Miten vauva sai alkunsa?

Yk37 oli viimein meidän tärppikierto, eli ihan hetkinen ehdittiin yrittää niin luomuna, ovulaation induktiolla, inseminaatioilla ja lopulta IVF:llä :rolleyes: Mutta 1. ivf:n tuoresiirrosta onnistui!
 
Yritys alkoi huhtikuussa 2015 eli kuukautta vajaa 6 vuotta kerettiin harjoitella ilman plussia o_O Eli kaikki "vinkit" on tullut kokeiltua vuosien varrella.

Tämä 5+0 sai alkunsa Helsingin Tilkan laboratoriossa petrimaljalla yhdessä neljän "sisaruksensa" kanssa. Timo-niminen biologi sitten aamulla päätti että juuri tämä siirrettiin :grin
 
Ekasta kierrosta tärppäs, kun jätettiin ehkäsy kokonaan pois. Tuli sinänsä yllätyksenä, kun ehkäsy meillä ollut jo muutaman vuoden aika leväperäistä, ollaan yritetty vahinkoa. laughing7 En tikutellu ovista, pantiin, kun panetti. :biggrin
 
Lopetin e-pillerit 01/2021, tyhjennysvuodon jälkeen tuli luomumenkat 02/2021 ja 03/2021 raskaustesti näytti plussaa. Jotenkin ei vaan usko todeksi, että kaikki kävi näin äkkiä. Melko oireeton raskaus ollut tähän asti, että vähän mietityttää miten käy :confused005
 
2014 tammikuussa 21-vuotiaana päätin ruveta äidiksi. Endometrioosidiagnoosi, krooniset kivut ja niiden hoito esti luomuyritykset kunnes 2016 saatiin lähete lapsettomuushoitoihin. 2017 elokuussa eka IVF, josta komplikaationa munasarjojen hyperstimulaatio. Hoidot jäi tauolle kolmeksi vuodeksi ja alkiot (6 kpl) ootteli pakkasessa kunnes olin taas henkisesti valmis 1/2021 jatkamaan hoitoja ja ensimmäisestä pakastealkionsiirrosta tuli plussa. Olo on tosi epävarma ja epäuskonen kaiken tämän jälkeen, mutta päivä kerrallaan
 
Ehdin olla muutaman kuukauden ilman e-pillereitä ja aloin juuri ehdottaa, että voitaisiinko aloittaa yrittäminen kun olinkin tullut raskaaksi.
 
Oon yhteen toiseen ryhmään aiemmin kirjoittanutkin että endoa ja pcos-epäilyä on ollut. Kierrot 37-66pv. Pitkä parisuhde ja on saatu elää nuoruutta ja tehdä mitä ollaan haluttu. Pitkän pohdinnan jälkeen aloitettiin yritys 5/2020 sillä ajatuksella, ettei jää vanhana kaduttamaan jos oiskin onnistunut. Oviksen bongasin toisen kerran koko yrityksen aikana maaliskuun 2021 alussa, mutta sille tai sen jälkeisille päiville ei ajoitukset osuneet kohdilleen, joten en ajatellut et ois voinut mitenkään tärpätä.

Maaliskuussa 2021 soitin lääkärille, joka lupasi laittaa lähetteen lapsettomuuspolille jos toukokuussakaan ei ole muutosta tapahtunut. Plussasin kuitenkin 22.3.2021 ihan täytenä yllätyksenä, joten sitä lähetettä ei toivottavasti tarvitse enää pyytää.
 
Meillä yritys alkoi 12/2013 ja 2015 keväällä käytiin lapsettomuustutkimuksissa. Mitään syytä lapsettomuuteen ei löytynyt. Munasarjakysta löytyi kyllä, mutta ei kuulema vaikuttanut raskaaksi tuloon, eikä sitä tarvinut leikata.
2016 munasarja kuitenkin kipeytyi ja marraskuussa kysta leikattiin pois. Leikkauksen yhteydessä todettiin myös endometrioosi, joka ei ollut oireillut mitenkään.
Tammikuussa 2017 olinkin sitten raskaana, eli selvästi kystasta/endosta oli ollut haittaa.
Raskaus meni kesken, niinkuin kolme seuraavaakin. Kaikki keskenmenot tapahtuivat 2017-2018 aikana. 3/4 niistä oli kkm ja yksi spontaani, jota sitäkin kyllä jouduttiin avittamaan cytoteceillä. Keskenmenoissa menetettiin yhteensä 7 vauvan alkua, eli 3/4 raskaudesta oli kaksosalkuisia.
Keskenmenot olivat henkisesti niin rankkoja, että 2019-2020 ei yritetty ja ehdin syödä pillereitäkin jonkin aikaa. Joulukuussa jätin pillerit pois ja jo helmikuussa olin taas raskaana.
Aloin tuhruttaa tuttuun tapaan verta ja olin varma että tämäkin raskaus päättyi siihen. Kahden piinallisen viikon jälkeen pääsin ultrattavaksi ja siellä todettiin raskauden alkaneen taas kaksosraskautena, joista toinen oli mennyt kesken, mutta toiselta löytyi kuin löytyikin syke ja tässä sitä nyt ollaan rv 12+3. Tänään juuri oli nt-ultra ja kaikki kunnossa. :)
 
Muokattu viimeksi:
Pidin pienen tauon pillereistä, tiedettiin se kyllä molemmat, ei kuitenkaan ajateltu yhdestä kerrasta tärppäävän. Toisin kävi. Eli elämä pääsi yllättämään.. nyt jäi pillerit pidemmälle tauolle ❤️ Oltiin puhuttu kyllä kolmannesta, että ei ollut meille mikään katastrofi, vaikka oli tietysti sulateltavaa ja edelleen epäuskoinen fiilis..
 
08/20 jätettiin ehkäisy pois. Säännöllisen epäsäännöllinen kierto koko ajan sen jälkeen, joka kuukausi kuitenkin menkat. Ei mitenkään yrittämällä yritetty enkä tikuttanut ovulaatioita tai tunnistanut niitä itse. 03/21 lopussa ilmestyi plussa testiin :smiley-angelic002
 
Meillä oli vuoden vaihteessa yllätys raskaus, pillereistä läpi. Paljastui ekassa ultrassa tuulimunaksi, järkytys ja suru oli aikamoiset. Sairaalaan tyhjennyksen ja kohtutulehdus päälle. Yhdet menkat tuli ajallaan. Sitten ei enää tullut toisia.
 
"Suunniteltu vahinko". Kumpikaan meistä ei ollut mitenkään himoinnut tai unelmoinut perheestä, mutta iän karttuessa biologinen kello alkoi koputella takaraivoon. Lisäksi 30 ikävuoden jälkeen oma hormonitoiminta oli jotenkin muuttunut niin, että vuosi vuodelta tuntui olevan enemmän ongelmia pillereiden kanssa, lähinnä migreenin muodossa. Monta kertaa jo varoittelin miestä, että jossain kohtaa loppuu sietokyky, että mietipä sitten, mitä haluat tehdä. Sietokyky loppui 08/2020 ja sitten kysyin, että mitä mieltä mies on, haluaako hän jatkaa jonkun sortin ehkäisyä, itse olisin valmis olemaan ilman. Niin oli hänkin. Välissä ehdin saada PCOS-diagnoosin, kun vihdoin nähtiin munasarjojen oma toiminta, ja siihen metformiini-lääkityksen. Aiemmin minua oli teinistä asti peloteltu endolla, ja siihen olin pilleritkin jo 17-vuotiaana aloittanut.

Puolisen vuotta siis meni tärppiin, ja itse nyt tiedostin koko ajan sen mahdollisuuden, omien hormonieni ja menkkojeni kanssa kun elin :grin Vaikka kierrot olikin pitkiä, enkä koskaan onnistunut ovista tikuttamaankaan, kun kokeilin (joskaan en mitenkään orjallisesti tikutellut). Kierto oli jo ehtinyt lähes vakiintua 35-38 päivään, kun manasin maaliskuussa, että taas se on venähtänyt.. Kunnes venähtänyt kierto olikin plussa :grin Miehelle oli alkuun enemmän shokki, oli tainnut jo unohtaa koko faktan, mitä ilman ehkäisyä voi tapahtua, kun aikaa oli kulunut.
 
Takaisin
Top