"Suunniteltu vahinko". Kumpikaan meistä ei ollut mitenkään himoinnut tai unelmoinut perheestä, mutta iän karttuessa biologinen kello alkoi koputella takaraivoon. Lisäksi 30 ikävuoden jälkeen oma hormonitoiminta oli jotenkin muuttunut niin, että vuosi vuodelta tuntui olevan enemmän ongelmia pillereiden kanssa, lähinnä migreenin muodossa. Monta kertaa jo varoittelin miestä, että jossain kohtaa loppuu sietokyky, että mietipä sitten, mitä haluat tehdä. Sietokyky loppui 08/2020 ja sitten kysyin, että mitä mieltä mies on, haluaako hän jatkaa jonkun sortin ehkäisyä, itse olisin valmis olemaan ilman. Niin oli hänkin. Välissä ehdin saada PCOS-diagnoosin, kun vihdoin nähtiin munasarjojen oma toiminta, ja siihen metformiini-lääkityksen. Aiemmin minua oli teinistä asti peloteltu endolla, ja siihen olin pilleritkin jo 17-vuotiaana aloittanut.
Puolisen vuotta siis meni tärppiin, ja itse nyt tiedostin koko ajan sen mahdollisuuden, omien hormonieni ja menkkojeni kanssa kun elin
Vaikka kierrot olikin pitkiä, enkä koskaan onnistunut ovista tikuttamaankaan, kun kokeilin (joskaan en mitenkään orjallisesti tikutellut). Kierto oli jo ehtinyt lähes vakiintua 35-38 päivään, kun manasin maaliskuussa, että taas se on venähtänyt.. Kunnes venähtänyt kierto olikin plussa
Miehelle oli alkuun enemmän shokki, oli tainnut jo unohtaa koko faktan, mitä ilman ehkäisyä voi tapahtua, kun aikaa oli kulunut.