Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Samaten myös tuo kahvinjuontiin liittyvä suositus on pienentynyt tasaisesti tässä viimisten 10 vuoden aikana. 10 vuotta sitten sai vielä juoda kolme kupillista päivässä

Mä en tiedä missä vaiheessa tuo lakritsisuositus on tullut mutta melko varmasti sitä ei edellisissä raskauksissa vielä ollut ja noh,molemmilla pojilla on adhd 😅 mihin siis tuon salmiakin/ lakun koetaan vaikuttavan, tiedä sitten😁
Kyllä onhan se niin, että tietoisuus lisääntyy myös ja sen myötä suositukset muuttuvat. Meillä taas ei ole siitä ainakaan tähän mennessä ilmennyt haittoja. Mutta sehän ei tietenkään kerro mitään :)

Kyllä onhan se niin, että tietoisuus lisääntyy myös ja sen myötä suositukset muuttuvat. Meillä taas ei ole siitä ainakaan tähän mennessä ilmennyt haittoja. Mutta sehän ei tietenkään kerro mitään :)
Ei meilläkään oo mitään tyyppioireita lapsessa havaittavissa, vaikka salmiakkia ja lakritsia meni urakalla raskauden aikana. Tottakai on hyvä, että tietoisuus ja osaaminen lisääntyy ja eihän se auta kuin noudattaa annettuja ohjeita, vaikka tympiikin välillä.

Eniten kuitenkin hämmentää eri maiden täysin eri ohjeistukset joissakin asioissa. Luulis, että sentään sama tieto olis kaikilla saatavilla nykymaailman aikana :Smirking Face: Ja kun ei tarvii edes verrata kuin Euroopan sisällä, muusta maailmasta sitten puhumattakaan. Mullakin esim. joku ulkomainen raskausappi oikein kehottaa inkiväärin käyttöön pahoinvoinnin vähentämiseksi.

Olisi hauska tietää mitä vaikkapa Ranskassa ja Italiassa ajatellaan siitä, että esimerkiksi Pohjoismaissa raskaana oleville suositellaan pehmeiden juustojen ja ilmakuivattujen kinkkujen syömisen välttämistä.

Asun itse maassa, jossa syödään paljon kalaa, ja täällä neuvotaan että sushia kannattaisi vältellä, paitsi kun kyseessä on paikallinen kala. :Winking Face:

Helvetti näitä kaikkia rajoituksia, joita ei joka hetkessä muista!! 😤😤 Eilen oltiin ystävän kans syömässä ja ihan antaumuksella vedin jälkkäriks kylmän juustokakun. Vasta himassa monta tuntia myöhemmin tajusin, et ai nii helvetti, eihän tuorejuustoja saanu syödä! 😤 Eiku heti googeloimaan, että listeria voi olla oireeton ja listeria voi tappaa sikiön leviämällä kohtuun ja mitä kaikkea. Siis huhhuh! Just oon tehny ison duunin sillä, et oon käyny meikit ja kosmetiikat läpi kamman kanssa ja kalliiks on tullu, kun on pitäny ostaa uusia preggers safe tuotteita tilalle. Kaiken googlaan enkuks ku löytyy enemmän matskua. Tohon kosmetiikan ja meikkien läpikäymiseen mun suosikkisivusto on 15minutebeauty.com jota pitää siis jenkkiläinen lastenlääkäri, joka on tehny listaukset about kaikista tuotteista. Anyway, just eilen keskustas ystävän kans hypisteltiin kaikkia pregs safe tuotteita kaupasta toiseen — ja sit ravintolassa vedettiin antaumuksella sitä juustokakkua 😵‍💫😵‍💫 Ristus näitä kaikkia rajoitteita, saakeli!

@Toukkis81 Pastoröidusta maidosta tehdyt tuorejuustot on mun käsityksen mukaan turvallisia, onko sun mahdollista kysellä sieltä ravintolasta mitä on käytetty niin saisit mielenrauhaa?

Suomessa lähes kaikki tuorejuustot kuuluu tuohon sallittuun kategoriaan kyllä, joten en olisi huolissani juustokakun suhteen 😊

@Toukkis81 Pastoröidusta maidosta tehdyt tuorejuustot on mun käsityksen mukaan turvallisia, onko sun mahdollista kysellä sieltä ravintolasta mitä on käytetty niin saisit mielenrauhaa?
Loistava idea, kiitos❣️❣️❣️ Samalla sekunnilla soitin sinne ja ne sanoi, että käyttävät Philadelphia juustoa ja on se pastoröitu. En siis ehkä sittenkään tappanut toukkaa! 🥺❤️ Kiitos sinulle❣️

@Toukkis81 mä yritin käydä meikkipussin sisältöä läpi ton sivuston kanssa mitä suosittelit, mutta en mukamas löytänyt mitään tuotteita sieltä 🤷🏼‍♀️ käytän kosmetiikkaa hyvin vähän, mutta nyt aloin stressaan onkohan sitten noi silmänympärysvoiteet haitallisia. En oo aiemmin ajatellutkaan niiden käyttöä jotenkin pahana. Hullukshan tässä tulee, vaikka jo kuudes raskaus kyseessä 😯

@Toukkis81 mä yritin käydä meikkipussin sisältöä läpi ton sivuston kanssa mitä suosittelit, mutta en mukamas löytänyt mitään tuotteita sieltä 🤷🏼‍♀️ käytän kosmetiikkaa hyvin vähän, mutta nyt aloin stressaan onkohan sitten noi silmänympärysvoiteet haitallisia. En oo aiemmin ajatellutkaan niiden käyttöä jotenkin pahana. Hullukshan tässä tulee, vaikka jo kuudes raskaus kyseessä 😯
Homma toimii niin, että googletat esim "Is Urban Decay pregnancy safe" ja sit yleensä ekoina tuloksina tulee tuo 15minutebeautyn sivusto, jossa on lueteltu kaikki yleisimmät Urban Decayn tuotteet kategorioissa Pregs safe tai Nursing Safe tai Not Safe. Eli hän on tehnyt jokaisesta kansainvälisestä/Jenkki-merkistä oman postauksen. Mut hänellä on tiukka seula eli perus yleisten retinoidien lisäksi pois hönen mukaan joutaa esim tuotteet, joissa on salisylaatteja (laajempi termi kuin pelkkä salisylihappo) tai esim liquorice root (yleinen kosmetiikassa).

Mähän olin koko alkuraskauden köyttäny legendaarista Tarte Shape Tape peitevoidetta (kulttimaineessa oleva peittari, kaikkien maailman meikkibloggarien ja Tubettajien suosikki!!), mut vasta nyt bongasin, että se on tuolla 15minutebeautyn Not safe listalla salisylaattien vuoksi :sad001 (Ko peiteainetta ei myydä tääl takapajula-Suomessa, oon ostanu aina Jenkeistä tai muualta).

Lisäks multa meni luiskaan kulttimerkki Milkin Hydro Grip setting spray, mut onneks Urban Decayn All nighter on ok. Lisäks silmäluomien primer piti vaihtaa.

Ja ostin hehkutetun Ole Hendriksen Banana Bright+ Eye creamin, kun olin muutenki aina halunnu koklaa sitä ja se oli tolla Safe -listalla :) Mun Estee Lauderin meikkivoide ja primer löytyi molemmat Safe-listalta, onneks :)

Jos oot 5 tervettä lasta saanu, ni tuskin sun tarvii stressaa mistään. Mun pitää olla töissä aina tällätyn näköinen, joten purkkeja on miljoona, ni sikäli pakko käydä kaikki läpi...

Muokattu viimeksi:
Mä oon sushit ja muut raa'at kalat jättäny syömättä, mut esim meetvurstia syön sillon tällön leivän päällä ja salmiakin ja lakun syöntiä oon koittanut vähentää 😅 Kahviaki juon useemman kupin päivässä jos ei oo etova olo. Maksalaatikkoa tekis mieli mut en oo nyt ostanut. Edellisissä raskauksissa kyllä välillä söin sitäkin pieniä annoksia satunnaisesti.

Mulla kahvi ainakin sellainen et menee se 2-3 kuppia päivässä. oon joka raskaudessa juonut nii tuskin tuo nii vaarallista on.

@Mammamaalta Kuten tässä ketjussa on aikaisemmin ollut puhetta, niin esim Englannissa kahvi on kielletty odottajilta kokonaan ja siellä oikein mainostetaan, että kofeiinia ei saa käyttää ollenkaan, kun se aiheuttaa keskenmenoja ja kohtukuolemia. Mut toki jokainen tekee omat valinnat suositusten valossa 😅

Ite vetelin alkuraskaudessa kahvia tyyliin yhen kupin tavallista ja yhden kofeiinitonta päivässä, mutta aika pian tuli suorastaan ällötys kahvia kohtaan ja kahvi jäi kokonaan - ja ihan hyvä niin.

Täällä kans kahvi haisee päivä päivältä pahemmalle... voisin kuskata koko keittimen pois kun se haju siitä tulee nenään ohi kävellessä, mut mies vois olla eri mieltä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mähän join ennen pannullisen päivässä enkä tienny mitään parempaa tuoksua aamulla ku vastakeitetty kahvi!

Mä kävin vähän läpi noita mun kemikaaleja, kun mulla on tarkat puhdistusrutiinit. Kasvovesi on oikeestaan ainoo joka oli ”kiellettyjen” listalla, mutta mulla kesti niin kauan löytää hyvä kasvovesi, jonka avulla pääsen eroon pahimmista epäpuhtauksista, että en tiedä onko sen arvosta nyt vaihtaa. Se on niin pieni määrä mitä sitä kerralla laitetaan vanulappuun ja sit taputellaan naamaan, että taidan kuitenki jatkaa sen käyttöö.

Mähän en oo lakua enkä salmiakkia syönyt joulun jälkeen ( enkä monta muutakaan asiaa mitä raskauden aikana pitää välttää ), eikä oo ollut edes vaikeeta, mutta nyt on alkanut tehdä mieli salmiakkia aivan hulluna!

Meidän K-kaupassa oli vaan Namituvan sitruunasalmiakkia ja vadelmasalmiakkia, ja mä haluan ihan tavista! Eikä Fazerin Salta katteniakaan löydy lähikaupoista. Pitää vissiin lähteä isommille kaupoille 😄

En toki tahallani aio mättää sushia ja lakua suuhuni, mutta ajattelen että en ota ruoasta suurta stressiä vaan menen ajatuksella, että tärkeintä on syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Tottakai alkoholi ja tupakka täysin pois, mutta muuten ei ole vakavaa jos vahingossa syö joskus jotain kiellettyä. Haluan mennä rennosti, mutta järki päässä kuitenkin. <3

Mähän en oo lakua enkä salmiakkia syönyt joulun jälkeen ( enkä monta muutakaan asiaa mitä raskauden aikana pitää välttää ), eikä oo ollut edes vaikeeta, mutta nyt on alkanut tehdä mieli salmiakkia aivan hulluna!

Meidän K-kaupassa oli vaan Namituvan sitruunasalmiakkia ja vadelmasalmiakkia, ja mä haluan ihan tavista! Eikä Fazerin Salta katteniakaan löydy lähikaupoista. Pitää vissiin lähteä isommille kaupoille 😄
Onko nää Namituvan salmiakit miten kirpeitä? Se niiden rakkaussalmiakki oli niin kirpeää, että vedet silmissä saa syödä :Grimacing Face:

Takaisin