Voi kuinka ikävää TSC, että joudutte edes tuollaista miettimään

Suomi on kyllä toisinaan kovin ahdasmielinen maa. Meillä löytyy ihan suvustakin varsin suvaitsemattomia ihmisiä ja se saa kyllä välillä mun veret kiehumaan ihan todella. Meillä ei erilainen ulkonäkö niinkään tule olemaan ongelma, mutta pelkään jo kuinka paljon lapsi joutuu jotain natsijuttuja kuulemaan. :/
Mutta kiva kun on tällänenkin keskustelu luotu :) Me aijotaan puhua omia äidinkieliämme vauvalle. Englantia joudutaan kyllä vielä käyttämään keskenään. Menen syksyllä työväen opiston kurssille opiskelemaan saksaa ja mies suomea, joten toivottavasti sen myötä kotonakin aletaan puhumaan vähemmän enkkua. Mulla on nyt joku A2 tason saksa ja miehellä A2-B1 tason suomi eli vielä on paljon tekemistä molemmilla.
Ei nyt ihan aiheesta, mutta läheltä liippaa...
Teiltä joilla jo on lapsi/lapsia kysyisin, oletteko naimisissa? ja miten matkustelut sujuneet? Mietityttää kovasti jo kaikki käytännön asiat, kun olemme "vain" avoliitossa miehen kanssa. Kun lapsi syntyy, tarvitsee siis mennä lastenvalvojan juttusille tunnustamaan isyys (onnistuukohan käynti englanniksi? Tuleeko lisäkyselyä, kun lapsen siittämisaikaan ollaan asuttu eri maissa vielä?). Miehelle tarvii hakea myös huoltajuus. Sitten tarvisi saada nimiasiat mahdollisimman nopeasti kuntoon (lapselle tulee miehen sukunimi), että voidaan hakea vauvalle passia. Toivottavasti hyväksyvät nimiehdotuksen mukisematta, vaikkei suomalainen nimi olekkaan. Onko tietoa kuinka kauan noissa asioissa yleensä kestää?
Entä kuinka aikaisin olette matkustaneet vauvan kanssa? Meillä on onneksi lyhyt parin tunnin lento vain.
Haluamme siis matkustaa mahdollisimman pian lapsen syntymän jälkeen Saksaan, mutta en ole varma kuinka kauan kaikki byrokratia vie. Olisi kamalaa jos reissussa sattuukin minulle jotain ja miehellä ei ole vielä lapsen huoltajuutta.
Kaksoiskansalaisuuskin pitäisi hakea, mutta sillä ei kai ole niin kiire.
Toivottavasti jollain teistä kokemusta näistä ja osaatte vähän neuvoa antaa. :)
Ihanaa, että Suomessa on monikulttuurisia pareja ja perheitä <3