Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Mä en ikinä syö pojan kanssa samaa aikaa.. Alotetaan vasta isompana syömäön samaa aikaa, kun osaa itsekin syödä itse.

Meillä syödään pääsääntöisesti yhdessä neidin kanssa neljästi päivässä, välipalana saa vaan tissiä. Neiti kovasti tarkkailee ja ottaa mallia, meillä syödään siis joka aterialla myös sormiruokaa.

Meillä aamupuuro esikon kanssa suht samoihin aikoihin 7.30 , itse syön sitten sen toimituksen jälkeen. Lounas syödään kaikki yhdessä n. 11.30, välipalaa vaihdellen klo 14-15..välillä maistuu, välillä ei, sama esikollakin. Päivällinen 17 aikoihin yhdessä (mies usein syö jo 16 kun tulee töistä mutta syöttää toisen tytöistä sillon 17). Iltapuurot 19 aikoihin.

Mä yritän myös syödä samaan aikaan kuin poika. Aina ei onnistu, mutta ekat kerrat kun aloitettiin samanaikaiset ruokailut, pojan silmät oli ihan pyöreät kun katsoi että nyt se lusikka/haarukka meneekin ton suuhun.
Joskus kun syödään eri aikaan, niin otetaan poika pöytään ja annetaan maissinaksuja tai jotain muuta.

Ei sillä ole väliä mitä itse syön, välillä leipää, jugurttia, hedelmää tm. Sitten myös oikeaa ruokaa. Vielä on parannettavaa, usein iltapuuro on syöttöä ilman oma ruokaa. Haluan, että poika oppii että pöydässä syödään yhdessä. Vielä ei ole niin kiire, mutta nää kehittyy niin nopeasti, että kohta on.

Joskus syön samaan aikaan, joskus on niin nälkäinen ja/tai väsynyt kaveri, että en ehdi itselle laittaa ruokaa pöytään, vasn syötän vain lapset ja syön ite ku syön (heidän nukkuessa). Syön esikoisen kanssa samaa ruokaa vain lämpimillä aterioilla tai joskus vain yhden lämpimän aterian. Puuroa vois tietty opetella syömään, mutta sain siitä lapsena yliannostuksen niin ei oikein vieläkään maistu. Esikoisella on myös kausi, ettei puuro maistu. Pakottamaan en ala, mutta iltaisin meillä pidetään kiinni siitä, että puuroa syödään edes vähän. Yritän pitää kiinni tosiaan siitä, että meillä olisi päivittäin ainakin se yksi ateria (lounas ja/tai päivällinen riippuen miehen työvuoroista), jolloin koko perhe syö yhtäaikaa.

Meillä on "hieman" petrattavaa siihen aikaan kun tytön kanssa pitäisi alkaa yhtä aikaa syömään, nyt ei olla vielä edes koitettu kun itse ei samalla pysty syömään mitään kun tyttöä syötän.. Tai no kahvikuppi silloin tällöin on vieressä..
Mutta itse ei pystytä syömään aamulla aikaisin mitään.. Keitetään kahvit aina toisen kerran päivässä kun tyttö on aamu unillaan 9-10 ja silloin syödään miehen kanssa aamupalaksi yleensä leipää kahvin kanssa, tyttö syö aamupuuronsa 7.30-8.00.. Aamupalaa en itse ole edes syönyt kovin kauan vaan pelkällä kahvilinjalla menin :grin Tosin joskus nukkuikin sinne klo 11, enää ei jostain syystä :wacky:

Lounasta ei ikinä syödä itse, tyttö syö klo 11.. Välipalaa ei itse, tyttö syö klo 14.. Tytön välipalan jälkeen syödään itse päivällinen jos jompikumpi ehtii sen tekemään jo.. Ja tyttö syö taas ainoana klo 17 päivällisen. Jo miehen työt rajoittaa yhdessä syömistä kun ruoka täytyy laittaa silloin kun sen ehtii töiltään syömään.. Ja tytön iltapuuron jälkeen syödään itse iltapala kun tyttö on sängyssä.. Se onkin ainoa ateria päivässä joka nyt onnistuisi samaan aikaan syödä :grin Meillä siis tyttö syö 5 ateriaa päivässä ja itse syödään 3.

Meillä vanhemmat ja poika syö 4, mutta esim. Syön itse vasta pojan aamupalan jälkeen kun poika leikkii lattialla :) Jos yhtäaikaa syötäisiin, niin menisi varmaan tunti :P

Musta taas tuntuu että poika syö puuronsa paremmin kun ollaan kaikki pöydässä :D

Meillä aamupuuro syödään yhdessä koko perhe. Lounaan poika syö arkisin ennen mua ja kun on päiväunilla niin syön ja kahvittelen itse. Välipalan poika syö unien jälkeen ja päivällisen klo 16. Iltapuuron syö samaan aikaan kun me miehen kanssa syödään iltaruoka :)

Mulla on kyllä nyt hirveä nälkä kun odotan taas, niin kiljuva nälkä kun poika syö klo 11 lounaansa. Tää on aika kamalaa. Ei siis tee tiukkaakaan syödä 2 tunnin välein.

Pienenä me syötiin aamupalaksi muroja tai leipää ja iltapalaksi leipää. Ja kaakaota. Puuro ei kuulunut aterioihin koska oma äitini oli saanut yliannostuksen puurosta lapsena. Joskus syön puuroa mutta vaikeaa olisi jos pitäisi joka aamu syödä.

Meidän pojan 8kk mitat 8730g ja 71cm :Heartred Hienosti kasvaa tasaista tahtia. Imetän edelleen ja kiinteät poika syö sormiruokaillen. Ryömimällä liikkuu jo todella nopeasti ja määrätietoisesti. Vaikuttais siltä, ettei menis kauaa siihen kun oppii konttaamaan eikä siihen kun nousee itse istumaan. Tukea vasten nousi eilen ensimmäistä kertaa seisomaan! :eek:

Meillä syödään 5 kertaa päivässä yhdessä. Aamupala 7-8, lounas 11-12, välipala 14-15, päivällinen n. klo 18 ja iltapala 20-21. Meillä puuron korvaa ainakin toistaiseksi apinaeväs, mutta samoja puurohiutaleita siinäkin käytetään. Itse söin lapsena välillä puuroa ja välillä muroja aamuisin, ei ollut pakko syödä puuroa. Iltaisin ei ikinä syöty puuroa, voileipää taidettiin yleensä syödä iltapalaksi, joskus muroja. Mielestäni ihan hyvä niin, koska edelleen puuro maistuu ihan hyvältä :grin

Mä oon nyt yrittänyt sitä välipalaakin tarjoilla. Meillä syödään kyllä kaikki ateriat kans yhdessä. Aamulla (noin klo 8) keitän pojalle ja itelleni puuron, tykkään siis itekin kovasti puurosta. Lounaalla (noin klo 11) oon nyt tarjonnu pojalle esim. keitettyä kanamunaa tai avocadoo ja sämpylää, tomaattia tms. ja ite syön leipää ja teetä. Välipala sit joskus klo 14, syödään molemmat jotain hedelmää. Päivällinen joskus klo 16-17, koko perhe syö yhdessä. Poika sormiruokailee, niin syödään aika pitkälti samaa ruokaakin kaikki, aikuisten ruoka vaan maustetaan erikseen. Iltapalalla (noin klo 20) pojalle marjoja ja puuroo, itelle leipää. Neuvola kun "käski", että nyt 8-kuiselle täytyy antaa kaksi kasvis-lihasoseateriaa päivässä. No, meillä ei syödä soseita ollenkaan, eikä kyllä lihaakaan joka päivä (ite en syö ollenkaan, mies silloin tällöin). Mutta yritän muistutella itselleni, että neuvola neuvoo, ei käske. Monipuolisesti pyrin tarjoamaan kaikenlaista ruokaa ja joku proteiinin lähde pääaterioilla. Meillä enimmäkseen siis nyt kananmuna, avocado ja kala. Tein myös yks päivä bolognesea Quornista, hyvin uppos pojallekin. Täytyis varmaan seuraavaks ottaa tofu listalle.

Tänään 8kk neuvola (tyttö 8kk 2vko 5pv) kasvaa omalla käyrällään hissukseen eli pienikokoinen edelleen. Mitat 69,7cm ja 6925g pää 43cm. Saatiin 10kk neuvola aika, pienen koon ja vähäisten kiinteiden syönnin vuoksi. Pitää kuulemma koittaa saada enemmän ruokaa alas ja lisätä öljyä päivittäin 1-2tl.. muuten kehui tarkkaavaisuutta, reagtioita ja hyväntuulisuutta :)

Kolibri, eikö suostu syömään kiinteitä? Meillä pitää kyllä olla sormiruokaa tai jotain muuta virikettä ruokailun ajan eli ei suostu muuten syötettäväksi, ku ehkä alussa vähän aikaa. Oon syöttäny melko reippain ottein ja seurannut lasta, koska vatsa täynnä eli kääntää pään pois tai läppää lusikkaa (tekee kyllä niin muutenki, ellei oo itellä puuhaa) ja viimeistään kunnon röyhtäyksestä tietää, että jahas nyt riittää. Siskonsa yökkäs, kun vatsa oli täynnä, samoin teki kaverin lapsi.

Mrilläkin viimeistään röyhtäyksestä tietää, että nyt on jo massu täpötäynnä :) Meillä huomenna neuvola, jännää!

Sama täällä, siis neuvola! Saa tietää pojan 8 kk mitat.

Suostuu syömään kyllä, oikeastaan vain ja ainoastaan mennään sormiruokaillen, mutta ruokamäärät on tosi pieniä. Enemmän leikkii ruualla ja kyllästyy aika nopeasti. Täytyy vaan tarjota tästä lähin useammin.

Poika 8 kk
Paino 9,8 kg
Pituus 73 cm
Lakki 45.8 (ei ihme että pipot jää pieniksi)

Tässä olis nyt 4 kk että olisi vuosikas. 7 cm pitäisi kasvaa että olisi sen 80 cm joka on meidän talvihaalareiden koko. En usko, että ihan siihen mittaan venähtää, 4-5 cm saattaa kasvaa. Toki nyt oli tullut n. 3 cm kahdessa kuukaudessa, mutta kun toi kasvu kumminkin hidastuu. Saa nähdä, milloin talvihaalarit pitää ottaa käyttöön. Enemmän varmaan riippuu liikkumisen kehittymisestä kuin kylmyydestä, vaunuissa voin ihan hyvin pitää pojalla niitä äp:n harmaita haalareita, maassa istuessa en.

Aina kaikki toteaa, että hyvin on kasvanut, mutta todellisuudessa menee tasaisesti hiukan yli (80-luvun eli uuden) poikien käyrän, melkein voi sanoa että kulkee nollakäyrää kun ylitys on alle 1 sd. Paino on ehkä +5%, mutta mun silmään pojan keho on melko hoikka - ei mitenkään laiha, mutta ei myöskään pullea.

Meillä neuvolassa tänään 11,2kg ja 75cm (mun mielestä mittasi tosi huonosti kun poika oli ihan vinossa ja lysyssä, mutta olkoot :P) pipo tais olla 46-47 en muista enää kumpi :D

Kaikki oli oikeinkin mainiosti :) iso jöllykkä :D

Takaisin