Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Ei siis löydy mitään virallista lähdettä nyt noille protsku- ym. juomille, mutuilen vaan kun muistan aiheesta joskus jotain lukeneeni/nähneeni 🙈

Mutta tosta vuohenjuustosta oon aidosti kiinnostunu, koska ruokavirasto ei mainitse vuohenjuustoa, niin mietin, onko se pehmee juusto vai mikä 🤔

Ei siis löydy mitään virallista lähdettä nyt noille protsku- ym. juomille, mutuilen vaan kun muistan aiheesta joskus jotain lukeneeni/nähneeni 🙈

Mutta tosta vuohenjuustosta oon aidosti kiinnostunu, koska ruokavirasto ei mainitse vuohenjuustoa, niin mietin, onko se pehmee juusto vai mikä 🤔
En osaa tähän vastata 😁 ite en tykkää edes siitä🤭

Ja ai kappas tuo vuohenjuustojuttukin selvis kun jaksoi avata väsyneet silmät ja lukee kunnolla 🙈🙈 Nyt voisin ehkä laittaa puhelimen pois ja mennä päikkäreille 😂😂

@Susanie

Nää ravitsemussuositukset on kyl melkoinen viidakko! 👀😤 no jokainen tekee omat päätökset, mut vaikeetahan tää on kun tulee ristiriitaista infoa joka suunnasta. Noissa prodejauheissakin on tietty se, ettei niiden valmistusta valvo kukaan (niin kuin esim lääkkeitä), joten kuka tietää mitä sinne ihan oikeasti tungetaan.

Ja sit Liberokerhon appista löytyi kätilön kirjoittama ohje, että ei suositella edes pastoröitua vuohenjuustoa tai homejuustoja! (kuvakaappaus ja linkki)

Onneks mulla on se eka neuvola jo ensi viikolla, ni saan toivottavasti jotain tolkkua tähän netin infotulvaan

https://www.libero.fi/sinun-vaihees...--/raskauden-aikana-valtettavat-ruoka-aineet/

Liitteet

• IMG_9222.png
    IMG_9222.png
    368.5 KB · Katsottu: 9
Mitäs muuten ootte tehneet kahvin kanssa? Aiemmissa raskauksissa siitä oli pakko luopua kokonaan ku hajukin oksetti... nyt taas ei ole sitä tullut mutta olen silti vähentänyt yhteen kuppiin päivässä ja eilisen selvisin pelkällä teellä.

Kuumennettuna pitäisi nauttia myös pästoroidut home- ja vastaavat juustot, esim vuohenjuusto. Mun mielestä tää on aika kiva ja selkeä ohjepaketti: https://www.hel.fi/static/sote/perheentuki/pdf/Raskausajan erityissuosituksia_2_ 2019.pdf Toki sekin vuodelta 2019, et en osaa sanoa onko muutoksia tullut.. Tuskin mitään kovin radikaaleja ainakaan. Mä ylikulutan varmaan pizzaa nyt raskauden aikana niin voi sen päälle latoa kaikki juustot mitä ei muuten saa 😂

Mä koitan pelata aika varman päälle. Ekana lopetin aamuisten "myrkkyjuomien" juomisen. Eli pannullinen kahvia reiluilla tankkimaitolorauksilla vaihtui kolmeen kofeiinittomalla kahvilla ja lorauksella kaurajuomaa täytettyyn mukilliseen.

Itsellä ollut aina helppoa kun en ole koskaan välittänyt kiellettyjen aineiden listalla olevista ruuista joten on ollu helppoa jatkaa jokapäiväisellä ruokavaliolla. Toki salmiakit ja lakut jää vähemmälle, mikä on ainoa "kiellettyjen" listalla jota tulee syötyä muuten.

En olis uskonu, et tästä tulis ongelma, mut täällä on näköjään hankalinta noudattaa ruokapakkausten päiväyksiä. Monet ruoat olis ilmeisesti hyvä nauttia hyvissä ajoin ennen parasta ennen -päivämäärää, ja jos haluaa ottaa varman päälle, ei osta edes punalaputettuja tuotteita. Ite oon aiemmin menny pitkälti aistien varassa, että jos joku ei näytä, haise tai maistu pilaantuneelta niin sen voi kyllä syödä, vaikka parasta ennen -päivä olis menny. Nyt sitten yrittäny olla tarkempi, ja tuntuu, että ruokahävikkiä on tosi vaikee välttää, vaikka mies syökin noita vähän vanhempia juttuja. Pitää vissiin alkaa ennakoimaan vähän paremmin.

En olis uskonu, et tästä tulis ongelma, mut täällä on näköjään hankalinta noudattaa ruokapakkausten päiväyksiä. Monet ruoat olis ilmeisesti hyvä nauttia hyvissä ajoin ennen parasta ennen -päivämäärää, ja jos haluaa ottaa varman päälle, ei osta edes punalaputettuja tuotteita. Ite oon aiemmin menny pitkälti aistien varassa, että jos joku ei näytä, haise tai maistu pilaantuneelta niin sen voi kyllä syödä, vaikka parasta ennen -päivä olis menny. Nyt sitten yrittäny olla tarkempi, ja tuntuu, että ruokahävikkiä on tosi vaikee välttää, vaikka mies syökin noita vähän vanhempia juttuja. Pitää vissiin alkaa ennakoimaan vähän paremmin.

Täällä sama, ehdottomasti vaikein kun tosiaan aiemmin tottunut myös ottamaan aika rennosti tuon suhteen

Täällä sama, ehdottomasti vaikein kun tosiaan aiemmin tottunut myös ottamaan aika rennosti tuon suhteen
Jep, ja kun ei tästä huolimatta ole aiemmin ees mitään ruokamyrkytystä päässyt tulemaan. Mutta tietysti heti kun sitä ei sais tulla, niin semmosen sais saman tien, jos jatkais samalla linjalla 😂

Pakko sanoo et mä en oo ees tiennyt/aatellut tätä. Oon kyl niin alkaja kaikessa ja huomaan kaupassa googlailevani eri tuotteiden kohdalla et saako syödä :D

Millonhan tuo suositus on tullut että leikkeleetkin pitäis kuumentaa, en oo ikinä kuullutkaan?😅
Ainut oikeastaan mikä itellä on hankala niin salmiakki, helpottaa pahaa oloa ja nostaa verenpainetta. En aio kyllä kokonaan välttää.
Mulla ekoissa raskauksissa tuota lakritsia suositeltiin neuvolassa alhaiseen verenpaineeseen. Siks en myöskään osaa niin pahana pitää.

Mulla ekoissa raskauksissa tuota lakritsia suositeltiin neuvolassa alhaiseen verenpaineeseen. Siks en myöskään osaa niin pahana pitää.
Mä en tiedä missä vaiheessa tuo lakritsisuositus on tullut mutta melko varmasti sitä ei edellisissä raskauksissa vielä ollut ja noh,molemmilla pojilla on adhd 😅 mihin siis tuon salmiakin/ lakun koetaan vaikuttavan, tiedä sitten😁

Onko kukaan kokeillut noita salmiakkeja mitkä sopii raskaana oleville? Katoin et ainakin Namituvalta sais tilattua.

Sama, mulla esikoisesta oikein kehoitettiin syömään, että sais verenpainetta ylös.

Mullekin esikoisen kohdalla sanottiin että hui miten matalat verenpaineet nyt alahan mättää salmiakkia.

Takaisin