Muita odottajia pääkaupunkiseudulta ?

scarlet89

Silmät suurina ihmettelijä
Hei kaikki! :) 

Olen 23-vuotias ensikertalainen Vantaan suunnalta ja olisi kiva vaihtaa kuulumisia muiden odottojien kanssa pääkaupunkiseudulta. Kaveri piirissäni kukaan ei ole vielä saanut lasta, ja vaikka paljon tukea tulee ystäviltä ja perheeltä, niin olisi kiva saada vertaistukea :) 
LA on omien laskujen mukaan 21.9 ja ensimmäinen neuvola 14.2, eli jo torstaina, jota ootan innostuneen ja jännittyneen sekasin tuntein. Oireita on lähinnä vaan väsymys ja pieni selkäkipu. 

Kirjoteltaakan omista tuntemuksista, jos ootte juttuseura vailla! :) 

Täällä ois yksi 22v mamma Helsingistä. Multa löytyy jo 1v poika ja nyt laskettu aika ilmeisesti 24.9! :)

25v Espoo, esikoinen tulossa! Eka neuvola oli eilen, ihan mukavaa oli :)

On ollut niin raskasta olla raskaana, ettei enää harmita yhtään että joutuu olemaan ensimmäisen kolmanneksen työttömänä.

Eilen oli ensimmäinen neuvola. Oli mukava kokemus, harmi kun ei ees yritetty kuunnella vauvaa, mutta lupasi että jos tulen 2 viikon päästä avoajalla käymään, niin sitten voidaan kuunnella. Seuraavaan neuvolaan kuitenkin 7 viikkoa! Ultra 11.3.

Avomies on täysillä mukana, kaikkeen pitää saada osallistua! Aivan ihana mies <3 Ja hyvä niin, ollaankin puhuttu siitä miten hänestä isäksi tuleminen on vielä niin kaukainen ajatus, ja minulla äidiksi tulo on ollut käynnissä jo 5 viikkoa.

Turha kai itse kehua, itsekin menin neuvolassa vähän hämilleen kun en tajunnut yhden kysymyksen kohdalla että kun puhutaan äidistä, puhutaan MINUSTA eikä minun äidistä :D Tietty oli silloin suvun sairaudet-kysely menossa joten kai sen ymmärtää.

Minäkin olin hieman hämillään neuvolassa muutaman kysymyksen kohdalla, kun puhuttiin äidistä. Varmaan ihan normaalia tässä vaiheessa. :) 

Se on kyl ihanaa, kun mies haluu olla täysillä mukana koko ajan. Meilläki oli eka neuvola niin, että mies lähinnä kyseli enemmän, kun minä olin vielä hämillään tästä kaikesta :D Mutta neuvolatäti oli onneksi erittäin mukava. Sen kanssa oli helppo jutella, ja ei tarvii yhtään ujostella, ja voi kysyy tyhmiäkin kysymyksiä :D 

Kävin eilen varhaisultrassa Matilla Femadassa, koska en jaksanut odottaa ensimmäistä ultra-aikaa, jonka sain vasta 19.3. Oli kyl hienoo nähdä, kun ruudusta näkyi pieni elämänalku ja sydän sykki. Nyt oikeasti alkaa tajuamaan, että joku oikeasti asuu siellä mahassa. 

Heippa! Kiva kun löytyi tällanen ketju! Täällä 22 vuotias ensimmäisen odottaja Espoosta. LA 16.9 :) Eka ultra on ensi perjantaina ja kyllä kovasti jännittää.. Jotenkin ollut kauheita ahdistuksia, että onko siellä ketään tai onko kaikki hyvin. Viikko vielä niin paljon asioita selvii! Neuvola oli 6.2 ja seuraava on vasta huhtikuun alussa. Mulla on tosi kiva neuvolantäti, oli positiivinen kokemus :) Millasia kokemuksia muilla on siitä?

Miten meni eka ultra hennannaa? Toivottavasti kaikki oli hyvin. :) Itsellä on vielä jännittämistä, kun ultra aika on vasta 19pv. Ei kyllä jaksaan millään oottaa ja miettii, että onhan kaikki varmasti siellä hyvin. 

Onko kukaan alkanut jo ostaa kaikkee vauvatavaraa ? Mun tekis mieli hirveest ostella kaikkia söpöjä vaatteita ja pieniä tavaroita, mutta koitan ootella kuitenkin sinne 19pv. :) 

Me käytiin jo ultrassa etukäteen, kun oli vähän vuotohommia... Mulla on istukan reuna kohdunsuulla, ni kivoja pikku vuotoja tulee. Ultraaminen oli aika epämiellyttävää, mutta kyllä sitä vauvaa oli ilo katsella. Mulle silti jäi tästä istukkaepisodista pieni pelko, ja oon hurjasti toppuutellu vauvamaniaa. Tuntuu kuin liiallinen innostuminen saisi jotenkin aikaan keskenmenon, vaikkei sen vaaraa edes ollut :(

Oon nyt aika hissukseen ollut, kun ennen vuotoja olin ihan vauhkona koko ajan :D Nyt tuntuu ettei oikein uskalla enää ihmeemmin selitellä vauva-kuulumisia edes lähimmille ystäville. Ehkä sitten kun hän alkaa liikkua niin että minäkin sen tunnen :) Dopplerin tilaamista oon vakavasti harkinnut, että voisi itseä sillä aina rauhoitella. Varsinkin nyt kun raskausoireet on vähentynyt niin paljon, tulee tosi usein sellainen epätodellinen olo.

Maanantaina kuitenkin Jorviin katsomaan että vieläkö se pienokainen siellä pyörii. Ainakin hän on nopea liikkeissään, neuvolassa karkasi koko ajan kun kuunneltiin ääniä!

Ultra meni oikein kivasti, kiitos kysymästä :) Sieltä löytyi vauva ja sydänäänet. Nyt vasta ensimmäistä kertaa tajuaa että jotain siellä oikeesti on! Vauva vastasi hyvin menkoista laskettuja viikkoja, mutta lopullinen laskettuaika siis 15.9. Mulle sanoi ultraaja että niillä on neuvolassa vähän eri laskutapa ja se usein muuttuu yhdellä päivällä. Me ei oltu käyty varhaisultrassa niin tää oli ihan eka kerta kun päästiin vauvaa kurkkimaan. Ultraaja oli todella mukava, osas ihanasti eläytyä meille täysin ihmeelliseen tilanteeseen "Wautsi mikä vauva, oi nyt se vilkuttaa" tms. Vauva olis tosin tahtonut nukkua ja jouduttiin vähän herättelemään että saatiin kaikki mitattua.. :) Mäkään en olis millään jaksanut odottaa, mutta kyllä se jotenkin palkitsee kun sinne sitten pääsee! Nyt pitäs viikko odotella vielä verikokeen tuloksia. Varattiin samalla aika rakenneultraan kahden kuukauden päähän.

Kiva kuulla Eevei, että ei ole ollut vaaraa vauvalle, vaikka varmasti pelottavia vuodot ovatkin.. Kannattaa varmasti oman mielenrauhan takia hankkia doppler kotiin :) Minäkin odotan innolla liikkeiden tuntumista. Koko ajan vähän jänskättää kuitenkin mitä tuleman pitää ja kertoessani raskaudesta en jotenkin osaa olla innoissaan ja riemuita.. Muakin pelottaa että se tuo huonoa onnea jos kauheesti hihkun asiasta. Mutta eiköhän nämä tunteet jossain vaiheessa väisty sen riemun tieltä, toivotaan ainakin :) Ja ihanaa ultraa teille maanantaille!

Mä sain yhden vauvanhaalarin mun enon vaimolta, kun mun äiti oli sen heidän vauvalle ostanut. Heidän pikkuinen syntyi sopivasti syyskuussa, niin vois olla meillekin sopiva vaate heti alkuun.  Muita vauvajuttuja en oo vielä uskaltautunut hankkimaan.. Parin viikon päästä menen Me&I vaatekutsuille niin sieltä on varmasti pakko jotain ihanaa tilata. Ja mieli tekis jo ostella, mut olen koittanut hillitä himojani :)

Mulla on muuten kaikki raskausoireet kanssa loppuneet viikolla 9. 8. viikko oli mulle se pahin, oksentelin joka paikassa ympäri vuorokauden.. Ainoastaan maha on turvoksissa ja vaikka mulla onkin ylipainoa niin silti se tuntuu sellaselta kovalta kummulta. Mulla oli finnejä alussa tosi paljon mutta nekin on nyt lähteneet.. Eli tosiaan aina välillä saatan jopa unohtaa raskauden, mutta en kovin usein. Kohta sitten tuleekin varmaan toisenlaisia oireita.

Raskausoireet onneksi helpottaa, harmi että nämä "toissijaiset" oireet on nyt astunut kuvioihin!
Mulla on atooppinen iho muutenkin, mutta nyt nää hormoonikoktailit on nostanut tämän ihan uudelle tasolle! Oikeasti olen harkinnut robotti-imurin ostamista kun tuntuu että täällä ilmassa lentää miun ihoa enemmän kuin pölyä!!!
Toinen on allergiat, ne on kanssa pahentunut, ja olen saanut uuden kaverin, taiveihottuman. Varsinkin kyynärtaipeet meinaa hävettää, ihanku narkkarilla :(

Tulisi jo kesä, että loppuisi edes tämä lahoaminen :D Miinuksena se, että jos taiveihottuma jää, ni hirmu noloa pitää t-paitaa kesällä.

Millon se ihana toinen kolmannes alkaa? Ei kun se alkoi jo. Voiko reklamoida?

Tää miun raskaus on pelkkää valittamista!

Kiva kuulla että ultra oli mennyt Hennannaa :)  Mitenkäs EeVein ultra meni tänään ? :) Meillä onkin sitten sama synnäri, kun itekin meen Jorviin, vaikka täältä on vähän pitkä matka sinne. 

Mulla ei ole oikeestaan koko raskausaikana ollut mitään oireita, paitsi ihan alussa oli normaalia enemmän väsymystä, rinnat oli arat ja sellasta painon tunnetta alamahassa. Mutta nyt ei ole enään mitään. Joskus itsekin unohdan kokonaan, että olen raskaana ja viime vklp oli ensimmäistä kertaa vähän vaikea, kun olisi tahtonut lähtee kavereitten kanssa jonnekin iltaa viettämään, mutta en sitten kuitenkaan halua minnekään baariin lähteä selvimpäin. Tää raskaus ei ollut mitenkään suunniteltu, niin kauheesti vaatii sopeutumista vielä. Sitten varmasti tulee helpottamaan, kun tuntuu ne vauvan liikkeet, ja tietää että siellä oikeesti on joku :) 

Hyvin meni, ja Jorvissa oli kiva kattotelkkari mistä oli tosi miellyttävää katsella sitä ultrakuvaa. Kätilö oli todella mukava! Kivat jutut oli ja vaikka faktatietoja kertoikin, oli koko ajan niin iloisen oloinen että itelle tuli olo kuin vauva olisi saanut vuolaasti kehuja!

Ja voi kun vauveli heilutteli käsiä ja jalkojaan niin kovin! Ihan uskomaton muutos lyhyessä ajassa! Oli kyyneleet kyllä silmäkulmissa koko ajan, ja kun vauva heilahti ja laittoi sormen suuhunsa, minua alkoi siinä naurattaa kovasti, ihankuin olisi keskisormea näyttänyt että älkääs nyt tökkikö siellä! Vaikka kätilön mielestä alkoi vaan peukkua imeä :)

Tämä oli kyllä ihana päivä, sai taas vähän konkretiaa tähän odotukseen. Vauvamaha kun on vielä piilossa.

Oi kiva juttu EeVei! Meillä oli varmaan sama ultraaja, kun mulle tuli ihan sama fiilis! 
Mullekkin on tullut jotain ihme ihottumaa rintaan, mutta toistaiseks ei oo kutissut tai mitään niin oon antanut vaan olla, kun voihan se johtua jostain muustakin. Vaihtuiko sulla muuten LA vai pysyikö samana? :) 

Scarlet89 ei oo sullakaan enää montaa päivää, vaikka ne niin pitkiltä tuntuukin.. Mä meinasin viikko ennen tota ultraa paniikkipäissäni marssia mehiläiseen ultraan ku tuli niin epätodellinen olo. Ja rupesin sitten lukemaan tietysti kaikki pahimmat skenaariot läpi.. Onneks se kohtaus meni ohi parissa tunnissa :D Oonko ymmärtänyt oikein että naistenklinikka on rempassa ja vaan riskisynnytykset hoidetaan siellä? Vai saako Vantaaltakin tulla halutessa Jorviin synnyttämään? Mä oon kuullut tosi paljon hyvää Jorvista ja ite en ees muita miettinyt kun mun sisko sattuu olemaan siellä töissä :)

Lauantaina olis tehnyt mieli kiljua kaikille että vauva tulee, kun oltiin kaverin synttäreitä viettämässä. Hauskaa oli, että kukaan ei tainnut tajuta etten juonut mitään ja olin autolla, mikä ei yleensä ole mun tapaista ollenkaan. Ei kyllä tehnyt yhtään mieli baariin lähteä tässä tilanteessa :/ Mekään ei oltu erityisesti suunniteltu tätä. Olin lopettanut pillerit muutama kuukaus aiemmin kun halusin kokeilla millainen olo on ilman niitä. No niinhän siinä sitten kävi että ei sitä muuta ehkäsyä joka kerralla käytetty. Ei kyllä kumpaakaan yhtään haittaa :)

Ei vaihtunut, 2 päivää vaan on pidemmällä kuin LA, ja tuolla mammapolilla on yhden päivän heitto (joku tietokonejuttu). Eli kun laskettu aika on neuvolassa 18.9, äitipolin mukaan se on 17.9. Tuo 17.9 kirjattiin siihen neuvolakortin isoon ruutuun.

Me saatiin Jorvista tiedote mukaan, missä kerrottiin tosiaan noiden muiden synnäreiden rempasta, ja synnytyksia sitten 2015 asti keskitetään muihin sairaaloihin, mm. Jorviin. Muuten voikin sitten itse päättää että missä synnyttää hus:issa, vaikka Porvoossa jos huvittaa!
Mut tuo Jorvi on meitä tosi lähellä, 10 min automatka, ja anoppi asuu tosi lähellä että voi mies esim pysäköidä auton sitten heidän pihaan tarvittaessa. Eikä neuvolassa edes kysytty, että missäs lapsi synnytetään.
HUOM: Jorvissa on parkkimaksu 1€ per tunti klo 7-16 muistaakseni, ja eipä tuota synnytystä tiedä miten kauan se kestää, ties vaikka saa sakot kun liian kauan synnyttää ;)

Joo niin minäkin oon ymmärtäny, että missä vaan Husin sairaalassa synnyttää. Vaan riskisynnytykset hoidetaan naistenklinikalla, joten kättärillä saattaa olla aika paljon ruuhkaa, joton katsoin paremmaksi valita Jorvin, mikä on varmaankin muutenkin mielyttävämpi paikka kuin kättäri :) 

Kenelle kaikille ootte jo kertoneet raskaudesta? Minä oon koittanu tuonki asian kanssa ottaa rauhallisesti, etten oo vielä kaikille huudellu, jos tuleekin sitten joku pettymys kesken kaiken. Mutta tietenkin kummankin perheelle ollaan kerrotty, sekä läheisimmelle ystäville. Viime viikolla kerroin myös koulussa muutamalle, kun tuli puhetta raskauksista ja siitä miten nopeasti me vanhetaan yms :D 

No mut sehän on hyvä että saa itse valita! Neuvolassa se kysyi että ootko ajatellut asiaa niin eipä siinä sen kummempia asiasta juteltu kun tiesin valmiiksi,että Jorvi on mulle paras vaihtoehto. Mä sitä pysäköintijuttua vähän kans mietin siellä Jorvissa, meillä nyt ei tietysti ollu kolikoita ku mentiin ultraan. Ei onneks ollut lappua lasissa. Toisaalta sillä fiiliksellä mulle olis ollu ihan sama vaikka olis ollukkin :) Täytyy tiedustella että onko se ihan oikeesti maksullinen kun synnyttämään mennään, vaikka kuinka pitäs julkisia suosia niin en kyllä ajatellu bussilla lähtee sillon :D

Mä oon kertonut omalle perheelle ja miehen äidille. Lähimmät kaverit tietää ja työkaverit, kun oon sellasessa duunissa että oli pakko kertoa. Eipä siinä, suurin osa työkavereista kuuluu "perheeseen" :) Olis ne kyllä aika nopeesti tajunnut ku kävin oksentamassa vähän väliä yhessä vaiheessa.. Mullakin on uudelleenkouluttautuminen just alkutekijöissä niin sielläkin oli pakko kertoa kun tehtiin opintosuunnitelmaa. Nyt voi pikkuhiljaa alkaa niille kertoa keitä tulee nähtyä.

Esimerkiksi facebookkiin en ajatellut vielä hyvään aikaan kirjottaa. Mä en vielä jotenki jaksa sitä joidenkin ihmeellistä suhtautumista tähän asiaan. Jotkut alkaa tenttaamaan että mites auto, asunto, koirat, työt, koulut tms. Ja mun tekis mieli huutaa että en vielä itsekkään tiedä, enkä ole halunnut kaikkea vielä ajatella. Ja jotenki tuntu typerältä kun yks mun kaveri tiedusteli että halusiko sun mies myös lasta.. No täytyy koittaa kestää, kun jotkut taas on niin ihania ja tuntuu että oikeesti onnellisia meiän puolesta :) Onko teillä tullu vastaan tollasia reaktioita? 

Meillä ei ole onneksi mitään ihmeempiä outoja reaktioita tullu, vaikka ei virallisesti ees seurusteltu kun tulin raskaaksi. Lähimmät ystävät ovat vaan kannustaneet pitämään lapsen silloin kun aluksi itse epäröin ja vanhemmillekin se oli itsestään selvyys. Kaikki on tietysti nyt kyselleet asumisjärjestelyistä, kun asutaan erillään ja nyt ollaan sit hakemassa yhteistä asuntoa. Kolmio ois hakusessa, niin mahtuu sit olemaanki. 
Ainut hieman negatiivinen reaktio on tullut ex-poikaystävältä, jonka kanssa edelleen ollaan kavereita. Reaktio on kyllä ihan ymmärrettävää, koska vasta viime kesän lopussa erottiin ja tämä tuli kyllä niin äkkiä. Lapsen isä sattuu olemaan vielä exän kaveri, mikä ei yhtään auttanut asiaa. Mun elämä kuulostaakin ihan salkkareilta :D No mut eiköhän kaikki asiat järjesty ajan kanssa :) Eihän sitä tarviikaan heti kaikkea olla suunniteltuna ja valmiina. 

Pitikin kysyä, että tehdäänkö siellä Jorvissa np-ultra alakautta vai masun päältä? 

Mie olin niin kovin suunnitellu sillo plussan jälkeen et sit ku on 12 viikkoa täynnä ni otetaan miehen kanssa hauska pulla uunissa-kuva ja kaikkea hassua. Noh, ei oo vieläkään "julkista" ilmoitusta tehty, oon vaan niin varautunu näiden istukanreunatyhmyysvuotojen takia, että ehkä sit ku oon ihan selvästi raskaana ja vauva potkii kovasti ja pyörin eteenpäin valaana.... tai vasta sit ku vauva syntyy :D

scarlet89, np-ultra tehdään mahan kautta jos näkyvyys on hyvä. Miulta kokeiltiin ensin mahan päältä mutta ei saanu kunnon kuvaa ni sit alakautta tehtiin, ja hyvät kuvat tuli. Yritti vielä mahan kautta lopuksi katsoa, mutta miun vaavi on asettunu niin alamaihin ettei saa kuvaa masulta! Ilmankos se miun vauvamassukin on vähän myöhässä. Tänään piti ostaa ensimmäiset isommat housut, mut oon vaan sen näköne kun oisin syöny pullaa :D

AINIIN! Mie sain ultraa seuraavana päivänä tulokset, ku olin siinä verikokeessa käynyt jo aiemmin. Kirje tuli netpostiin, ei kohonnutta riskiä downin syndroomaan, hyvää jatkoa raskaudelle <3 Ai että miten se ilahdutti!!!

Mulla tehtiin alakautta ultra, ei edes yritetty mahan päältä. Hyvät kuvat saatiin kans mukaan sieltä :) Mul on nyt alkanu maha pullottaa ja kohta ei kyllä mee enää työhousut jalkaan. Täytyy alkaa selvittelee saiskos sähkö/rakennusalan työvaatteita mammamallisina :P EeVei onko sulla siis istukka siinä etualalla ja sen takia ollu vuotoja? Vai ymmärsinkö väärin :)

Meillekin tuli postissa ne verikoetulokset ja ei oo kohonnutta riskiä Downille.
Seuraavaks mulla on sokerirasitustesti ens viikolla edessä, yritän ajatella positiivisesti, että hyvä se on tehdä vaik mua ärsyttääkin se :/

Scarlet89 samoilla linjoilla, että kyl ne asiat tässä ehtii järjestyä! Kiva että ootte alkanut ettiä yhteistä asuntoa ja tärkeintä on se että sä oot onnellinen sun miehen kanssa :)
Meille tuli kaks vuotta täyteen alkuvuonna niin ajattelen että ollaan kuitenkin aika tuore pariskunta. Ehdittiin vuosi sitten ostaa yhteinen asunto ja vuoden päästä sitten isomman etsintään :) Muutettiin heti yhteen ku tavattiin ja hankittiin koira n. puolen vuoden seurustelun jälkeen eli selkee linja oli alusta asti. (Mulle koirat on ihan ku lapsia <3)

Mulla istukka on siis osittain kohdunsuun päällä, selkäpuolella. Sitä vähän jännitti että siirtyykö se siitä pois. On nyt onneksi alkanut siirtyä! Jos se olis siihen jääny, olis saattanu olla ongelmia alatiesynnytyksen kanssa.

Mie  luulen että noissa raksavaatteissa olis helpompi löytää sopivia, miun huomiohousut ja normit on ainakin kaikki sellasia mahamallisia, niinku ne pääkäyttäjät yleensä onkin :D (siis miehet!) Mie siis normaalisti oon viherrakentaja, mutten nyt viittiny tehdä tälle kesälle sopimusta, ku joutuisin hyvin äkkiä jäämään saikulle, ku oon kiviakka. Teeppä sitä  nostelematta!

Nyt ku otin vähän kevyemmän työn tälle sesongille, joudun valitsemaan akkavaltasesta valikoimasta, ja niiden koot on tosi hankalia. En tajua niistä mitään. Jos ottaa samaa kokoa mitä nuo raksahuosut on, ei mahdu ees toiseen jalkaan!

Takaisin