Monikko odottajat!

Me oltiin tossa isänpäivänä isäni luona ja sovittiin, että ollaan poikkeuksellisesti joulu meidän luona, kun ollaan poikkeuksetta kaikki joulut aina vietetty isälläni. No siinä sitten suunniteltiin joulua ja lopputuloksena minulle ei jäänyt oikein mitään muita jouluvalmisteluita, kun tietysti kodin lattaminen jouluisaksi ja siivoilut ennen joulua, aika kiva! :) Siskoni perhe tulee myös meille, joten he ja isäni tuovat kaikki syötävät ym. mukanaa. Kyllä mä silti aattelin itsekin nyt jotain vähän tehdä vaikka edes leipoa joulun kunniaksi. :) Niin ja toivottavsti sitä nyt saa edes viettää joulun kotona :D Mä oon kova suunnitteleen aina kaiken etukäteen, katotaan nyt sit miten meidän käy.

Mennään kahden viikon päästä lomaileen Tampereen kylpylään ja ajattelin samalla käydä siellä hommaamassa ne sitterit mitä olen katsellut, kun niitä ei näytä myyvän kukaan muu kuin Muksutalli tampereella. Sit samalla ostan vähän hoitoalustaa ja pinnäsängyn suojaa yms. pientä tavaraa, sit alkaiskin kaikki olemaan valmiina :)
 
Mitäs kuuluu?

Täällä on taas tapahtunut kaikenlaista, kerkesin jo viime viikolla käydä tutustumassa osastolla makoiluun parin yön ajan. Alkoivat heti ensimmäisestä merkistä epäillä raskausmyrkytystä ja maksan toimintahäiriötä, ja ottivat seurantaan kolmeksi päiväksi. Onneksi kyseessä oli väärä hälytys! Mutta riskit on olemassa, ja edelleen iisisti kotoiltava.

Vauvat liikkuu päivä päivältä enemmän, ja pungertavat kaiketi itseään oikeaan asentoon maailmaantuloa varten. B on vielä poikittain, joten ajoittain olo on erittäinkin tukala :D

Eli täällä ollaan jälleen kerran lepohoidossa, ja loput hankinnat on tehtävä vissiin netin kautta, kun ne on edelleenkin tekemättä :)
 
Moikka!

Meille kuuluu ihan hyvää. Pojat ovat kasvaneet kovasti, painavat molemmat n. 1400 g ja ovat nyt molemmat päät alaspäin. Sain kehotuksen käydä sydänfilmissä ja kilpirauhaskokeissa, kun mulla itsellä on ollut hieman tykytyksiä ja painetta rinnassa. Mulla kanssa pojat touhuaa ihan hulluna. Ultrassakin lääkäriä nauratti, kun ei meinannut saada kaikkia kuvia otettua, kun yhet mylläs minkä kerkesivät :) Maha liikkuu jo tosi kovasti iskujen ja potkujen voimasta, välillä meinaa jopa tulla ihan huono olo itselle kun potkivat niin lujaa!

Mulle tuli just eilen puhelu Lastentarvikkeesta, että rattaat ovat kokonaisuudessaan saapuneet! :)
Huomenna lähdetään sinne kylpylään lomaileen muutamaksi päiväksi. Lääkäri sanoi että kohdunsuu näyttää sen verran hyvältä, että uimaankin voi mennä jos haluaa.

Mitä oireita sulla Amalia oli, että alkoivat epäillä jotain? Otahan nyt iisisti :)
 
Mulla oli ekaa kertaa proteiinia yksi plussa pissanäytteessä, ja samanaikaisesti verenpaine koholla (alapaine noussut 15yksikköä lähtötilanteesta), ja mainitsin että sukurasitteena on myös taipumus raskausmyrkytykseen. Lisäksi mulla on ollu kutinaa rintakehässä ja kaulalla sekä välillä käsivarsissa ja säärissä. Siitä tuli tuo maksan toimintahäiriön epäily.
Nyt oli kontrollissa kuitenkin kaikki ihan ok, joten sain luvan hiukan puuhastellakin. Lähinnä ruoanlaittoa ja pyykkäystä, ei mitään raskasta.
Seurantoja jatketaan, kotona mittailen proteiineja ja verenpainetta ja kerran viikossa käyn verikokeissa labrassa maksa-arvojen takia.

Tänään sain vihdoin pyykättyä äitiyspakkausten vaatteet, on niitä vaan aikamoinen määrä :)
 
Moikka!

Mullakin oli nyt ekaa kertaa proteiinit +1, mutta paineet alhaiset, eli ei vielä mitään ongelmia. Muuten alkaa kyllä olo olemaan jo aika paksu ja kömpelö. Pakaroita kolottaa joka yö niin että en saa kunnolla nukuttua ja flunssaakin meinaa pukkaa. Painokin nousee hirveetä kyytiä, oikein ottaa päähän!

Laittelen kanssa nyt viikonloppuna kaikki vaatteet pesuun ja pistän yhden pinniksen valmiiksi. Onneksi tää odotus alkaa olemaan jo loppusuoralla ja sitten se todellinen rumba vasta alkaakin :)

Mites muilla menee?
 
Täällä lievä raskausmyrkytys on edennyt hitaasti. Proteiinit oli tällä viikolla neuvolassa kahdella plussalla, ja paineetkin koholla siellä mitattaessa. Joten neuvolasta laittoivat äitipolille, ja sieltä osastolle pötköttelemään. Verenpaineita seurataan ja verikokeita otetaan nyt kolmesti päivään, ja proteiinin määrää seurataan pissan vuorokausikeräyksellä. Kaikki arvot näyttäisi nyt parantuneen, paitsi tuosta proteiinista ei ole vielä vertailutuloksia, viimeisin on kolme plussaa :sad001
Minut siirrettiin eilen yliopistolliseen sairaalaan Kuopioon, niin tuohon keräilyyn tuli sen takia katko. Täällä Kuopiossa on parempi miehitys ja hoito kaksosten suhteen, jos tässä nyt tapahtuisi jotain radikaalia. Viikkoja on kasassa 33, ja mulle annettiin jo kortisonipiikitkin vauvojen keuhkoja kypsyttämään.

Minun vointi on ollut edelleen hyvä, ei päänsärkyjä eikä näköhäiriöitä tms. Ja mennä viilettäisin pitkin käytäviä, jos en olisi lepohoidossa. Ainoa joka vaivaa on flunssainen olo, jolle täällä ei oikein voida tehdä mitään. Painoakin seurataan turvotuksen takia, sitä on nyt tullut 14kg alusta (turvotus on ollut erittäin vähäistä).

Vauvoilla on kaikki hyvin. Ovat todella vilkkaita tapauksia, ja onkin pitänyt opetella nukkumaan päivällä, kun liikkuvat niin paljon öisin, etten osaa nukkua :) painoarviot olivat eilen 1700g/2100g ja molemmat rt, eli jos nyt syntyisivät niin alakautta lähdettäisiin todennäköisesti yrittämään. B-vauva on vielä kääntyillyt, joten sitä tietysti seurattaisiin.

Tulipas pitkä selostus, mutta tapahtumia on taas ollut paljon :) Tällä hetkellä tuntuu, että täältä ei kotia ole enää asiaa ennen synnytystä, ja välillä senkin suhteen puhuttiin jo päivistä. Nyt tilanne näyttää paremmalta, mutta ilmoittelen miten menee.:)
 
Kiva kuulla Amalia kuulumisiasi! Toivotaan, että viihtyisivät vielä hetken masussa, mutta kohtahan he alkavat olla jo ihan hyvän kokoisia, että sen puoleen alkaa olla kaikki siellä hyvin. Hyvä että olet osaavassa hoidossa, jos tulee aika synnytykselle. Sun miehellä onkin sitten kaikki kotivalmistelut vastuulla, no se tekee miehille varmasti ihan hyvää ottaa vähän enemmän vastuuta heti alusta alkaen. :)

Minä se käyn vielä töissä, mutta tuskin pitkään, ajattelin että jos ensi viikon jälkeen rupeisin jäämään kotiin, sen verran alkaa masu painamaan ja töissä istumiset huomaa aina viimeistään illalla siitä että selkä on aivan jumissa ja issiashermot kolottaa pakaroita. Mulla myös yöunet on aika huonoja ollut jo monta viikkoa, milloin mistäkin syystä. Lähinnä nyt nuo pakarat kolottaa eli issiashermoja painaa öisin ja se kipu on todella inhottavaa.

Ihanaa, kun on tullut lunta reilusti maahan, on niin jouluinen olo ja sitä mä jo kovasti odottelenkin. Ja eihän siihen enää pitkä aika olekaan.

Koitahan Amalia pärjäillä ja kerrohan taas missä mennään! Mäkin infoon taas meidän kuulumisia ens viikolla ultran jälkeen :)
 
Moikka!

Ultrassa taas käyty kontrollissa ja kaikki hyvin. Molemmat ovat 1900 grammasia, kasvu todella tasaista. Minun arvoissa ei muutoksia, joten normisti puksutetaan eteenpäin :) B-vauva minullakin vielä vähän pyörii, nyt oli poikittain aika ylhäällä. Mutta lopuksi sillä ei ole oikein mitään väljä miten se B siellä lopulta on, A:han sen määrittelee tullaanko alateitse vai ei, ainakin alkuun.

Joululahjoja tässä metsästelen aina kun kaupungilla pyörin, muutama pitäis vielä hommata ja kortit pitäis väsätä. Vauvoille on kaikki valmiina.

Mutta jaksamisia sinne ja palaillaan taas! :)
 
Pojat syntyivät eilen käynnistyksellä alateitse :Heartred
kirjottelen lisää, kun joudan :)
 
Oi, Onnea kovasti pienistä pojista! No mutta sinähän pääset ehkä jo jouluksi kotiin :Heartred
Kerrohan tarkemmin poikien kokoja ym., synnytyksestä ja muutenkin tunnelmistasi ja kaikesta, sinullehan kaikki on aivan uutta. :) Sulla on nyt siellä kädet täynnä työtä kahden palleron kanssa, mutta kirjoittele kun kerkiät!
 
Moikka!

Täällä ollaan vielä yhdessä paketissa, mutta saisivat kyllä tulla jo! Olo on niin paksu, pökkelö kömpelö ETTÄ!
Rv 37 jo poksuu ja pojat senkun köllii masussa!
Miten Amalia sulla on mennyt, toivottavasti kaikki ok??!!
 
Moikka, kiirettä on pitänyt kovasti :)
pojat olivat syntyessään 1950g ja 1990g, joten kasvua haettiin vauvojen teho-osastolta. Kolme viikkoa siellä vierähti, ja nyt ollaan jo viikko oltu kotona :) vauvat lähinnä nukkuu, ja syö 3-4 tunnin välein, mutta silti äiti on aika väsynyt. :) Painoa on nyt 2,3kg ja 2,6kg. Omalla maidolla mennään, eli rintaa saavat ja ylimääräisen pumppaan talteen ja annetaan pullosta tarvittaessa, tai kun molemmat huutaa yhtäaikaa nälkäänsä.

Kaikki on sujunut hyvin, itse palauduin ennätysvauhtia ja pojillakaan ei ollut muuta hätää kuin piti opetella elämää kohdun ulkopuolella. Hengittäminen sujui onneksi heti, mutta oman lämmön pitäminen ja syöminen vei oman aikansa. Ruoka meni ensimmäiset viikot nenä-mahaletkusta (omaa maitoa oli sekin, pumppasin kolmen tunnin välein sairaalalla tai kotona), sitten pikkuhiljaa opeteltiin pullosta ja rinnalta imeminen.

Synnytys sujui todella nopeasti. Ekat kunnon supistukset tuntui 2 tuntia ennen kuin siirryttiin synnytyssaliin, ja saliin siirtymisen jälkeen meni vain tunti niin oli jo pakko ponnistaa. En kerennyt saada mitään kivunlievitystä, epiduraalia valmistelivat, mutta kun lääkäri tuli sitä laittamaan niin A-vauvan pää jo näkyi :)
Kaikki kätilöt ja lääkärit vaan ihmetteli jälkikäteen, että ei he tajunneet että minä jo synnytän kun olin niin rauhallinen. Sanoin vaan koko ajan että vähän tuntuu, mutta ei vielä koske, niin ne kuvitteli että menee vielä seuraavaan päivään ennenkuin mitään tapahtuu. Mutta hyvät muistot jäi siis synnytyksestäkin :)

Nyt sitten vaan opetellaan uutta arkea :)
 
Moikka!

Kiva kuulla Amalia, että kaikki meni ja on hyvin :) Sä pääsit kyllä synnytyksen tiimoilta todella helpolla, oon kyllä kade. Mulla meni esikoisen kanssa 30 tuntia ja näidenkin kanssa veikkaan että ei tulla pääsemään helpolla, sen verran sitkee on mun kroppa ja periks ei varmasti anna helpolla, mikä on todella raivostuttavaa. Vieläkin kohdunsuu kiinteä ja kaulaa 3-4 cm! No mutta, se menee miten menee, en ota siitä stressiä! Huomenna taas ultra, katotaan miten asiat on.

Sun pojat onneksi näyttää kasvavan hyvää vauhtia ja se on hyvä että uni maistuu, saat levätä. Nukkuvatko samassa sängyssä? Entä ootko saanut ne samaan rytmiin syömisissä ja nukkumisissa? Mitä tuttipulloja oot käyttäny, entä tutteja?

Oijoi, kohta mäkin onneks viimein poksahdan, nyt tarttee mennä nukkuun. Nukun yöt kyllä todella huonosti ja päivät menee aika väsyneenä.

Minttu
 
Muokattu viimeksi:
Moikka!

Meille syntyi alateitse kaksospojat maanantaina 27.1. (rv 39+1) A-poika 2860g 48,5cm ja B-poika 2990g 47 cm. Synnytys sujui suht. helposti viidessä tunnissa käynnistyksen kautta.
Arkikin on poikien kanssa mennyt tosi hyvin vaikka oltiinkin koko perhe melkoisissa oksennustaudeissa!

Minttu ja pakkaspojat 3 vkoa
 
Takaisin
Top