Minun synnytys ilmoitti alkamisestaan julmetulla loppumattomalla alaselkäkivulla perjantaina, jolloin oli 39+6. Lauantaina (40+0) selkäkipu oli sietämätön ja teki pissaamisesta lähes mahdotonta. Soitin iltapäivällä neljän aikaan synnärille että mitä teen. Menin sinne tarkastukseen ja sisätutkimuksessa lapsivedet meni. Supistukset alkoivat lähes välittömästi tihenemään. Käytiin kotona olemassa pari tuntia mutta pian supistusten väliä ei oikeastaan edes ollut. Selkäkipu paheni, enkä oikeastaan voinut edes kävellä.
Puoli yhdeksän aikaan illalla olin siis takaisin sairaalassa ja loppumattomalta tuntuva taival alkoi. Avautuminen oli tuskallisen hidasta! Sain joskus 23 aikaan epiduraalin, joka ei vienyt kaikkea kipua mutta hyvä luoja kuinka autuaaksi se teki useamman päivän kärvistelyn jälkeen.
Sain epiduraalia yön aikana NELJÄ lisäannosta, minut yllätti etten sietänyt kipua jossain vaiheessa enää lainkaan. Ilokaasua vedin kyllä ja yritin hengittää. Seiskan aikaan aamulla vaihtui kätilö, joka tyrkkäsi viimeiset reunat kohdunkaulasta syrjään ja antoi viimeisen epin lisäannoksen. Juteltiin siinä muun muassa koirista kun istuin pallolla ja sain hiljalleen ponnistella vauvaa alemmas.
Lopulta 9:07 syntyi vauva vain 20 minuutin kunnon ponnistamisen päätteeksi.
Minut yllätti kipujen infernaalisuus. Juteltiin kätilön kanssa myöhemmin, että jos synnytys ei olisi käynnistynyt lauantaina, se olisi käynnistetty. Minua masensi että olin niin heikko avautumisvaiheessa, että epinkin sain kiireellisesti. Mutta kätilö lohdutti että olin ollut kivuissa jo useita vuorokausia, joten raja sietokyvyssä oli jo tullut vastaan.
Minut yllätti myös se, että koko hommasta jäi muistoksi alapäähän yksi ihan pieni tikki! Lisäksi minut yllätti oma rakas aviomieheni, joka ei näyttänyt merkkiäkään huonovointisuudesta vaan oli kertakaikkiaan korvaamaton tuki. Ja on edelleen.
Lisäksi yllätti että epin aikana en saanut pissattua kertaakaan, joten minut katetroitiin useamman kerran. Eikä se sattunut vaikka se tehtiin aina juuri silloin kun epin vaikutus oli lopussa.