Monikko odottajat

Kamala kutina. Joka päivä. Päästä varpaisiin. En tykkää. Terkkari käski vaan rasvailla.. Tuskin nyt näillä viikoilla hepatogestoosia pukkais? Rv 18+1.

Niinku salaiselle puolelle kirjotinki jo, ni mulla just täl viikolla epäiltiin Raskausmyrkytystä.. Et kai se on mahdollista jo näin aikasin :eek:
Kannattaa seurailla vointia, paineita ja pissaaa. Toivottavasti nyt ois sulla vaan kuivasta ihosta johtuvaa pakkasta !
 
Kannattaa tarkistuttaa ja ainakin poissulkea, voi olla sitä tai sitten munuaisiin liittyvää.
Mä puhun polilla tosta, et saisin verikoe lähetteen. Se aika on 9.4. Terkka ei ollu huolissaan... Oon rasvaillu kyllä, silti kutiaa..
 
Niinku salaiselle puolelle kirjotinki jo, ni mulla just täl viikolla epäiltiin Raskausmyrkytystä.. Et kai se on mahdollista jo näin aikasin :eek:
Kannattaa seurailla vointia, paineita ja pissaaa. Toivottavasti nyt ois sulla vaan kuivasta ihosta johtuvaa pakkasta !
Mä mittailen päivittäin paineita, ne on omaan normiin nähden koholla, mut yleiseen normiin nähden just hyvät. Atooppinen iho mulla kyl on, mut nyt tuo kutina vaan on lisääntyny. Toivottavasti olis vaikka alkavasta siitepölyajasta johtuvaa.. :)
 
Mulla kutisee välillä myös, mutta kokemuksesta tiedän, että johtuu vain hormoneista. Talvella muutenkin iho kiristelee enemmän, siihen vielä raskaushormonit päälle. Mutta aina hyvä selvittää hepatoosinkin mahdollisuus.
 
Niin ja vääränlainen voide/öljy voi lisätä kutinaa, oon huomannut. Mieluiten mahd vähän lisäaineita jms. Voiteissa myös vesi kuivattaa. Toisaalta mulla ihan oliiviöljy saa toisinaan ihon kutiavaksi, en tiedä miksi.
 
Kamala kutina. Joka päivä. Päästä varpaisiin. En tykkää. Terkkari käski vaan rasvailla.. Tuskin nyt näillä viikoilla hepatogestoosia pukkais? Rv 18+1.
Itselläni atooppinen iho ja joka raskaudessa raskaushepatoosi diagnosoitu riesana (vaiva lähtenyt aina pian lapsen synnyttyä), pitänee myöhemmin taas mennä allergiasairaalaan alat- ja asat-arvot tarkistaa ihopalakokeeseen joka viineksi otettiin lantiosta jolloin sappiarvot hälytti
 
Mulla myös ollut alusta asti ihottuma ja kutina riesana. Kävin ensin työterveyslääkäriltä, joka epäili atooppista ihottumaa, myöhemmin myös neuvolalääkäri epäili samaa. Mulla ei oo aikaisemmin diagnosoitu atooppista ihoa, mut tyttärellä on ja hänen kans nyt ollaan samoja rasvoja käytetty. Neuvolalääkäri neuvoi rasvaamaan paksun kerroksen aamuin ja illoin ja se on helpottanut. Lääkäri epäili, että tuskin on hepatoosia näin aikaisilla viikoilla. Oon molemmissa aikaisemmissa raskauksissa käynyt maksa- ja sappiarvot mittauttamassa eikä niissä ollut mitään hälyttävää.
 
Liityn uutena tähän ketjuun. Kohta 5-vuotias lapsi ennestään ja di/di kaksoset tulossa heinä-elokuun vaihteessa. Kaikki mennyt hyvin tähän asti....ärsyttävät harjoitussupparit vain olleet riesana ja jostain kumman syystä keskiselkä kipeä...onkohan normaalia??

Tsemppiä kaikille monikko-odottajille, ei tästä voi edes puhua samassa lauseessa yksösodotuksen kanssa
 
Muokattu viimeksi:
Liityn uutena tähän ketjuun. Kohta 5-vuotias lapsi ennestään ja di/di kaksoset tulossa heinä-elokuun vaihteessa. Kaikki mennyt hyvin tähän asti....ärsyttävät harjoitussupparit vain olleet riesana ja jostain kumman syystä keskiselkä kipeä...onkohan normaalia??

Tsemppiä kaikille monikko-odottajille, ei tästä voi edes puhua samassa lauseessa yksösodotuksen kanssa

Mulla kans keskiselkä kipeä ollut jo muutaman viikon, yöunet tästä syystä 2-4 tuntia joka yö. Nukun tyyny jalkojen välissä koska ilman sitä en nukkuisi senkään vertaa. Maanantaina ru niin pääsee kysymään lääkäriltä asiasta.
 
Meni hyvin.
Pientä paniikkia aiheutti se kun synnytyssalissa ei ollut tarpeeksi porukkaa. Piti olla kaksi kätilöä ja kaksi lääkäriä vähintään. Nyt oli kätilö ja kätilöopiskelija kun muut ei kerennyt ennen kun A oli jo syntynyt. Kun lääkäri tuli paikalle niin pitkään meni ennen kun sai ultrattua B:n. Siinä kerkesi tulemaan hätä kun kyselin monta kertaa että onko kaikki kunnossa eikä vastausta kuulunut.
Pärjäsin ilokaasulla eikä tullut mitään tikkejä eikä mitään nirhaumaa tai muuta.
Raksausmyrkytys paheni raskauden jälkeen ja siks jouduttiin olemaan viikko sairaalassa. B on Jorvissa hoidossa vielä mutta pääsee varmaan tänään kotiin.
 
Meidän tytöt syntyi pitkäperjantaina 30.3 (rv36+0). Toinen painoi syntyessään vähän vajaa 2.5kg ja toinen pikkusen vajaa 2kg.
Paljon onnea pikkuneideistä. :Heartred

* * *

Huomenna heti aamusta rakenneultra. Näkee Pirpanat pitkästä aikaa. Työssäolo alkaa oleen hyvin raskasta. Jalkojen päällä eilinen 8h oli ihan tuskaa. Pari päiväö supistellu, mut onneks ei kovin kipeesti. Lähinnä kaikkiin liitoskohtiin tehny pahaa..
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikilla vauvoilla kaikki hyvin. Painoarviot a 392g, b 399g ja c 340g. Yllätyksenä tuli että kaikki kolme näyttivät pippelinsä :D
Niin ja sairasloma alkoi myös tänään äitiysloman alkuun asti.
Seuraava ultra ens viikon tiistaina.
 
Muokattu viimeksi:
Oletteko muuten paljonkin etsineet tietoa ja lueskelleet millaista arki tulee olemaan kahden/kolmen vauvan kanssa? Minä en yksinkertaisesti uskalla ajatella koko asiaa.

Esikoinen oli maailman helpoin vauva eikä juurikaan kokemusta valvomisista tms. Kerran yössä piti herätä syöttämään ja n. 3-4 kk ikäisenä nukkui jo kokonaisia öitä. Muutenkin tuntuu että ollaan päästy viimeiset viisi vuotta sieltä mistä aita on matalin kun vertaan esim ystävien kokemuksiin valvomisista/unikouluista, uhmasta ym ym.

Siksi nyt onkin sellainen olo kuin olisi ekaa kertaa raskaana ja jännittää aika paljon. Tuntuu muutenkin, että vauva-ajasta on jo vuosisatoja aikaa...tosi epävarma oikeastaan kaikesta, muistaako sitä niinku ylipäätään enää yhtään mitään miten vauvan kanssa toimitaan:D Toivottavasti synnäriltä saa edes jonkinnäköisen kertauksen asioista vaikkei olekaan ensisynnyttäjä....
 
Musta kans tuntuu sille, et ensimmäistä kertaa raskaana olisi. Toki edellisistä on jo aikaa, että aika on kullannut muistot.. eniten jännitän sitä, miten yksin pärjään kahden vauvan ja kahden isomman kanssa. Toisaalta asioilla on tapana järjestyä.

Netistä oon kaikkia mahdollisia monikkojuttuja lukenut ja muutaman kaksosperheen tunnen. Ei oo kauhutarinoita sieltä tullut. Onneksi.

Monikkoperhevalmennus oli hyödyllinen ja avartava. Sai uutta tietoa ja infoo, mistä löytyy lisää tietoa ja mistä saa apuja.

Synnytys ei jännitä, eikä pelota. Ennenaikaisuus sitäkin enemmän. Ja se sairaalassa oloaika, kun isommat on mummulassa koko sen ajan. Toivottavasti pystyisin imettämään, koska esikoistakin imetin 8kk, ja kuopusta 12kk. Helpotti paljon, kun ei tarvinnut pulloja keitellä ja lämmitellä korvikkeita. Omien allergioiden takia toivon myös, et imetys onnistuu, koska korviketta en voi testata, onko sopivan lämpöistä, kun maitoproteiini tekee myös ihottumaa.. ja jos vauva pulauttaa päälle ja iholle menee, tulee pahaa jälkeä. Tästä sattuu olemaan yhden kerran kokemus - ja se riitti.

Onneksi molemmille Pirpanoille myönnettiin hoitokuluvakuutus, se huojentaa mieltä.
 
Takaisin
Top