Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Nämä missä riski on jo yhdessä kerrassa, varon paljon enemmän.
-Raakaa kalaa en syö muutenkaan, joten se on helppo.
-Meetwurstista tykkäisin, mutta olen päättänyt varmuudenvuoksi syödä vain kuumennettuna (esim pizzan päällä).
-Pehmeät juustot kotimaisina, pastöroidusta maidosta, huolehtien kylmäketjusta ja tuoreudesta.

Sitten nämä missä määrä vaikuttaa
-Lakua aion syödä sillointällöin muutaman
-Kahvin vähennän aiemmasta 3-6 mukillisesta (siis muumimuki tms isompi eikä mikään pikkukuppi) noin 2 mukilliseen päivässä, ainakin koko viime raskaudenkin kahvi maistui niin hyvältä, että ei vaan pysty vähempään ellei ole ihan pakko 😅 Energiajuomia&cocista en juo oikeastaan ollenkaan muutenkaan. Teetä mukillinen tai pari niinä päivinä kun kahvia vähemmän, satunnaisesti myös mukillinen rooibosta tms vaikka virallisesti kielletty, kun en jaksa uskoa että tunnetulta teemerkiltä joku yksittäinen mukillinen tekisi mitään.

Kylässä/juhlissa/ravintolassa tulee vaan vaikeaa, kun näin aikaisilla viikoilla ei viitsi kysellä mitään. Mutta esim kinkku- ja kalavoileipäkakkuja saatetaan helposti ottaa samoilla ottimilla, eli kontaminaatioriski. 😬 Tai salaattiin pistetyt fetat, ei mitään tietoa alkuperästä, iästä ja säilytyksestä. Tai juustokakun tuorejuustot, onko päiväykset kunnossa ja kylmässä säilytetty. Tai lisukkeen pakasteherneet/-maissit, mikä alkuperä, onko kuumennettu. 😬😳😨 Kun vielä ei oikein voisi kyselläkään, ja toisaalta ihmisten käsitykset ruokahygieniasta on niin vaihtelevia, ettei oikein voi luottaa kaikkiin vastauksiinkaan, mutta pakko olisi syödäkin. Niin mitä ihmettä tekee??
 
Kyllä noudatan aika tiukasti. Kun on kaksi keskenmenoa taustalla, niin olen mieluummin vähän liiankin varovainen. Ainut, missä en noudata Suomen suosituksia oikeastaan yhtään, on yrttiteet. Asun Saksassa, ja täällä erikseen listataan, mitkä yrttiteet ovat ok (ja niitä myös suositellaan ja kehotetaan välttämään mustaa teetä kofeiinin takia) ja mitä pitää välttää. Esimerkiksi tuo mainittu rooibos kuuluu täällä suositeltujen teelaatujen listaan. Kahvin vaihdoin kofeiinittomaan jo yritysaikana, tosin edellisten raskauksien kokemuksella veikkaan, ettei kahvi maistu kohta enää ollenkaan.

Salmiakinhimoisille vinkiksi, että on lakritsittomia salmiakkeja, joita voi syödä raskaanakin. :smiling-eyes: Näitä ovat ainakin Salta Katten ja Mini TV Mix Suolainen.
 
Kyllä noudatan aika tiukasti. Kun on kaksi keskenmenoa taustalla, niin olen mieluummin vähän liiankin varovainen. Ainut, missä en noudata Suomen suosituksia oikeastaan yhtään, on yrttiteet. Asun Saksassa, ja täällä erikseen listataan, mitkä yrttiteet ovat ok (ja niitä myös suositellaan ja kehotetaan välttämään mustaa teetä kofeiinin takia) ja mitä pitää välttää. Esimerkiksi tuo mainittu rooibos kuuluu täällä suositeltujen teelaatujen listaan. Kahvin vaihdoin kofeiinittomaan jo yritysaikana, tosin edellisten raskauksien kokemuksella veikkaan, ettei kahvi maistu kohta enää ollenkaan.

Salmiakinhimoisille vinkiksi, että on lakritsittomia salmiakkeja, joita voi syödä raskaanakin. :smiling-eyes: Näitä ovat ainakin Salta Katten ja Mini TV Mix Suolainen.
Olisi kiva kuulla lisää noista saksan teesuosituksista! Mulla ongelmana just suurena teen ystävänä tämä yrttiteekielto 🤔
 
Olisi kiva kuulla lisää noista saksan teesuosituksista! Mulla ongelmana just suurena teen ystävänä tämä yrttiteekielto 🤔
Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisohjeena on myös vaihdella eri laatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa. Ja omalla vastuulla toki, kun nämä eivät vastaa Suomen suosituksia. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta olen vähän sitä mieltä, että Suomen yrttiteekielto raskaudessa on vähän viranomaisten laiskuutta. Suomessa juodaan niin vähän yrttiteetä, että on helpompi kieltää ne kokonaan. Saksassa taas yrtti- ja hedelmäteetä juodaan enemmän kuin mustaa/vihreää teetä.
 
Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisohjeena on myös vaihdella eri laatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa. Ja omalla vastuulla toki, kun nämä eivät vastaa Suomen suosituksia. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta olen vähän sitä mieltä, että Suomen yrttiteekielto raskaudessa on vähän viranomaisten laiskuutta. Suomessa juodaan niin vähän yrttiteetä, että on helpompi kieltää ne kokonaan. Saksassa taas yrtti- ja hedelmäteetä juodaan enemmän kuin mustaa/vihreää teetä.
Kiitos tiedoista 😊
 
Itsekin pyrin mahdollisimman tarkasti noudattamaan suosituksia. Vähän taas kyllä joutuu muistuttelemaan itseään, että mikäs kaikki nyt olikaan sallittua ja mikä ei.

Tuo yrttitee info oli kiinnostava! Kiitos siitä 😊
Jospa sitä uskaltaisi kupillisen iltateetä juoda jatkossakin.
 
Pyrin kyllä noudattamaan suosituksia mahdollisimman tarkasti, nyky suositukset eivät ole tuttuja, joten vaatii vähän tutustumista! 😊
 
Minähän vetelin brie -juustoa tuossa pari päivää sitten hyvällä halulla kunnes tajusin että jaa, ei vissiin kannattais 😅
Kahvia menee toistaiseksi ehkä inasen yli sallitun(?) , kaksi isoa kuppia aamuisin. Päiväkofeiinit oon jättänyt pois ja löysin pepsimaxin kofeiinittoman version kaupasta 😁 ei oo normin makuista ja se perhanan makeutusaine askarruttaa. Tarvii vieroittaa itseni sokerittomasta limusta ja vaihtaa vaikka sokerilliseen silloin tällöin juotavaksi.. vai onko se ojasta allikkoon? Mielipiteitä? 🤔
 
Pari kysymystä heräs aiheesta.

- Löytyykö sallittua lakritsaa gluteenittomana?

-Jos kahvissa oleellisin on kofeiini, niin löytyykö hyvää kofeiinitonta pikakahvia? Voisin yksin ollessa juoda tuota.

-Valmiseinekset, siis lihapullat, kasvispullat, lohipullat, falafelpyörykät jne. Mä oon tähän mennessä napsinut näitä suoraan jääkaapista lämmittämättä (kunhan olen jostain löytänyt tiedon, että on kypsää), myös edellisessä raskaudessa, sekä tässä. Nyt luin jonkun nettijutun, minkä mukaan pitäis kuumentaa kiehuvan kuumiksi. 😳😬 Mikä mahtaa olla totuus? Jos pitää kuumentaa, niin mikä kaikki? Nakit, kinkkuleikkeleet?
 
Pari kysymystä heräs aiheesta.

- Löytyykö sallittua lakritsaa gluteenittomana?

-Jos kahvissa oleellisin on kofeiini, niin löytyykö hyvää kofeiinitonta pikakahvia? Voisin yksin ollessa juoda tuota.

-Valmiseinekset, siis lihapullat, kasvispullat, lohipullat, falafelpyörykät jne. Mä oon tähän mennessä napsinut näitä suoraan jääkaapista lämmittämättä (kunhan olen jostain löytänyt tiedon, että on kypsää), myös edellisessä raskaudessa, sekä tässä. Nyt luin jonkun nettijutun, minkä mukaan pitäis kuumentaa kiehuvan kuumiksi. 😳😬 Mikä mahtaa olla totuus? Jos pitää kuumentaa, niin mikä kaikki? Nakit, kinkkuleikkeleet?
- Ainakin Mini TV Mix Suolainen on valmistajan mukaan gluteeniton (alle 20mg/kg). Täältä löytyy myös glykyrritsiinitöntä gluteenitonta salmiakkia. Ja siis sallittua lakritsia ei siis löydy, vain salmiakkia, koska lakritsinjuuri on se kielletty.

Pikakahviin en osaa sanoa, kun en sitä juo. Leikkeleiden ja valmisruokien suhteen löytyy varmaan useampaa koulukuntaa... Yhdysvalloissa kaikki leikkeleet on raskaana kielletty, paitsi kuumennettuna, joten siksi sitä suositusta voi nähdä nettijutuissa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
- Ainakin Mini TV Mix Suolainen on valmistajan mukaan gluteeniton (alle 20mg/kg). Täältä löytyy myös glykyrritsiinitöntä gluteenitonta salmiakkia. Ja siis sallittua lakritsia ei siis löydy, vain salmiakkia, koska lakritsinjuuri on se kielletty.

Pikakahviin en osaa sanoa, kun en sitä juo. Leikkeleiden ja valmisruokien suhteen löytyy varmaan useampaa koulukuntaa... Yhdysvalloissa kaikki leikkeleet on raskaana kielletty, paitsi kuumennettuna, joten siksi sitä suositusta voi nähdä nettijutuissa.
Ai se on vaan salmiakki mistä löytyy sallittu. 😔 Mä en ole koskaan suuremmin tykännyt siitä, vain muutamia laatuja ylipäätään "kykenee" syömään maun puolesta. Mutta lakua menis kyllä senkin edestä. 😅 Täytyy siis jatkaa vanhalla tyylillä, että sillointällöin muutama pala.
 
Ai se on vaan salmiakki mistä löytyy sallittu. 😔 Mä en ole koskaan suuremmin tykännyt siitä, vain muutamia laatuja ylipäätään "kykenee" syömään maun puolesta. Mutta lakua menis kyllä senkin edestä. 😅 Täytyy siis jatkaa vanhalla tyylillä, että sillointällöin muutama pala.
Oon ite kans enemmän lakritsan ystävä. Just selasin syksyn uutuuskarkkeja ja voi mitä lakritsa uutuuksia siellä oiskaan. 😋
 
Nyt olis käyty neuvolassa ja voisin sanoa, että ruokarajoitteiden laajuus iski ihan kuin märkä rätti päin näköä. 😳🤯😖 Tässä on tullut jo syötyä tietämättään vaikka ja mitä kiellettyä, ja elämä muuttuu paljon hankalammaksi, eikä missään kylässä/ravintolassa varmaan uskalla syödä yhtään mitään (mutta pakko olis syödä kun nälästä meinaa seurata huonoa oloa). 🤬 Ei viisi vuotta sitten ollut ollenkaan näin tiukkaa, tai sitten onko silloinen muutenkin hieman omalaatuinen terkkari sivuuttanut asioita?

Eli meetvursti tms vain kypsänä esim pizzassa, tämä oli tiedossa. Ei graavikalaa, mutta nyt tuli tarkennus, että myös silli kuuluu yhtälailla kiellettyihin. Viimeksi esim leipäjuusto, feta, tuorejuusto oli ok, kunhan oli pastöroitu maito, kylmäketju kunnossa ja käytti jo tuoreena eikä odottanut päiväykseen asti. Nyt kaikki KIELLETTY, vain kuplivan kuumaksi kuumennettuna. 😖 KAIKKI VALMISRUOAT täytyy kuumentaa, ei pelkästään einesateriat, vaan myös lihapullat, kasvispyörykät, nakit jne. Leikkelekinkkua kuulemma voi syödä kuumentamatta, vaikkei osannutkaan selittää eroa. 🙄

Mähän olen tottunut ostamaan kotiin jääkaappiin kaikkia kasvis-/lohipyöryköitä ym ja napsimaan suoraan kylmänä välipalaksi. Samoin jossain pidemmällä kauppareissulla, harrastusmenoissa, lapsen kanssa päiväretket kaukaisemmalle leikkikentälle tms joku paketti kaupasta mukaan ja ääntä kohti sellaisenaan. Mutta ei siis enää. Mitäköhän sitä jatkossa voi syödä helppona, nopeana ja täyttävänä pikaeväänä? Onko ideoita? Jotain jogurttia&banaania saa vetää ihan hirveän kasan, että täyttäis vatsaa yhtään pidemmäksi aikaa, ja pelkästä makeasta tulee herkästi vähän äklö olo jo ihan ilman raskauttakin saati sitten nyt. 😖

Ja sitten noi pehmeät juustot. Meidän vakkarikyläpaikoissa on tosi usein joko leipäjuustoa lisukkeeksi tai fetaa salaatin seassa. Ja juustokakkua makeaksi, tai sitten jotain kääretorttua tms mistä ei koskaan voi tietää onko pelkkää kermaa vai lisänä rahkaa tai tuorejuustoa. Jos mä oon tähän asti syönyt kaikkia herkkuna mitään kyselemättä, niin ei varmaan yhtään ihmetytä jos käyn nyt yhtäkkiä tivaamaan ainesosia ja/tai jätän syömättä. 🙄😖 Mutta en myöskään voi olla päivää syömättäkään, ja kasvispuoltakin olisi syötävä, ettei tule mitään närästyksen tyyppistä pahoinvointia liian raskaasta ruoasta. 🤯 Ja normaalisti kyläillään noissa paikoissa ainakin pari kertaa kuussa, niin vähän vaikea on vältelläkään. Entäs sitten kaikki kahviloitten/ravintoloitten tarjottavat, vähintään kontaminoituneet samoista ottimista tms. 🤯 Mä en nyt vaan jaksais tätä säätöä!! 🤯🤬🤯🤬

Ps. Eikä hermojen tilaan auta yhtään, että vannoutunut kahvinlipittäjä on jo puolittanut päivittäisen määrän, ja vieläkin pitäis vähentää. 🤐🙈
 
@MM Minkäköhän suosituksen perusteella neuvolassa on noin sanottu? Varsinkin noiden juustojen osalta. Ruokavirasto on se, jolla on ajantasaiset suositukset, ja siellä lukee näin:

"Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä valmistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."

Eli kyllä niitä voi syödä myös kuumentamattomana. 😊 Lähes kaikki Suomessa myytävät juustot on tehty pastöroidusta maidosta, joten mitä todennäköisimmin kyläpaikassa käytetty tuorejuustokin on.

Valmisruoista siellä lukee näin:

"Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esimerkiksi laatikot) kuumennetaan kiehuvan kuumaksi ennen nauttimista. Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mielellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää."

Todennäköisesti lihapullat ja kasvispyörykät ovat noita uudelleen kuumennettavia, eli turvallisempaa tosiaan kuumentaa ne ennen käyttöä.
 
@MM Minkäköhän suosituksen perusteella neuvolassa on noin sanottu? Varsinkin noiden juustojen osalta. Ruokavirasto on se, jolla on ajantasaiset suositukset, ja siellä lukee näin:

"Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä valmistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."

Eli kyllä niitä voi syödä myös kuumentamattomana. 😊 Lähes kaikki Suomessa myytävät juustot on tehty pastöroidusta maidosta, joten mitä todennäköisimmin kyläpaikassa käytetty tuorejuustokin on.

Valmisruoista siellä lukee näin:

"Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esimerkiksi laatikot) kuumennetaan kiehuvan kuumaksi ennen nauttimista. Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mielellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää."

Todennäköisesti lihapullat ja kasvispyörykät ovat noita uudelleen kuumennettavia, eli turvallisempaa tosiaan kuumentaa ne ennen käyttöä.
Nyt kävin katsomaan tarkemmin saamaani lehtistä. Lähteinä Syödään yhdessä-ruokasuositukset 2016, Evira 2017 ja kaupungin ravitsemusterapeutti 2018. Eipä näköjään ole ihan tämänvuotisia tietoja. 🙄 Vaikka eikö neuvolan terkkarin pitäis silti tietää, ja tiesi kyllä mainita tiukennuksista kahvissa&lakussa. 🙄

Täytyy vissiin itse lukea alkuperäisiä lähteitä, siis Evira/Ruokavirasto, eikä voi TÄSSÄKÄÄN ASIASSA luottaa sokeasti neuvolan ohjeisiin. 🤯
 
Joo'o.... 🙄🤯 Nyt olis käyty lukemassa Ruokaviraston ohjeet vuodelta 2021. Eli pehmeissä juustoissa pieni listeriavaara, mutta niitä ei suinkaan ole kokonaan kielletty. Mitäköhän ohjetta tässä taas uskoisi ja noudattaisi? 🙄
 
Joo'o.... 🙄🤯 Nyt olis käyty lukemassa Ruokaviraston ohjeet vuodelta 2021. Eli pehmeissä juustoissa pieni listeriavaara, mutta niitä ei suinkaan ole kokonaan kielletty. Mitäköhän ohjetta tässä taas uskoisi ja noudattaisi? 🙄
Listeriavaara on myös mm. tuoreissa kasviksissa, eikä niitä ole siltikään kielletty... Oikeasti kyllä luotan enemmän teolliseen pastörointiin kuin siihen, olenko saanut kasvikset pestyä tarpeeksi hyvin. 😅
 
Onko jollakin suositella jotakin hyvää kofeiinitonta teetä? 🥲

Melkein kaikissa omissa suosikeissa on lakritsajuurta, joten täytys keksiä jotaki muuta.
 
Takaisin
Top