Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Meidän poika kans tänää 8kk!
Eilen oli neuvola. Pituutta 71,2 ja painoa 8570. Eli ei tarvi enää painoakaan vahtia.
Seuraava neuvola onkin sit ens vuonna, mut saa kuulemma käydä aieminkin mitattavana/punnittavana, jos haluaa.

Eiks joka paikassa tuu automaattisesti 10kk neuvolaa? Mie luulin et kaikki perheen ensimmäiset lapset käy 10kk neuvolassa.

Meillä ei ainakaan täällä Tampereella oo tälle ekalle(kaan) 10kk neuvolaa. Seuraavan kerran 1-vuotiaana sit.

Meillä on 10 kk neuvola perheen esikoiselle, koska terkka haluaa itse niin ja ihan kiva se musta on. Mutta ei tosiaan enää kuulu rutiinisti, poistui säästöjen vuoksi.

Meidän poika täytti alkuviikosta 8kk. Strategiset mitat on 7.6kg ja reilu 69cm. Kasvu ollut alun hankaluuksien jälkeen hyvää niin ei sovittu tapaamista 10kk kohdalle. Olisin saanut mennä mutten koe tarpeellisena. Seuraava sitten vasta 12kk kohdalla. Tietysti tuntuu aika pitkältä ajalta, mutta ainahan neuvolaan voi soittaa tai käydä avoneuvolassa punnitsemassa.

Jos haluan pojalle influenssarokotteen, niin se olisi marras-joulukuussa. Mikäli päädyn siihen (vähän harkitsen vaikka seuraava syntyykin vasta maaliskuun lopussa jolloin influenssakausi on käytännössä ohi) niin aion pyytää (tai vaatia) myös punnitsemista, meillä ei mitään avoneuvolaa ole. Haluan kuitenkin tietää, paljonko voi lääkettä antaa jos nousee kuume. Samalla sen pituudenkin ottais, se kun on meillä käynyt nopeasti.

Toki kala- tai matkalaukkuvaa'allakin saa punnittua esim. hyppykeinussa. Mulle riittää semmonen 300 g tarkkuus.

Olisin kyllä toivonut sitä 10 kk neuvolaa, en niinkään muuten kuin mittausten vuoksi. Oliko 1-vuotiaana seuraavat rokotukset, vai oliko niin että nyt on annettu aikaisemmin tehosteet ym. kuin aiemmin?

12kk tulee meillä sellainen rokotuspaketti, että huimaa. Eikä meilläkään ole rutiinisti 10 kk neuvolaa, mutta varasin sinne just ajan koska on yhtä ja toista kysyttävää.

Meillä 10 kk neuvola vapaaehtoinen. Perheen esikoiset yleensä käyvät. Halusin mittauttaa ja punnituttaa niin varasin ajan tytön 3-vuotisneuvolan yhteyteen.

Meilläkään ei edes puhuttu mitään 10kk neuvolasta. Sanottiin vain että varailen ajan 1v neuvolaan lähempänä ajankohtaa, eli siihenkään ei aikaa vielä annettu.

Okei tää on sit vissii harvinaista kun täällä kaakkois-suomen suunnalla on 10kk neuvola. Tai meillä ei ainakaa antanu vaihtoehtoja vaan aika varattiin siihen.

Meiltä kysyttiin halutaanko tulla 10kk neuvolaan vai vasta 1v. Halusin 10kk lähinnä mittausten vuoksi, sillä 6kk-->8kk painoa oli tullut vain 450g. Täti oli samaa mieltä, että seurannan vuoksi voitaisiin tulla kyllä. Ja me siis Pohjanmaalla. Jännä miten käytännöt tässäkin asiassa vaihtelee :)

Vitsi vauvat voi olla erikokoisia ja silti kaikki ihan täydellisen kokoisia :happy:.
Kaverin poika 4 kk painaa enemmän ja on lähes yhtä pitkä kuin meidän 9 kk neiti:).

Enpäs oo muistanu meidän neidin tän kuun mittoja laittakaan.. :P eli siis pituus oli 71cm ja paino 9,6kg. Seuraava neuvola vuoden ikäisenä :)

Mua on alkanut stressaamaan ton neidin paino, kun siihen neuvolassa puututtiin ja saatiin se 10kk aikakin ihan vaan painonseurannan takia... ei varmaan syo yhtaan huonommin kuin ennen, mutta mun tekee pahaa joka aterialla kun vaan leikkii ruualla eika suuhun mene kuin murusia.. :oops:

Tiedan ettei asian stressaaminen auta, mutta en silti osaa muutakaan..

Nyt on puhjennut ekat hampaat alas ikenien lapi, eilen huomasin, eli ei varmaan siksikaan ruoka niin paljoa kiinnosta.

Imetätkö Kolibri edelleen, tai annatko korviketta? Maito on lapsen tärkein ravinnonlähde vuoden ikään asti ja kiinteät ruuat ovat tässä kohtaa vielä kokeilua, tutustumista ja jopa leikkiä. Ymmärrän, että paino voi stressata, mutta koita olla liikaa huolehtimatta. Vauvat on fiksuja olentoja, ne osaa kyllä ottaa kaiken tarvitsemansa ravinnon, jos sitä niille vaan tarjotaan. Tärkeintä siis imetys/korvike ja monipuolisen ruuan tarjoaminen. :Heartred

Kolibri, mä ottaisin ilolla vastaan 10 kk neuvolan. Väliä silläkin on kuitenkin 2 kk edelliseen, ja jos ollaan todella huolissaan painosta niin kyllä niitä seurantoja voidaan tarvittaessa tehdä edelleen vaikka kuukauden tai kahden viikon välein. Toi neljä kuukautta on kuitenkin tosi pitkä väli, että jos painossa tapahtuu kunnon notkahdukset niin siihen ei saa noilla väleillä reagoitua.

Neuvolan tehtävä on seurata ja suurin osa seurannasta on asioiden varmistelua, varmistelua varmaan teilläkin. Mulla on paljon kavereita, joilla on ollut pienikokoisia lapsia, jotka kehittyy muuten vähintäänkin keskitasolla ellei paremmin. Nelivuotiaina moni on kirinyt kasvussa.

Mun pitää itse taas panostaa siihen että syön samaan aikaan pojan kanssa, meillä myös toi syöminen ollut pari päivää surkeaa aiempaan verrattuna. Poika syö muutaman lusikallisen, sitten itkee/huutaa turhautuneena. Maitoa ottaa enemmän mutta kiinteät on joutunut jakamaan neljään ateriaan kun ei uppoa. Veikkaan että ylös tulossa hampaita, vaikkei mitään vielä tunnukaan.

Takaisin