Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Mä pyrin kyllä aika tarkkaan noudattamaan noita suosituksia, osaa olen jo siitä asti kun alettiin yrittämään. Alkoholia oon juonu viimeks joskus joulukuun puolessavälissä, pari lasia viiniä.

Lakua ja salmiakkia en oo syöny joulun jälkeen, ja ne on mun lempikarkkeja, mutta ei oikeestaan oo edes tehnyt mieli. 😄

Mikään ei tee oikeestaan tiukkaa, ehkä vaikein toi että muistais lämmittää kunnolla kaikki ruoanjämät/valmisruoat, ja kinkku, tai siis leikkeleet, oli mulle uus juttu, että nekin pitäisi lämmittää tai olla pakkasen kautta, jos oikein tiukalla linjalla mennään. Ni oon sitten senkin jättänyt pois, ei mua haittaa olla vaikka liiankin ylivarovainen.

Noudatan kaikkia joista on neuvolan ohje tai selkeää tutkimustulosta että millä määrällä tulee pitkäaikaisia vaikutuksesta alkion kehitykseen, mutta esim. moni luulee että mitään sushia ei voi syödä, vaikka voi [1] [2] [3], ja aionkin 😅

Onkohan salaatinkastikkeet, esim Cesar-kastike, ok? Olettaen, että kylmäketju ok, päiväystä jäljellä jne. Lähinnä mietin, että ainesosaluettelossa on kananmunaa ja anjovista muistaakseni 🤔 Toisaalta eiköhän se melkoisen käsiteltyä tavaraa ole, tuskin ne kalat siellä purkissa uiskentelee :rolling:

Millonhan tuo suositus on tullut että leikkeleetkin pitäis kuumentaa, en oo ikinä kuullutkaan?😅
Ainut oikeastaan mikä itellä on hankala niin salmiakki, helpottaa pahaa oloa ja nostaa verenpainetta. En aio kyllä kokonaan välttää.

Millonhan tuo suositus on tullut että leikkeleetkin pitäis kuumentaa, en oo ikinä kuullutkaan?😅
Ainut oikeastaan mikä itellä on hankala niin salmiakki, helpottaa pahaa oloa ja nostaa verenpainetta. En aio kyllä kokonaan välttää.
No kuule en tiedä, mitä niillä kuumennetuilla leikkeleillä sit enää tekee, sama jättää ostamatta... :Upside Down Face: No, leikkeleitä meillä ei kyllä käytetä juuri koskaan kuitenkaan.

Salmiakki ja lakritsi on kyllä hankalimmat :Face Without Mouth:

Leikkeleihin liittyen pitikin vielä sanoa, että toki esim. johonkin pitsaan tai uunivoileipään voi jonkun kinkun tai salamin laittaa ja silloin uunin kautta käyttäminen on tietty ihan fine, mutta muuten en kyllä näe kovin järkevänä strategiana tuota... Onko joku kokeillut pakastaa esim. parmankinkkua, meneekö se rakenne jotenkin pilalle tms.?

Alkoholia join uutenavuotena viimeksi (vähän), eli ei tule ongelmaa olla ilman. Salmiakista ja lakritsista en onneksi tykkää, ja into kahvinjuontiin loppui ainakin viimeksi melkein heti pahoinvoinnin takia. Vielä yksi laiha kupillinen menee päivässä.🌞

Olen kasvissyöjä, eli ei ainakaan tarvi noita lihaohjeita seurata, ne on kyllä tosi tarkat.

Eli helpolla tavallaan pääsen! Mutta kehityskohde on kyllä tuo ruuan kuumentaminen. Oon sellaisessa työssä, että hyvä kun syödä ehtii, eli rehellisesti sanoen suurin osa ruuista menee puolihaaleana. Mutta päiväyksistä oon tarkempi kuin yleensä 🤞 Ja ehkä kuitenkin menen enemmän "maalaisjärjellä" kuin syynään pakkausselosteita.

Muistan, kun serkkuni soitti paniikissa minulle kun oli syönyt raskaana ollessaan jotain, jossa oli mausteena inkivääriä ja oli googlannut, että ei suositella, koska ei ole tutkittu riittävästi.

Mun intohimot on sushi, salmiakki ja energiajuomat. On tehnyt jo nyt tiukkaa olla ilman. 😅 Onneks salmiakkia voi silloin tällöin syödä, mutta pitkä loppuvuosi on silti tulossa.

Onkohan salaatinkastikkeet, esim Cesar-kastike, ok? Olettaen, että kylmäketju ok, päiväystä jäljellä jne. Lähinnä mietin, että ainesosaluettelossa on kananmunaa ja anjovista muistaakseni 🤔 Toisaalta eiköhän se melkoisen käsiteltyä tavaraa ole, tuskin ne kalat siellä purkissa uiskentelee :rolling:

Kananmunahan ei oo kiellettyä missään muodossa, sitä saa syödä suomalaisten suositusten mukaan vaikka raakana 😂

Kylmäketjua ei oo salaattikastikkeissa, nehän on lämpösessä kaupassa - avattuna sit jääkaapissa. Söisin ihan hyvällä omalla tunnolla - ja syönkin 😁

Kananmunahan ei oo kiellettyä missään muodossa, sitä saa syödä suomalaisten suositusten mukaan vaikka raakana 😂

Kylmäketjua ei oo salaattikastikkeissa, nehän on lämpösessä kaupassa - avattuna sit jääkaapissa. Söisin ihan hyvällä omalla tunnolla - ja syönkin 😁
Oikeasti, eikö raaka kananmuna oo kielletty? Muistelen, että ainakin joskus on ollut, mutta voin toki olla väärässäkin. Kiitos tästä, jatkan siis salaatinkastikkeen syömistä vähän paremmalla omallatunnolla :Grinning Face:

Oikeasti, eikö raaka kananmuna oo kielletty? Muistelen, että ainakin joskus on ollut, mutta voin toki olla väärässäkin. Kiitos tästä, jatkan siis salaatinkastikkeen syömistä vähän paremmalla omallatunnolla :Grinning Face:

Ei noissa virallisissa ruokasuosituksissa mainita 😄 Kotimaisia munia syön hyvällä omallatunnolla 👍🏼

Mä oon ennen ollu sellanen, että oon käyttäny tuotteita parasta ennen / vika käyttöpäivämäärän jälkeen, kun jotenki aina ärsyttäny heittää ruokaa roskiin. Siis oon jopa tehny raaoille kananmunille sitä "kelluuko vedessä" -testiä ja käyttäny vaiks ois päivämäärä mikä, kunhan ei kellu vedessä. 🙈🙈🙈
Ni nyt raskaana oon sit supertarkka asiasta, enkä riskeeraa kyl missään.

Lisäks ennen on tullu ryystettyä kahviakin ihan kunnolla, ni yritän pysyä nyt kofeiinittomassa, vaikkakin viime päivinä oon ollu niin saakelin väsy työaamuina, että on ollu pakko ryystää yks kuppi normaalia. 😵‍💫

Tääkin on jännä kuinka eri maissa on erilaiset suositukset! Kaikkea tulee guugeloitua enkuks, ni esim Iso-Britanniassa kofeiini on kielletty kokonaan (toisin kuin meillä) ja oikein mainostetaan, ettiä kofeiini tuplaa kohtukuoleman riskin ja lisää keskenmenoja (ks. liite). Eli Suomessa ei ole edes tarkimmat rajoitukset, näemmä.

Liitteet

• IMG_8958.png
    IMG_8958.png
    616.2 KB · Katsottu: 14
Muokattu viimeksi:
Mulle inkiväärin poisjättäminen on ehdottomasti pahin. Rakastan inkiväärishotteja aamuisin. Niin hyvää🤤

Kahvia en edes juo muutenkaan enkä alkoholia nii en jää mistään paitsi.

Olipa tiukka tuo Brittien ohjeistus kofeiinin suhteen, täysi nollatoleranssi myös teen, kokiksen etc. suhteen. Itse en kahvia juo, mutta mustaa teetä kyllä kupin päivässä, enkä sitä ajatellut lopettaa. Yrttiteet on sitten myös oma lukunsa, eikös esim. rooibos ja tuo yllämainittu inkivääri ainakin ole kiellettyjä? Ei oo helppa pysyä kartalla näistä...

Hei nyt on otettava pakkia ja kysyttävä leikkeleistä, eikö tosiaan saisi syödä?? 👀 Tällainen on mennyt ihan ohi, oon vaan kattonu että päiväystä on hyvin jäljellä ja metukan oon jättänyt kokonaan syömättä. Tulipa tyhmä olo.🤦🏼‍♀️ Kahvi itselle ehdottomasti koko raskautta ajatellen vaikein, nyt ei juuri tee mieli mutta luulen että viikkojen mennessä eteenpäin alkaa taas kahvihammasta kolottamaan. Tein edellisessä raskaudessakin niin että sekoitin kotona ollessa tavallista kahvia ja kofeiinitonta 50/50, join sitten sen yksi-kaksi kupillista päivässä ihan hyvällä omallatunnolla🤭😅

@Duuduu Toi oli siis juttu jonka luin jostain yhdestä paikasta, en edes muista mistä ( liikaa googlettelua 🙄 ) missään muualla ei oo tullut vastaan vaan just kunhan kattoo että on hyvin päiväystä ni leikkeleet on kyllä ihan ok

Oon siis itse vähän ylihysteerinen välillä, ja jossain mainittiin jotain että savustaminen ei varsinaisesti kypsentäis sitä lihaa tarpeeks, joten esim saunapalvi olis periaatteessa riski. Mutta oon tosiaan rauhoittunut jo 😄 ja haluan kyllä uskoa että varsinkin suomalaiset tuotteet on turvallisia

Muokattu viimeksi:
Aivan! No tämä rauhoittaa etten nyt ihan vastoin yleisiä ohjeita ole syönyt 👍🏻
Itsekin luotan aika pitkälti kotimaisiin tuotteisiin, reissussa sitten oon vielä tarkempi. Ja jokainen saa olla niin tarkka (ja hysteerinenkin) kun oma pää kestää🙏🏻😊

Aivan näin 😊 itse päätin että noudatan normisuosituksia raskauden ajalle, enkä ala enää googlettelemaan kaikkea mahdollista, koska muuten saan kohta syödä vaan höyrytettyjä luomuporkkanoita 🙄😂 Aiemmin olin tosiaan ihan liian hysteerinen

En juo kahvia enkä alkoholia, lakut ja salmiakit jäi pois, kuten metukka, kypsyttämätömät juustot ja muut mitä Suomen suosituksissa on

Takaisin