Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Nousi hikikarpalot otsalle kun luin tuota listausta. Nimittäin rakastan mm. tapaksia, sushia ja alkoholitonta inkivääriolutta. Noh, ne maistuu varmaan entistä paremmalle… sitten joskus 😄 Kahvin vaihdan teehen, se lienee isoin jokapäiväinen muutos.
 
Mä noudatan aika hyvin jo nyt noita suosituksia 🤔
Kahvia oon juonu yhden kupin päivässä (en joka päivä) ja nyt oon korvannu sen chai latte pulverilla.
Esikoisen aikana söin vain kanamunasushia, niissä on ihan pieniä paloja merilevää. En usko et siitä on haittaa, kyl ne Japanissakin syö merilevää raskaanakin.
Esikoisesta menin vahingossa syömään rakenneultran jälkeen ravintolassa aurajuustomajoneesia ranskisten kanssa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Onks majoneesi jotenkin paha siis? Salmonellavaara munasta vai mikä?
Aurajuustoa siinä lähinnä meinasin. Toki kannattaa välttää majoneesia, jonka valmistukseen käytetty raakaa kananmunaa, koskee myös esim. suklaamoussea. Suomen kananmunissa ei ole salmonella riskiä (toisin kuin täällä Saksassa missä asun), mutta Toksoplasmatartunnan voi saada, siitä lisää täällä.
 
Aurajuustoa siinä lähinnä meinasin. Toki kannattaa välttää majoneesia, jonka valmistukseen käytetty raakaa kananmunaa, koskee myös esim. suklaamoussea. Suomen kananmunissa ei ole salmonella riskiä (toisin kuin täällä Saksassa missä asun), mutta Toksoplasmatartunnan voi saada, siitä lisää täällä.
Ah aivan! Aurajuuston ohitin ajatuksissani, kun en sitä muutenkaan syö, mutta majoneesiin olen törmännyt jo monesti ja vähän ollut epäselvää tietoa, että saako sitä syödä vai ei... Eli raati sitä mieltä että ei? Hyvä tietää, että riskinä tuo toksoplasmoosi kananmunassakin, eikä pelkkä salmonella, kun sitä just Suomessa ei käytännössä ole. Kypsä kananmuna varmastikin ok.
 
Kahvista oli helppo luopua koska se ei vaan enää maistu lainkaa 😁 mies pitää huolen muusta ettei suuhun eksy mitää kiellettyä, se on kyllä aika hellyyttävä ainakin vielä tässä vaiheessa 😂
 
Ah aivan! Aurajuuston ohitin ajatuksissani, kun en sitä muutenkaan syö, mutta majoneesiin olen törmännyt jo monesti ja vähän ollut epäselvää tietoa, että saako sitä syödä vai ei... Eli raati sitä mieltä että ei? Hyvä tietää, että riskinä tuo toksoplasmoosi kananmunassakin, eikä pelkkä salmonella, kun sitä just Suomessa ei käytännössä ole. Kypsä kananmuna varmastikin ok.
Joo keitettyä ja paistettua munaa saa syödä :smiling-eyes: Mun käsittääkseni toi toksoplasmoosi on suht harvinainen kananmunasta, eli ei hätää jos vahingossa syö majoneesia tai juhlissa moussekakkua :Grinning Face With Smiling Eyes: Ei kannata liikaa itseä stressata näillä, kuhan noista muista selkeämmistä kielletyistä pitää huolen.
 
Ei oikeastaan ole mitään kiellettyä jota olisi "ongelmia" olla syömättä. Ainut mikä on muutaman kerran meinannut lipsahtaa on ollut ravintolassa pihvin kypsyys :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Onneks aina lamppu syttyy, et ai niin :Grimacing Face: Kahvia en juo ollenkaan, mut cocista vois taas ehkä vähän vähentää. Ei onneksi osu joulua tähän raskauteen. :Smirking Face:
Ja yleisesti noudatan kyllä tarkasti, mut en hysteerisesti. :smiling-eyes:
 
Ravitsemussuosituksia on ollut helppoa noudattaa, kun monia listalla olevia juttuja en syö muutenkaan (esim. liha, kala, maitotuotteet). Inkivääriä, chia- ja hampunsiemeniä sekä sushia kaipaan, mutta maltan odottaa kyllä. Kahvia juon vain aamulla puolisen kuppia tai alle, vähensin määrää jo yritysaikana useammasta kupista per päivä tähän pieneen tilkkaseen. Eli siinä on jo ennakoiden suuri muutos tehtynä. ☺️

Yllättäen lakritsi ja salmiakki on tuonut eniten haasteita, koska en vaan meinaa muistaa ettei niitä passaisi syödä... Nytkin olin viikonloppuna irtokarkkipussiin niitä lappanut isot kauhalliset. Suuhun asti en ole sentäs ehtinyt pistää. Puolisolle sit niitä lahjoitin syötäväksi, että ei hukkaan sentäs mene. 😁
 
Aika helppoa noudattaa suosituksia, kun aika harva juttu sieltä ruokavalioon kuuluu muutenkaan. 😁 Kahvia en raskaana saata juoda, sushia ilman pärjää. Lakritsia ja salmiakkia tulee ikävä! Esikoisestakin mietin sairaalassa, että kumpikohan nyt olikaan parempi palkinto - vauva vai pussi Kouvolan lakritsia. 🤣
 
Mun pitää muistuttaa nää suositukset mieleeni. Edeliisissä ei oo ollu ongelmaa eli en usko nytkään olevan ongelmaa välttää tiettyjä ruokia. Aion siis mennä suositusten mukaan :)
 
Mites te suhtaudutte suklaaseen? Siitäkin tuntui olevan monia mielipiteitä.

Itselle on maistunut raakasuklaa kunnes aloin tutkia että mitä siitä sanotaan kaakaon kofeiinin kannalta. Osa taitaa kokonaan välttää ja osa jatkaa käyttöä?
 
@Valoisa2023 Mä suorastaan elin esikoisesta Fazerin suklaalla :tears: Mä en olis niin huolissani, koska kuitenkin terveitä lapsia syntynyt ennen meidän generaatiotakin ja heillä ei ole ollut puoliakaan meidän rajoitteista. Kuhan pitää huolen et ei ylitä tota kofeiinirajoitusta kahvin suhteen, ei kannata ottaa liikaa stressiä :smiling-eyes:

Esikoista odottaessa Apteekin naisapteekkari ihmetteli, kun kysyin saako salmiakin makuista Rennietä syödä raskaana.
"Miksei saisi?" - Koska raskaana ei saa syödä lakritsia/salmiakkia.
"Täh, eikö? Ennen sillä hoidettiin matalaa verenpainetta raskaudessa!"

Nykyään kaikki varoo antamasta vauvalle sokeria vauvavuonna, mutta mun mummi kertoi miten ennen opetettiin lapsia juomaan vettä laittamalla siihen sokeria ja vähentämällä sitä sokeria hiljalleen :Grimacing Face:
 
@Valoisa2023 Minä pyrin välttämään suklaata, mutta en mitenkään hysteerisesti. Palan maitosuklaata voin syödä silloin tällöin, mutta en välttämättä söisi levyä tummaa suklaata. Muutenkin pyrin mahdollisimman kofeiinittomaan ruokavalioon, vaihdoin teen ja kahvin kokonaan kofeiinittomaan (vaikka ainakin kofeiinittomassa kahvissa taitaa kuitenkin vähän kofeiinia olla).
 
Oon kans tutkinut paljon asiaa kofeiinista. Kofeiini on kofeiinia eikä sillä ole väliä tuleeko se kahvista vai jostain muualta. Aika karuja on sen vaikutukset vauvaan kohdussa - jo kohtuullisella altistuksella pulssi, verenpaine ja stressihormonitasot nousee, voi vaikuttaa alhaiseen syntymäpainoon ja jopa aivojen rakenteeseen. On myös viitteitä siitä, että tuo Atlantin takaa peräisin oleva suositus 200 mg ylärajasta ei niinkään perustu siihen, että vauvat sen kestäisivät vaan arveltiin, että se on raja, jota äidit suostuvat noudattamaan. Pelättiin, että jos asetetaan tiukempi suositus, se menee yli hilseen ja tulee ohitetuksi kokonaan. Jokainen punnitsee omat hyödyt ja haitat valintojen edessä. Jos ei joskus pysty syömään mitään muuta kuin jotakin miedosti kofeiinipitoista, on varmasti parempi syödä sitä kuin pyörtyä. Samalla ajattelen, että se mitä minun kieli haluaisi syödä, ei ole yhtä tärkeää kuin se, että vauvalla on hyvä olla. Tämä on kuitenkin loppupeleissä tosi lyhyt aika olla syömättä jotain, mutta vauvalle ainut mahdollisuus kasvattaa aivot ja kypsyä kokonaiseksi ja mahdollisimman terveeksi ihmiseksi.

Yleisesti ajattelen, että ruokasuositusten ja muiden valintojen suhteen on tehtävä parhaansa. Jos joku epäilyttää, pitää etsiä lisää tietoa asiasta, että voi tehdä informoidun päätöksen. Jos on tosi huono olo eikä sisällä pysy mikään muu kuin mäkkärin ranskikset, parasta on syödä niitä. Parempana päivänä parhaan määritelmä on sitten jotain muuta. Onneksi terveen vauvan aikaansaaminen ei keneltäkään täydellisyyttä vaadi.

Yritysaikana olin niin keskittynyt siihen, mitä syödä, jotta kehittyisi mahdollisimman mehukkaita munasoluja ja kutsuva kohdun limakalvo, että plussan jälkeen raskausajan rajoitteet tuntui tulevan yhtäkkiä vähän puun takaa. Pää on ollut täynnä hattaraa ja huoliakin ja vaikka kuinka oon kiinnostunut ravitsemustieteistä ja vauva on tärkein asia ikinä, oon sujuvasti unohdellut suosituksia vasemmalta ja oikealta. 😅 Henkilökohtaisesti uuden oppiminen ja mieleen painaminen taitaa olla vähän haastavia toimintoja nyt. Kokonaisuudessaan kuitenkin ihan ok on mennyt enkä itse koe haastavaksi noudattaa sellaisia rajoituksia, jotka on perusteltuja ja niistä on vaikka varovaisuusmielessäkin todistettua hyötyä.
 
Muokattu viimeksi:
Saako auringonkukkaöljyä käyttää ruoanlaitossa? Kun auringonkukan siemenet on kiellettyjä, ja eikös auringonkukkaöljy ole tehty auringonkukan siemenistä, niin eikö senkin pitäisi olla kielletty? Yritin kysyä googlelta mutta en oikein löytänyt vastausta.

Meillä on siis tex mex päivä tänään, ja sattumalta katsoin että mitäs nuo nacho lastut sisältävät, ja huomasin että niissä on auringonkukkaöljyä ja aloin nyt miettimään tällaista...
 
@Ichigo On ok syödä, googlen mukaan ainut haitta on rasvaisuus, kuten kaikissa öljyissä :Grinning Face With Smiling Eyes: Tässä kai vähän sama kuin inkiväärissä, tuoreena ok, mut ei esim. teejuomissa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230308_081802.jpg
    Screenshot_20230308_081802.jpg
    221.2 KB · Katsottu: 1
Kiitos @Däumeline !

Tässä meinaa itse välillä olla vähän ylihysteerinen näiden kanssa kun ensimmäistä odottaa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Oon kyl nyt tän kolmannen kanssa samanlainen :D kun en muista oikein mitään suosituksia edellisistä ja nyt koko ajan oon sillain ”ai tuotakaan ei saanu syödä” xD
 
Takaisin
Top