Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Olisi kiva kuulla lisää noista saksan teesuosituksista! Mulla ongelmana just suurena teen ystävänä tämä yrttiteekieltoKyllä noudatan aika tiukasti. Kun on kaksi keskenmenoa taustalla, niin olen mieluummin vähän liiankin varovainen. Ainut, missä en noudata Suomen suosituksia oikeastaan yhtään, on yrttiteet. Asun Saksassa, ja täällä erikseen listataan, mitkä yrttiteet ovat ok (ja niitä myös suositellaan ja kehotetaan välttämään mustaa teetä kofeiinin takia) ja mitä pitää välttää. Esimerkiksi tuo mainittu rooibos kuuluu täällä suositeltujen teelaatujen listaan. Kahvin vaihdoin kofeiinittomaan jo yritysaikana, tosin edellisten raskauksien kokemuksella veikkaan, ettei kahvi maistu kohta enää ollenkaan.
Salmiakinhimoisille vinkiksi, että on lakritsittomia salmiakkeja, joita voi syödä raskaanakin. Näitä ovat ainakin Salta Katten ja Mini TV Mix Suolainen.
Voi juoda raskaana ollessa:Olisi kiva kuulla lisää noista saksan teesuosituksista! Mulla ongelmana just suurena teen ystävänä tämä yrttiteekielto
Kiitos tiedoistaVoi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)
Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen
Yleisohjeena on myös vaihdella eri laatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa. Ja omalla vastuulla toki, kun nämä eivät vastaa Suomen suosituksia. Mutta olen vähän sitä mieltä, että Suomen yrttiteekielto raskaudessa on vähän viranomaisten laiskuutta. Suomessa juodaan niin vähän yrttiteetä, että on helpompi kieltää ne kokonaan. Saksassa taas yrtti- ja hedelmäteetä juodaan enemmän kuin mustaa/vihreää teetä.
- Ainakin Mini TV Mix Suolainen on valmistajan mukaan gluteeniton (alle 20mg/kg). Täältä löytyy myös glykyrritsiinitöntä gluteenitonta salmiakkia. Ja siis sallittua lakritsia ei siis löydy, vain salmiakkia, koska lakritsinjuuri on se kielletty.Pari kysymystä heräs aiheesta.
- Löytyykö sallittua lakritsaa gluteenittomana?
-Jos kahvissa oleellisin on kofeiini, niin löytyykö hyvää kofeiinitonta pikakahvia? Voisin yksin ollessa juoda tuota.
-Valmiseinekset, siis lihapullat, kasvispullat, lohipullat, falafelpyörykät jne. Mä oon tähän mennessä napsinut näitä suoraan jääkaapista lämmittämättä (kunhan olen jostain löytänyt tiedon, että on kypsää), myös edellisessä raskaudessa, sekä tässä. Nyt luin jonkun nettijutun, minkä mukaan pitäis kuumentaa kiehuvan kuumiksi. Mikä mahtaa olla totuus? Jos pitää kuumentaa, niin mikä kaikki? Nakit, kinkkuleikkeleet?
Ai se on vaan salmiakki mistä löytyy sallittu. Mä en ole koskaan suuremmin tykännyt siitä, vain muutamia laatuja ylipäätään "kykenee" syömään maun puolesta. Mutta lakua menis kyllä senkin edestä. Täytyy siis jatkaa vanhalla tyylillä, että sillointällöin muutama pala.- Ainakin Mini TV Mix Suolainen on valmistajan mukaan gluteeniton (alle 20mg/kg). Täältä löytyy myös glykyrritsiinitöntä gluteenitonta salmiakkia. Ja siis sallittua lakritsia ei siis löydy, vain salmiakkia, koska lakritsinjuuri on se kielletty.
Pikakahviin en osaa sanoa, kun en sitä juo. Leikkeleiden ja valmisruokien suhteen löytyy varmaan useampaa koulukuntaa... Yhdysvalloissa kaikki leikkeleet on raskaana kielletty, paitsi kuumennettuna, joten siksi sitä suositusta voi nähdä nettijutuissa.
Oon ite kans enemmän lakritsan ystävä. Just selasin syksyn uutuuskarkkeja ja voi mitä lakritsa uutuuksia siellä oiskaan.Ai se on vaan salmiakki mistä löytyy sallittu. Mä en ole koskaan suuremmin tykännyt siitä, vain muutamia laatuja ylipäätään "kykenee" syömään maun puolesta. Mutta lakua menis kyllä senkin edestä. Täytyy siis jatkaa vanhalla tyylillä, että sillointällöin muutama pala.
Nyt kävin katsomaan tarkemmin saamaani lehtistä. Lähteinä Syödään yhdessä-ruokasuositukset 2016, Evira 2017 ja kaupungin ravitsemusterapeutti 2018. Eipä näköjään ole ihan tämänvuotisia tietoja. Vaikka eikö neuvolan terkkarin pitäis silti tietää, ja tiesi kyllä mainita tiukennuksista kahvissa&lakussa.@MM Minkäköhän suosituksen perusteella neuvolassa on noin sanottu? Varsinkin noiden juustojen osalta. Ruokavirasto on se, jolla on ajantasaiset suositukset, ja siellä lukee näin:
"Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä valmistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."
Eli kyllä niitä voi syödä myös kuumentamattomana. Lähes kaikki Suomessa myytävät juustot on tehty pastöroidusta maidosta, joten mitä todennäköisimmin kyläpaikassa käytetty tuorejuustokin on.
Valmisruoista siellä lukee näin:
"Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat valmisruuat (esimerkiksi laatikot) kuumennetaan kiehuvan kuumaksi ennen nauttimista. Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mielellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää."
Todennäköisesti lihapullat ja kasvispyörykät ovat noita uudelleen kuumennettavia, eli turvallisempaa tosiaan kuumentaa ne ennen käyttöä.
Listeriavaara on myös mm. tuoreissa kasviksissa, eikä niitä ole siltikään kielletty... Oikeasti kyllä luotan enemmän teolliseen pastörointiin kuin siihen, olenko saanut kasvikset pestyä tarpeeksi hyvin.Joo'o.... Nyt olis käyty lukemassa Ruokaviraston ohjeet vuodelta 2021. Eli pehmeissä juustoissa pieni listeriavaara, mutta niitä ei suinkaan ole kokonaan kielletty. Mitäköhän ohjetta tässä taas uskoisi ja noudattaisi?