Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Ah enpä tiennytkään! Mut eikös tokso nyt ainakin lähtenyt pakastamalla? Itselläni on vähän leppoisampi asenne noin ylipäätään näihin suosituksiin, mutta mielenkiintoista kyllä 😊
Joo alle -12 asteessa kuolee, eli sitä huolta ei jädeissä ainakaan ole :Grinning Face With Smiling Eyes: Mäki otan aika rennosti näiden suositusten kanssa.
 
Ääh, ei nuo taida kaikki kuollakaan pakastamalla, mut jostain muistan kyllä lukeneeni että riittävän kauan kestäneellä pitäis.

Joo aattelin kyllä itsekin ottaa rennosti että en nyt ihan hirveästi rupea kaikesta stressaamaan. Vegaanit vaihtoehdot on muuten hyvä, kun itsekin usein kallistun niihin.
 
Onko avokado siis kiellettyä? Entä mitkä öljyt ovat haitallisia? En ole noita öljyjä edes ymmärtäny mistään tuoteselosteista tarkistaa.

Yritän itse noudattaa tarkasti ruokasuosituksia, mutta haastavaahan se on välillä. Esim. kalaa pitäisi syödä usein, mutta ainakin lohen suhteen noita ohjeita on niin monenlaisia, etten oikein tiedä mikä kuuluu suositeltaviin ja mikä vältettäviin. Merilohi ja Itämeren lohi ilmeisesti eivät ole suositeltuja, mutta ei kaupassa mielestäni ole mainittu mitä mikäkin on?

Feta on yksi omista suosikeista, ja sen suhteen olen hieman epävarma saisiko syödä kuumentamatta vai ei. No, ehkä aina varmempi jättää syömättä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Töissä lounaspaikoissa joutuu aina vähän miettimään mitä voi syödä. Käydään usein jossain vähän erikoisemmissa paikoissa, joten aina en edes tiedä mitä vaikka joku thaimaalainen ruoka-annos sisältää. Ja esim. yhtenä päivänä työkaverit tilasivat hampurilaiset eräästä ravintolasta, mutta koska sisällä medium naudanlihapihvi ja majoneesissa mahdollisesti raakaa kananmunaa, niin otin itse salaatin. Toisaalta salaateissakin varmaan on pieni riski, lisukelihat kuitenkin tulevat kylminä vaikka raskaana ollessa periaatteessa pitäisi kaikki kuumentaa kunnolla ennen syömistä.

Töissä myös on välillä tarjolla aamiaista tai välipalaa, ja näissä on kyllä turhauttavan paljon kaikkea ei-sopivaa tarjolla, esim. Kylmäsavulohileipä, vuohenjuustoleipä, fetakinkkuleipä jne, mutta ei mitään mitä voisi itse syödä:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Siis siemenet (auringonkukka tms) ovat kieltolistalla ja syynä on se, että rasvaiset kasvit keräävät siemeniinsä raskasmetalleja maasta. Erikoista kyllä, öljyt eivät ole erikseen kieltolistalla mutta logiikkaa en ihan ymmärrä. :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Siz
Siis siemenet (auringonkukka tms) ovat kieltolistalla ja syynä on se, että rasvaiset kasvit keräävät siemeniinsä raskasmetalleja maasta. Erikoista kyllä, öljyt eivät ole erikseen kieltolistalla mutta logiikkaa en ihan ymmärrä. :D
Leivän päällä olevat siemenet kuitenkin käsittääkseni ok. Itse syön seesam - näkkäriä, ja ainakin viimeksi kun siitä kysyin niin oli ok. :No Evil Monkey:
 
Täällä oli fetasta puhetta niin ainakin juuri ostamani oli tehty pastoroidusta maidosta, samoin mozzarella, jota oeln tyytyväisenä vedellyt. Googlaamani perusteella ovat ok, kun pastoroituja.
 
Täällä oli fetasta puhetta niin ainakin juuri ostamani oli tehty pastoroidusta maidosta, samoin mozzarella, jota oeln tyytyväisenä vedellyt. Googlaamani perusteella ovat ok, kun pastoroituja.
Mäkin oon pästöroidusta maidosta tehtyä vuohenfetaa syönyt. Mutta myönnän että vasta tuli taas säikähdys että uskaltaako sitten sitä, kun löytyy tietoa suuntaan sekä toiseen.
 
Tänään olikin kiva kun tuli vastaan salaattibuffa (valmiiksi sekoitetut salaatit), joista kaikissa oli jotain sopimatonta. :No Evil Monkey: Onneksi löytyi edes yksi "vegaaninen" salaatti, jossa oli siis pelkkää salaattia ja kastiketta. Ei jatkoon...
 
Täällä oli puhetta noista öljyistä ja itse oon lukenut, että vaikka siemeniä ei suositella niihin kertyvien raskasmetallien vuoksi, niin vastaavasti kasviöljyistä (kuten pellavansiemenöljy) raskasmetallit on puhdistettu, joten on turvallista käyttää ☺️
 
Minä en kyllä vielä oo perehtyny näihin ruokasuosituksiin lainkaan, muutako sen verran et kahvin vähensin yhteen kuppiin. 🫢
 
Taputukset omalle olalle kun muistin tänään tilata lounaalla pihvin well-done enkä mediumina 😅 (en siis toki aina mitään pihviaterioita syö, tämä oli tällainen asiakkaiden viihdytyslounas). Pomo ei kiinnittänyt ollenkaan huomiota asiaan 😎
 
Oon nyt kamppaillu nenäsumutteiden kanssa, kun iski kova nuha päälle. Olen nyt vähän käyttänyt nenäsuihkeita, vaikka pakkausselosteessa sanottiin ettei raskaana saisi käyttää. Olen koittanut kuitenki käyttää niin vähän kuin mahdollista. Tosin digiklinikalta sanottiin että otrivinia saa käyttää kunhan ei ole comppia. Ristiriitaista tietoa.
 
Oon nyt kamppaillu nenäsumutteiden kanssa, kun iski kova nuha päälle. Olen nyt vähän käyttänyt nenäsuihkeita, vaikka pakkausselosteessa sanottiin ettei raskaana saisi käyttää. Olen koittanut kuitenki käyttää niin vähän kuin mahdollista. Tosin digiklinikalta sanottiin että otrivinia saa käyttää kunhan ei ole comppia. Ristiriitaista tietoa.
Jouduin itse kanssa koronan kourissa käyttämään kun olo oli niin tukala, mutta ajattelin että viikot oli vielä niin pienet että tuskin vielä vaikuttaa. Perus ksylometatsoliinia sisältävä nenäsumute (pelkkä Otrivin) pitäisi olla ihan ok raskausaikaikana. Compissa on lisänä toinen ainesosa, jonka vaikutusta ei ole niin kunnolla tutkittu, joten sen takia sitä ei suositella käytettäväksi. Toisaalta ne on kyllä vain paikallisia valmisteita ja vaikutusalue on lähinnä nenässä.
 
näitä ruokarajotuksia on aika paljon, mites sitte kaupan majoneesit kun monet on pikaisen googlauksen mukaan jotenkin kuumennettuja että olisivat sopivia.. esim Auran kurkkumajoneesi sisältää munankeltuaisjauhetta? Tälläisen kommentin löysin kaksplussan artikkelista: Jos kaupan majoneesin kanssa haluaa pelata täysin varman päälle, voi valita tuotteen, joka sisältää pastöroitua kanamunankeltuaista tai keltuaisjauhetta.

Mites sitten kun esim pakastekatkaravut on kypsiä yleensä, niin uskallatteko syyä esim salaatissa? Ajattelin että kävisin joku päivä picnicissä uuniperunoilla ja mun ehdoton lemppari on uuniperunat katkaraputäytteellä ja vitsi ku onkin sitä tehnyt mieli. Katkaravut on kuitenki kypsiä, mutta tarjoiltaessa ei kuumennettuja.
 
näitä ruokarajotuksia on aika paljon, mites sitte kaupan majoneesit kun monet on pikaisen googlauksen mukaan jotenkin kuumennettuja että olisivat sopivia.. esim Auran kurkkumajoneesi sisältää munankeltuaisjauhetta? Tälläisen kommentin löysin kaksplussan artikkelista: Jos kaupan majoneesin kanssa haluaa pelata täysin varman päälle, voi valita tuotteen, joka sisältää pastöroitua kanamunankeltuaista tai keltuaisjauhetta.

Mites sitten kun esim pakastekatkaravut on kypsiä yleensä, niin uskallatteko syyä esim salaatissa? Ajattelin että kävisin joku päivä picnicissä uuniperunoilla ja mun ehdoton lemppari on uuniperunat katkaraputäytteellä ja vitsi ku onkin sitä tehnyt mieli. Katkaravut on kuitenki kypsiä, mutta tarjoiltaessa ei kuumennettuja.
En tietysti ole mikään virallinen neuvonantaja, mutta itse olen syönyt kyllä ns. Skagenröra-täytteellä sekä leipiä että uuniperunoita ravintolassa - myös muistaakseni ihan suositusten mukaan on ok syödä kypsiä katkarapuja, Ruotsissa sitä jopa suositellaan 😊

Syön itse niin paljon eri ravintoloissa, etten pysty aina varmistamaan, onko annoksessa mahdollisesti oleva majoneesi kulloinkin pastöroitua, joten en ole kysellyt. Muutoinkin tuntuu olevan jokaisessa annoksessa aina jotain vähintään rajoitettavaa ainesosaa 😅 Varmasti joku tarkempi ottaisi raskaana aina omat eväät, mutta kuten yllä todettua, itselläni on nyt hieman rennompi ote kuin ensimmäisellä kerralla 😊
 
@Liljekonvaljen

Näinpä, ite pyrin luottamaan siihen että ravintoloissa olisi tehty mahdollisimman pitkälti siten, että soveltuisivat mahdollisimman monelle, useimmiten tehtailla jo kaikki on pastöroitua tai iskukuumennettua yms. Ehkä sitä uskaltaa käydä syömässä kauan himoittu katkarapuannos 🥰
 
Suht tarkasti kyllä noudatan ruokasuosituksia. Toki nyt ei mitään paniikkia tuu, vaikka muutama laku tai salmiakki menisi. Ollaan tuossa toukokuussa lähdössä ulkomaille, niin siellä ruoat vähän jännittää tai että mitä uskaltaa syödä.
 
@Jannik Sama juttu! Olis tulossa reissut Saksan, Kreikkaan ja Italiaan, eniten ehkä mietityttää toi Kreikka, koska olis aivan ihana syyä fetaa ja tsatsikia ym, mutta uskaltaako
 
En ole muuttanut ruokailutottumuksiani mitenkään. Kahvia en juo muutenkaan, ulkomaalaiset vadelmat kypsennän joka tapauksessa, raakaa lihaa en syö muutenkaan jne.
Suolakalaa ja kuivaalihaa syön jos huvittaa, en jaksa ruokarajoitteista pahemmin vöyhöttää kun jo 6. lasta odotan. Itse asiassa en ole koko listaa edes lukenut tässä raskaudessa ennen kuin nyt.
 
Oon nyt kamppaillu nenäsumutteiden kanssa, kun iski kova nuha päälle. Olen nyt vähän käyttänyt nenäsuihkeita, vaikka pakkausselosteessa sanottiin ettei raskaana saisi käyttää. Olen koittanut kuitenki käyttää niin vähän kuin mahdollista. Tosin digiklinikalta sanottiin että otrivinia saa käyttää kunhan ei ole comppia. Ristiriitaista tietoa.
Hei, minä käytän Naso ratiopharm 0,9% nenään sumutettavaa keittosuolaliuosta. Siinä ei ole kuin suolaa ja vettä. Apteekista saa. Mulla menee nenä öisin tukkoon. Olen käyttänyt tuota. Saa tosin sumutella monta kertaa, että vaikuttaa, mutta ainakaan ei ole mitään lääkeaineita menossa vauvaan. Ja alkuraskaudessa ne ylimääräiset aineet just vaikuttaakin kun tehdään perusrakenteita: hermostoa, sydäntä, maksaa, aivoja...
 
Tulin tänne tunnustamaan, että söin alkuraskaudessa pienen paketillisen kevytmetwurstia, ennen kuin tajusin, että se on kypsentämätöntä lihaa 🙈 noh, toivon ettei siitä aiheutunut mitäön haittaa vauvalle, ainakin on vaikuttanut kaikki olenan kunnossa tähän mennessä. Muuten olen pyrkinyt noudattamaan suosituksia aika tarkasti.
 
Takaisin
Top