Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Voisko joku vääntää rautalangasta mitkä nämä ”pehmeät” juustot on joita pitää välttää? Ilmeisesti homejuustot ainakin, entä mitä muuta🤔 hirveesti tekis mieli ostaa sellanen Gouda köntti ja Manchegoa🧀🤤 mut en tiedä oliko sallittua😬
Suomen suosituksissa on juustoista kielletty vain home- ja kittijuustot sekä pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot.

Pehmeitä pastöroituja juustoja saa siis syödä (ja lähes kaikki pehmeet on aina pastöroitu), pehmeitä juustoja on siis sellaset joita voi voidella tai helposti käsin murentaa tai vaik lusikalla leikata (tuorejuusto, mozzarella, feta). Pastöroituja kovia juustoja saa myös syödä. Lisäksi kaikki juustot on sallittuja kuplivan kuumaksi kuumennettuna. Eli esim. vaikka pizzassa.

Täällä viralliset suositukset: https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...isen-kayton-ohjeet/turvallisen-kayton-ohjeet/

Suomen suosituksissa ei ole virallisesti annettu lupaa noille koville pastöroimattomille juustoille. Kaipa on helpompaa kieltää kaikki, kuin eritellä, et mitkä on ok? 🤔 Mut tosiaan kovat juustot on huonoja listerian kasvualustoja, niin yleisesti niitä pidetään silti ok:na ja monet raskaana olevat niitä syö. Mä myös.

Eli kunhan ei home- ja kittijuustoja syö, niin sepä oikeestaan riittää. Ja niissäkin riski on hyvin hyvin pieni. Eli perusjuustotiskillä suuuuurin osa juustoista on ok raskaana oleville. Noi mainitsemasi gouda ja machego esim. oikein jees 👌

Suomen suosituksissa on juustoista kielletty vain home- ja kittijuustot sekä pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot.

Pehmeitä pastöroituja juustoja saa siis syödä (ja lähes kaikki pehmeet on aina pastöroitu), pehmeitä juustoja on siis sellaset joita voi voidella tai helposti käsin murentaa tai vaik lusikalla leikata (tuorejuusto, mozzarella, feta). Pastöroituja kovia juustoja saa myös syödä. Lisäksi kaikki juustot on sallittuja kuplivan kuumaksi kuumennettuna. Eli esim. vaikka pizzassa.

Täällä viralliset suositukset: https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...isen-kayton-ohjeet/turvallisen-kayton-ohjeet/

Suomen suosituksissa ei ole virallisesti annettu lupaa noille koville pastöroimattomille juustoille. Kaipa on helpompaa kieltää kaikki, kuin eritellä, et mitkä on ok? 🤔 Mut tosiaan kovat juustot on huonoja listerian kasvualustoja, niin yleisesti niitä pidetään silti ok:na ja monet raskaana olevat niitä syö. Mä myös.

Eli kunhan ei home- ja kittijuustoja syö, niin sepä oikeestaan riittää. Ja niissäkin riski on hyvin hyvin pieni. Eli perusjuustotiskillä suuuuurin osa juustoista on ok raskaana oleville. Noi mainitsemasi gouda ja machego esim. oikein jees 👌
Kiitos vastauksesta!😍 oujeee ehkä niitä vois sit seuraavalla kauppareissulla ostaa🤤 (jos vielä on himo hah)

Ja tiedoksi vielä, että jos paketissa ei ole mainintaa pastöroinnista, se on silloin pastöroitua, koska pastöroimattomuus tai raakamaito pitää Suomessa aina merkitä. 😊

On joitakin salmiakkeja, jotka eivät sisällä lakritsia (ainakin Salta Katten ja Mini TV Mix suolainen). Niitä saa syödä raskaanakin! :Winking Face:
Hei kiitos vinkistä! Noista Salta Katteneista en välitä, mutta noita TV Mixin pitää ottaa testiin, jos mieli halajaa salmiakkia😅

Hah, apua, tääl moni on maininnu noi lakun ja salmiakin, et on vaikeita olla ilman. Ja oon joka kerta miettiny, et ei mulle, ku oon enemmän hedelmäkarkkien ystävä. Mut just äsken tajusin, et hei oonhan mä tässä syöny salmiakkia! 😂 Mun ihan ykköslempparit on ässä mixit ja syön niitä aina pareittain yhen hedelmän ja yhen mustan kerralla. Viisukatsomoon ostin pussin ja söin osan. Äsken otin jämistä kans pari. Ei jotenkin tullu mieleenkään, kaipa oon niin identifioitunut hedelmäkarkki-ihmiseksi, etten mieltänyt niitä salmiakiksi. 🙈😅 Nooh vähänhän niitä saa syödä. Mut nyt toi pussin loppu kiusaa mua tuolla. Hitto olisinpa tajunnu vasta kun olisin syöny ne 😇😅

Onks muille jo käyny unohduksia? 😅

Itselle ei vielä ole tullut unohduksia, mutta mies paistoi mulle medium-pihvin ja oikein ääneen iloitsi, että tulipa sopiva kypsyys. Piti sitten pilata ilo ja muistuttaa raskausajan suosituksista 🤣

On joitakin salmiakkeja, jotka eivät sisällä lakritsia (ainakin Salta Katten ja Mini TV Mix suolainen). Niitä saa syödä raskaanakin! :Winking Face:
Kiitos tästä 😍 en tosiaan tiennyt että on salmiakkia joka sopii raskausaikana

Itselle ei vielä ole tullut unohduksia, mutta mies paistoi mulle medium-pihvin ja oikein ääneen iloitsi, että tulipa sopiva kypsyys. Piti sitten pilata ilo ja muistuttaa raskausajan suosituksista 🤣
Meillä kävi melkein samalla lailla paitsi että lopputulos oli eri 😅 olin jo ehtinyt aloittaa syömään kun vasta muistin ja todettiin sitten että ensi kerralla kypsäksi.

Olen ruokasuositusten suhteen ehkä vähän liiankin tarkka. 😅

Sushi ja aurajuusto ovat ne mitä eniten kaipaa. 🤤 Ja se lasillinen valkkaria sushien kanssa. 🙂

Viime raskaudessa himoitsin paljon salmiakkia ja nuo pehmeät Fazerin salta kattenit oli todella hyviä hedelmäkarkkien kanssa samaa aikaa. 😍

Ja jos kovista salmiakeista tykkää enemmän niin nuo Namituvan glykyrritsiinittömät salmiakit on myös hyviä. 🙂 Ne on kyllä niin salmiakkisia, että jo pari namia vie pahimman himon pois ja karkkipussi on erittäin riittoisa. 😀

Aika tarkka tykkäisin itekin olla, mutta ei tuu ihan vielä automaattisesti kaikki ja koko ajan pitää olla tarkistamssa listoja 😅 Kahvi tuntui ajatuksena kauheen vaikealle, mutta ei sitä onneksi tee mieli kauheesti. Aamulla juon noin puoli kuppia, jos maistuu.

Oon kasvissyöjä ja maitotuotteetkin aikalailla kokonaan pois, niin osa kielletyistä on jo pois omasta ruokavaliosta. Pitää toki sitten kiinnittää huomiota siihen et saa varmasti kaiken, mitä tarvitsee.

Ekaa kertaa kun on raskaana, niin vaikea sisäistää ja muistaa aina miettiä rajoituksia.

Hyvin orjallisesti on noudatettu nyt nämä pari päivää mitä raskaudesta on tiennyt. Tiedän, että itselle tulisi riskin otosta huono fiilis, vaikka esim. jostain aurajuustosta riski on varmasti tosi pieni, niin ei silti olisi itselle sen jälkipanikoinnin arvoista.

Eniten päänvaivaa on nyt tuottanut pakasteet joita olen ennen käyttänyt päivittäin smoothiessa. Siemeniä myös kaipaan (pitää selvittää oliko osa sallittuja?). Sushia myös tulee ikävä. Ja lämpiminä kesäiltoina lasia viiniä, ah.

Pyrin noudattamaan, mutta ei tuu vielä ihan selkäytimestä nuo niin tullut jotain kiellettyjäkin vahingossa nautittua. Eniten kaipaan tällä hetkellä salmiakkia ja valkkaria/happy joe - saunasiideriä, mut lyhyt aikahan tää on lopulta. Sinänsä hassua, kun esikoista odottaessa lakritsia ja salmiakkia sai syödä jonkun verran, nyt ei lainkaan 😄

Pyrin noudattamaan, mutta ei tuu vielä ihan selkäytimestä nuo niin tullut jotain kiellettyjäkin vahingossa nautittua. Eniten kaipaan tällä hetkellä salmiakkia ja valkkaria/happy joe - saunasiideriä, mut lyhyt aikahan tää on lopulta. Sinänsä hassua, kun esikoista odottaessa lakritsia ja salmiakkia sai syödä jonkun verran, nyt ei lainkaan 😄
Mää opin täältä että on salmiakkia jota voi syödä raskaana. Glykyrritsiini-vapaata salmiakkia. Esim Fazerin Salta Katten. En muista nyt missä ketjussa tästä oli puhetta. Ite meinaan kyllä näidenkin syöntiä rajoittaa, mutta silloin tällöin kuitenkin syön.

Yritän kyllä olla aika tarkka, mutta eipä tuo kiellettyjen lista vielä ole ulkoa opittuna, joten varmasti mokailen. Moni, kuten sushi, on sellainen, että sen on kuullut usein, vaikka itse en olekaan raskaana ollut. Sen sijaan hämmästyin esimerksi meetwurstikiellosta, en ollut siitä kuullut aiemmin, onko joku uudempi juttu?
Salmiakkia ja lakua söin vahingossa tuossa ihan alkuraskaudesta Euroviisuja tuijotellessa. En kuitenkaan niistä kauheasti välitä, joten ei siinä montaa tainnut mennä nassuun :Smiling Face With Smiling Eyes: . Kahvi on suurin haaste, mutta en aio stressata tästä liikaa. Hyvin ainakin nyt alkuun olen pysynyt max. kahdessa pienessä kupissa per päivä. Kala on mulle myös haaste, sillä en pidä kalasta, mutta ajattelin, että nyt olisi hyvä aika alkaa skarapata sen suhteen, kun sitä muutenkin ruokavalioon suositellaan. Lasketaanko kalapullat ja -puikot :tears:? Pitäisi varmaan tutustua omega-3-rasvahappoon.

Oltiin eilen siskonlapsen 1v juhlissa. Siel tarjolla oli juustotarjotin, jossa pääasiassa homejuustoja 🙈 Sisko vielä erikseen sano, et olettaa mun syövän sit paljon juustoja 😅 Mietin hetken, et pitäiskö vaan syödä, riski on kuitenkin olemattoman pieni. Mut en mä sit kuitenkaan. Otin paljon sitä yhtä, mitä sain syödä ja muita juttuja. Ei kukaan kiinnittänyt huomiota, mitä mun lautasella on.

Ja edelleen noi siemenet rassaa, kuten aiemmin sanoin, ne on musta haastavin. Niitä on niin salakavalasti joka paikassa 😅 Perjantaina lounasbuffassa tuli syötyä leipää, jossa siemeniä, falafelejä ja hummusta. Ruokaviraston ohjeessa mainitaan jotenkin tyhmästi, et leivässä olevat siemenet ei haittaa. Mut eihän se leipä tai vaik sen kypsennys tee niille siemenille mitään, et se tarkottaa lähinnä, et pienet määrät on ok. No kuinka paljon on pieni määrä, aargh 🙈

Oltiin eilen siskonlapsen 1v juhlissa. Siel tarjolla oli juustotarjotin, jossa pääasiassa homejuustoja 🙈 Sisko vielä erikseen sano, et olettaa mun syövän sit paljon juustoja 😅 Mietin hetken, et pitäiskö vaan syödä, riski on kuitenkin olemattoman pieni. Mut en mä sit kuitenkaan. Otin paljon sitä yhtä, mitä sain syödä ja muita juttuja. Ei kukaan kiinnittänyt huomiota, mitä mun lautasella on.

Ja edelleen noi siemenet rassaa, kuten aiemmin sanoin, ne on musta haastavin. Niitä on niin salakavalasti joka paikassa 😅 Perjantaina lounasbuffassa tuli syötyä leipää, jossa siemeniä, falafelejä ja hummusta. Ruokaviraston ohjeessa mainitaan jotenkin tyhmästi, et leivässä olevat siemenet ei haittaa. Mut eihän se leipä tai vaik sen kypsennys tee niille siemenille mitään, et se tarkottaa lähinnä, et pienet määrät on ok. No kuinka paljon on pieni

Apua en mä ees ollu tajunnut miettiä leivässä olevia siemeniä 😅 Hyvä pointti!

Saako fetaa sellaisenaan syödä, jos on pastöroitu? Vai pitääkö esim. Olla kuumennettu vai eikö ollenkaan sais syödä😶

Saako fetaa sellaisenaan syödä, jos on pastöroitu? Vai pitääkö esim. Olla kuumennettu vai eikö ollenkaan sais syödä😶
Eikös näissä pehmeissä juustoissa ollut suosituksena, että voi syödä jos on pastöroitu ja päiväystä viä hyvin jäljellä 🤔

Mää söin tänään työpaikan ravintolassa salaattia jossa oli mozzarellaa. Tajusin vasta loppuvaiheessa, että jaa niin joo, saiskohan tätä syödä 😅 Oon kyllä nyt tällä kierroksella ollut tosi huono näissä ruokasuositusten muistamisessa.

Takaisin