Miten teillä jakautuu metatyöt?

H

Hevour

Vieras
Meidänkin perheessä se olen minä, joka hoitaa kaikki metatyöt ja moni asia jää minun harteilleni. Lasteni isä ei edes tiedä, missä järjestyksessä lasten iltatoimet hoidetaan, lapset ovat 5v ja 3v. En ole koskaan ajatellut asiaa, se on vain aina ollut näin.

Onko muut huomanneet tätä, että metatyöt vain hipsivät naisten harteille? Kannattaa lukea ajatuksella tuo juttu, se oikeasti pysäytti miettimään, miten paljon meiltä äideiltä vaaditaan. :Grimacing Face:

// Muokattu ylläpidon toimesta. Keskustelunavaus ja aihe on tärkeä, mutta foorumilla ei ole sallittua aloittaa ketjua blogin mainostamiseksi. Omaa blogiaan voi mainostaa täällä.
 
Last edited by a moderator:
Meillä menee nämä nykyisin kohtalaisen tasan. On ollut aikoja, jolloin ei ole mennyt, mutta nyt on paremmin. Mies on vähän hukassa lasten vaatteiden kanssa ja minä tiedän mitä ulkovaatteita löytyy ja mitä pitää hankkia. Mutta toisaalta mies hoitaa lasten iltatoimet. Kyllä minäkin ne osaan ja tarvittaessa teen, mutta työnjako on mennyt niin. Valittamisen aihetta on korkeintaan sellaisissa asioissa, joita tehdään harvakseltaan. Siis esim. ikkunoiden pesu (tai ne kausivaatteet). Sellaiset kaatuu pääasiassa minulle.
 
Anteeksi, en huomannut ettei saa aloittaa ketjua! Käyn laittamassa tuonne blogi-puolelle, sen verran hyvä kirjoitus oli kuitenkin!
 
Valitettavasti blogien suhteen on valitettavan vaikeaa tehdä täysin yksioikoiset säännöt. Missään ei siis suoraan lue, että juuri uuden ketjun aloittaminen blogille kiellettyä. Blogien mainostaminen on kiellettyä muualla kuin niille varatussa ketjussa ja allekirjoitiksessa. Toisaalta on sallittua vinkata blogipostaus esimerkiksi jos siinä on aiheeseen liittyvää tietoa. Mutta koska usein "vinkataan" mainostusmielessä, tällaiset aloitukset on niin harmaalla alueella, että pääsääntöisesti poistamme linkit. Kiitos kun jaoit linkin blogiketjuun. 😊

Terveisin
Vargynja, admin
 
Muokattu viimeksi:
Jossain oli aikanaan hyvä lista lapsiperheen meta töistä. 🤔Herätti hyvin kun pohti kumpi perheessä asiat hoitaa...
Meillä päivässä tehdään paljon lomittain... Toinen syöttää lapsen, toinen tekee iltatoimet tms. mutta juurikin neuvoloiden varaamiset, lääkäriaikojen sopimiset, vaatteiden hankinta yms jää mulle mutta mies esim huoltaa autot 🫣 riippuen miten meidän työajat menee niin se joka on enempi kotona (eli minä) hoitaa kodin siivoukset yleensä. 🙂
 
Valitettavasti blogien suhteen on valitettavan vaikeaa tehdä täysin yksioikoiset säännöt. Missään ei siis suoraan lue, että juuri uuden ketjun aloittaminen blogille kiellettyä. Blogien mainostaminen on kiellettyä muualla kuin niille varatussa ketjussa ja allekirjoitiksessa. Toisaalta on sallittua vinkata blogipostaus esimerkiksi jos siinä on aiheeseen liittyvää tietoa. Mutta koska usein "vinkataan" mainostusmielessä, tällaiset aloitukset on niin harmaalla alueella, että pääsääntöisesti poistamme linkit. Kiitos kun jaoit linkin blogiketjuun. 😊

Terveisin
Vargynja, admin
Ymmärrän hyvin, kiitos selvennyksestä! Oli mielestäni sen verran herättävä kirjoitus, että halusin jakaa sen muillekin. Kuten jo eilen kirjoitinkin, en edes huomannut omaa tilannettani, ennen kuin joku "osoitti" sen minulle.

Onneksi tuli vastaan, pääsin puhumaan miehen kanssa pitkään aiheesta ja nyt ollaan keskitytty siihen, että työt jakaantuisivat tasaisemmin, vaikka toki osa metatöistä jää vieläkin enemmän minulle, mutta mies yrittää niihinkin nyt osallistua. Mm. lasten kausivaatteiden läpikäynti, uusien hankinta, vanhojen myynti, uimatavarat kouluun ja päikkyyn jne. :smiling-eyes:
 
Jossain oli aikanaan hyvä lista lapsiperheen meta töistä. 🤔Herätti hyvin kun pohti kumpi perheessä asiat hoitaa...
Meillä päivässä tehdään paljon lomittain... Toinen syöttää lapsen, toinen tekee iltatoimet tms. mutta juurikin neuvoloiden varaamiset, lääkäriaikojen sopimiset, vaatteiden hankinta yms jää mulle mutta mies esim huoltaa autot 🫣 riippuen miten meidän työajat menee niin se joka on enempi kotona (eli minä) hoitaa kodin siivoukset yleensä. 🙂
Teillä jakautuu aika hyvin työt ilmeisesti ja joustavasti. :smiling-eyes: Perheisiin pitäisi varmaan ottaa joku to do-lista käyttöön, että näkisi konkreettisesti miten työt jakautuu kun tuntuu ettei siitä muuten edes huomaa ennen kuin vain tottuu siihen. :tears:

Onneksi meilläkin nyt tuntuu tilanne olevan korjaantumaan päib. :smiling-eyes:
 
Teillä jakautuu aika hyvin työt ilmeisesti ja joustavasti. :smiling-eyes: Perheisiin pitäisi varmaan ottaa joku to do-lista käyttöön, että näkisi konkreettisesti miten työt jakautuu kun tuntuu ettei siitä muuten edes huomaa ennen kuin vain tottuu siihen. :tears:

Onneksi meilläkin nyt tuntuu tilanne olevan korjaantumaan päib. :smiling-eyes:
Joo☺️
Mä oon ollut alusta asti hyvin tietoinen että yritän jakaa "työtaakkaa" kummallekkin ja jo vauva aikana totutin isin ja vauvan siihen ettei äiti aina ole läsnä tai etten ole ainoa joka tietää ja osaa hoitaa oikein 🫣😇
Kävin lyhyesti kaupassa/naapurissa/lenkillä alkuun jotta mies tottui jäämään kaksinkin pienen kanssa aina lapselle sopivilla määrillä. 😇 Tästä on ollut apua myöhemmin kun mies jää hoitamaan paljon helpommin lasta esim sairastaessa kun on tottunut että jaetaan lapsen hoitoa ja on kokenut että hänkin osaa ja en puutu jokaiseen asiaan. 🫣😇

Noi metatyö listat on tosi näppäriä lyödä pöytään ja puntaroida miten kotityöt ja metatyöt yms jakaantuu...
Meillä on katsottu että paljonko kumpikin työskentelee oikeassa työssä, mitä kotitöitä pitää tehdä ja lapsen hoidon työnjako ja noi metatyöt 🙂☺️ se joka jaksaa niin tekee eli ei tiukka ohjeistus ole että tämä ja tämä on mun tehtävä vaan joustetaan mutta työnjako on selvä kummallekkin ja helpottaa arkea ja itselle on tärkeintä että lapsen kanssa kumpikin puuhaa tarpeeksi myös kahden jotta kumpikin saa yhteistä aikaa lapsen kanssa ja että myös ne arki touhut sujuu oli kumpi vanhemmista sitten puikoissa kotona ☺️

Noissa listoissa on se että voi merkata kumpi hoitaa minkäkin ja vähän näkee että miten jakautuu ja eaimerkiksi mies ei välttämättä tajua mitä kaikkea siellä sivussa joutuu hoitamaan joten meillä ainakin lista avasi silmiä ja me usein verrataan myös että auton huoltoihin menee aikaa enemmän kuin neuvolan varaamiseen ja siellä käymiseen 😇 suosittelen googlaan niitä 😏
 
Minä taidan olla se, joka muistaa lasten vaste- ja kenkäkoot ja milloin tarvitaan uudet ulkovaatteet. Mies ei oikein muista. Ja lasten erikoismenot minä yleensä lisään kalenteriin(neuvolat, lääkärit, erikois-koulupäivät ja niin edelleen. )
Mies kyllä kuskaa lapset harrastuksiin ja tekee ruokaa. Minä taas kehittelen tekemistä lasten kanssa, varsinkin nuoremman, kun isompi menee omia menojaan.
 
Meillä on kokonaiskuorma aika tasan jaettu, kun kerran löysin tosi kattavan listan mitä ruksin 😊 siinä oli siis tosi tarkkaan eroteltu ja huomioitu muutkin kuin perus ruoanlaitto, siivous ja lastenhoito. Mulla on enemmän lapsiin ja keittiöön liittyviä juttuja, miehellä enemmän taloudellisesti vastuullisia juttuja ja kodin kunnossapitoon liittyviä. Kumpikin pystyy paikata toisen hommia, esim mies hoitaa lapset tai mä tehdä jonkun yksittäisen kodinhuollollisen toimenpiteen. Puoliso myös leikkii ja touhuaa lasten kanssa paljon kun kotona on 🥰
 
Minäkin koen että meillä on talouden meta-työ aika hyvin jaettu. Minä huolehdin kaikesta lapsiin liittyvästä suunnittelusta ja aikataulusta, miehellä on enemmän taloudellinen ja materialistinen puoli hallinnassa. Tottakai tehdään yhteistyötä tässä, mies saattaa tehdä osan vaikkapa harrastus- tai neuvola/lääkäri/hammaslääkäri yms. kuskauksista. Ja minä huolehdin laskuja maksuun, ja ylläpidän jaettua ostos/puutelistaa. Ison perheen kanssa riittää kyllä tekemistä ja meta-työtä kummallekkin, hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.
 
Ai jestas. Kysyin mieheltä, et miten hänen mielestä meidän kodissa jakautuu kaikki kotityöt ja muut metatyöt. Eka kysymys oli, et miten hänen stressaavampi työ huomioidaan tässä? Öö no se näkyy vissiin hänen palkassaan ja miten se edes liittyy kotitöihin. Mies tekee muutenkin pidempää työpäivää, joten joudun arkena hoitaa lapsia enemmän vaikka itsekin käyn töissä. Ja minulla ei harrastuksia, joissa olen lähes koko vklp poissa kotoa. :Angry Face::Angry Face:
 
Ai jestas. Kysyin mieheltä, et miten hänen mielestä meidän kodissa jakautuu kaikki kotityöt ja muut metatyöt. Eka kysymys oli, et miten hänen stressaavampi työ huomioidaan tässä? Öö no se näkyy vissiin hänen palkassaan ja miten se edes liittyy kotitöihin. Mies tekee muutenkin pidempää työpäivää, joten joudun arkena hoitaa lapsia enemmän vaikka itsekin käyn töissä. Ja minulla ei harrastuksia, joissa olen lähes koko vklp poissa kotoa. :Angry Face::Angry Face:
Tätä olen lukenut muiltakin alustoilta ja lehdistä aikojen saatossa aika paljon, että monilla miehillä on paha tapa odottaa, että se vaativa työ veisi vastuuta oman kodin ja lasten hoidosta ja jäisi enemmän naisen kontolle :sad-face:

Kuten sanoit, sehän näkyy siinä palkassa, en oikein ymmärrä miksi pitäisi sitten olla vähemmän kotitöitä, kun kuitenkin asuu myös omassa kodissaan. Ja juurikin tämä, että suuri osa äideistä käy myös töissä, mutta silti se työnteko tuntuu olevan joidenkin miesten mielestä oikeutus laistaa kotona hommista ja jättää ne naiselle, vaikka nainenkin tosiaan kävisi töissä. Sitten ehkä ymmärtäisin, että miehellä olisi vähän vähemmän kotitöitä, jos tekisi pitkää päivää raksalla tai muuta fyysistä, niin varmasti olisi fyysisesti enemmän poikki eikä välttämättä jaksaisi enää tiskata tai imuroida tmv.

Lisäksi vielä monesti miehet huitelevat huoletta harrastuksissa, mutta jos äiti harrastaa, siitä kyllä muistutellaan miten hoiti lapsia, että tästä pitää sitten saada kyllä jotakin :Angry Face: Siis unohdetaan ihan täysin se, jos äiti hoitaa lapsia muutoin 24/7, käy harrastamassa yhtenä päivänä, niin kyllä nyt pitää tätä taakkaa kompensoida miehelle jotenkin :Grimacing Face:
 
Ah kotityöt. No minä olen perinteiseen tapaan kotirouvana, tosin nyt ihan viimeisilläni raskaana. Kyllä mun mies paitsi tekee sen vaativan päivätyön, niin käy kaupassa muutaman kerran viikossa ja tekee vielä päälle kotitöitä kuten siivous, imurointi ja tiskit. Koska minä en yksinkertaisesti jaksa tai pysty ison kipeän kroppani kanssa. Normaalioloissakin mies tekee kotitöitä, mutta ei ehkä ihan niin paljoa kun oma toimintakykykin on parempi. Jep, mieheni on aarre!
 
Meillä kyllä jakautuu hyvin omasta mielestä. Mies käy töissä ja huolehtii tulojen ja menojen pysyvän hyvässä suhteessa toisiinsa. Leikkii lasten kanssa ja hoitaa tiskikoneen sekä välillä imuroi. Syöttää kuopusta ja vaihtaa vaippaa, sekä harjaa hampaat lapsilta ja leikkaa kynnet.

Minä olen kotiäiti ja huolehdin lasten menot ja aikataulut. Syötän ja vaihdan vaippaa. Huolehdin pyykit ja katson että on aina puhdasta vaatetta, sekä teen kaikki hankinnat mitä lapset tarvitsevat. Kodin siivous on pääosin minulla, mutta tykkään siivota joten se sopii oikein hyvin. Ulkoilutan lapsia kun mies ei ole kotona ja leikin heidän kanssaan.
 
Meillä vähän vaihtelee, välillä minä hoidan enemmän ja välillä mies. No metatyöt ovat yleensä minulla, esim. lasten kausivaatteet ja tuppaan huolehtimaan kaikki tavarat kouluun, kun mies jättäisi sen iltamyöhälle, mutta minua ahdistaa että unohtuu, niin laitan heti tarvittavat romppeet reppuun, esim. liikuntavaatteet. Kun lapsi on isompi, saa ottaa itse enemmän vastuuta, nyt on vasta ekalla luokalla.

Mutta muutoin tosiaan vaihtelee, välillä mies osallistuu enemmän ja välillä vähemmän, mutta aina pyydettäessä auttaa. Hän pelaa paria peliä ja niissä on joskus jotakin eventtejä ja muita ajastettuja juttuja, niin silloin hän pelailee enemmän iltapäivisin, mutta ei haittaa, koska pelailen itsekin ja myös minä saan rauhassa pelailla omia pelejäni ja mies ottaa vastuuta enemmän silloin lapsista.

Omilla menoilla ei kumpikaan kauheasti viihdy, ollaan oikeita kotihiiriä molemmat :tears:

Mies oli juuri monta viikkoa todella kipeä, meillä oli kaikilla flunssa ja muut parantuivat siitä hiukan vajaassa parissa viikossa (oli muuten yllättävän pitkä tauti ja tuli kerran takaisinkin, kun oli jo loppumassa), mutta mies ei parantunut. Hänellä oli kuukauden tai vähän yli kauhea hengästyminen ja kovia yskänpuuskia. Hengästyi jo siitäkin, kun nosti lapsen repun lattialta tai puhui pidemmän lauseen. Sanomattakin selvää, että minä hoidin kaiken tuona aikana ja paimensin miestä sänkyyn vähän väliä, kun ilmestyi jostakin että jos hän nyt edes tiskikoneen täyttäisi, on ihan uskomattoman huono pysymään paikallaan. Nyt onneksi on tauti helpottanut, mutta vieläkin pidän huolta, että minä hoidan leijonan osan kaikista kotitöistä, kun ei ihan täysin ole vielä palautunut tuosta.
 
Ei kaikki elämässä mene aina tasan, eikä välttämättä tarvitsekaan. Riippuu niin ihmisestä ja tilanteesta.
 
Kävin lukemassa sitä blogitekstiä, jonka linkki sijaitsee tuolla, missä saa mainostaa blogeja. Itse koin sen hieman sekoittavan kirjoittajan omaa elämää ja muiden naisten elämää. Hän yleisti oman elämänsä kipukohtia koskemaan muitakin naisia. Varmasti joidenkin asioiden kohdalla näin on ja joidenkin naisten, mutta ei nyt kuitenkaan ihan kaikki naiset koe asioita niinkuin tuon blogin kirjoittaja.

Ei minulta esimerkiksi ole synnytyksen jälkeen vaadittu muiden passaamista. Meillä mieskin on käynyt lasten kanssa hiekkalaatikolla, eikä hän ole siitä mitään erityistä huomiota saanut. Enkä minä toisaalta ole kokenut ulkopuolelta painetta siitä, että minun pitäisi jaksaa aina tehdä kaikkea mahdollista lasten kanssa, koska olen äiti.

Blogin kirjoittajalla oli ikäviä kokemuksia ja toivottavasti hän saa enemmän arvostusta äitinä tulevaisuudessa. Tärkeää on myös puhua meta- ja muiden töiden jakautumisesta, mutta onneksi se on jo arkipäivää monissa perheissä. Ja @Bella Swan sanoi asian hyvin: ei kaiken tarvitse mennä aina ihan tasan. Kunhan kumpikin on suht tyytyväinen tilanteeseen, saa tarvittaessa apua toiselta ja kumpikin saa välillä aikaa myös omille henkilökohtaisille jutuille.
 
Meillä kaikki metatyöt, kuin myös käytännön kotityöt ovat olleet jo raskausajasta alkaen minun vastuullani. Toivoisin kovin voivani pikkuhiljaa siirtää osan niistä lapsen isälle... Toisaalta hän tarvitsee kaikesta tarkan sanallisen ohjeistuksen ja vahvat perustelut että mitä ja miksi, mutta silti tekee myöhemmin ihka omia käytännön ratkaisujaan. Oli aikanaan kasannut pinnasängyn poraruuveilla ihan vain
"varmuuden vuoksi", myös nostettavan reunan osalta 😱 No, onneksi porakone istuu myös minun käteeni ja sain reunan mekanismin palautettua toimimaan rumista lisärei'istä huolimatta.
Kaupassa pärjää kun saa listan +kuvat ostettavista tuotteista... Nyt vappuna maalla ihmetteli että siksikö ne puutarhavadelmat olisi pitänyt "jo" viimevuonna hankkia ja istuttaa... Tilattiin 2022 pihasuunnitelma ja puutarhaneuvoja (miespuolinen) kävi vuosi sitten paikanpäällä sen toteuttamista silloin keväällä hänelle neuvomassa. Minua ensin tuo tämänkin kesän vadelmien puute ärsytti vaan lopuksi lohdutti, sillä nyt todistetusti en olekkaan se ainut, jonka ohjeet/neuvot eivät toteudu vaikka miten olisi jotakin sovittu! Onneksi niitä vadelmia kasvaa mökillä, tosin pitkän matkan takana.
Toistaiseksi olen jaksanut hyväksyä tilanteen, sillä kovin hankala on toista aikuista tapoineen muuttaa, helpompi "vain " kokonaisuutena hyväksyä, sillä meilläkin olen hänet tapoineen tuntenut ennenkuin edes tuon Taaperon raskautta harkitsin.
 
Takaisin
Top