta olisi kiva kuulla muidenkin näkemyksiä. Ja jos joku on vaikka lukenut jotain tutkimuksia aiheesta.
 
Mun käsittääkseni saippuat ja muut pois pestävät ei ole kovin pahoja, kun ne ei jää iholle. Voiteita mietin paljon tarkemmin ja nyt oonkin käyttänyt kasvovoiteen tilalla puhdasta arganöljyä.
Kynsilakkaa en käytä ja huulipunankin jätin pois, kun sitähän helposti nielee.
Kysyin tänään neuvolassa kosmetologikäynneistä ja hän oli sitä mieltä, että voisi ihan huoletta käydä ja nauttia olostaan.
 
Tällaisen lehtijutun löysin:
Uusi Suomi:
23.11.2010 11:19
Naistentautien ja synnysten erikoislääkäri Heli Malm HYKSistä sanoo, että odottavia äitejä olisi hyvä muistuttaa neuvoloissa siitä, että liiallinen meikkaaminen ei välttämättä ole hyväksi. Virallinen suositus vähentää meikkaamista on kuitenkin Malmin mielestä tarpeeton.

- Esimerkiksi hyvin voimakkaasti hajustettujen vartalovoiteiden käyttöä kannattaa välttää [raskausaikana], koska siitä voi jotain imeytyä verenkiertoon. Sitten tuoksut ovat sellaisia, joissa voi olla kemikaaleja, hän lisää.

Lisäksi Malm ei suosittele päivittäistä kynsien lakkaamista raskausaikana, koska joistain kynsilakoista on löytynyt haitallisia kemikaaleja. Myöskään hiuksia ei kannata värjätä toistuvasti raskausaikana.

Malmin mukaan haitallisesti hormonitasapainoon vaikuttavia meikkiaineita ovat esimerkiksi ftalaatit, parabeenit ja bisfenoliyhdisteet.

Kemialliset aineet, jotka toimivat kuten estrogeenihormoni, voivat aiheuttaa miespuoliselle jälkeläiselle sukuelinten epämuodostumia, heikentynyttä hedelmällisyyttä ja kiveskasvaimia, Malm sanoi.

Hän huomautti, että EU:ssa moni vaarallinen aine on jo kielletty.

- Voisi ajatella, että eurooppalaiset meikit todennäköisesti sisältävät vähemmän vaarallisia aineita, hän sanoi.
 
Mä lakkasin kynnet mutta pidin hengityssuojainta ja sen jälkeen tuuletin huoneen hyvin. Hiuksia en halua raskauden aikana värjätä! Hiuslakkaa ym olen yrittänyt olla hengittämättä.
 
Olen jättänyt pois kasvonaamion joka sisältää salisyylihappoa. Hajuvesiä en ole nyt raskausaikana käyttänyt. Lähes kaikki kasvovoiteeni on luonnonkosmetiikkaa. Kasvatan omaa hiusväriä takaisin joten en ole ennen raskauttakaan hetkeen käyttänyt hiusvärejä.

Kynsilakkaa ja meikkejä käytän ihan niinkuin ennenkin ja aion huollattaa jatkossakin ripsipidennykseni.

Mielestäni on jokaisen oma asia mitä kemikaaleja sisältäviä tuotteita käyttää ja mitä ei. :)
 
Mullakin on ollut jo ennen raskautta projektina kasvattaa omaa hiusväriä takaisin, joten hiuksia ei tule värjättyä nyt raskausaikanakaan.
 
Olen tehnyt vuosia rakennekynsiä harrastusmielessä enimmäkseen, mutta raskauden myötä en ole tehnyt muille kynsiä, kuin itselleni pakollisen huollon, mutta taidan tässä ottaa kynnet kokonaan pois jahka jaksan ja on aikaa, kun sekin on oma urakkansa viilata ne pois. Enkä viitsisi asetonissa liottaakaan niitä irti :/
 
Niin ja hajustamattomia pesuaineita tulee jo käytettyä miehen atooppisenihon takia ja hiuksissa oma väri, niin ei tarvitse, kuin pestä ja harjata
:D
 
Minä yritän elää mahdollisimman tavallisesti raskaudesta huolimatta- tietysti maalaisjärkeä käyttäen. Tuntuu että tässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä mitä kaikkea vahinkoa voi saada aikaan.

Hiuksia aion värjätä mutta vasta ekan kolmanneksen jälkeen. Minulla on vain raitoja eli väriaine ei missään kohtaa koske ihoon. Ripsipidennyksistä luovuin mutta olin ajatellut pitää niistä muutenkin taukoa. Hajuvettä käytän normaalisti mutta mulla on muutenkin ollut tapana suihkaista sitä vain vaatteisiin :)
 
Siskoni sanoi, joka on kampaajakoulua käynyt, että jos pelkkää vaalennusainetta käyttää, niin ei pitäs olla haitallista. Sama koskee sävytteitä. Mutta väriaineet, joita joutuu hapetteen kanssa käyttää, ei suositeltais. HUSsin sivuilla taas oli, että saa käyttää normaalejakin värejä satunnaisesti
 
Ok! Kysäisin muuten ekassa neuvolassakin hiusten värjäyksestä, niin sanottiin että voi kyllä värjätä mutta toki kannattaa mainita kampaajalle raskaudesta, niin hän osaa ottaa sen huomioon. Joillakin muuten saattaa raskauden aikana tulla hiukset ties minkä väriksi värjäyksen yhteydessä, jotenkin hormonit siihenkin vaikuttavat. Aika jännää :D
 
Ite käytän maalaisjärkeä näissä. Hiusvärithän ei raskausaikana välttämättä edes tartu ja ota kiinni hornoomiemme takia. iika paniikki ja stressi mitä välttää ja mitä ei on turhaa. Järjellä pääsee pitkälle
 
Anteeks, huutelen tuolta heinäkuun puolelta (tää otsikko pisti silmään), itsehän työskentelen ympäristölabrassa..
voitte vaan kuvitella, että mun työt aikapitkälti on ykstoikkosta siihen asti kunnes jään äippälomalle.. ennen kaikkien rikkihappojen ja natriumkarbonaattien jne. kanssa tekemisissä ja nyt, seuraavat puolvuotta värin määritystä, joko silmämääräsesti tai istuen vaan sen laitteen vieressä katsoen kun se näytteenottaja pomppii näytteestä toiseen..
se jos mikä on so boring.. joskus harjottelijana tehny sitä 3 kuukautta ja tein sille laitteelle käyttöönottovalidoinnin (+oppari siitä) ja siinäki kohtaa viimisimpinä päivinä ollu, et ei enää ikinä tätä.. mut tilanne nyt on tämä, jos jotain positiivista pitää mainita, ni onneks on ainaki ihanat työtoverit :angelic:
 
Eikö se hiusväri vaikuta kuitenkin hengitysteiden mukana juuri samalla tavoin kuin kynsilakka? Tanskassa ainakin jo kaikkia raskaana olevia kehotetaan olemaan värjäämättä hiuksia.
 
Kävin tällä viikolla kasvohoidossa ja mainitsin, että olen raskaana. Kosmetologi sanoi, että valitsee tuotteista vain sellaiset, jotka eivät sisällä salisyylihappoa. Muuten tehtiin aikalailla normi setti :)
Hiuksia värjään noin kahden kuukauden välein ja aion värjätä. Kynsilakkaa en töiden takia käytä lainkaan. Ehkä saatan laittaa, jos tässä nyt jotain juhlia tulee eteen joskus. Meikeistä ja ihonhoitotuotteista tosiaan tarkistin tuon kosmetologin käynnin jälkeen ettei sisällä salisyylihappoa.
Nuo deodorantit tässä vielä hieman mietityttää, että mitähän niistä olisi turvallista käyttää....
 
Ei jestas pitääkö jotain deodoranttiakin varoa?! :D Hulluksi tulen kohta. Ite en lakkaa enää kynsiä, mutta en lakkaisi vaikka en olisi raskaanakaan. Hiukset värjään nyt kerran vaan raidoilla, niin ei päänahkaan suoraan osu. Ja ja.... Siinäpä mun välttelyt lähinnä onkin.
 
Mulla on käytössä ollut kesästä asti kivideodorantti. Se on siis jonkinlainen mineraalikivi, josta irtoaa iholle pieni määrä mineraalia. (En oikeasti tiedä sen toimintaperiaatetta kovin tarkasti.) Se estää hienhajun ja estääkin oikeasti paremmin, kuin mikään muu dödö, mitä koskaan olen käyttänyt. Mulla on jotenkin aina ollut sellainen lievä kammo siitä, että haisisin jonkun mielestä pahalle ja siksi tykkään käyttää hajusteita. Tuossa dödössä ei kuitenkaan ole hajusteita ja sitä saa ihan apteekista. Sopii purnukan mukaan koko perheelle, joten myös raskaana oleville. Alumiiniakaan siinä ei siis ole. Alumiinin vaara on ilmeisesti se, että se aiheuttaa (varsinkin kainaloissa lähellä rintoja) herkästi rintasyöpää. Mutta itse en vaihtanut kividödöön tuosta syystä, vaan halusin vain kokeilla ja huomasin sen olevan toimivampi, kuin normaalit dödöt. Aion kuitenkin käyttää hajuvettä tuon dödön lisäksi. Jotenkin on alaston olo ilman mitään tuoksua. Imetysaikana täytyy varmaan katsoa tilannetta sitten uusiksi.

Olen myös sitä mieltä, että hulluksi tulee jos kaikkia juttuja tarvii alkaa miettiä uusiksi, enkä kuitenkaan haluaisi olla ihan huolittelemattoman näköinen vain siksi, että yritän vältellä meikkiä ja hiuslakkaa yms. Kuitenkin on hyvä tietää tuollaisia juttuja, kuten esim. tuo salisyylihappo. Sen voi varmasti helposti välttää, vaikka käyttäisikin muita ihonhoitojuttuja.
 
Voin kanssa suositella tuota kividödöä! :) Jos siis on kyseessä se semmonen, mikä kostutetaan tai pyyhkästään kostealle iholle :) Ostin joskus jostain hippikaupasta ja kesti ikuisuuden :D
 
Takaisin
Top