Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Noudatan pääsääntöisesti kyllä. Asun Saksassa, ja osin Saksan ja Suomen suositukset ovat jopa ihan päinvastaisia. Esimerkiksi Suomessa yrttitee on kiellettyä, Saksassa sitä taas suositellaan (tosin tiettyjä yrttejä pitää vältellä ja kannattaa vaihdella eri yrttien välillä). Siinä asiassa noudatan Saksan suositusta. Mutta muuten taidan noudattaa aika hyvin molempien maiden suosituksia. Ei alkoholia, ei raakaa lihaa/kalaa, ei pastöroimatonta maitoa tai siitä valmistettuja tuotteita, ei lakritsia/salmiakkia (siitä ei Saksassa mainita kyllä mitään) jne. Kofeiinia kohtuudella, mutta kahvin juominen on aiemmissa raskauksissa alkanut tökkiä ihan itsestään.

Tuon artikkelin kohtaan juustoista haluaisin tarkentaa, että Ruokaviraston tämänhetkinen suositus on:

"Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."

Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eivät siis ole kokonaan kiellettyjä.
 
Kyllä aika tarkasti noudatan. Kahvia olen vielä juonut pari kuppia päivässä, mutta ainakin viime raskaudessa kahvi alkoi ällöttää nii loppunee kohta :tears:

Aura juustoa maistelin ja aion tässäkin raskaudessa uskaltaa syödä.. pieni pahe, mutta luotan että kun on kotimainen ja turvallisesti tehty niin uskaltaa.

Muuten noudatan kyllä täysin ja jätän paljon ruokia ihan suosiolla pois ruokavaliosta.
 
Yritän parhaani mukaan, mut tuntuu että joka päivä tulee tietoon joku uusi juttu.
Just noi yrttiteet on tällä hetkellä ollut vähän kysymysmerkki, yritän löytää et mitkä ois ok, kun palelen niin pirusti.

Jadine, mitä yrttejä saksassa ei suositella ja mitkä on ok?
Noudatan pääsääntöisesti kyllä. Asun Saksassa, ja osin Saksan ja Suomen suositukset ovat jopa ihan päinvastaisia. Esimerkiksi Suomessa yrttitee on kiellettyä, Saksassa sitä taas suositellaan (tosin tiettyjä yrttejä pitää vältellä ja kannattaa vaihdella eri yrttien välillä). Siinä asiassa noudatan Saksan suositusta. Mutta muuten taidan noudattaa aika hyvin molempien maiden suosituksia. Ei alkoholia, ei raakaa lihaa/kalaa, ei pastöroimatonta maitoa tai siitä valmistettuja tuotteita, ei lakritsia/salmiakkia (siitä ei Saksassa mainita kyllä mitään) jne. Kofeiinia kohtuudella, mutta kahvin juominen on aiemmissa raskauksissa alkanut tökkiä ihan itsestään.

Tuon artikkelin kohtaan juustoista haluaisin tarkentaa, että Ruokaviraston tämänhetkinen suositus on:

"Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."

Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eivät siis ole kokonaan kiellettyjä.
 
Yritän parhaani mukaan, mut tuntuu että joka päivä tulee tietoon joku uusi juttu.
Just noi yrttiteet on tällä hetkellä ollut vähän kysymysmerkki, yritän löytää et mitkä ois ok, kun palelen niin pirusti.

Jadine, mitä yrttejä saksassa ei suositella ja mitkä on ok?
Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen
 
Toi rooibos olikin niin iso yllätys, kuin joissain lähteissä sanottiin ettei suositella, mut hyvä et on siellä sallittu!

Mut enpä tiennyt et vadelmanlehtiteetä suositellaan vasta lopussa!
 
Toi rooibos olikin niin iso yllätys, kuin joissain lähteissä sanottiin ettei suositella, mut hyvä et on siellä sallittu!

Mut enpä tiennyt et vadelmanlehtiteetä suositellaan vasta lopussa!

Rooibos kielletään lähinnä suomenkielisissä lähteissä, ja ennen kaikkea perustuen tuohon yleiseen suositukseen, että vain teekasvista tehtyä teetä. Suomen suositus on mielestäni myös vähän laiskuutta - Suomessa juodaan yrttiteetä sen verran vähän, että on helpompi vain kieltää ne kokonaan kuin perehtyä siihen, mitkä yrtit ovat ok ja mitkä eivät. Saksassa taas juodaan reilusti enemmän yrtti- ja hedelmäteetä kuin mustaa tai vihreää teetä. Täällä jopa suositellaan raskausaikana juomaan esim. rooibosta mustan teen sijaan, koska se ei sisällä kofeiinia. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Vadelmanlehtitee pehmentää kohdunsuuta, mikä ei tietenkään ole suotavaa ennen kuin vauva on jotakuinkin täysaikainen.
 
Mä oon oikeastaan noudattanut kaikkia mistä tiedän, kahvikin jäi jossain vaiheessa vaan pois. En mä muutenkaan oo ollut mitenkään kahviaddikti, oon juonut yleensä kuppi/kaksi aamuisin😌
 
Vaikeeta tulee kyllä olemaan ettei voi syödä sushia, se on niiiiiin hyvää🥲🤤 muut ei oo toistaiseksi tuottanu vaikeuksia🙈
 
Mäkin pyrin noudattamaan suosituksia, joskin omaa järkeäkin käytän tarvittaessa. Itelle haastavinta on siemenet, niitä on joka paikassa 😅 Onneksi niitä voi vähän syödäkin. Sushista harvemmin syön raaka kala -susheja, joten ei oo vaikuttanut. Just viikonloppuna syötiin sushia. 😋

Homejuustot harmittaa, niitä kyl viime raskaudessa pari kertaa maistoin. Mut toisaalta oon muutenkin pyrkinyt vähentämään maitotuotteiden käyttöä, että ehkä ei oo sit niin paha. Ja onneks voi tehdä myös uunijuustojuttuja.
 
Kyl aika tarkasti noudatan.. joskin harmittaa kun kaikki hyvä on kiellettyä.
 
Noudatan kanssa kyllä suht tarkasti. Sen verran onneksi lyhyt aika ja hyvän asian puolesta❤️ Vaikein tulee olemaan lakut ja salmiakit, mutta eipä tule sitten loppuvuonna syötyä karkkia😅
 
Noudatan kanssa kyllä suht tarkasti. Sen verran onneksi lyhyt aika ja hyvän asian puolesta❤️ Vaikein tulee olemaan lakut ja salmiakit, mutta eipä tule sitten loppuvuonna syötyä karkkia😅

On joitakin salmiakkeja, jotka eivät sisällä lakritsia (ainakin Salta Katten ja Mini TV Mix suolainen). Niitä saa syödä raskaanakin! :Winking Face:
 
Mulle kans nuo salmiakki ja lakritsi olisi vaikeimmat. Ja ärsyttävintähän näissä suosituksissa on se, että esikoista odottaessa mua oikein kehotettiin noita syömään, että verenpainetta sais ylemmäs. Rooibos-rajoite on myös ärsyttävä :disappointed-face:
 
Noudatan kyllä.. Juustot harmittaa, mutta mutta.. Kai sen kestää ja onneksi on kuitenkin melko paljon niitä, itä on luvallista syödä, myös juustoissa :)
 
Mulla aika helppoa kun en muutenkaan esim. Jois kahvia, alkoholia tai söis lakuja, salmiakkia, juustoja, sushia :D
 
Noudatan kyllä.. Juustot harmittaa, mutta mutta.. Kai sen kestää ja onneksi on kuitenkin melko paljon niitä, itä on luvallista syödä, myös juustoissa :)
Voisko joku vääntää rautalangasta mitkä nämä ”pehmeät” juustot on joita pitää välttää? Ilmeisesti homejuustot ainakin, entä mitä muuta🤔 hirveesti tekis mieli ostaa sellanen Gouda köntti ja Manchegoa🧀🤤 mut en tiedä oliko sallittua😬
 
Voisko joku vääntää rautalangasta mitkä nämä ”pehmeät” juustot on joita pitää välttää? Ilmeisesti homejuustot ainakin, entä mitä muuta🤔 hirveesti tekis mieli ostaa sellanen Gouda köntti ja Manchegoa🧀🤤 mut en tiedä oliko sallittua😬
Mä lähinnä vältän kaikkia ns. kittijuustoja. Pastöroitujakin, jos ei ole kuumennettu kunnolla.. Eli pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot (esim. brie, gorgonzola, chévre, vacherol ja taleggio) käytetään vain kuplivan kuumaksi kuumennettuina.

Kespro (kesko) sanoo sivuillaan seuraavaa: "Pastöroimattomasta maidosta valmistetut kovat kypsytetyt juustot, kuten cheddar, edam, emmental, gouda, gruyère ja parmesaani ovat turvallisia sellaisinaan myös raskaana oleville ja pikkulapsille, sillä niiden valmistustavassa pinnalle syntyy niin vähän jäännösvettä, että bakteerit eivät pysty elämään niissä." Tiedä näistä sitten...

Valio myöskin mainostaa juustojaan seuraavasti : https://www.valio.fi/hyvinvointi/valion-juustot-raskausaikana/
 
Mä lähinnä vältän kaikkia ns. kittijuustoja. Pastöroitujakin, jos ei ole kuumennettu kunnolla.. Eli pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot (esim. brie, gorgonzola, chévre, vacherol ja taleggio) käytetään vain kuplivan kuumaksi kuumennettuina.

Kespro (kesko) sanoo sivuillaan seuraavaa: "Pastöroimattomasta maidosta valmistetut kovat kypsytetyt juustot, kuten cheddar, edam, emmental, gouda, gruyère ja parmesaani ovat turvallisia sellaisinaan myös raskaana oleville ja pikkulapsille, sillä niiden valmistustavassa pinnalle syntyy niin vähän jäännösvettä, että bakteerit eivät pysty elämään niissä." Tiedä näistä sitten...

Valio myöskin mainostaa juustojaan seuraavasti : https://www.valio.fi/hyvinvointi/valion-juustot-raskausaikana/
Kiitos vastauksesta!😍 hämmentävää kun monissa lähteissä tuntuu olevan keskenään ristiriitaista tietoa🧐 mulla ei nyt vielä ole tullut mitään hysteriaa näistä ja luulen että maalaisjärjellä pärjää kyllä aika pitkälti🙈
 
Takaisin
Top