Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Mulle on tehnyt tiukkaa kahvin vähentäminen. Esikoisen raskauden kohdalla se oli helpompaa, nyt kahvi on ollut vauvavuoden ja osittain taaperovuodenkin voimavara. 😂 Mutta oon saanut silti vähennettyä kahvin määrän alle rajojen. Nyt vaan on alkanut nää esikoisen raskausajaltakin tutut aamuviiden heräämiset. Että sille kahville olisi tarvetta. 🙈
 
Saako fazerin lontoon rae -suklaata syödä 😅😅 en oo koskaan pitäny Lontoon rakeista mutta nyt iski himo 😅

Sama rajoitus koskee kuin muutakin lakritsia, eli muutama karkki sillon tällöin on ok (mieluiten ei kyllä ollenkaan, mutta ihan pienistä määristä harvoin tuskin on haittaa). Eli mieti itse, voitko olla syömättä koko levyä kerralla. 😄
 
@MM pakko tulla täältä sivusta huutelemaan, että oletpas saanut erikoisia ohjeita liittyen noihin juustoihin :Face Without Mouth: Nuo mainitsemasi juustot, kuten feta, leipajuusto, tuorejuusto yms. ovat tosiaan täysin OK kuumentamattominakin, kunhan kyse on pästöroimattomista juustoista. Ja suomalaisissa juustoissa nämä kaikki ovat käytännössä lähes aina pästoroituja. Tarkistin vielä tuon ohjeen neuvolasta saamastani listasta, ja samalla lailla siinä lukee kuin, mitä @Jadine siis täällä jo kuvasi. Eli hyvillä mielin voit kyllä mielestäni syödä kylässä juustokakkua, leipäjuustoa, fetasalaattia! :Smiling Face With Smiling Eyes::Smiling Face With Smiling Eyes: Kannattaa kyllä antaa palautetta, että teidän neuvolassa jaetaan väärää tietoa!
 
@MM pakko tulla täältä sivusta huutelemaan, että oletpas saanut erikoisia ohjeita liittyen noihin juustoihin :Face Without Mouth: Nuo mainitsemasi juustot, kuten feta, leipajuusto, tuorejuusto yms. ovat tosiaan täysin OK kuumentamattominakin, kunhan kyse on pästöroimattomista juustoista. Ja suomalaisissa juustoissa nämä kaikki ovat käytännössä lähes aina pästoroituja. Tarkistin vielä tuon ohjeen neuvolasta saamastani listasta, ja samalla lailla siinä lukee kuin, mitä @Jadine siis täällä jo kuvasi. Eli hyvillä mielin voit kyllä mielestäni syödä kylässä juustokakkua, leipäjuustoa, fetasalaattia! :Smiling Face With Smiling Eyes::Smiling Face With Smiling Eyes: Kannattaa kyllä antaa palautetta, että teidän neuvolassa jaetaan väärää tietoa!
Jo esikoista odottaessa tuli välillä hyvin mielenkiintoisia ja kyseenalaisia kommentteja, mutta silloin oletin syyksi vain hyvin persoonallisen terkkarin, kenen kanssa meillä ei kemiat osunu yhteen. No, esikoisen synnyttyä tuli myös lasten terkkarilta selkeästi ihan virheellistäkin tietoa välillä (mm ettei sormiruokailevalle kiinteitä opettelevalle saisi antaa keitettyjä pakastekasviksia, vaan pitäis ostaa tuoreita keitettäväksi 🙄 ). Joten en yhtään ihmettele, että tyyli jatkuu edelleen samana. 😣 Ja tajusin muuten nyt jälkikäteen vielä yhden jutun noista ruokaohjeista... Eikös kahvi ole kielletty vain kofeiinin takia? Tai en ainakaan muista lukeneeni/kuulleeni muuta syytä. Joten, kun tuskailin määrän vähentämisen kanssa, niin sen sijaan että sain vain tylyhkön kommentin "kyllä sitä vaan täytyis vieläkin vähentää", niin miksei maininnut mitään vaihtamisesta kofeiinittomaan kahviin, kun sellaisia kuitenkin nykyään löytyy? 🤔🙄
 
Jo esikoista odottaessa tuli välillä hyvin mielenkiintoisia ja kyseenalaisia kommentteja, mutta silloin oletin syyksi vain hyvin persoonallisen terkkarin, kenen kanssa meillä ei kemiat osunu yhteen. No, esikoisen synnyttyä tuli myös lasten terkkarilta selkeästi ihan virheellistäkin tietoa välillä (mm ettei sormiruokailevalle kiinteitä opettelevalle saisi antaa keitettyjä pakastekasviksia, vaan pitäis ostaa tuoreita keitettäväksi 🙄 ). Joten en yhtään ihmettele, että tyyli jatkuu edelleen samana. 😣 Ja tajusin muuten nyt jälkikäteen vielä yhden jutun noista ruokaohjeista... Eikös kahvi ole kielletty vain kofeiinin takia? Tai en ainakaan muista lukeneeni/kuulleeni muuta syytä. Joten, kun tuskailin määrän vähentämisen kanssa, niin sen sijaan että sain vain tylyhkön kommentin "kyllä sitä vaan täytyis vieläkin vähentää", niin miksei maininnut mitään vaihtamisesta kofeiinittomaan kahviin, kun sellaisia kuitenkin nykyään löytyy? 🤔🙄
Joo, kahvi on kielletty vain kofeiinin takia. Ehkä ei terkkarilla tullut mieleen, että sitä saa kofeiinittomanakin. On tosin yksi tutkimus, jossa kofeiinitonta kahvia juovilla oli enemmän keskenmenoja kuin sitä juomattomilla, mutta selitys siihen oli se, että usein raskaana oleville kahvi ei maistu ollenkaan, varsinkaan ensimmäisen kolmanneksen aikana. Se, että kahvi taas maistuukin, voi olla merkki alhaisesta/laskevasta hcg:stä, mikä taas voi ennakoida keskenmenoa. Ja siis oli muistaakseni amerikkalainen tutkimus, ja siellä raskaana olevat juovat yleensä nimenomaan kofeiinitonta kahvia, jos juovat.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
Joo, kahvi on kielletty vain kofeiinin takia. Ehkä ei terkkarilla tullut mieleen, että sitä saa kofeiinittomanakin. On tosin yksi tutkimus, jossa kofeiinitonta kahvia juovilla oli enemmän keskenmenoja kuin sitä juomattomilla, mutta selitys siihen oli se, että usein raskaana oleville kahvi ei maistu ollenkaan, varsinkaan ensimmäisen kolmanneksen aikana. Se, että kahvi taas maistuukin, voi olla merkki alhaisesta/laskevasta hcg:stä, mikä taas voi ennakoida keskenmenoa. Ja siis oli muistaakseni amerikkalainen tutkimus, ja siellä raskaana olevat juovat yleensä nimenomaan kofeiinitonta kahvia, jos juovat.
Hmmm... 🤔 Itselleni kahvi on aina maistunut ihan samoin normaaliin tapaan sekä kolmessa keskenmenneessä (rv6-10), että ainoassa onnistuneessa raskaudessa. Eikä muutenkaan ole ollut mitään kovin mainittavia mielitekoja tai vastenmielisyyksiä mitään kohtaan. 🤔 Mitenköhän tämä sitten pitäis tulkita?
 
Hmmm... 🤔 Itselleni kahvi on aina maistunut ihan samoin normaaliin tapaan sekä kolmessa keskenmenneessä (rv6-10), että ainoassa onnistuneessa raskaudessa. Eikä muutenkaan ole ollut mitään kovin mainittavia mielitekoja tai vastenmielisyyksiä mitään kohtaan. 🤔 Mitenköhän tämä sitten pitäis tulkita?
Ei sitä kannata yksilön kohdalla erityisesti tulkita, mutta se vain näkyy tuollaisessa tutkimuksessa, kun tarkkaillaan isompaa joukkoa, koska keskimäärin alkuraskaudessa ei kahvi maistu. Ihan yhtä lailla esimerkiksi niillä naisilla, joilla on pahoinvointia raskaudessa, on selvästi pienempi keskenmenoriski kuin niillä, joilla sitä ei ole, mutta yksilön kohdalla ei kuitenkaan voi päätellä, että on keskenmeno tulossa vain siksi, ettei ole pahoinvointia. Minulla ei esimerkiksi ole ollut pahoinvointia onnistuneessa eikä keskenmenneissä raskauksissa. Jokaisen keho reagoi raskauteen eri tavalla, ja myös jokainen raskaus on erilainen. 🙂
 
Yritän noudattaa melko tarkkaan suosituksia. Töissä syödessä mietityttää kun salaateissa on välillä pakasteherneitä jne enkä tiedä onko niitä kuumennettu kunnolla. Toistaiseksi oon sitten vaivihkaa jättänyt salaatin syömättä tuolloin.
 
Hmmm... 🤔 Itselleni kahvi on aina maistunut ihan samoin normaaliin tapaan sekä kolmessa keskenmenneessä (rv6-10), että ainoassa onnistuneessa raskaudessa. Eikä muutenkaan ole ollut mitään kovin mainittavia mielitekoja tai vastenmielisyyksiä mitään kohtaan. 🤔 Mitenköhän tämä sitten pitäis tulkita?
Ei mullakaan ole ollut koskaan mitään erikoisimpia ällötyksiä tai mielitekoja. Muistan että esikoista odottaessa kahvi alko tökkii joskus rv8 tms, kuopuksen ajalta en muista että olis tökkinyt ollenkaan ja nytkin kahvi maistuu ihan normaalisti.
 
Mä pyrin noudattamaan suosituksia niin hyvin kuin mahdollista. Muutenkin kyllä kyttäilen vähän lisäainejuttuja, enkä suostu mitä tahansa kuraa syömäön. Esikoisen raskaudessa onnistuin stressaamaan syömisten ja suositusten kanssa tosi paljon. Tulostin itselleni ohjelistauksen ja tarkistelin siitä jatkuvasti syömisiä. Hankalinta oli Amsterdamin viikonloppulomalla, kun siellä oikein mikään ei ollu pastöroitua ja ainesosaluetteloiden teksteistä ei tajunnu kuin osan. Joutui todella pohtia, että mitä voi syödä 😵 Nyt, kun hahmottaa jo perusjutut valmiiksi, ei tarvii onneksi ihan niin paljon stressata, mutta kyllä noita päivittäin täytyy silti ainakin vähän miettiä. Mun täytyis alkaa nyt kunnolla keskittyä sokereihin, kun viimeksi oli ruokavaliohoitoinen radi. Varmaan tulee taas, niin saa luvan pysyäkin ruokavaliohoitoisena. Tän ikäisenä "vanhuksena" on ihan riittävästi muitakin riskejä, niin ei viitsisi niitä huvikseen lisätä 😔
 
Mä pyrin noudattamaan suosituksia niin hyvin kuin mahdollista. Muutenkin kyllä kyttäilen vähän lisäainejuttuja, enkä suostu mitä tahansa kuraa syömäön. Esikoisen raskaudessa onnistuin stressaamaan syömisten ja suositusten kanssa tosi paljon. Tulostin itselleni ohjelistauksen ja tarkistelin siitä jatkuvasti syömisiä. Hankalinta oli Amsterdamin viikonloppulomalla, kun siellä oikein mikään ei ollu pastöroitua ja ainesosaluetteloiden teksteistä ei tajunnu kuin osan. Joutui todella pohtia, että mitä voi syödä 😵 Nyt, kun hahmottaa jo perusjutut valmiiksi, ei tarvii onneksi ihan niin paljon stressata, mutta kyllä noita päivittäin täytyy silti ainakin vähän miettiä. Mun täytyis alkaa nyt kunnolla keskittyä sokereihin, kun viimeksi oli ruokavaliohoitoinen radi. Varmaan tulee taas, niin saa luvan pysyäkin ruokavaliohoitoisena. Tän ikäisenä "vanhuksena" on ihan riittävästi muitakin riskejä, niin ei viitsisi niitä huvikseen lisätä 😔
Sama, pitäis keskittyä sokereihin munkin.
Viime raskaudessa oli yhen pisteen päässä ettei rajat paukkunut et olis ollu radi. Niin nyt kyl pelottaa et tulee kun ikääkin on enemmän. Samoin mulla verenpaineet tuppaa nousta loppu raskaudessa. Oon miettinyt jos joskus vielä tuun raskaaksi syön vaan terveellisesti..no helpompi sanoa kun toteuttaa tän kaiken muun kiireen keskellä. Onneks nyt ei oo tehnyt mieli herkkuja et sokereita oon kyl Onneks saanut vähennettyä normaalista 😆
 
Mä pyrin noudattamaan suosituksia niin hyvin kuin mahdollista. Muutenkin kyllä kyttäilen vähän lisäainejuttuja, enkä suostu mitä tahansa kuraa syömäön. Esikoisen raskaudessa onnistuin stressaamaan syömisten ja suositusten kanssa tosi paljon. Tulostin itselleni ohjelistauksen ja tarkistelin siitä jatkuvasti syömisiä. Hankalinta oli Amsterdamin viikonloppulomalla, kun siellä oikein mikään ei ollu pastöroitua ja ainesosaluetteloiden teksteistä ei tajunnu kuin osan. Joutui todella pohtia, että mitä voi syödä 😵 Nyt, kun hahmottaa jo perusjutut valmiiksi, ei tarvii onneksi ihan niin paljon stressata, mutta kyllä noita päivittäin täytyy silti ainakin vähän miettiä. Mun täytyis alkaa nyt kunnolla keskittyä sokereihin, kun viimeksi oli ruokavaliohoitoinen radi. Varmaan tulee taas, niin saa luvan pysyäkin ruokavaliohoitoisena. Tän ikäisenä "vanhuksena" on ihan riittävästi muitakin riskejä, niin ei viitsisi niitä huvikseen lisätä 😔
Minulla on myös radi ollut esikoisen raskaudessa, ja vielä insuliinihoitoinen, kun paastoarvoihin ei juuri voinut ruokavaliolla vaikuttaa (täällä Saksassa ei anneta raskaana oleville metformiinia, joten se on suoraan insuliinit sitten). Että pitäisi tässä itsekin yrittää pitää ruokavalio terveellisenä, tosin luulenpa, että radi tulee vielä joka tapauksessa.
 
Sama, pitäis keskittyä sokereihin munkin.
Viime raskaudessa oli yhen pisteen päässä ettei rajat paukkunut et olis ollu radi. Niin nyt kyl pelottaa et tulee kun ikääkin on enemmän. Samoin mulla verenpaineet tuppaa nousta loppu raskaudessa. Oon miettinyt jos joskus vielä tuun raskaaksi syön vaan terveellisesti..no helpompi sanoa kun toteuttaa tän kaiken muun kiireen keskellä. Onneks nyt ei oo tehnyt mieli herkkuja et sokereita oon kyl Onneks saanut vähennettyä normaalista 😆
Joo, mä sain myös viimeksi verenpainelääkkeet loppuraskauden ajaksi. Onneksi nopeasti synnytyksen jälkeen pääsin niistä eroon. Nyt oon mielenkiinnolla seurannut älykellon sykelukuja, kun kiipeen meidän lähellä olevaa, jyrkkää ylämäkeä. Sykkeet nousee helposti ihan älyttömiin lukuihin, jopa yli 20 arvoa korkeammiksi verrattuna normaaliin. Puuh 🙄

Tsemppiä Athinna ja Jadine sokereiden & verenpaineiden kanssa ❤️
 
Olin just 3pv Ranskassa ja totesin, että aivan mahdoton vältellä kaikkea suomessa kiellettyä. Yritin vältellä pahimmat, eli raa'at kalat ja lihat ja selkeät homejuustot. Mutta kyllä mä ihan hyvällä omallatunnolla napsin hanhenmaksapalleroita ja etanoita ja sieniä 😅 . Muutama vahinkojuusto meni, kun en tajunnut mitä on ennen kuin oli suussa :tears:. Coctailpaloina siis häissä oli vaikka ja mitä.

Ajattelin kyllä skarpata nyt takaisin kotona. Mitään vatsa tms. oireita ei tullut reissussa, joten tuskimpa nappasin listeriaa tai toksoplasmoosia, mutta tottakai suositukset on tehty syystä ja siksi niitä haluaisin noudattaa.
 
Mä yritän noudattaa suosituksia tarkasti, mutta välillä saatan epähuomiossa syödä jotain kiellettyäkin. Lakua tekis kovasti mieli.
 
Onko jollakin suositella jotakin hyvää kofeiinitonta teetä? 🥲

Melkein kaikissa omissa suosikeissa on lakritsajuurta, joten täytys keksiä jotaki muuta.
Mä oon tykännyt ihan tuosta Twinings kofeiinittomasta mustasta teestä 😊 siinä tais olla bergamottia makuna kans. Vihreää kofeiinitonta ostin, mut se ei ole kovin hyvää.
 
Miten ootte tehneet sushin kanssa? Tai lakritsijäätelön? Mulla vähän huono omatunto, kun söin viikonloppuna jäätävissä himoissani kasvissusheja, joissa oli vähän merilevää osassa. Ja sit päälle Aino lakujätskiä, yhteensä litran viikonlopun aikana 😬
 
Ja oliko niin, että raakaa lohta ei saisi syödä imettäessäkään? Oo haaveillut jo keväästä ja siitä että saa syödä heti synnärillä kunnon sushiannpksen 😅
 
Miten ootte tehneet sushin kanssa? Tai lakritsijäätelön? Mulla vähän huono omatunto, kun söin viikonloppuna jäätävissä himoissani kasvissusheja, joissa oli vähän merilevää osassa. Ja sit päälle Aino lakujätskiä, yhteensä litran viikonlopun aikana 😬
Voisin syödä itse tehtyä kasvissushia, jossa ei ole kauheasti merilevää (eli mieluummin nigiriä kuin makia). Ravintolasushissa en ihan luottaisi siihen, ettei sushi ole ollut kosketuksissa kalasushin kanssa, mutta jos on tuttu ja luotettava ravintola, niin kyllä silloin uskaltaa syödä. Lakritsijäätelöä koskee sama kuin lakritsia muutenkin - mieluiten ei ollenkaan, mutta muutamasta lakusta tai annoksesta lakujäätelöä silloin tällöin nautittuna ei todennäköisesti ole haittaa. Tuskin tuolla litrallakaan on kauheasti merkitystä, jos se on yksittäistapaus, mutta jos tuntee itsensä ja tietää, että sitä menee koko paketti kerralla, parempi ehkä jättää ostamatta.

Ja oliko niin, että raakaa lohta ei saisi syödä imettäessäkään? Oo haaveillut jo keväästä ja siitä että saa syödä heti synnärillä kunnon sushiannpksen 😅
Imettäessä saa syödä raakaa lohta ihan huoletta. 😊 Aika moni haluaa syödä synnärillä sushia. 😄
 
Takaisin
Top